فروردین ۹, ۱۴۰۳

نکات کلیدی مراقبت های بعد از ایمپلنت

فهرست

خوشبختانه امروزه دیگر از دست دادن دندان ها نگران کننده نیست و با روش ایمپلنت، به راحتی می توان دندان های از دست رفته را بازیابی کرد. این عمل بسیار حساس بوده و به مراقبت های خاصی نیاز دارد. در این مقاله با مراقبت بعد از ایمپلنت دندان آشنا می شویم.

به طور کلی مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان شامل رعایت در مصرف مواد غذایی، فعالیت ها و شستشوی دهان و دندان می باشد. در اینجا آنچه که باید بعد از انجام ایمپلنت دندان رعایت کنید را به شما شرح می دهیم.

بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟

گام اول مراقبت بعد از جراحی لثه و ایمپلنت، انتخاب رژیم غذایی مناسب و نوع غذا بعد از ایمپلنت است. مایعات فراوانی مصرف کنید. در روزی که عمل جراحی ایمپلنت انجام می شود باید فقط غذاهای نرم و مایعات مصرف کند. خوشبختانه به زودی می توانید به رژیم غذایی عادی و همیشگی خود برگردید، مگر این که پزشک معالج دستوری خلاف این موضوع دهد.
از مصرف نوشیدنی های گاز دار (کربن دار) و مایعات داغ تا 48 ساعت پس از انجام ایمپلنت دندان خودداری کنید.

نوشیدنی ها

  • آب
  • آب میوه
  • یخ در بهشت
  • بستنی های میوه ای

خوراکی ها

  • ژله
  • دسر
  • ماست
  • پوره سیب
  • میلک شیک

بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟
غذا های نرمی که پس از رفع بی حسی دهان می توانید بخورید:

  • سیب زمینه پوره شده
  • پاستا
  • تخم مرغ ها
  • پنکیک
  • غلات و بسکوییت های کرم دار
  • سوپ های مختلف ( حواستان باشد که نباید در حالت خیلی داغ مصرف شوند)
در صورت مشاهده بهبود وضعیت، با مشورت پزشک می توانید رژیم غذایی خود را گسترش دهید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

بعد از انجام جراحی ایمپلنت نیاز به یکسری مراقبت بعد از ایمپلنت وجود دارد که به توضیح آن ها می پردازیم. برای بهبود و ترمیم دندان جراحی شده می بایستی مدتی وقت به آن اختصاص دهید.

1. استراحت کنید

بعد از قرار جراحی دندان، بقیه روز را می استراحت کنید. اگر دندانپزشک به شما آرامبخش بدهد، احتمالاً هنوز احساس خواب آلودگی خواهید کرد. بنابراین، فعالیت هایی مانند رانندگی را نباید انجام دهید. همچنین باید از انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنید. هر چیزی را که می تواند لخته خون را از بین ببرد و منجر به خونریزی شود، بلند یا خم نکنید. در زمان خواب با استفاده از بالش های اضافی سر خود را بلند کنید.

2. دستورالعمل ها را دنبال کنید

دندانپزشک ممکن است به شما بگوید که در ابتدا از مسواک زدن و دهان شویه خودداری کنید زیرا ممکن است در این مرحله دهان شما حساس باشد. آنها ممکن است به شما بگویند از مسواک زدن لثه های حساس خودداری کنید، اما دندان های دیگر خود را مانند معمول مسواک کنید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

3. یخ

ممکن است کبودی یا تورم صورت داشته باشید که طبیعی است. به مدت 30 دقیقه یخ را روی فک خود قرار دهید، 20 دقیقه آن را بردارید و دوباره تکرار کنید (در24 ساعت اول ضروری است). اگر هر دو طرف دهان شما جراحی شد، یخ را به هر طرف دهان خود قرار دهید و از یک طرف به آن طرف بروید. تورم شما باید بعد از چند روز کاهش یابد. اگر متوجه چرک شدید یا تب داشتید، احتمالا عفونت باشد، دندانپزشک خود را فوراً در جریان بگذارید.

4- از لخته خون محافظت کنید

تمام تلاش خود را انجام دهید تا لخته خون از بهبود زخم های دهان شما نکند. بنابراین، از نوشابه های گازدار، الکل و نوشیدنی ها استفاده نکنید. همچنین چند روز بعد از عمل سیگار نکشید و سعی کنید از تف کردن خودداری کنید.

5- مراقب آنچه می خورید باشید

غذاهای نرم و خنک پس از انجام عمل خوب است. برخی از غذاهای جامد عبارتند از:

  • سیب
  • ماست
  • بلغور جو دوسر
  • سوپ ولرم

از غذاهای خیلی سرد ، گرم ، جویدنی ، سفت یا پر ادویه پرهیز کنید.

۵ نوشیدنی های مفید برای دندان‌ها

6. تمام داروهای ضد درد را مصرف کنید

برای کنترل درد احتمالاً در ابتدا به مسکن نیاز خواهید داشت. در برخی موارد، مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن خوب هستند، اما در موارد دیگر ممکن است دندانپزشک مسکن قوی تری را تجویزکند.

7. توجه کنید

مراقب تب، عفونت یا تورم باشید که بیش از دو روز طول نکشد. همچنین به تنفس یا بلع خود برای هر مشکلی توجه کنید. همچنین ممکن است به داروی بی حسی که دندانپزشک به شما تزریق کرده است واکنش آلرژیک داشته باشید. در این صورت، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

8. پیگیری

قرار ملاقات های برنامه ریزی شده برای پیگیری بعد از جراحی خود را فراموش نکنید، تا دندانپزشک بتواند از بهبودی مناسب شما اطمینان حاصل کند.

همیشه 48 ساعت پس از انجام عمل جراحی ایمپلنت بسیار مهم و ضروری است. در این بازه زمانی علائم و نشانه های مربوط به ایمپلنت بیشتر از هر وقت دیگری خود را نشان می دهند.
در یک ساعت پس از عمل جراحی دهان خود سعی کنید بسته گازی که بر روی دندان های شما قرار گرفته است را تا حدی با فشار کم روی دندان حفظ کنید و اجازه جابجا شدن آن را در دهان ندهید.
مطمئن شوید که این گاز پانسمان در یک ساعت اول در جای خود باشد و آن را تعویض نکنید، مگر این که خون ریزی شدید و ادامه داری را در آن ناحیه داشته باشید. اگر مشکل خون ریزی دارید و قطع نمی شود، گاز پانسمان جدید را به مدت 30 دقیقه بر روی ناحیه جراحی و خون ریزی قرار داده و سپس آن را تعویض کنید. پس از آن باید گاز پانسمان را هر 30 الی 45 دقیقه تعویض کنید.
در روز های اول پس از عمل جراحی ایمپلنت دندان ممکن است علائم خاصی را تجربه کنید. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • خارش
  • خون ریزی ادامه دار و مقاوم در ناحیه مربوطه
  • ورم
  • درد

مراحل پس از ایمپلنت دندان
داشتن چنین علائمی در نوع خود بد نیست چرا که بدین معناست که بدن شما در حال بهبود و خود درمانی است و به شکل طبیعی این پروسه را طی می کند. برای این که دوره بهبود شما به خوبی در جریان باشد و عوارض جانبی و مشکلات خاصی وجود نداشته باشند حتما از نکات و ترفند های زیر استفاده کنید:

  • ناحیه جراحی خود را هرگز دستکاری نکرده و با آن کاری نداشته باشید
  • در شب جراحی دهان خود با یک مسواک بسیار نرم دهانتان را مسواک بزنید
  • پس از گذشته 24 ساعت از عمل جراحی خود، دهانتان را هر روز 2 تا 3 بار با دهان شویه بشویید
  • استراحت بعد از ایمپلنت را جدی بگیرید.
  • در صورت نیاز از قرار دادن یخ بر روی ناحیه جراحی استفاده کنید

بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟

به نظر می رسد استفاده روتین از آنتی بیوتیک ها در درمان ایمپلنت های دهانی بسیار گسترده باشد. استفاده از آنتی بیوتیک قبل یا بعد از جراحی ایمپلنت باید با تجویز دندانپزشک باشد. مصرف آنتی بیوتیک می تواند از “از دست دادن زود هنگام کاشت” جلوگیری کند. آنتی بیوتیک پیشگیری کننده برای هر عمل جراحی کاشت دندان اجباری نیست. با این وجود آنتی بیوتیک ها در جلوگیری از عفونت های بعد از عمل بعد از قرار دادن ایمپلنت مفید هستند.

استفاده از دهانشویه بعد از ایمپلنت

در صورت تجویز دندانپزشک خود، از دهان شویه استفاده کنید. روز بعد از جراحی، شستشوی آب گرم با نمک نیز توصیه می شود و این روند باید چهار تا پنج بار در روز، به خصوص بعد از غذا ادامه یابد. هنگام استفاده از دهانشویه ها عجله نکنید و به آرامی دهان خود را بشویید. بنا به توصیه دندانپزشک ها، بهترین نوع دهانشویه مخصوص ایمپلنت، دهانشویه های فاقد الکل بوده و بهترین اثرگذاری را خواهند داشت.

دهانشویه مخصوص ایمپلنت

علائم پس زدن ایمپلنت

یکی از اولین نشانه ها شکست ایمپلنت دندان، حرکت کردن ایمپلنت است. از دیگر علائم پس زدن ایمپلنت می توان به درد، عفونت و ورم در اطراف ناحیه پیوند اشاره کرد. پس زدن ایمپلنت درمان دارد و بلافاصله پس از مشاهده علائم فوق باید حتماً به دندانپزشک مراجعه نمایید.

یکی از موارد مصرف آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت، در همین هنگام است که لثه، عمل کاشت دندان را پس زده است.

تمیز کردن دندان بعد از ایمپلنت

تمیز کردن ایمپلنت های دندانی در دهان یکی از مهم ترین مراقبت بعد از ایمپلنت است که می توانید در خانه آن را انجام دهید تا از داشتن یک ایمپلنت سالم و قوی در طول عمر خود مطمئن شوید. این موضوع در روز های پس از عمل جراحی ایمپلنت دندان بسیار مهم است. به همین خاطر در این جا بهترین راه برای تمیز کردن این دندان ها و همچنین برخی از ابزار های خاصی که می توانید از آن ها استفاده کنید را آورده ایم:

تمیز کردن دندان های کاشته شده در خانه

در حالت کلی، تمیز کردن این دندان های جدید شباهت زیادی به تمیز کردن و رعایت بهداشت دندان های طبیعی و عادی شما دارد. به سادگی از مسواک، نخ دندان و حتی دهان شویه های غیر الکلی در طی هر روز استفاده کنید.

از آن جایی که ایمپلنت ها در واقع دندان های مصنوعی هستند، برخی نکات مهم وجود دارند که حتما باید آن ها را در نظر داشته باشید. تکه های غذا و باکتری ها می توانند در نواحی اطراف ایمپلنت شما گیر کنند. همین موضوع منجر به شکل گیری پلاک می شود که در صورت درمان نشدن در نهایت عفونت ایجاد خواهد کرد.

برای این که دندان مصنوعی و جدید خود را تا حد ممکن تمیز نگه دارید، بهتر است ابزار های خاصی برای تمیز کردن ایمپلنت های دندانی خود تهیه کرده و از آن ها استفاده کنید.

مسواک اینترفاکسیمال

می توانید از یک مسواک موضعی برای تمیز کردن ایمپلنت استفاده کنید، اما بیماران نمی دانند چه نوع مسواکی استفاده کنند. تفاوت خیلی زیادی بین انواع مسواک های الکتریکی یا دستی و انواع دیگر آن ها وجود ندارد.
ملاحظه اصلی در این جا آن است که مسواک به ایمپلنت شما دسترسی داشته باشد به راحتی بتوان از آن استفاده کرد. به هر حال مسواک شما باید نرم باشد.

نخ دندان مخصوص ایمپلنت 

انواع مختلفی از نخ دندان وجود دارد. عموما دندانپزشکان نخ های بدون وکس یا مخصوص ایمپلنت را پیشنهاد می کنند تا بهترین تاثیر را روی بافت محافظ آن ها داشته باشد.
اما برای انواع مختلف پروتزها باید حتما از نگه دارنده نخ دندان استفاده کنید. باز هم در این زمینه با دندانپزشک خود مشورت کنید.
نخ دندان کشیدن پس از ایمپلنت دندان

واتر فلاسر

واتر فلاسر دستگاهی است که توسط جریان تیغه ای آب باعث تمیز شدن بین دندان ها می شود و می توانند در کاهش پلاک و التهاب کارایی خوبی داشته باشند. یک فلاسر آبی با نوک غیر فلزی پیدا کنید تا از آن دو بار در روز استفاده کنید. در کنار آن می توانید از دهان شویه مخصوص ایمپلنت غیر الکلی نیز بهره بگیرید.

تحریک کننده

تحریک کننده ها به خوبی می توانند بافت های سالم لثه را تحریک کنند که در حفظ ایمپلنت های دندانی بسیار نکته مهمی است. بهترین نوع تحریک کننده ها آن هایی هستند که نوک لاستیکی دارند تا با نرمی به لثه ها برخورد داشته باشند.

تمیز کننده حرفه ای ایمپلنت

خیلی مهم است که هر چند وقت یک بار فردی حرفه ای ایمپلنت شما را تمیز کند. آن ها باید با دقت تمامی نواحی دندان ایمپلنت شما و بافت ها و دندان های اطرافش را تمیز کنند. این به دور کردن باکتری ها و جلوگیری از بروز عفونت کمک شایانی می کند. علاوه بر این خوب است که دندانپزشک به خوبی وضعیت و مشکلات ایمپلنت شما را بررسی کند.
متخصص شما احتمالا از روش پیمایش (scaling) نیز استفاده می کند، متودی که به نسبت حالت عادی سطوح عمیق‌تری از دندان و زیر بافت لثه ها را برای پاک کردن پلاک ها می پیماید. این تاثیری قوی تر از روش های روزانه و عادی بهداشت دندان های شما دارد.

تمیز کردن دندان ایمپلنت شده با نخ دندان

برای تمیز کردن دندان ایمپلنت شده و بریج دندان با نخ دندان، بهتر است از نخ دندان های مخصوص که دارای یک بخش نازک و یک بخش اسفنجی و نرم تر هستند استفاده کنید. بخش نازک برای رد کردن نخ از میان دندان هاست و بخش نرم برای تمیز کردن دندان.

دندان ایمپلنت شده را با حرکت رفت و برگشتی، مثل حرکت دست برای برق انداختن روی کفش با دستمال، تمیز کنید و حرکت را پایه ایمپلنت ادامه دهید. همچنین نخ دندان را به طور کامل به زیر دندان های بریج شده بکشید تا تمامی جرم و پلاک های جمع شده در فضای خالی زیر دندان تمیز شوند.

تمیز کردن دندان های کاشته شده در مطب دندانپزشکی

وقتی که برای اولین بار ایمپلنت های شما قرار می گیرند، باید به شکل مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. در یک پروسه چند ماهه باید چند بار به ملاقات وی بروید.
با این حال، پس از دوره اولیه انطباق باید با ایمپلنت خود عین دندان های دیگر رفتار کنید. این به معنای مراجعه به دندانپزشک در هر شش ماه است.
سیگار کشیدن بعد از ایمپلنت

عوارض سیگار کشیدن پس از ایمپلنت

خب حالا اگر شما فردی سیگاری هستید و به ایمپلنت دندان نیاز دارید شرایط به چه صورت است و باید چه کنید؟

سیگار می تواند شدیداً پروسه ایمپلنت دندان را تحت تاثیر منفی خود قرار دهید.

راهکار ایده آل در اینجا این است که تا یک هفته قبل از پروسه جراحی خود سیگار نکشید. دندانپزشک شما نیز احتمالا برای کاهش ریسک عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.
پس از پروسه جراحی ایمپلنت، در مدت زمان مراقبت بعد از ایمپلنت باید حداقل برای دو ماه پس از کشیدن سیگار اجتناب کنید. این کار کمک می کند تا پروسه انطباقی به خوبی و بدون تاثیرات منفی سیگار طی شود. اگر قبل، حین و پس از مراحل ایمپلنت دندان سیگار می کشید، احتمال بروز مشکلات تا حد زیادی بالا می رود.

عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت از جمله عمل های جراحی دندان است و بالطبع خونریزی، زخم و حتی عفونت را می تواند به همراه داشته باشد. اما در صورتی که این عمل تحت نظر متخصص باتجربه انجام شود، این عوارض به حداقل می رسد.

ایمپلنت بعد از کشیدن دندان

یکی از مشکلاتی در کشیدن دندان وجود دارد، وجود جای خالی دندان در دهان است. در روش هایی که به ایمپلنت فوری معروف هستند، در همان روز کشیدن دندان، ایمپلنت نیز جایگذاری می شود. البته این روش، مورد توصیه نیست. زیرا برای برای ایمپلنت فوری بعد از کشیدن دندان شرایط خاصی باید برقرار باشد و در غیر اینصورت، ایمپلنت با شکست مواجه می شود.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: 02126140134

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان