آبان ۷, ۱۴۰۲

مزایا و معایب لمینت سرامیکی دندان

فهرست

لمینت، روشی  است که برای اصلاح طرح لبخند دندان به شمار می رود و از اهمیت ترمیمی کمی برخوردار است. اما این روش به دلیل کیفیت و زیبایی منحصر به فرد، توانسته جایگزینی مناسب برای اغلب روش های دندانپزشکی زیبایی شود. لازم به ذکر است که لمینت دندان در دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی انجام می شود که لمینت سرامیکی از کیفیت مناسب تری برخوردار خواهد بود. دندان های لب پریده و فاصله دار کاندیدای مناسبی برای انجام لمینت هستند و با این روش کلیه عیوب دندانی همچنین تغییر رنگ آنها به صورت کامل پوشانده خواهند شد. اما آیا لمینت سراسر مزیت است و هیچ عیبی ندارد؟ لمینت سرامیکی معایبی نیز برای دندان هایتان دارد و به همین دلیل باید حتما قبل از انجام هرکاری با تمامی مزایا و معایب لمینت سرامیکی آشنایی داشته باشید. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

مزایا و معایب لمینت سرامیکی دندان چیست؟

لمینت سرامیکی دندان روشی نوین برای بازیابی زیبایی دندان های شما است. سرامیک دندان لایه ای تشکیل شده از سرامیک است که بر روی دندان های شما چسبانده شده و ظاهر آن را به بهترین شکل ممکن خواهد پوشاند. لمینت سرامیکی دندان باید ها و نبایدهایی نیز دارد برای مثال؛ دندانپزشک باید تمامی مراحل قرارگیری لمینت را به صورت کامل و دقیق پشت سر بگذارد تا هیچگونه مشکلی برای دندان شما پیش نیامده و زیبایی مطلوب را تجربه کنید. لمینت سرامیکی دندان از جهات مختلفی برای دندان های شما مناسب خواهد بود و معمولا تمامی کسانی که از این روش برای زیبایی بخشیدن به دندان های خود استفاده کرده اند رضایت کامل داشتند. اما این روش زیبایی از جنبه های دیگر نیز ممکن است معایبی برای دندان هایتان داشته باشد و باید حتما مزایا و معایب لمینت سرامیکی دندان را سبک سنگین کرده و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرید. لمینت سرامیکی دندان قابل اجرا بر روی تمامی انواع دندان ها بوده و افراد با سنین کوچک و بزرگ می‌توانند از آن بهره مند شوند.

اصلاح طرح لبخند

بی شک اصلی ترین دلیل اجرا لمینت سرامیکی دندان، اصلاح طرح لبخند به وسیله آن است چرا که لمینت تمامی عیوب دندان هایتان را پشت پرده نگه خواهد داشت. در حالت کلی لمینت سرامیکی عیوبی نظیر؛ فاصله میان دندان ها، شکستگی ها، تغییر رنگ و… را پوشش داده و خنده ای منحصر به فرد و زیبا برایتان به ارمغان خواهد آورد.

مقاوم در برابر تغییر رنگ

دندان های طبیعی فرد در مواقع مختلف ممکن است تغییر رنگ داده و زیبایی خود را از دست بدهند. ونیر کامپوزیت نیز که یکی از روش های روکش دندان است امکان تغییر رنگ در زمان کوتاه را دارد اما لمینت های سرامیکی مقاومت بسیاری در برابر زرد شدن دارند. در حالت کلی چنانچه مراقبت های مداوم از آنها صورت گیرد به صورت مادام العمر سفید باقی خواهند ماند.

کم تهاجم نسبت به تاج دندان

برای تاج دندان نیاز به تراشیدن دور تا دور دندان است و این در صورتی است که برای لمینت سرامیکی دندان تنها کافی است یک طرف آن را مقداری تراشید تا بین لمینت و مینای دندان یک پیوند قوی ایجاد شود.

در برخی مواقع مانند بدفرمی یا بدرنگی سطح دندان شاهد ایجاد تراش بیشتر بر روی دندان ها هستیم که تنها در این مواقع ممکن است مینای دندان ها نیز آسیب ببینند.

ظاهر طبیعی لمینت سرامیکی

در بررسی مزایا و معایب لمینت سرامیکی باید به طبیعی جلوه کردن آن نیز اشاره کرد. لمینت های سرامیکی لایه ای بسیار نازک هستند که جلوه ای کاملا طبیعی به دندان هایتان خواهند بخشید. به گونه ای که تمامی ویژگی های مینای دندان را داشته و در برابر تابش نور نیز عکس العملی مشابه دارند.

پیشنهاد دکتر افشار

بهترین مارک لمینت دندان چیست؟

تناسب رنگ لمینت سرامیکی

یکی دیگر از اصلی ترین مزیت های اجرای لمینت سرامیکی، رنگ های متنوع آن است به گونه ای که می‌توانید انواع اقسام رنگ های مختلف را برای لمینت مشاهده کرده و مورد مناسب را انتخاب نمایید. به دلیل شماره دار بودن رنگ های لمینت، نیازی به لمینت کاری تمامی دندان ها نخواهد بود و تنها با انجام لمینت بر روی چند دندان جلویی کاملا طبیعی جلوه خواهید کرد.

ماندگاری زیاد

یکی دیگر از اصلی ترین مزایای لمینت سرامیکی دندان مربوط به دوام و طول عمر زیاد لمینت است. البته دوام و ماندگاری لمینت سرامیکی به انتخاب پزشک نیز تاثیر خواهد گذاشت به گونه ای که دندانپزشکان حرفه ای و کاربلد تمامی جوانب را سنجیده و دندانی سالم برایتان اجرا می کنند اما دندانپزشکان مبتدی ممکن است برخی موارد را رعایت نکنند. لمینت های دندان در صورت نگهداری مداوم و درست و همچنین اجرای صحیح، طول عمری حدود ۱۵ سال دارند.

سریع بودن اجرا از مزایا و معایب لمینت سرامیکی دندان

لمینت سرامیکی یکی از سریع ترین روش های زیبایی به شمار می رود چرا که تنها در یک یا دو جلسه امکان اجرا داشته و در مدت زمان بسیار کوتاهی به خنده ایدا آل خواهید رسید. بلافاصله پس از کاش لمینت دندان می توانید از آنها استفاده نمایید و هیچگونه دوره نقاهت و ترمیم وجود ندارد.

برطرف شدن کلیه عیوب ظاهری دندان

یکی از مواردی که در مزایا و معایب لمینت سرامیکی بسیار سوال می شود اهمیت درمانی لمینت است. توجه داشته باشید که لمینت سرامیکی از نظر درمانی مزایایی نخواهد داشت چرا که این روش روشی زیبایی است و ربطی به درمان ندارد. لمینت سرامیکی به بهترین شکل ممکن عیوبی نظیر: لب پر شدن، تغییر رنگ، فاصله میان دندان ها، کج بودن های جزئی و… را پوشش خواهد داد.
امکان ترکیب با سایر روش های زیبایی دندان
لمینت های سرامیکی کاملا به صورت همرنگ با سایر خدمات دندانپزشکی در نظر گرفته شده اند. برای مثال؛ لمینت سرامیکی از نظر رنگ با ایمپلنت دندان مغایرت نخواهد داشت و به همین دلیل برای دندان های ایمپلنت شده نیازی به انجام لمینت نیست و کاملا همسان با یکدیگر جلوه می کنند.

معایب لمینت سرامیکی دندان

در این مرحله از مطلب مزایا و معایب لمینت سرامیکی دندان به معرفی معایب کلی این روش زیبایی دندانپزشکی پرداخته ایم. در حالت کلی مزیت های لمینت در مقایسه با معایب آن کفه ترازو سنگین تری خواهد داشت.

غیر قابل برگشت بودن از مزایا و معایب لمینت سرامیکی دندان

لمینت های سرامیکی جلوه ای کاملا طبیعی دارند اما برخی ویژگی های آن با دندان های طبیعی متفاوت تر خواهد بود. لمینت امکان بازگشت ندارد به این معنی که در صورت منصرف شدن از لمینت نیز نخواهید توانست آنها را برداشته و دندان های طبیعی خود را داشته باشید. به همین دلیل باید مراقبت های ویژه ای از آن صورت گیرد

آسیب پذیر بودن

با اینکه ونیرهای سرامیکی میزان دوام بسیار بالایی دارند اما امکان آسیب دیدن بافت های مختلف آن نیز وجود دارد. گاهی اوقات که فشار زیادی به لمینت ها وارد می شود ممکن است شاهد شکستن یا جداشدن آنها باشیم.

حساسیت به گرمی و سردی

یکی دیگر از مزایا و معایب لمینت سرامیکی مربوط به احساس گرما و سرما است. همانطور که می دانید جهت نصب لمینت سرامیکی نیاز به ایجاد تراش بر روی دندان های فرد خواهد بود و طبیعتا بخشی از مینای دندان از بین می رود. از بین رفتن مینای دندان باعث حساسیت نسبت به تمامی عوامل جانبی خواهد شد.

تراشیدن مینای دندان

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که لمینت سرامیکی می تواند داشته باشد تراشیدن مینای دندان است. مینای دندان سطح اصلی دندان ها را تشکیل می دهد و برای ایجاد لمینت باید به صورت کامل یک سطح دندان تراشیده شود. البته ایجاد این تراش دلایل مختلفی دارد که یکی از این دلایل عدم بیرون زدن لثه ها خواهد بود. این روش در مقایسه با تاج دندان کم کار تر بوده وتنها لایه ای نازک از روی دندان کشیده شده است.

استفاده از ونیرهای موقت از مزایا و معایب لمینت سرامیکی دندان

تا چندی پیش برای ساخت لمینت های سرامیکی باید قالب ها را به کشور های دیگر ارسال می کردند اما امروزه قالب گیری و ساخت لمینت توسط دندانپزشکان ایرانی انجام شده و فرآیند لمینت کاری ساده تر شده است. البته در جلسه اول پس از تراش یک لمینت موقت بر روی دندان های فرد قرار داده می شود تا در نهایت لمینت های اصلی آماده شوند.

نگاه کلی

اگر بخواهیم به صورت ریزبینانه به مزایا و معایب لمینت سرامیکی دندان بنگریم پی میبریم که میزان مزیت های لمینت بیشتر از معایب آن است و به همین دلیل ارزش اجرا شدن خواهد داشت. البته در انتخاب دندانپزشک نیز باید دقت داشته باشید تا نتیجه های مناسب تری را شاهد شوید.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان