آبان ۷, ۱۴۰۲

تحلیل لثه

فهرست

تحلیل لثه

تحلیل لثه نوعی بیماری مربوط به لثه است که بر اثر از بین رفتن و یا عقب رفتن لثه ها ایجاد می شود. در تحلیل لثه بین لثه و دندان شکافی ایجاد شده و در نتیجه ریشه ی دندان نمایان می شود. با ایجاد این شکاف باکتری ها در این ناحیه تجمع کرده و موجب بیماری و پوسیدگی دندان ها می شوند. اگر تحلیل لثه درمان نشود ممکن است که ساختارهای پشتیبان و محافظ دندان ها از جمله ساختارهای استخوانی و بافتی دچار آسیب های شدیدی شوند. به همین منظور در این مقاله سعی کرده ایم به توضیحاتی درباره ی تحلیل لثه، عوامل ایجاد آن و روش های پیشگیری و درمان آن بپردازیم، پس توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تحلیل لثه چیست؟

لثه ها بافت هایی سرشار از رگ های خونرسان و محافظ ریشه دندان هستند که به فک متصل شده اند. گاهی لثه دچار مشکلات و بیماری هایی می شود که یکی از آن ها تحلیل لثه می باشد. تحلیل لثه در واقع یک مشکل شایع در دندانپزشکی است. این بیماری محدودیت سنی خاصی ندارد و ممکن است در هر سنی رخ دهد. تحلیل لثه به صورت تدریجی و در طول مدت زمانی طولانی صورت می گیرد از همین رو ممکن است برخی از افراد مبتلا از آن اطلاعی نداشته باشند. از اولین علائم تحلیل لثه می توان به حساسیت دندان ها به مواد غذایی سرد و یا داغ و افزایش طول آن ها اشاره کرد.

علائم تحلیل لثه

همان طور که ذکر شد یکی از اولین علائم تحلیل رفتن لثه ها حساسیت دندان ها به مواد غذایی است. علائم دیگر این بیماری عبارتند از:
• خونریزی دندان ها در هنگام مسواک زدن
• خورنریزی دندان ها در هنگام خوردن میوه و یا غذاهای سفت
• بلند شدن دندان ها به طور غیر طبیعی
• متورم و قرمز شدن لثه ها
عوامل ایجاد تحلیل لثه

عوامل موثر در ایجاد تحلیل لثه :

• ژنتیک:

بعضی از افراد ممکن است که این بیماری را به صورت ارثی در ژن خود داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که تقریبا 30 درصد افراد مبتلا به تحلیل لثه زمینه ژنتیکی دارند.

• بیماری لثه:

برخی از باکتری ها می توانند عامل ایجاد تحلیل لثه شوند. می توان گفت که التهاب لثه عامل اصلی این بیماری است.

• اشتباه مسواک زدن:

اگر شیوه ی مسواک زدن اشتباه باشد علاوه بر از بین بردن سلامت مینای دندان ممکن است به تحلیل لثه مبتلا شوید.

• تغییرات هورمونی:

در زنان تغییرات هورمونی ممکن است عاملی برای ایجاد حساسیت و پسروی در لثه ها شود.

• رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان:

اگر از دندان های خود به خوبی مراقبت نکنید و از نخ دندان، مسواک و دهانشویه استفاده نکنید ممکن است محیطی برای تجمع باکتری ها مهیا کنید که باعث ایجاد تحلیل لثه در دهان شوند. لازم به ذکر است که جرم دندان موجب پسروی لثه می شود.

مراقبت از دندان

• دخانیات:

مصرف توتون و تنباکو موجب ایجاد پلاک دندان شده و در نتیجه احتمال ابتلا به تحلیل لثه را بیشتر می کند.

• جواهرات متصل به دندان:

جواهراتی مانند پیریسینگ لب و یا زبان می توانند موجب تخریب بافت لثه و پسروی آن شوند، بنابراین توصیه می شود تا حد امکان از این گونه جواهرات استفاده نکنید.

• نامرتبی دندان ها:

نامرتبی دندان ها ممکن است باعث ایجاد دندان قروچه شود. همچنین نامرتب بودن دندان ها در هنگام جویدن غذا موجب می شود که در هنگام غذا خوردن فشار زیادی بر لثه ها وارد شود و این امر می تواند منجر به تحلیل لثه شود.

• دندان قروچه ( به هم ساییدن دندان ها):

دندان قروچه به دلیل فشار بیش از حدی که به لثه وارد می کند می تواند عاملی برای تحلیل و پسروی لثه باشد.

• بیماری های پریودنتال:

باکتری های موجود در شکاف های دهان می توانند باعث ایجاد عفونت شوند. این امر باعث ایجاد بیماری هایی می شود که ممکن است به تحلیل لثه منجر شوند.

چگونگی درمان تحلیل لثه

شدت و میزان پسروی و تحلیل لثه بر درمان آن تاثیرگذار است. گام اول برای درمان تحلیل لثه ،عامل ایجاد کننده آن می باشد. هنگامی که تحلیل لثه شدید نباشد دندانپزشک می تواند با جرمگیری و تمیز کردن ناحیه آسیب دیده آن را درمان کند. دندانپزشکان برای جرمگیری دندان ها با ابزار ویژه ای سطوحی که در زیر لثه قرار گرفته و دارای جرم می باشد را به دقت بسیار تمیز کرده و ریشه دندان ها را مسطح می کند تا باکتری ها در آن تجمع نکنند. اما در صورتی که شدت آن بیشتر باشد و به بافت لثه و استخوان ها آسیب رسیده باشد و یا حفره های به وجود آمده عمق زیادی داشته باشند، به ناچار باید جراحی صورت بگیرد. در ادامه به پروسه جراحی هایی که در این زمینه انجام می گیرد می پردازیم:

بازسازی لثه:

در تحلیل لثه اگر استخوان محافظ دندان آسیب دیده باشد، نیاز است که آن را بازسازی کنند. در این روش دندانپزشکان به منظور کاهش شکاف به وجود آمده، بافت لثه را باز می کنند و باکتری های موجود در آن را خارج می کنند. بعد از این عمل از ماده ای احیا کننده مانند غشا، و یا پروتئین محرک بافت به منظور بازسازی بافت آن ناحیه استفاده می کنند. بعد از قرار دادن ماده احیا کننده بر روی آن، بافت لثه را مجددا بر روی ریشه و دندان قرار می دهند.

پیوند بافت نرم:

روش های بسیاری به منظور پیوند بافت لثه وجود دارد. اما یکی از متداول ترین روش ها پیوند بافت هم بند است. در این روش دندانپزشک قسمتی از پوسته ای که ریشه دندان را پوشش می دهد برش داده و بافت زیرین آن که بافت هم بند نام دارد را جدا کرده و به بافت لثه در محلی که دچار آسیب دیدگی شده است بخیه می کنند. بعد از تکمیل پیوند بافت هم بند قسمتی را که برش داده اند بخیه می زنند.

درمان تحلیل لثه با لیزر:

یکی از به روزترین و مدرن ترین روش های درمان تحلیل لثه استفاده از لیزر است. امروزه بسیاری از دندانپزشکان می توانند به جای استفاده از چاقو های جراحی از لیزر استفاده کنند. در این روش بیمار درد و خونریزی کمتری داشته و دوره نقاهت کوتاه تری را سپری می کند.
گاهی درمان های گیاهی و خانگی نیز برای از بین بردن تحلیل لثه موثر می باشند. از جمله این گیاهان می توان به شستشو با برخی روغن های خاص مانند روغن اوکالیپتوس، نمک، چای سبز، روغن نعنا فلفلی، آلوئه ورا، سپتلین، اسید چرب امگا3، آب اکسیژنه، ژل زردچوبه، روغن درخت چای، روغن آویشن و … اشاره کرد. لازم به ذکر است که در صورت تمایل به استفاده از این مواد گیاهی باید با یک دندانپزشک و یا پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است خطراتی را برای سلامتی شما داشته باشد.

روش های پیشگیری از تحلیل لثه

می توان گفت که یکی از بهترین و کارآمد ترین راه ها برای پیشگیری از پسروی و تحلیل لثه رعایت کامل بهداشت دهان و دندان است. سعی کنید که مواردی را که در ادامه ذکر شده است را تا حد امکان رعایت کنید تا به این بیماری مبتلا نشوید.
• سعی کنید که روزی یکبار از نخ دندان و روزی دو بار از مسواک استفاده کنید.
• بهتری است که هر 6 ماه یکبار و یا حداقل سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.
• در هنگام مسواک زدن سعی کنید که از مسواک های استاندارد و نرم استفاده کنید.
• طرز درست استفاده از مسواک را بیاموزید.
• همواره مسواک خود را در محیط های تمیز نگه داری کنید تا از رشد و تجمع باکتری ها بر روی آن جلوگیری شود.
• اگر دارای دندان های نامرتب و یا کج هستید و یا دندان قروچه می کنید با دندانپزشک خود در جهت رفع این مشکلات مشورت کنید.
• در صورت مصرف دخانیات، مصرف آن را کم تر و یا ترک کنید.
• سعی کنید که برنامه ی غذایی متعادل و سالمی داشته باشید.
• در صورت مشاهده هر گونه تغییر در دهان خود حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.
• در صورتی که دندان مصنوعی دارید مراقب باشید که از جای خود تکان نخورد زیرا ممکن است به لثه شما آسیب وارد کرده و موجب ایجاد تحلیل لثه شود.

نتیجه گیری

بیماری تحلیل لثه و یا به عبارت دیگر پسروی لثه بر اثر عوامل مختلفی همچون ژنتیک، تغییرات هورمونی، مسواک زدن نادرست، دندان قروچه، نامرتب بودن دندان ها، استعمال توتون و تنباکو، بیماری های پریودنتال، پیرسینگ لب و پیرسینگ زبان و … ایجاد می شود. بر اثر این بیماری حاشیه بافت لثه که در اطراف دندان ها وجود دارد از بین رفته و یا دچار عقب روی می شود، به همین خاطر قسمت های بیشتری از دندان یا ریشه دندان آشکار می شود. تحلیل لثه به صورت تدریجی و در طول مدت زمانی طولانی ایجاد شده و به همین خاطر ممکن است اغلب افراد مبتلا تا مرحله آخر متوجه آن نشوند. تحلیل لثه بیماری بسیار قابل توجهی بوده و نیاز به درمان دارد زیرا اگر درمانی برای آن انجام نشود ممکن است به بافت های نرم و استخوان محافظ دندان ها آسیبی وارد کند. روش های مختلفی برای درمان تحلیل لثه وجود دارد که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره کردیم.

دکتر میلاد افشار

جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

سوالات

اولین قدم برای درمان تحلیل لثه چیست؟

گام اول برای درمان تحلیل لثه پیدا کردن عامل ایجاد کننده آن و درمان ان می باشد.

هنگامی که تحلیل لثه شدید نباشد برای ترمیم ان باید چه کاری انجام داد؟

هنگامی که تحلیل لثه شدید نباشد دندانپزشک می تواند با جرمگیری و تمیز کردن ناحیه آسیب دیده آن را درمان کند.

دلایل تحلیل رفتن لثه چیست؟

بیماری تحلیل لثه و یا پسروی لثه بر اثر عوامل مختلفی همچون ژنتیک، تغییرات هورمونی، مسواک زدن نادرست، دندان قروچه، نامرتب بودن دندان ها، استعمال توتون و تنباکو، بیماری های پریودنتال، پیرسینگ لب و پیرسینگ زبان و … ایجاد می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان