آبان ۷, ۱۴۰۲

آیا ارتودنسی باعث تغییر فرم لب می شود؟

فهرست

بریس دندان که با نام ارتودنسی دندان یا سیم دندان نیز شناخته می شوند، میتوانند زندگی ها را تغییر دهند. تنها کافی است به مدت یک سال و یا بیشتر تحمل کنید و از آن ها استفاده کنید. بریس های دندانی ممکن است این نگرانی را ایجاد کنند که تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی به چه میزان است؟

امروزه ما برای بسیاری از بیماران خود توضیح میدهیم که تعداد زیادی از ستارگان هالیوود تنها با استفاده از این بریس یا سیم دندان است که امروزه میتوانند لبخند هایی زیبا را در عکس های خود داشته باشند. البته بسیاری از مردم هستند که از براکت های دندانی متنفرند و این مساله را به راحتی میتوان از تعداد بالای نظرات شخصی که درباره براکن مطالب ناخوشایندی نوشته اند فهمید.

تاثیر ارتودنسی بر فرم لب

یکی از مسائلی که بیماران با سیم دندان دارند، تغییر لب در ارتودنسی است. مخصوصا خانم ها و مدل ها در مورد اثرات براکت ها بر لب ها و تغییر شکل نهایی لب هایشان خیلی نگران هستند. در این نوشتار سعی داریم در مورد اثر بریس ها بر لب ها بگوییم تا نگرانی های شما در این زمینه نیز رفع شود.

دندان ها و لب های شما به وسیله یک شیار کوچک که شیار ماگزیلاری لبی نامیده میشود به یکدیگر متصل میشوند. این شیار که فرنوم نامیده می شود در واقع قسمت درونی لب شما را به لثه های دندان ها متصل میکند. همان طور که میدانیم بریس ها به وسیله اعمال نیرو بر دندان های جلویی باعث منظم شدن بقیه دندان ها میشوند. در بعضی از موارد اما دندان های جلویی در موقعیت مناسبی قرار ندارند و نیاز است که ابتدا دندان های جلویی به خوبی مرتب شوند.

وقتی دندان های جلویی به سمت عقب بروند به خاطر این شیار بین دندان و لثه ها لب ها نیز به تبعیت از آن به سمت عقب میروند و روی دندان ها را میپوشانند. بر اساس موقعیت نهایی دندان های شما و براساس اینکه مدت درمان شما چقدر طول کشیده است لب ها با عقب آمدن خود دندان های شما را برجسته تر نشان میدهند. در برخی از موارد ممکن است لب ها برگتر از حالت اولیه به نظر برسند که در واقع این تنها تغییر موقعیت لب هاست و در اندازه آن ها تغییری حاصل نشده است.

بعد از ارتودنسی چه بخوریم؟

تغییر چهره بعد از ارتودنسی

درمان ارتودنسی می‌تواند تأثیر بزرگی روی شکل صورت و چهره‌تان بگذارد. وقتی دندان‌ها و فکتان تغییر کند، سایر ویژگی‌های صورتتان هم دچار تغییر می‌شود.

وقتی دندان‌ها و فکتان به صورت مناسبی ردیف شده باشند، فقط از یک لبخند بی‌نقص بهرمند نمی‌شوید، بلکه شکل صورتتان جذابیت و زیبایی بیشتری خواهد گرفت. پس اینکار یک معامله دو سر سود است!

تأثیر  ارتودنسی بر گونه ها

برای فهمیدن اثراتی که ارتودنسی بر روی صورت و چهره تان می‌گذارد بایستی مشکلات دندانی متفاوت و چگونگی تأثیر هرکدام روی شکل صورت و ظاهرتان را عنوان کرد.

آندِربایت

این حالت وقتی اتفاق می‌افتد که دندان‌های پایینی پیش‌تر از دندان‌های بالایی قرار می‌گیرد. آندربایت می‌تواند روی تناسب صورت شما اثر گذاشته و فکتان را بسیار بزرگتر نشان دهد. درمان ارتودنسی می‌تواند با انتقال دادن فکتان به جایگاه درست ویژگی‌های صورت شما را بهبود بخشد.

اُوِربایت

اوربایت یک مشکل دندانی شایع است که به دلیل پیش‌آمدگی دندان‌های بالا نسبت به دندان‌های پایین ایجاد می‌شود. این حالت ممکن است سبب شود که لب بالایی برجسته‌تر و فک پایینی ضعیف و تو رفته به نظر برسد. اصلاح ارتودنسی این پیش‌آمدگی را بهبود بخشیده و ظاهر فک و صورت را همگون و متوازن‌تر می‌کند.

اُپِن‌بایت

اپن‌بایت نقص در جفت‌شدن و بسته‌شدن دندان‌هاست و دندان‌ها در این حالت همیشه کمی باز می‌ماند. این حالت باعث می‌شود که دهان کشیده‌شده و لب فوقانی یا تحتانی کمی پیش‌آمده به نظر برسد که توازن صورت را بهم می‌زند.

دندان‌های کج

دندان‌های کج می‌تواند سبب بی‌قرینگی صورت شود، به خصوص اگر یک سمت دهان نسبت به سمت دیگر دندان کج بیشتری داشته باشد. بِرِیس دندانی می‌تواند این مشکل را درمان کرده و فک و لبخند را صاف کرده و دندان‌های را ردیف کند.

ارتودنسی و تغییر چهره

جلوگیری از تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی دندان

با اینکه بسیاری از افراد پس از نصب بریس های دندانی به خوبی به تغییرات حاصله در لب های خود نیز عادت میکنند اما برخی از افراد نیز هستند که خیلی روی چهره و لب های خود حساس هستند و بعد از اتمام درمان از تغییرات به وجود آمده در لب های خود ناراضی هستند و نمیتوانند این وضعیت را تحمل کنند. آیا باید نگران تغییر چهره بعد از ارتودنسی باشید؟

در واقع شما حق دارید که درباره ظاهر خود حساس باشید و در این مورد از ارتودنتیست خود سوال کتید اما باید بدانید که راه های مختلفی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد و نیازی به نگرانی نیست.

ارتودنسی با نوار کشی

در اکثر موارد دندان پزشک ها سعی میکنند که قبل از انجام ارتودنسی متحرک یا ثابت و گذاشتن بریس های دندانی در مورد تغییراتی که ممکن است در لب ها حاصل شود به بیماران اطلاع دهند و در صورت لزوم میتوان با بعضی روش های خاص به صورتی روند درمان را پیگیری کرد که تغییرات اصلی در لب ها نیز زیاد در شکل کلی صورت بیمار تأثیر گذار نباشد.

ارتودنتیست شما میتواند از بعضی نوار های کشنده بر روی بریس های شما استفاده کند که روند تغییر جایگاه دندان های شما را اندکی آهسته تر میکند و باعث میشود شکل لب های شما تغییر نکند. همچنین شما می توانید از بریس های نامرئی برای کاهش مشکلات زیبایی دندان خود استفاده کنید. هرچند ممکن است باز هم اثرات کمی بر روی لب های شما داشته باشد.

هزینه اصلاح طرح لبخند

مدت ارتودنسی دندان

فارغ از اینکه تاثیر ارتودنسی بر فرم صورت چگونه است و در زندگی شخصی شما نیز تغییر ایجاد میکند هم چنان تعداد زیادی از مردم از این بریس ها نفرت دارند.  بریس ها علاوه بر بهتر شدن کیفیت دندان ها و راحت تر شدن عمل جویدن غذاها باعث بهتر شدن ظاهر و لبخند شما نیز میشوند. مدت زمان ارتودنسی دندان بسته به شدن به هم ریختگی دندان ها و بسیاری از عوامل دیگر ممکن است بین 6 ماه تا 18 ماه طور بکشد. هرچند هزینه ارتودنسی دندان ممکن است در ابتدا شما را شوکه کند، اما باید بدانید این عمل، تأثیر دائمی بر روی دندان های شما دارد و یک بار برای همیشه در طول عمر خود ارتودنسی دندان را انجام می دهید.

جایگذاری سیم دندان

مشکلات بعد از ارتودنسی دندان

استفاده از بریس ها علاوه بر هزینه های زیادی که دارد ممکن است در ابتدای کار همراه با اندکی درد نیز باشد. صد البته در طول دوره  درمانی همراه داشتن بریس های دندانی در مکان های عمومی خیلی خوشایند به نظر نمیرسد مخصوصا اگر از نوع قدیمی آن استفاده کنید همراه داشتن آن در بعضی از مناسبت ها ممکن است همراه با رنجش خاطر شما باشد.

در طول دوره درمان باید مراقب غذاهایی که میخورید باشید و با دقت دندان های خود را مسواک بزنید.

هم چنین ممکن است اگر فردی خجالتی هستید به خاطر نگاه دیگران بر بریس های دندانی شما لبخند زدن برایتان کاری دشوار باشد. هم چنین بعد از گذاشتن بریس ها نیاز به ملاقات منظم با دندانپزشک خود دارید. با همه این مسائل و سختی ها استفاده از بریس های دندانی میتواند زندگی شما را در آینده تغییر دهد.

آیا به فکر زیبایی دندان های خود هستید؟! انواع روش های دندانپزشکی زیبایی

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: 02126140134

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان