آبان ۸, ۱۴۰۲

معایب پروتز دندان

فهرست

دندان ها با اینکه یکی از مستحکم ترین بخش های بدن فرد هستند اما امکان خرابی در آنها نیز وجود دارد و ممکن است پس از گذشت مدتی و در صورت رعایت نکردن مراقبت های دندانپزشکی دچار خرابی شوند. خراب شدن دندان ها مضرات بسیاری خواهد داشت و به همین دلیل تا حد امکان باید از خراب شدن آنها جلوگیری نمایید. اما چنانچه به هر دلیلی دندان های شما خراب شوند باید به دنبال روش هایی برای رفع خرابی آنها باشید تا دندان هایی سالم داشته و از مشکلات دندانپزشکی جلوگیری کنید. چنانچه مشکلات دندانی را هرچه سریعتر تشخیص دهید خواهید توانست با روش های درمانی دندانپزشکی این عیوب را رفع نمایید اما گاهی اوقات خرابی دندان به قدری است که امکان ترمیم آن وجود داشته و مجبور به جراحی و یا کشیدن آن خواهید شد. پروتز دندان یکی از بهترین روش ها برای جایگزینی دندان از دست رفته به شمار می رود و به دلیل انواع مختلف پروتز، می توانید یکی از بهترین روش ها را برای رفع مشکلات دندانپزشکی خود انتخاب کنید. اما آیا پروتز دندان هیچ معایبی به دنبال نخواهد داشت؟ در ادامه توضیحات کامل تری در خصوص معایب پروتز دندان ارائه نموده ایم:

معایب پروتز دندان

پروتز دندان به عنوان یکی از روش های محبوب درمانی دندانپزشکی به شمار می رود که تقریبا در تمامی مطب های دندانپزشکی شاهد ارائه خدمات آن هستیم. لازم به ذکر است که روش های پروتز دندان به انواع مختلفی دسته بندی می شوند و دندانپزشک با توجه به ویژگی های فک، بهترین روش را برای جایگزینی دندانهای از دست رفته با توجه به پروتز پیشنهاد خواهد کرد. هریک از روش های مختلف پروتز دندان مزیت ها و معایب مختص خود را دارند و از این رو نمی توان برای تمامی آنها معایب و مزایای مشترک اعلام کرد. بی شک اصلی ترین مزیت پروتز دندان، پوشش دهی کامل محل دندان از دست رفته خواهد بود اما معایب آن به انواع مختلفی دسته بندی می شود. توجه داشته باشید که امکان وجود عوارض در پروتز دندان تنها در برخی افراد وجود دارد و همگان دچار مشکل در پروتز دندان نخواهند شد. اما پس از انجام هر یک از روش های پروتز دندان باید با نکاتی آشنایی داشته و تمامی آنها را به صورت کامل رعایت کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

عوارض پروتز دندان

در برخی افراد که پروتز دندان به درستی نصب نشده و یا نوع بیماری خاصی داشته باشند اجرای پروتز باعث بروز برخی عوارض مختلف خواهد شد. البته باید بدانید که درصد اتفاق افتادن این عوارض در افراد بسیار پایین است و زیر 5/0 درصد از افراد امکان مواجه شدن با این عوارض را خواهند داشت. از جمله مهمترین عوارضی که پروتز دندان می تواند داشته باشد از قرار زیر خواهد بود:

جراحی اندودنتیکس چیست؟

ناراحتی و حساسیت

احساس ناراحتی پس از انجام پروتز دندان کاملا طبیعی است چرا که بی شک در صورت وجود هرگونه شی خارجی در داخل دهان، احساس ناخوشایندی به فرد دست خواهد داد که باید به مرور زمان به آن عادت شود. در صورتی که با برخی حساسیت ها مواجه شدید می توانید از داروهایی که توسط دندانپزشک تجویز شده استفاده کنید تا هم حساسیت شما کمتر شده و هم از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید. یکی از مهمترین مواردی که بر دوران نقاهت بعد از پروتز دندان تاثیر خواهد گذاشت را می توان خوردن مواد غذایی دانست. چنانچه دندان های شما پروتز شده باشند حداقل به مدت یک هفته از خوردن غذاهای سفت خودداری کرده و برنامه غذایی آبکی را برای خودتان تنظیم کنید تا هیچگونه آسیبی به بافت پروتز انجام شده نرسیده و فک شما به دندان های جدید عادت نماید.

حساسیت های آلرژیک

واکنش آلرژیک پس از اجرای پروتز دندان ممکن است در برخی افراد رخ دهد. البته اغلب افراد با چنین مشکلی مواجه نخواهند شد اما گاهی اوقات به دلیل شرایط بدنی فرد بیمار امکان مواجه شدن با چنین مشکلی وجود دارد. این واکنش ها اغلب به دلیل موادی است که برای ساخت تاج پروتز دندان به کار رفته است. برخی افراد به مواد این بخش از دندان مصنوعی حساسیت می کنند.در نتیجه دندان به خوبی بخش تاج را پوشش نخواهد داد. در این صورت باید در اسرع وقت خود را به مطب دندانپزشک معالج خود برسانید تا اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش حساسیت انجام گیرد.

خرد شدن بخش تاج دندان

یکی از مهمترین معایب استفاده از تاج دندان، امکان شکستن آن است. دندان های طبیعی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و از این رو امکان شکستن و یا خرد شدن آنها بسیار پایین خواهد بود اما دندانی که برای فک بیمار ساخته می شود، فلزی یا سرامیکی است که نمونه های سرامیکی زیباتر بوده و از این رو میزان فروش بیشتری نیز دارند. اما باید بدانید که در این نوع روش پروتز دندان امکان خرد شدن بخش سرامیکی وجود دارد. برای ترمیم دندان خرد شده خود باید حتما به میزان خرد شدگی دندان خود توجه داشته و سپس اقدامات لازم برای رفع مشکل را به انجام رسانید. لازم به ذکر است که در این مرحله می توان بخش تاج دندان از دست رفته را جایگزین کرد. چنانچه تاج به موقع جایگزین نشود شاهد ایجاد حفره در بخش های مختلف فک بیمار خواهیم بود.

شل شدن تاج دندان

شل شدن تاج دندان یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است برای برخی افراد اتفاق بیفتد. البته شل شدن دندان معمولا به دلیل عدم رعایت برخی نکات ایمنی اتفاق خواهد افتاد و چنانچه تمامی نکات و مراقبت های بعد از پروتز را رعایت کرده باشید امکان شل شدن در بخش تاج دندان به حداقل خواهد رسید. چنانچه پس از انجام پروتز و در روزهای اول از مواد غذایی سفت و محکم استفاده کرده باشید امکان شل شدن در بخش تاج دندان وجود خواهد داشت. در این مواقع حتی امکان گسترش مشکل مانند به وجود آمدن حفره میان تاج و دندان نیز وجود دارد. در صورت مشاهده هرگونه شل شدگی در بخش تاج دندان های خود سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید.

علت عوارض پروتز دندان

به نظر شما عوارض پروتز دندان به چه عللی رخ می دهند؟ عوارض دندان تنها در برخی افراد مشاهده خواهد شد و اغلب مردم از آن در امان هستند. در حالت کلی بیماران واکنش متفاوتی نسبت به پروتز دندان نشان خواهند داد و چنانچه بدن فرد در برابر حساسیت مقاومت نداشته باشد امکان مشاهده عوارض پس از پروتز نیز وجود خواهد داشت. اصلی ترین دلایلی که سبب بروز حساسیت در پروتز دندان می شوند می توان به: رزین های اکریلیک، آلیاژهایی از فلزهای پایه، سمنت های دارای اوژنول، طلا، جیوه، مواد دارای اپیمین یا پلی اتر و… اشاره کرد. چنانچه بدن فرد در برابر این مواد حساس باشد امکان بروز حساسیت در بدن بیمار وجود خواهد داشت.

درد ناشی از پروتز دندان

یکی از مشکلاتی که پس از پروتز دندان به سراغتان خواهد آمد دردهای ناشی از آن است. هرکدام از روش های پروتز دندان ویژگی های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و گفتنی است که تمامی این روش ها ایجاد درد نخواهند کرد و تنها در صورت استفاده از پروتزهای ثابت درد خفیفی را تجربه می کنید. این درد اجتناب ناپذیر خواهد بود و پس از گذشت مدتی چنانچه مراقبت های لازم به درستی انجام گیرند از این درد خلاص خواهید شد. لازم به ذکر است که فک برخی افراد برای انجام پروتز دندان ثابت مقاومت کافی را نخواهد داشت و به همین دلیل برای پوشش دهی جای خالی دندان از بین رفته از پروتز دندانی متحرک استفاده خواهد شد.

عوارض پروتز درصورت اجرای غلط آن

ساخت و اجرای پروتز دندان از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که تمامی پروتزها را نمی توان مناسب دانست. چنانچه پروتز دندان پس از معاینه فک و قالب گیری درست ساخته شده باشد زیباترین حالت را ایجاد خواهد کرد. دقت در عملکرد پروتز اصلی ترین مورد حائز اهمیت است و دندانپزشک باید تمامی دقت خود را در مرحله ساخت پروتز به کار گیرد تا دندان هایی برابر با تمامی دندان های طبیعی خود داشته باشید. در صورتی که دندان پروتز شده اندازه متفاوت تری داشته باشد باید برای ترمیم به مطب دندانپزشک معالج خود مراجعه نمایید. این عوارض تنها برای پروتزهای ثابت نیست و پروتزهای متحرک نیز شامل این موارد می شود. پروتزهای متحرک از دو بخش تاج و پایه به رنگ صورتی ساخته می شود که این پایه به عنوان لثه در اطراف لثه های طبیعی فرد قرار می گیرد. چنانچه این بخش نرم لثه مانند در ابعاد نامناسب ساخته شده باشد به فک فشار آورده و امکان خونریزی نیز وجود دارد. دکتر افشار یکی از بهترین ها در این زمینه است که با اجرای امورات دندانپزشکی در مطب وی، عوارض پس از پروتز را به حداقل خواهید رساند.

مراقبت های بعد از جراحی دندان

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان