آبان ۸, ۱۴۰۲

فرق بین پر کردن دندان و ترمیم کردن دندان چیست؟

فهرست

فرق بین پر کردن دندان و ترمیم کردن دندان چیست؟

شاید شما نیز فکر کنید که پر کردن و ترمیم کردن دندان مشابه هستند اما باید بگوییم که تفاوت های بسیار زیادی بین این دو وجود دارد. ترمیم دندان خود به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. بسیاری از پزشکان ترمیم کردن دندان را بهتر از پر کردن آن ها می دانند زیرا در عمل ترمیم کردن دندان بافت اصلی دندان آسیبی نخواهد دید و تنها قسمت خراب و پوسیده آن برداشته می شود. همان طور که ذکر شد تفاوت های بسیاری بین ترمیم و پر کردن دندان وجود دارد، در این مقاله به توضیح پر کردن و ترمیم دندان و تفاوت های این دو می پردازیم، بنابراین اگر شما نیز مایل به دانستن تفاوت های بین این دو هستید توصیه می کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پر کردن دندان

پر کردن دندان به منظور برطرف کردن مشکلات دندان هایی شکسته، پوسیده و آسیب دیده می باشد. در فرایند پر کردن ابتدا قسمت های آسیب دیده دندان را با استفاده از تجهیزات خاصی بر می دارند و جای آن را با موادی جایگزین مانند آمالگام پر می کنند. آمالگام ماده ای است که از ترکیب فلزاتی مانند جیوه، نقره، مس، روی و قلع تشکیل شده است، این ماده دارای ماندگاری بالا می باشد، بنابراین برای پر کردن دندان ها بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. یکی دیگر از ویژگی های آمالگام این است که بلافاصله بعد از جایگذاری بر روی دندان خشک و سفت می شود. این روش دندان های شما را در برابر برخی آسیب ها محافظت کرده و موجب بهبود عملکرد دندان ها می شود. برای ترمیم دندان های ترک خورده نیز می توان از عمل پر کردن دندان بهره برد. یکی از بزرگ ترین و مهم ترین معایب در پر کردن دندان این است که برای برداشتن پوسیدگی ها و چسباندن مواد جایگزین، بخش های سالم دندان را نیز می تراشند.

هزینه پر کردن دندان

هزینه های پر کردن دندان به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به ماده پر کننده اشاره کرد. آمالگام نسبت به موادی مانند کامپوزیت و … ارزان تر و به صرفه تر می باشد. دستمزد پزشک، تعداد دندان های پوسیده میزان پوسیدگی، نوع بیمه و … نیز می توانند بر هزینه های پر کردن دندان تاثیر داشته باشند.
به طور کلی در پر کردن دندان حفره هایی که بر اثر پوسیدگی و یا … ایجاد شده است را از بین می برند. اما در ترمیم دندان برخلاف این امر، دندان ها را تا جایی که امکان آن وجود دارد به شکل و عملکرد سابق و اصلی خود بر می گردانند. به همین خاطر است که بسیاری از دندانپزشکان ترمیم دندان را راهکاری بهتر برای دندان ها می دانند. با ترمیم دندان البته ناگفته نماند که گاهی در ترمیم دندان تنها کافیست که آن را پر کنیم، بنابراین می توان گفت که پر کردن دندان در دسته ترمیم مستقیم دندان نیز می تواند قرار بگیرد.

ترمیم کردن دندان

هنگامی که صحبت از ترمیم دندان می شود منظورمان ترمیم مستقیم و غیرمستقیم است. ترمیم کردن دندان نیز مانند پر کردن دندان برای بهبود عملکرد دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد با این تفاوت که ساختار اصلی دندان حفظ شده و قسمت های سالم دندان دچار تراش و آسیب دیدگی نمی شوند، به همین خاطر ترمیم دندان بر پر کردن دندان برتری دارد. دندانپزشکان با توجه به شرایط دندان های شما تشخیص می دهند که به ترمیم مستقیم نیاز دارید و یا ترمیم غیرمستقیم. در ادامه به توضیح مختصری درباره ترمیم مستقیم و ترمیم غیر مستقیم می پردازیم.

ترمیم مستقیم دندان

می توان گفت که ترمیم مستقیم دندان تا حدودی مشابه با پر کردن می باشد، با این تفاوت که مواد مورد استفاده در این روش آمالگام نمی باشد بلکه کامپوزیت و یا گلاس آینومر است. این دو ماده از نظر زیستی کاملا با بدن انسان سازگار بوده و بنابراین استفاده از آن ها توسط انسان ها هیچ مشکلی در سلامت ایجاد نمی کند. در صورت ترمیم مستقیم دندان دیگر نیازی نیست که بافت سالم دندان را تراشید و این امر موجب برتری این روش بر پر کردن دندان می شود. کامپوزیت و گلاس آینومر برخلاف آمالگام ظاهری زیبا و نسبتا شبیه به دندان های اصلی دارند از این رو بسیار طبیعی به چشم می آیند. تمامی مراحل ترمیم دندان مستقیم در داخل دهان بیمار انجام شده و عموما طی یک جلسه تمام خواهد شد.
لازم به ذکر است که کامپوزیت برخلاف آمالگام همرنگ دندان است و به مرور زمان دچار خوردگی و سایش نمی شود. استفاده از کامپوزیت برای ترمیم دندان، آن ها را محکم تر می کند و دندان ها را در برابر فشار های ناشی از جویدن استحکام می بخشد. یکی دیگر از مزایای کامپوزیت این است که از ساختار اصلی دندان محافظت کرده و آن ها را در برابر دماهای سرد و گرم عایق می کند.

ترمیم غیر مستقیم دندان

در ترمیم غیرمستقیم تمامی مراحل و اقدامات در لابراتوارهای دنداپزشکی و توسط دستگاه های مجهز و تخصصی انجام می شوند. در ترمیم های غیرمستقیم از موادی سرامیکی و یا پرسلاین استفاده می شود از این رو نسبت به ترمیم های مستقیم از کیفیت بالاتری برخوردارند. ترمیم غیرمستقیم دندان برخلاف پر کردن و ترمیم مستقیم طی یک جلسه تمام نمی شود و به چندین جلسه وقت نیاز دارد اما با این وجود نیز ترمیم غیر مستقیم مزیت و برتری های بیشتری دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:
• با توجه به کیفیت بالای مواد به کار برده شده در ترمیم غیر مستقیم، دارای ماندگاری بیشتر و موثرتری می باشد.
• از لحاظ ظاهری و زیبایی بسیار بی نظیر و خارق العاده است.
• این روش با توجه به کیفیت بسیار و ماندگاری بالایی که دارد بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود.
• مواد مورد استفاده در روش غیرمستقیم به دلیل این که کم تر دچار انقباض می شوند گزینه بهتری برای درمان دندان ها هستند.
• مواد به کار برده شده در روش غیرمستقیم از سلامت و بهداشت بسیار بالایی برخوردار بوده و هیچ گونه ضرری برای انسان ندارند.

نتیجه گیری

از پر کردن و ترمیم کردن دندان ها برای درمان انواع آسیب دیدگی ها استفاده می کنند. اما این دو روش دارای تفاوت هایی می باشند. در پر کردن دندان ها بخش های پوسیده و آسیب دیده و حتی برخی قسمت های سالم دندان را تراشیده و با ماده ای به نام آمالگام پر می شود. و اما برای ترمیم دندان ها از دو روش ترمیم مستقیم و ترمیم غیر مستقیم استفاده می شود. ترمیم مستقیم کاملا در داخل دهان انجام شده تا حدودی شبیه به پر کردن دندان است با این تفاوت که تنها قسمت های آسیب دیده دندان را بر می دارند و کاری به قسمت های سالم ندارند. در ترمیم مستقیم از موادی مانند کامپوزیت و گلاس آینومر برای جاگذاری در قسمت پوسیده استفاده می کنند. در روش ترمیم غیرمستقیم تمامی مراحل ترمیم در خارج از دهان و در آزمایشگاه ها و لابراتوار های دندانپزشکی انجام می شود و سپس در داخل دهان قرار داده می شوند، بنابراین بیش از یک جلسه زمان نیاز دارد. مواد به کار برده شده در ترمیم غیرمستقیم با کیفیت تر و مرغوب تر از مواد مورد استفاده از پر کردن و ترمیم مستقیم است. با توجه به مزایای بسیار ترمیم دندان نسبت به پر کردن آن، بسیاری از دندانپزشکان ترمیم دندان را برتر و بهتر از پر کردن دندان ها می دانند.

دکتر میلاد افشار

جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

 

سوالات متداول

پر کردن دندان بهتر است یا ترمیم آن؟

ترمیم دندان زیرا در عمل ترمیم کردن دندان بافت اصلی دندان آسیبی نخواهد دید و تنها قسمت خراب و پوسیده آن برداشته می شود.

هزینه پر کردن دندان بیشتر است یا ترمیم دندان؟

پر کردن دندان چرا که آمالگام نسبت به موادی مانند کامپوزیت و … ارزان تر و به صرفه تر می باشد.

ترمیم دندان چند نوع است؟

دو نوع .ترمیم مستقیم که کلا در مطب و طی یک جلسه انجام می شود و ترمیم غیر مستقیم که در لابراتوار انجام می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان