اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

بهترین متخصص پروتز دندان در تهران

فهرست

در صورتی که تا به حال دندانی را از دست نداده و یا نیازی به روکش گذاری نداشته اید، احتمالا به متخصص پروتز دندان نیز مراجعه نکرده اید. تخصص پروتز دندان گرایشی از دندانپزشکی است که بر جایگزینی دندان های از دست رفته تمرکز دارد.

متخصص پروتز دندان طیفی از مشکلات دهانی را درمان کرده و بر اساس نیاز های دندانی فرد مراقبتی ویژه به او ارائه می دهند. برای دانستن کار این متخصصان به خواندن مطلب ادامه دهید.

مروری اجمالی بر رشته پروتز دندان

پروتز دندان گرایشی از مراقبت دندانی است که بر جایگزینی و بازگردانی دندان ها تمرکز دارد. متخصص پروتز دندان به طور ویژه ای در زمینه درمان مشکلات فک یا دندان های از دست رفته مهارت دارد. در صورتی که فرد به دندان مصنوعی نیاز داشته یا بخواهد جای خالی یک دندان را به وسیله پروتز دندانی پر کند، باید به یک متخصص پروتز دندانی مراجعه کند. این متخصصان با ظاهر و عملکرد دندان و لثه سر و کار دارند. متخصص پروتز دندان علاوه بر رفع کردن مشکلات عملکردی دندان ها، از طبیعی و جذاب بودن آن ها نیز اطمینان حاصل می کند. در جراحی های دندانی گسترده به احتمال زیاد یک متخصص پروتز دندان نیز حضور دارد.

متخصص پروتز دندان چیست؟

متخصص پروتز دندان یک دوره 4 ساله تحصیلات را در دانشکده دندانپزشکی می گذراند تا به یک دکتر جراح دندانپزشک (DDS) یا دکتر دندانپزشک (DMD) تبدیل شود. پس از دریافت یکی از این درجه های تحصیلی، دندانپزشک جهت تبدیل شدن به یک متخصص پروتز دندان یک دوره تحصیلی 3 ساله را می گذراند. این دوره همانند دوره رزیدنتی در رشته پزشکی است که در آن پزشک تخصص مربوطه را کسب می کند.

متخصص پروتز دندان

تفاوت دندانپزشک و متخصص پروتز دندان

دندانپزشکان عمومی در زمینه تمام مراقبت های متداول و فرایند های دندانی جزئی مانند پر کردن دندان مهارت یافته اند. برخی دندانپزشکان عمومی در فرایند هایی خاص آموزش های بیشتری می بینند. متخصصان پروتز دندان کسانی هستند که در زمینه جایگزینی و ترمیم دندان ها و انواع پروتز دندان آموزش هایی فراوان و بسیار تخصصی دیده اند.

در مواقع نیاز به جایگزینی دندان یا انجام جراحی دهان، مشورت کردن با یک متخصص پروتز دندان و انجام شدن فرایند درمانی توسط او سبب می شود تا بیمار درمانی موثر، با کیفیت و متناسب با نیاز های خود دریافت کند. چنین درمانی نتایجی بلند مدت داشته و لبخندی زیبا را برای فرد به ارمغان می آورد.

بزرگترین تفاوت بین متخصص پروتز دندان و دندانپزشک عمومی این است که متخصص پروتز دندان با جایگزینی دندان و بازگردانی سلامت و عملکرد در تمام سطوح دهان سر و کار دارد. دندانپزشکان عمومی بر روی ترمیم دندان ها و اطمینان از سالم ماندن آن ها تمرکز می کنند.

برخی از مواردی که متخصصان پروتز دندان را از دندانپزشکان عمومی جدا می کند در پایین بیان شده اند:

  • حداکثر 3 سال آموزش بیشتر به وسیله برنامه اعتبار بخشی دندانپزشکان: گذراندن این دوره برای تبدیل شدن به یک متخصص پروتز دندان الزامی است.
  • متخصصان پروتز دندان فرایند های پیچیده دندانی را انجام می دهند که از جمله آن ها می توان به جراحی فک، دندان های مصنوعی، ایمپلنت ها و … اشاره کرد.
  • همچنین، این متخصصان خدمات مرتبط با ونیر، روکش گذاری و پل های دندانی را جهت بازگردانی و جایگزینی دندان ها ارائه می دهند.

کار متخصص پروتز دندان

این افراد همانگونه که از اسم آن ها نیز مشخص است، فرایند هایی را طراحی و اجرا می کنند که در آن ها دندان های طبیعی به صورت کامل یا نسبی با مواد خاص جایگزین می شوند. برخی از این درمان ها شامل موارد زیر می شوند:

کامپوزیت ونیر

ونیرهای سرامیکی، لایه های سرامیکی بسیار نازکی هستند که سطح جلویی دندان را پوشانده و تغییری قابل توجه در ظاهر آن به وجود می آورند. قبل از اینکه ونیر به دندان متصل شود جهت جلوگیری از بزرگ به نظر رسیدن دندان مقداری از مینای آن دندان برداشته می شود. ونیر های با دوام می توانند اندازه، شکل و رنگ دندان را تغییر داده و فواصل کوچک بین دندان ها را نیز پر کنند.

جدیدترین متد روکش دندان چیست؟ ونیر دندان بدون تراش

روکش ها

پوشش هایی مصنوعی هستند که تمامی سطح قابل مشاهده دندان را در بالا تر از خط لثه می پوشانند. جنس این روکش ها می تواند تمام فلز، سرامیک متصل به فلز یا تمام سرامیک باشد. روکش ها توسط مواد سرامیکی مخصوص به دندان هایی متصل می شوند که از قبل آماده شده و حاوی ریشه هایی سالم هستند. اغلب پس از انجام فرایند عصب کشی یا ترمیم دندان های شکسته، ترک خورده و بد شکل به جایگذاری یک روکش نیاز است.

برای نصب روکش ها باید به بهترین متخصص روکش دندان در تهران، دکتر میلاد افشار مراجعه کنید.

ایمپلنت

هنگامی که به جایگزینی کامل دندان (تاج و ریشه) نیاز است، ایمپلنت به عنوان بهترین روش معرفی می گردد. ایمپلنت ها حاوی پست هایی از جنس فلز تیتانیوم هستند که به وسیله فرایند های جراحی جزئی در استخوان فک قرار داده می شوند. پست های پیچ مانند به استخوان فک جوش خورده و تکیه گاهی محکم برای روکش به وجود می آورند.

ایمپلنت ها می توانند برای جایگزینی یک یا چند دندان و یا حمایت از دیگر انواع جایگزین های دندانی به کار گرفته شوند. از جمله این ترمیم های دندانی می توان به پل های دندانی یا دندان های مصنوعی اشاره کرد.

با اینکه جراحی ایمپلنت معمولا توسط دیگر متخصصان انجام می شود، روکش های ایمپلنت اغلب توسط متخصص پروتزهای دندانی طراحی و جایگذاری می شوند. ایمپلنت پر هزینه ترین روش جایگزینی دندان است اما از آنجایی که می تواند یک عمر دوام داشته باشد، در نگاه بلند مدت ارزشی فوق العاده دارد.

نکات لازم برای مراقبت از ایمپلنت

متخصص ایمپلنت دندان

پل های ثابت دندانی یا بریج دندان

در این روش جهت حمایت از یک یا بیش از یک دندان مصنوعی از دندان های سالم موجود در دو طرف فضای خالی دندان از دست رفته استفاده می شود. در روش بریج ثابت دندان تعدادی روکش دندانی به عنوان یک واحد به هم متصل شده و سپس به دندان های مجاور اتصال می یابند. دندان های مجاور نیز از قبل آماده می شوند. دندان های مجاور همانند پایه های یک پل عمل کرده و روکش هایی را حمایت می کنند که در جای خالی دندان های از دست رفته قرار می گیرند. پل ها جایگزین های دندانی هستند که در طول زمان امتحان شده اند اما با این حال برای پاکسازی نیاز به توجه ویژه داشته و می توانند به ساختار دندان های سالم مجاور آسیب برسانند.

دندان های مصنوعی

این دندان ها انواع بسیار مختلفی داشته که شامل انواع کامل، ناقص و مواردی هستند که توسط ایمپلنت حمایت می شوند. این دندان ها مخصوصا هنگامی که با کیفیت بالا ساخته شده و به درستی در دهان جایگذاری می شوند، دندان های فرد را از نظر زیبایی و عملکردی ارتقا می بخشند. با این وجود، عادت کردن به دندان های مصنوعی نیازمند گذشت زمان بوده و برخی افراد استفاده از این موارد را در برخی موقعیت ها ناراحت کننده می یابند.

بازسازی دندان ها

متخصص پروتز دندانی تلاش می کند تا ظاهر و عملکرد دندان هایی را ترمیم کند که در اثر ضربه، پوسیدگی یا عوامل دیگر آسیب دیده اند. افرادی که روکش ها را پس از انجام فرایند عصب کشی بر روی دندان ها قرار می دهند متخصصان پروتز دندان هستند. علاوه بر این، هنگامی که افراد سرشناس تمایل به استفاده از ونیر های سرامیکی را دارند به این متخصصان مراجعه می کنند. متخصصان پروتز دندان برای تغییر شکل یک دندان از مواد اتصال دهنده (چسب) بهره می برند. امکان دارد، افراد برای پر کردن فضای اندک بین دندان ها، اصلاح ظاهر یک دندان یا تغییر شکل لبخند خود این فرایند ها را انجام دهند.

پل ها و ایمپلنت های دندانی

در صورتی که فرد یک یا بیش از یک دندان را از دست داده باشد، امکان دارد متخصص پروتز دندان استفاده از پل دندانی را به عنوان بهترین روش جایگزینی در نظر گیرد. پل دندانی شامل یک یا بیش از یک روکش دندانی است که جهت تشکیل یک واحد به هم متصل شده اند. این پل دندانی بر روی دندان های سالم مجاور فضای خالی دندان از دست رفته قرار می گیرد. ظاهر این پل همانند دندان های طبیعی بوده و فاصله یا فضای خالی بین آن ها وجود ندارد. لازم به ذکر است در صورت استفاده از پل های دندانی باید از دستورات مراقبتی خاصی پیروی کرده و این دندان ها را به صورت متداول پاکسازی کرد.

ایمپلنت ها جای پل های دندانی را گرفته و عنوان محبوب ترین روش جایگزینی دندان ها را از آن خود کرده اند. متخصص پروتز دندان یک ایمپلنت دندانی را خواهد ساخت که شامل یک پست تیتانیومی و یک دندان (تاج) مصنوعی می شود. امکان دارد، متخصص پروتز دندان انجام فرایند جراحی را به یک متخصص دیگر بسپارد اما او یکی از افرادی است که ایمپلنت را برای فرد طراحی می کند. پست تیتانیومی به استخوان فک جوش خورده و دندانی مصنوعی را می سازد که تمایز آن از دیگر دندان ها دشوار است.

دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی

هنگامی که تمام یا بخش قابل توجهی از دندان های فرد از بین می روند، متخصص پروتز دندان استفاده از دندان های مصنوعی را پیشنهاد می دهد. دندان های مصنوعی به روش های گوناگونی در دهان قرار می گیرند که این روش ها شامل اتصال به دندان های طبیعی یا ایمپلنت نیز می شوند. فرد جهت یافتن بهترین روش جایگزینی دندان با متخصص خود بحث خواهد کرد. بهترین دندان های مصنوعی با هدف راحتی در استفاده و داشتن ظاهری طبیعی طراحی شده اند. برخی افراد استفاده از دندان های مصنوعی را دشوار می یابند. با این وجود، بسیاری از افراد به دندان های طبیعی خود عادت کرده و به صورت روزانه از آن ها استفاده می کنند.

بهترین دکتر پروتز دندان در تهران

افراد باید به دلیل تحصیلات پیشرفته، مهارت، عملکرد و تخصص این دندانپزشکان در کار با تکنولوژی پیشرفته به آن ها مراجعه کنند. این متخصصان در زمینه کار با تکنولوژی های پیشرفته، فرایند های درمان بیماری های پیچیده دندانی و بازگردانی حداکثری عملکرد و زیبایی دندان ها بسیار آموزش دیده اند.

تجربه و علم گسترده متخصصان پروتز دندانی، شناختی ویژه در زمینه اجزای یک لبخند و حفظ سلامت دهان به آن ها می دهد.

با توجه به موارد ذکر شده، بهترین متخصص پروتز دندان، کسی است که علاوه بر داشتن تخصص پروتز، تجربه و مهارت کافی را نیز در دندانپزشکی ترمیمی و دندانپزشکی زیبایی داشته باشد.

دکتر میلاد افشار،  جراح دندانپزشک و دندانپزشک متخصص پروتز دندان در تهران، روزانه ده ها بیمار را با صبر و حوصله و دقت فراوان در مطب خود پذیرا بوده و تا انتهای فرآیند درمان، همراه آن ها می باشد.

دکتر میلاد افشار

جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان