آبان ۷, ۱۴۰۲

مراحل ایمپلنت دندان

فهرست

مراحل ایمپلنت دندان سه  گام اصلی دارد که مدت‌زمان آن برای هر فردی متفاوت است اما معمولاً کل مدت زمان ایمپلنت دندان حدودا 5 تا 8 ماه است. البته همانطور که در ادامه مقاله خواهید دید، در مورد کسانی که می‌خواهند تمام دندان‌هایشان را ایمپلنت کنند، این فرایند سریع‌تر انجام می‌شود.

ایمپلنت دندان چند مرحله دارد؟

به طور کلی ایمپلنت دندان 3 مرحله کلی شامل مشاوره، معاینه و انجام کار را دارد. بسته به شرایط بیمار از جمله ساختار فک و دندان و لثه، مرحله سوم می تواند 1 جلسه یا بیشتر به طول بیانجامد.

مرحله اول ایمپلنت: مشاوره

یکی از پزشک‌های ما در اولین جلسه به‌صورت رایگان شما را معاینه کرده و به شما مشاوره می‌دهد. در این مرحله از دهانتان یک عکس سیتی‌اسکن می‌گیریم که هیچ هزینه‌ای برایتان نخواهد داشت. سپس با توجه به این عکس، پزشک برنامه درمانی بخصوصی را برایتان تهیه می‌کنند که دقیقاً مناسب با شرایط و وضعیت دندان‌های شما طراحی شده باشد. اگر سوالی درمورد فرایند، روند ریکاوری یا مسائل مربوط به ایمپلنت داشتید، دستیار پزشک باحوصله به تمام سوالاتتان پاسخ می‌دهد. او تمام هزینه‌های مربوط به ایمپلنت، روش‌های مختلف پرداخت و روند فرایند را بریتان توضیح می‌دهد. هزینه‌ای که در این جلسه پیشنهاد می‌شود همان هزینه نهایی ایمپلنت است و هیچ دستمزد اضافه‌ای بعداً به آن افزوده نمی‌شود.

مرحله دوم ایمپلنت: معاینه پیش از جراحی

وقتی برای فرایند ایمپلنت آماده شدید، با دندانساز ملاقات می‌کنید تا دندان‌هایتان را معاینه کند. در این جلسه پزشک همه اطلاعات لازم برای فرایند را جمع‌آوری می‌کند و شما هم می‌توانید تمام سؤالات باقی‌مانده‌تان را از او بپرسید. بعد از اینکه جلسه معاینه تمام شد، با کمک پزشک تاریخی را برای انجام فرایند ایمپلنت تعیین می‌کنید.

مرحله سوم ایمپلنت: کاشت ایمپلنت

مرحله کاشت ایمپلنت خود به دو فاز تقسیم می‌شود:

نصب ریشه مصنوعی

در این مرحله ریشه مصنوعی را داخل استخوان نصب می‌کنند و سپس اجازه می‌دهند تا جوش بخورد. فرایند نصب ریشه 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد اما روند التیام یافتن آن معمولاً 3 تا 6 ماه است. در این مدت ریشه ایمپلنت که از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده (همان موادی که در پیوند مفصل استفاده می‌شود)، خیلی سریع اطراف استخوان جوش می‌خورد و با بافت آن یکی می‌شود. هیچ‌یک از مواد دیگری که برای کاشت ریشه استفاده می‌کنند، به اندازه تیتانیوم فرایند التیام سریعی ندارد.

قالب گیری ایمپلنت

وقتی ریشه مصنوعی با استخوان فک جوش خورد، نوبت به نصب تاج یا دندان مصنوعی می‌رسد. دندانساز قبل از اینکه تاج را بسازد، قالبی از دهان و دندان‌هایتان می‌گیرد تا آن را به اندازه، شکل و رنگ مناسبی درآورد. این مرحله به تنهایی معمولاً دو جلسه طول می‌کشد که هریک با فاصله دو هفته انجام می‌شوند.

با توجه به موارد بالا، ایمپلنت دندان حدوداً 4 جلسه به طول می انجامد.

🛑بیشتر بدانید: ایمپلنت آمریکایی، ایمپلنت سوئیسی یا ایمپلنت آلمانی؟ مطلب معرفی سه مارک ایمپلنت دندان را بخوانید.

مراحل ایمپلنت دندان جلو

در جلسه اول فرایند، دندانپزشک ایمپلنت را داخل فک نصب می‌کند. برای اینکه پزشک بتواند تاج را روی ریشه ایمپلنت قرار دهد، به کمی زمان احتیاج است. در این مدت استخوان فک باید اطراف ایمپلنت التیام پیدا کند، با آن جوش بخورد و محکم آن را نگه دارد. این فرایند معمولاً در عرض یک یا دو هفته اتفاق نمی‌افتد و به 6 تا 8 ماه زمان احتیاج دارد. با این حال، ممکن است این روند از آن هم طولانی‌تر شود؛ بخصوص اگر در فرایند کاشت ریشه پیوند استخوان هم انجام داده باشید.

اغلب ما از فوبیای دندانپزشکی رنج می بریم. بنابراین طبیعی است هنگامی که دندانپزشک به ما گزینه کاشت دندان یا ایمپلنت دندان جلویی را پیشنهاد می کند، ترس بر ما غلبه کند. اما باید بدانیم که ایمپلنت های دندانی تنها پست های تیتانیومی هستند که به روش جراحی به استخوان فک در ناحیه دندان از دست رفته متصل می شوند. همانطور که می دانیم، تیتانیوم ماده ای سازگار با بافت استخوان است و به تدریج با استخوان فک جوش خورده و یک ساختار یکپارچه تقریباً مشابه ریشه دندان را ایجاد می کند. بعد از پروسه جوش خوردن، تاج و آباتمنت قرار داده می شوند تا امکان جویدن به صورت طبیعی ایجاد شود.

برای درک بهتر، 3 مرحله ایمپلنت دندان جلو به بخش های زیر تقسیم می شود که به شرح زیر است:

1- کاشت دندان: ایمپلنت دندان از تیتانیوم تشکیل می شود که به وسیله جراحی در استخوان فک در محل دندان از دست رفته جایگذاری می شود.

2- آباتمنت: تیتانیوم، پرسلین یا روکش طلا نیز آباتمنت را تشکیل می دهند و شکل طبیعی دندان برای نصب تاج دندان را می سازند. در طول درمان ایمپلنت، آباتمنت یا پایه دندان به کمک یک پیچ نصب می شوند. آباتمنت نقش اتصال اصلی بین تاج و ایمپلنت را دارد.

3- تاج دندان: در ساخت تاج دندان از پرسلین به همراه آلیاژ دندان، تمام پرسلین یا تمام متال استفاده می شود. تاج دندان به آباتمنت متصل شده یا پیچ می شود. سوراخ پیچ با یک ماده همرنگ دندان پر می شود تا ظاهر آن طبیعی به نظر برسد.

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

  • درصورتی که به پیوند استخوان احتیاج داشته باشید:

اگر خوب از دندان‌هایتان مراقبت نکرده باشید گاهی ممکن است به ساختار استخوان فکتان هم آسیب برسد اما متاسفانه افراد معمولاً از این مسئله باخبر نیستند. اگر استخوان زیر دندان برای مدتی طولانی از بین رفته باشد یا اینکه به دلیل پیشروی بیماری لثه تحلیل رفته باشد، توانایی لازم برای محکم نگه‌داشتن ریشه ایمپلنت را نخواهد داشت. در این حالت دندانپزشک باید قبل از نصب ریشه مصنوعی استخوان فک را بازسازی کند و برای این کار به پیوند استخوان احتیاج است. اگر به پیوند استخوان نیاز داشته باشید باعث می‌شود سه تا چهار ماه دیگر به فرایند التیام ایمپلنت اضافه ش

  • فرایندهای دیگری که ممکن است به آن احتیاج داشته باشید:

اگر بیماری لثه داشته باشید، پزشک نمی‌تواند فرایند کاشت ایمپلنت را برایتان انجام دهد؛ تا زمانی که تمام عفونت‌ها و بافت‎های آسیب‌دیده لثه از بین بروند. درنتیجه قبل از ایمپلنت ابتدا باید بیماری لثه را درمان کنید که بسته به بدن فرد و شدت عفونت، ممکن است بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

بهترین زمان ایمپلنت دندان

ایمپلنت مراقبت می خواهد!

تصور اینکه چون دندان هایم ایمپلنت هستند پس نیاز به مراقبت ندارند و خراب نمی شوند اشتباه است. مقاله زیر را مطالعه کنید تا با روش های مراقبت از ایمپلنت بیشتر آشنا شوید:

مراقبت از دندان ایمپلنت

مراحل ایمپلنت فوری

همانطور که در بالا مشاهده کردید، در اکثر موارد امکان ندارد بتوان فرایند کاشت ایمپلنت را در عرض یک روز یا تنها در یک جلسه انجام داد. در مواردی که شرایط دندان شما به خوبی بررسی نشود و در عین حال اقدام به ایمپلنت فوری و در یک جلسه نمایید، به احتمال زیاد با پس زدن ایمپلنت روبرو خواهید شد. یکی از اصلی‌ترین دلایل ناموفق بودن بعضی ایمپلنت‌ها عجله کردن است. برای اینکه مطمئن شوید ایمپلنت دندانتان با موفقیت انجام می‌شود، باید به آن زمان کافی بدهید تا بدنتان بتواند در این مدت خودش را با جسم خارجی وفق دهد و استخوان فک با ریشه مصنوعی جوش بخورد.

همیشه استثنایی هم وجود دارد!

در مواردی که پزشک معالج تشخیص دهد ایمپلنت شما می تواند در همان روز انجام شود، می توان این کار را انجام داد. اما این موارد بستگی زیادی به سن و شرایط بیمار دارد.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

سوالات متداول

ایمپلنت دندان معمولا چند جلسه طول می کشد ؟

معمولا 4 جلسه طول می کشد،مشاوره،معاینه،انجام کار که حداقل دو جلسه طول می کشد.

ایا ایمپلنت دندان احتیاج به مراقبت دارد؟

بله تصور اینکه دندانهایتان مصنوعی است و خراب نمی شود کاملا اشتباه است.

ایا امکان دارد ایمپلنت دندان را در یک جلسه انجام داد؟

خیر اگر ایمپلنت دندان را سریع  در یک جلسه انجام داد احتمال پس زدن آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان