آبان ۹, ۱۴۰۲

مسواک برقی

فهرست

استفاده از مسواک برقی یا معمولی؟

 

یکی از مهم ترین و اصولی ترین راه های محافظت از دهان و دندان مسواک زدن است. مسواک زدن موجب از بین بردن پلاک ها و جرم های موجود در دهان شده و از پوسیدگی و سایر بیماری های دندان و لثه جلوگیری می کنند. امروزه با پیشرفت علم و فناوری برخی افراد از مسواک های برقی استفاده می کنند. مسواک های معمولی و مسواک های برقی هر دو مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. لازم به ذکر است که تمامی مسواک ها چه برقی و چه معمولی باید دارای تاییدیه از ADA بوده و از استانداردهای لازم برخوردار باشند. شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که استفاده از مسواک برقی بهتری است یا معمولی؟ در این مقاله سعی کرده ایم که برای فهمیدن این سوال درباره محاسن و مشکلات این دو نوع مسواک صحبت کنیم پس پیشنهاد می کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بهداشت دهان و دندان

مسواک های برقی

مسواک برقی به مسواکی گفته می شود که برای حرکت و چرخش خود از برق و یا باتری استفاده می کند. مسواک های برقی نسبت به مسواک های معمولی دارای قدرت پاک کنندگی بیشتری می باشند و جرم ها و پلاک های دندانی را آسان تر و سریع تر از بین می برند. مسواک های برقی برای افرادی که در مسواک زدن سستی و تنبلی می کنند گزینه بسیار مناسبی است. مسواک های برقی را می توانید با مراجعه به داروخانه ها و یا فروشگاه ها و سوپرمارکت ها خریداری کنید.

راهنمای انتخاب یک مسواک برقی مناسب

یکی از گام های ابتدایی برای محافظت از دهان و دندان خود شیوه ی انتخاب درست مسواک است. انواع مسواک ها چه برقی و چه معمولی می توانند تا حدود بسیار زیادی از دندان های شما مراقبت کنند. اما یک مسواک برقی مناسب مسواکی است که دارای استانداردهای لازم از ADA بوده و دندان های شما را از جرم ها و پلاک های ایجاد شده بر روی آن ها محافظت کند. بیشتر افرادی که از مسواک های برقی استفاده می کنند از آن ها رضایت داشته و کمتر کسی از آن ها ناراضی است. مسواک برقی به مرور زمان به شما کمک می کند تا دندان هایی سالم تر و زیباتر داشته باشید. در هنگام استفاده از مسواک برقی بهتر است از نخ دندان و دهانشویه نیز استفاده کنید تا به میزان ایده آلی از سلامت دهان و دندان دست پیدا کنید. یکی از مزایای مسواک های برقی این است که به صورت مستقیم به دندان ها ضربه وارد نکرده و به صورت لرزشی به تمیز کردن دندان ها می پردازد. مسواک های برقی علاوه بر دارا بودن قدرت زیاد، با لطافت از دندان ها مراقبت می کنند. به طور کلی، مسواک های نرم و نوک گرد ساده ترین و ایمن ترین هستند. برس های متوسط و سفت در صورت استفاده نادرست یا خیلی شدید ،به لثه ها، سطوح ریشه و مینای دندان آسیب می رسانند.در ادامه به برخی از مزایای دیگر این مسواک ها می پردازیم.

مزایای استفاده از مسواک برقی

• در پاک کردن و از بین بردن جرم ها و پلاک های دندانی موثر تر هستند.
• استفاده از مسواک های برقی برای افرادی که دچار مشکلات حرکتی هستند آسان تر است. همچنین برای افرادی که دارای سندروم تونل کارپال، آرتروز و یا اختلالات رشدی می باشند مناسب تر است.
• مسواک های برقی دارای زمان سنج و یا همان تایمر هستند که موجب می شود به طور کامل دندان ها را از پلاک ها و جرم ها تمیز کنید.
• استفاده از مسواک های برقی آسان تر است.
• در طولانی مدت از لحاظ اقتصادی به صرفه تر هستند.
• مسواک برقی برای افرادی که ارتودنسی کرده اند مناسب تر است زیرا استفاده از آن آسان تر است.
• باعث می شود تا بهتر و دقیق تر دندان های خود را مسواک بزنید.
• مسواک برقی برای لثه ها خطر کم تری داشته و باعث افزایش سلامت عمومی دهان و دندان می شود.
• مسواک های برقی می توانند گزینه ای برای ترغیب بچه ها به مسواک زدن باشند.
• کلیه مسواک های برقی مورد تایید دندانپزشکان هستند.
• در هنگام استفاده از مسواک ها برقی نیازی نیست که آن را بر روی دندان ها فشار داد، تنها کافیست که مسواک را هدایت کنید تا عمل مسواک زدن را انجام دهد.
• برخی از مسواک های برقی دارای سنسورهای فشار می باشند. سنسورهای فشار در مواقعی که افراد بیش از حد به لثه خود فشار می آورند هشدار می دهند.

 

معایب استفاده از مسواک های برقی

هر وسیله ای در کنار محاسن و مزایایی که دارد دارای معایبی نیز می باشد. مسواک های برقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه به برخی معایب مسواک های برقی می پردازیم.
• انتخاب سری برخی مسواک های برقی ممکن است کار آسانی نباشد، ممکن است سر مناسب برای مسواک برقی خود را نتوانید از فروشگاه های شهر پیدا کنید.
• مسواک های برقی دارای قیمتی بسیار بالاتر از مسواک های معمولی هستند. سری های یدک مسواک های برقی را به صورت بسته های چندتایی به فروش می رسانند و دارای قیمت بالایی می باشند. لازم به ذکر است که سری مسواک های برقی را باید هر سه ماه یکبار تعویض کنید.
• پیدا کردن سری مسواک های برقی کاری سخت و خسته کننده است. تنها راه پیدا کردن سری مناسب با مسواک برقی خود این است که پیشاپیش نسبت به تهیه آن اقدام کنید. البته امروزه با گسترش کسب و کار های اینترنتی می توانید این سری ها را از فروشگاه های اینترنتی به آسانی خریداری کنید.
• یکی از مهم ترین معایب مسواک های برقی نیازمند بودن آن ها به شارژ است. اکر به صورت مدام از مسواک های برقی استفاده می کنید باید همیشه آن را به صورت شارژ نگه دارید تا در هنگام استفاده به قدر کفایت شارژ داشته باشد.
• مسواک های برقی دارای آسیب پذیری بیشتری نسبت به مسواک های معمولی هستند. این مسواک ها در برابر ضربه از مقاومت کمتری برخوردارند.
• لرزش ایجاد شده توسط مسواک های برقی برای برخی افراد خوشایند نیست، به علاوه استفاده از آن ها موجب افزایش ترشح بزاق در دهان می شود.
• قیمت مسواک های برقی بسیار بالاتر از مسواک های معمولی است. قیمت مسواک های برقی بین 200 تا 6 میلیون تومان متغیر بوده و قیمت سری آن ها نیز بین 100 تا 600 هزار تومان است.

مسواک های معمولی

معمولا همگی شما با مسواک های معمولی آشنایی دارید. همان طور که می دانید مسواک های معمولی به اندازه ی مسواک های برقی آپشن ندارند، ولی به منظور تمیز کردن و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و همچنین التهاب لثه مناسب می باشند. لازم به ذکر است که استفاده از مسواک های معمولی دو بار در روز می تواند بسیار مناسب باشد.

مزایای استفاده از مسواکهای معمولی

مسواک های معمولی نیز مانند مسواک های برقی دارای مزایای خاص خود هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• دسترسی به مسواک های معمولی بسیار آسان و راحت است. این مسواک ها را می توانید از داروخانه ها و فروشگاه های شهر خود خریداری کنید.
• مسواک های معمولی نیازی به شارژ کردن نداشته و در هر جا و مکانی قابل استفاده می باشند.
• یکی دیگر از مزایای مسواک های معمولی این است که دارای تنوع بیشتری هستند. این مسواک ها را می توانید در سه اندازه ی کوچک، متوسط و بزرگ و با سه کیفیت نرم، معمولی و سفت خریداری کنید.
• مسواک های معمولی نسبت به مسواک های برقی از قیمت بسیار کمتری برخوردار هستند. لازم به ذکر است که هر سه ماه یکبار باید مسواک خود را تعویض کنید.
• مسواک های معمولی نسبت به مسواک های برقی سبک تر و کم جاگیرتر می باشند، بنابراین استفاده از این مسواک ها در سفر راحت تر بوده و جا دادنشان درو کیف آسان تر است.
• این مسواک ها نسبت به مسواک های برقی از استحکام بیشتری برخوردارند.

معایب مسواک های معمولی

مسواک های معمولی نیز مانند مسواک های برقی معایبی هم دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
• یکی از مشکلات مسواک های معمولی این است که فاقد تایمر هستند و این امر موجب می شود تا فرد متوجه زمان کافی برای مسواک زدن نشود.
• برای مسواک زدن با مسواک های معمولی مهارت بیشتری مورد نیاز است. تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد در هنگام استفاده از مسواک های معمولی فشار زیادی به دندان و لثه های خود وارد می کنند که این امر موجب آسیب دیدگی لثه و دندان ها می شود.
• استفاده از مسواک های معمولی برای بیمارانی که از محدودیت های حرکتی رنج می برند کاری سخت تر است.

 

جمع بندی
مسواک های برقی و معمولی هر دو می توانند به طور موثری از دندان های شما در برابر بیماری ها و پوسیدگی ها محافظت کنند. همان طور که ذکر شد مسواک های برقی و معمولی هر دو باید از استانداردهای لازم برخوردار بوده و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باشند. با توجه به مزایا و معایب ذکر شده در مقاله مسواک های برقی مسواک هایی راحت تر و بهتر برای از بین بردن جرم و پلاک های دندانی می باشند. برای افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بیشتری می دهند مسواک های برقی گزینه مناسب تری می باشد. قیمت مسواک های برقی به نسبت بسیار بالاتر از مسواک های معمولی است اما در دراز مدت اقتصادی تر از مسواک های معمولی می باشند. توصیه می شود که هر سه ماه یکبار نسبت به تعویض مسواک های خود اقدام کنید.

دکتر میلاد افشار

جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

سوالات متداول

مسواک برقی سفت بهتر است یا نرم؟

مسواک های نرم و نوک گرد ساده ترین و ایمن ترین هستند. برس های متوسط و سفت در صورت استفاده نادرست یا خیلی شدید ،به لثه ها، سطوح ریشه و مینای دندان آسیب می رسانند.

استفاده از مسواک برقی بهتر است یا مسواک معمولی؟

مسواک های برقی و معمولی هر دو می توانند به طور موثری از دندان های شما در برابر بیماری ها و پوسیدگی ها محافظت کنند. همان طور که ذکر شد مسواک های برقی و معمولی هر دو باید از استانداردهای لازم برخوردار بوده و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باشند.

 

چند وقت یک بار باید سری مسواکهای برقی را عوض کرد؟

هر سه ماه یکبار باید سری مسواک خود را تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان