اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

جراحی بالا بردن لثه یا افزایش طول تاج دندان (کاربرد و عوارض)

فهرست

جراحی لثه به منظور لیفت لثه یا بالا بردن تاج دندان می تواند راه حل خوبی برای رفع مشکلات استحکام لثه و استخوان و زیبایی دندان استفاده می شود. برخی افراد به دلیل آنچه درباره عوارض جراحی لیفت لثه شنیده اند، از این عمل پرهیز دارند اما در این مقاله درباره تمام مراحل، مزایا و معایب و مراقبت ها و هزینه لیفت لثه به صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

جراحان دهان و دندان معمولا از این پروسه خاص برای بافت های لثه و گاهی اوقات استخوان استفاده می کنند تا بدین ترتیب فضای بیشتری از سطح دندان در دسترس قرار بگیرد. این یک پروسه رایج و عادی است و انجام آن معمولا کمتر از یک ساعت طول می کشد.

تاج ها در واقع سرپوش هایی شبیه به دندان هستند که برای اهداف ساختاری یا زیبایی بر روی یک دندان طبیعی قرار می گیرند. استفاده از تاج دندان زمانی پیشنهاد می شود که دندان فرد ترک خورده باشد، لب پر شده باشد و یا تغییر شکل داده باشد.

از تاج دندان برای به اتمام رساندن پروسه های دهان و دندان نظیر استفاده از پل، عصب کشی دندان و ایمپلنت نیز استفاده می شود. تاج های دندان باید بتوانند خیلی محکم و ثابت بر روی دندان های طبیعی افراد سوار شوند. عمل افزایش طول تاج دندان برای افرادی ناحیه فورکا دندان آن ها (محل اتصال ریشه های دندان های چند ریشه ای) نزدیک به لبه استخوان دندان باشد، امکان پذیر نخواهد بود.

جراحی افزایش طول تاج 

افزایش طول لثه زمانی ضرورت پیدا می کند که فضای بیرونی کافی از دندان برای ثابت نگه داشتن تاج در دسترس نباشد. دندان هایی که شکسته باشند و یا به خاطر پوسیدگی دندان تحت تاثیر قرار گرفته باشند می توانند از ثابت ماندن تاج هایی که بر رویشان استفاده می شود جلوگیری کنند.

در این پروسه میزان بافت لثه کاهش یافته و استخوان زیرین نیز تا حد مورد نیاز به عقب رانده می شود و در نتیجه فضای بیشتری از دندان های مورد نظر در دسترس قرار خواهد گرفت. مناسب بودن میزان تاج دندان بیرون زده از لثه یکی از عوامل مثبت در زمینه داشتن بهداشت دهان و دندان بهتر و راحتی افراد است.

برخی افراد پروسه لیفت لثه را فقط به این منظور انجام می دهند که در خنده آن ها میزان لثه قابل دید کاهش یابد و در نتیجه این پروسه میزان لثه قابل مشاهده در بالای دندان ها کاهش خواهد یافت.

عکس جراحی لثه

پروسه عمل افزایش تاج دندان

جراح دهان و دندان شما احتمالا یک تاج دندان موقت در اختیارتان قرار دهد تا زمانی که پروسه مربوطه را انجام دهید. این تاج دندان موقت می تواند از دندان شما محافظت کند و در نهایت جایگذاری و فیت شدن تاج دندان نهایی را آسان تر خواهد کرد.

قبل و بعد از لیفت لثه

افزایش طول تاج دندان ممکن است به سه روش زیر انجام شود:

  • افزایش طول تاج دندان با جراحی
  • لیفت لثه بدون جراحی با لیزر
  • لیفت لثه با روش الکتروسرجری

قبل از انجام عمل جراحی خود، با یک پریودنتیست یا همان متخصص لثه ملاقات می کنید تا تاریخچه پزشکی شما را چک کرده و تصاویر ایکس ری از دهانتان را بررسی کند. در حین این وقت ملاقات، باید در مورد هر گونه مواد دارویی که مصرف می کنید با پزشک مربوطه صحبت کنید. در صورتی که نیاز به قطع استفاده از هر کدام از آن ها وجود داشته باشد، متخصص مربوطه اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

افزایش تاج لثه با لیزر
افزایش تاج دندان با لیزر

لیفت لثه چگونه انجام می شود؟

این عمل را یک متخصص جراحی لثه و دندان به صورت سرپایی انجام می دهد. این بدان معناست که شما می توانید پس از اتمام پروسه مربوطه به خانه بروید. زمان مورد نیاز برای جلسه لیفت لثه به تعداد دندان هایی که باید لثه از بالای آن ها لیفت شود بستگی دارد و همچنین این که آیا فقط بافت نرم باید به عقب رانده شود و یا استخوان ها نیز در پروسه دخیل هستند.

اگر بر روی هر کدام از دندان های کناری خود تاج موقت قرار داده شده است، پزشک مورد نظر ابتدا قبل از انجام پروسه لیفت آن ها را از روی دندان برداشته و سپس در انتها دوباره جایگذاری خواهند شد.

پزشک جراح در این پروسه با بریدن بافت های لثه سعی می کند آن ها را از روی سطح دندان به عقب براند و در نتیجه ریشه ها و استخوان در معرض دیدش خواهند بود.

قطع فوری خونریزی دندان بعد از کشیدن

در برخی از موارد خاص، فقط بافت لثه باید به عقب رانده شود. سپس ناحیه مورد نظر توسط جراح با آب نمک شست و شو خواهد یافت. در نهایت به کمک بخیه بافت های لثه به هم دوخته خواهند شد و گاهی اوقات جهت ارائه محافظت بیشتر از یک لایه بانداژ بر روی ناحیه مورد نظر استفاده می شود.

پس از تمام شدن اثر بی حسی عمومی ممکن است کمی درد را در ناحیه جراحی احساس کنید در نتیجه پزشک جراح احتمالا تعدادی مسکن درد را به همراه دهان شویه های مخصوص به شما تجویز می کند تا پروسه بهبود یافت لثه هر چه سریعتر پیگیری گردد.

پروسه افزایش طول لثه

عوارض جراحی لیفت لثه

در افزایش طول تاج دندان ریسک بروز عفونت برای افراد وجود دارد اما میزان این ریسک در مقایسه با دیگر پروسه های جراحی بسیار کمتر است به خصوص اگر این عمل توسط جراح دندانپزشک متخصص و حاذق انجام شود.

شما باید پس از انجام لیفت لثه حتما تمامی دستور العمل های مراقبتی تجویز شده را با دقت دنبال کنید تا بدین ترتیب از بروز عفونت جلوگیری شود. در حین دوره بهبود خود در صورت داشتن هرگونه سوال حتما با مطب دندانپزشک خود تماس برقرار کنید.

احتمال بروز خون ریزی در ناحیه جراحی شده پس از پروسه مربوطه وجود دارد و دندان های شما ممکن است نسبت به دمای بالا و پایین حساس شوند. این حساسیت با گذر زمان برطرف خواهد شد.

آیا لیفت لثه درد دارد؟

متخصص لیفت لثه، محل جراحی را کاملاً بی حس می کند تا بیمار دردی را در حین عمل احساس نکند. همچنین برای تسکین درد احتمالی بعد از رفع بیحسی می توانید از مسکن هایی نظیر ژلوفن و بروفن استفاده نمایید.

بسیاری از افراد برای این پروسه بی حسی عمومی دریافت می کنند و احتمال استفاده از مواد آرام بخش نیز وجود دارد.

دوران نقاهت عمل بالا بردن لثه

پروسه ریکاوری و بهبود پس از انجام این عمل جراحی بسته به نوع دندان و لثه شما ممکن است تا سه ماه طول بکشد. با این حال شما می توانید بسیاری از کارهای روتین خود را انجام دهید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. شما فقط باید از انجام فعالیت های سنگین و حساس تا دو الی سه روز اول خودداری کنید.

کارهای فیزیکی که به انرژی زیادی نیاز دارند، بلند کردن اجسام سنگین و یا ورزش های حرفه ای می تواند پروسه بهبود را متوقف کرده و خطر خون ریزی را به وجود آورد.

در مورد نکات مهم پیرامون دوره نقاهت حتما با دندانپزشک جراح خود صحبت کنید.

مراقبت از جراحی لثه و دندان

در حالت عمومی شما باید این دستور العمل ها را با دقت دنبال کنید:

داروی مسکن مصرف کنید

در پروسه نقاهت خود و دستورالعمل های آن، به احتمال زیاد به شما گفته می شود که به صورت مرتب از ایبوپروفن یا تیلنول استفاده کنید. احتمال دارد پزشک شما چند آنتی بیوتیک را در کنار مسکن های درد قوی تر نظیر استامینوفن-هیدروکدئین (ویکودین)، تیلنول به همراه کدئین یا استامینوفن-پروپوکسیفن تجویز کند.

از کمپرس یخ استفاده کنید

برای چند ساعت اول پس از عمل جراحی خود از بسته های سرد یخ بر روی صورت خود استفاده کنید تا میزان ورم مربوط به جراحی را کاهش دهد. این کار را به صورت بیست دقیقه یک بار تکرار نمایید. پس از چند روز از عمل جراحی خود می توانید به سراغ بخار گرم آب نیز بروید.

در 24 ساعت اولیه از مصرف غذاهای داغ اجتناب کنید

همچنین نباید دهان خود را بشویید. هر دو مورد می توانند خون ریز در ناحیه جراحی را طولانی تر کنند. اگر خون ریزی شما ادامه داشت، از یک چای کیسه ای مرطوب یا گاز مرطوب استفاده کنید و آن را با کمی فشار به مدت بیست الی سی دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

بانداژ روی لثه را با دستور دندانپزشک عوض کنید

پزشک شما ممکن است بانداژ روی زخم را در این دوره زمانی یک یا دو بار تعویض کند.

با دقت مسواک بزنید

به آرامی و فقط ناحیه ای که با آن غذا را گاز می زنید را مسواک بزنید. در سایر نواحی دندان می توانید مسواک و نخ دندان را طبق معمول استفاده کنید. سعی کنید غذاها را در سمت دیگر دهان خود بجوید.

از دندان مصنوعی خود استفاده کنید

اگر یکی از دستورالعمل های ارائه شده به شما استفاده از یک استنت یا دندان مصنوعی بالا باشد، آن را تا 24 ساعت از دهان خود بر ندارید. اگر دهان شما پر از خون شد، به کمک آب نمک کمی گرم یا دهان شویه کلورهکسیدین آن را شست و شو دهید و از خارج کردن استنت یا دندان مصنوعی خود اجتناب کنید. پس از گذشت 24 ساعت می توانید آن را به دلخواه خود استفاده کنید.

رژیم غذایی همراه با غذاهای نرم داشته باشید

حین خوردن غذا از استفاده ناحیه جراحی شده خودداری کنید. همچنین هیچ چیز سفت، اسیدی، تند و یا چسبناک را مصرف نکنید. از خوردن آجیل و دانه های ریز اجتناب کنید. مایعات زیادی مصرف کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید

تا زمانی که به قرار ملاقات پس از جراحی لیفت لثه خود می روید از مصرف الکل اجتناب کنید.

سیگار نکشید

برای 7 الی 10 روز اول پس از عمل جراحی خود سیگار یا قلیان نکشید.

از تحریک ناحیه جراحی خودداری کنید: از هیچ خلال یا چیز تیزی برای بازی کردن با ناحیه جراحی شده استفاده نکنید. همچنین از بردن زبان یا انگشت ها به سمت آن خودداری نمایید. برای بررسی ناحیه جراحی لب خود را به سمت پایین کنار نزنید چرا که این فشار می تواند منجر به بروز آسیب شود.

هزینه لیفت لثه برای افزایش طول تاج 

همانطور که می دانید تعرفه افزایش طول تاج دندان بسته به نوع عمل (جراحی cl دندان یا افزایش طول تاج لثه با لیزر) متفاوت است. هزینه جراحی طول تاج دندان حدوداً 600 هزار تومان برای هر دندان است اما پیش از انجام هزینه قطعی را از مطب جویا شوید.

دکتر میلاد افشار

بهترین متخصص جراحی لثه در تهران

تلفن: 02126140134 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان