آذر ۵, ۱۴۰۲

ارتودنسی دندان سرامیکی

فهرست

بسیاری از مردم به دلیل ظاهر بد ارتودنسی از انجام دادن آن امتناع می کنند اما ارتودنسی دندان سرامیکی این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرده است. ارتودنسی های فلزی که با براکت به دندان ها متصل می شوند ظاهری ناخوشایند داشته و قطعا تحمل این ظاهر برای مدت ۲ سال سخت خواهد بود. از این رو روش های دیگری برای ارتودنسی ارائه شد که ارتودنسی دندان سرامیکی یکی از آنها است. همانطور که از نام این روش پیداست در آن از براکت های شفاف و سرامیکی استفاده شده و توسط طرف مقابل قابل مشاهده نخواهد بود. بریس هایی که به دندان متصل می شوند بیشترین نقش را در ظاهر ارتودنسی دارند و در ارتودنسی سرامیکی به جای بریس های فلزی از نوع سرامیکی آن استفاده می شود. سیم بکار رفته برای اتصال آن نیز رنگ شفاف تری خواهد داشت. اما ارتودنسی دندان سرامیکی چه هزینه ای دارد؟ برای رفع ناهنجاری های دندان با ارتودنسی سرامیکی باید چه کنیم؟ ارتودنسی سرامیکی چه ویژگی هایی دارد؟ این موارد و بسیاری از سوالات دیگر را در ادامه بررسی کرده ایم:

ارتودنسی دندان سرامیکی چیست؟

ارتودنسی دندان بهترین روش برای رفع مشکلات دندانی است و با استفاده از آن می توانید کلیه مشکلات موجود که زیبایی لبخند شما را تهدید می کنند برطرف سازید. اما انتخاب روش ارتودنسی تاثیر بسیاری در نتیجه و همچنین ظاهر خواهد گذاشت و توصیه می کنیم که حتما دقت کافی در ارتودنسی دندان های خود داشته باشید. ارتودنسی دندان سرامیکی به عنوان یکی از محبوب ترین انواع روش های ارتودنسی شناخته می شود و با استفاده از آن در مدت زمان کوتاهی با کاهش میزان دید بریس ها ناهنجاری دندان خود را رفع خواهید کرد. این نوع ارتودنسی همانطور که از نامش پیداست دارای بریس هایی از جنس سرامیک بوده و تک تک بر روی دندان ها چسبانده می شوند. لازم به ذکر است که ارتودنسی دندان سرامیکی قابل اجرا برای انواع فک ها بوده و هیچ گونه محدودیتی برای آن وجود ندارد. البته به دلیل جنس متفاوت ارتودنسی دندان میزان قیمت بالاتری نسبت به ارتودنسی معمولی خواهد داشت.

مدت زمان درمان با ارتودنسی سرامیکی

اصلی ترین موردی که حتما باید مورد توجه قرار گیرد مدت زمانی است که در طول آن مدت دندان ها صاف شده و در جای خود قرار خواهند گرفت‌. مدت زمان درمان با ارتودنسی سرامیکی در حالت معمول حدود ۶ تا ۱۸ ماه است. البته ممکن است علاوه بر ارتودنسی اعمال دیگری نیز مورد نیاز باشد که در این صورت مدت زمان بیشتری به طول خواهد انجامید. به گونه ای که درمان با ارتودنسی دندان سرامیکی می تواند تا ۳۶ ماه به طول بینجامد.

هزینه ارتودنسی سرامیکی

میزان هزینه های مورد نیاز برای ارتودنسی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ارتودنسی سرامیکی از اجزای متفاوتی نسبت به ارتودنسی معمولی برخوردار است و به دلیل ویژگی اصلی آن که نامرئی بودن است شاهد قیمت بالاتری نسبت به سایر روش های ارتودنسی هستیم. امروزه به دلیل نوسانات زیاد ارز نمی توان رقم دقیقی برای قیمت ارتودنسی سرامیکی در نظر گرفت. عوامل متعددی بر تعیین میزان قیمت ارتودنسی سرامیکی تاثیر خواهند گذاشت که یکی از مهمترین آنها کلینیک انتخابی شما خواهد بود. چنانچه کلینیک در محله ای لوکس قرار گرفته باشد میزان قیمت بالاتری خواهد داشت و برعکس.

براکت سرامیکی برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که می دانید براکت های سرامیکی دقیقا هم رنگ با دندان ها هستند و توسط بیننده قابل تشخیص نخواهند بود و به همین دلیل برای افرادی مناسب است که می خواهند زیبایی لبخند خود را حتی در موقع درمان ارتودنسی نیز از دست ندهند. سیم بکار رفته برای ارتودنسی نیز خاصیت خاصی دارد و معمولا کمتر قابل تشخیص خواهد بود.
براکت های این نوع ارتودنسی به دلیل سرامیکی بودن شکننده هستند و به همین دلیل افرادی می توانند از این نوع ارتودنسی استفاده کنند که تمامی دندان هایشان درآمده باشد. در صورتی که حتی تنها ۱ دندان به صورت نهفته باقی بماند ممکن است با وارد کردن فشار به دندان، براکت بشکند. این براکت معمولا برای افراد بزرگسال مناسب است و برای کودکان انتخاب مناسبی نخواهد بود.

ویژگی های براکت های سرامیکی

یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که برای ارتودنسی سرامیکی می توان ذکر کرد: ثابت بودن رنگ سرامیک است به گونه ای که امکان تغییر رنگ در خود بریس ها وجود ندارد اما اتصالاتی که برای بریس ها وجود دارد ممکن است تغییر رنگ دهند. با رعایت کردن برخی موارد می توانید به راحتی از تغییر رنگ بریس ها جلوگیری کرده و ارتودنسی زیبا داشته باشید. بهتر است بعد از هر وعده غذایی مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید تا باقی مانده مواد غذایی بر روی دندان ها نمانده و در نتیجه باعث تغییر رنگ نشود. از خمیردندان سفیدکننده استفاده نکنید چرا که این نوع خمیردندان ها باعث سفید شدن دندان ها شده و در نتیجه بریس های سرامیکی برجسته تر به نظر خواهند آمد.

ارتودنسی دندان لینگوال

رنگ های ارتودنسی سرامیکی

رنگی کردن اجزای ارتودنسی از جمله مواردی است که شاید بسیاری به دنبال آن باشند. ارتودنسی سرامیکی با اینکه در زمره ارتودنسی نامرئی قرار می گیرد اما با رنگی کردن بخش هایی از آن می توان زیبایی را به لبخند خود ارائه کرد. از جمله اجزایی که امکان رنگی کردن آنها را دارید:
– براکت: براکت به دندان های فرد متصل شده و معمولا رنگ آن سفید خواهد بود و با توجه به رنگ پوست و سایر دندان ها امکان اختصاصی سازی رنگ وجود خواهد داشت.
– سیم ارتودنسی: این سیم در دور کلیه دندانها حلقه شده و تمامی براکت ها را به یکدیگر متصل خواهد کرد. این سیم با وارد کردن فشار به دندان ها باعث جایگیری درست آنها خواهد شد. سیم ارتودنسی معمولا: سفید، نقره ای یا مات خواهد بود و با رنگ های دیگری از براکت ها ترکیب می شود.
– کش و الاستیک ارتودنسی: الاستیک که در بخش های مختلف ارتودنسی بکار گرفته می شود رنگ های مختلفی دارد و به همین دلیل با استفاده از آن می توانید از رنگ های مختلف برای زینت بخشیدن به ارتودنسی استفاده کنید.

براکت سرامیکی یا معمولی؟

ارتودنسی معمولی و سرامیکی هردو از نوع ارتودنسی ثابت هستند که از محبوبیت بسیاری برخوردارند. براکت های فلزی به عنوان نخستین روش برای ارتودنسی دندان شناخته می شود که به دلیل تاثیرگذاری قوی هنوز هم بسیاری از آن استفاده می کنند. اگر بخواهیم از دید سرعت در عملکرد نگاه کنیم ارتودنسی معمولی عملکرد بهتری خواهد داشت اما ارتودنسی سرامیکی نیز به دلیل زیبایی و غیرقابل تشخیص بودن مناسب تر است و از این رو معمولا ارتودنسی سرامیکی بیشتر کاربرد دارد.

مزایا و معایب ارتودنسی دندان سرامیکی

ارتودنسی دندان سرامیکی نیز به مانند هر روش دیگری دارای مزیت ها و معایبی است که بهتر است قبل از هرگونه اقدامی با آنها آشنا شوید. در ادامه به بررسی مزیت ها و معایب براکت سرامیکی پرداخته ایم:
مزیت ها:
– به دلیل شفافیت در ساختار و هم رنگ بودن با دندان، کمتر امکان تشخیص آن وجود دارد.
– امکان رنگ دادن به بخش های مختلف ارتودنسی وجود خواهد داشت.
– ارتودنسی سرامیکی دقیقا دندان ها را به گونه ای منظم خواهد کرد که به راحتی از پلاک شفاف ارتودنسی استفاده شود.
– بریس های فلزی معمولا در مرحله گرفتن عکس رادیولوژی اختلال ایجاد می کنند اما بریس های سرامیکی این مشکل را نخواهند داشت.
معایب:
– براکت های سرامیکی معمولا از براکت های فلزی بزرگتر هستند و ممکن است علاوه بر محدود شدن مسواک زدن باعث حساسیت لثه شود.
– ارتودنسی سرامیکی معمولا میزان قیمت بالاتری نسبت به ارتودنسی فلزی معمولی خواهد داشت.
– امکان لکه دار شدن براکت سرامیکی وجود خواهد داشت.
– مدت زمان درمان با ارتودنسی فلزی معمولی کمتر از براکت های سرامیکی است.
– امکان شکستن براکت های سرامیکی وجود دارد و علاوه بر هزینه جایگزینی براکت ها، باعث افزایش طول دوره درمان خواهد شد.

انجام ارتودنسی سرامیکی

انجام ارتودنسی سرامیکی حساسیت خاص خود را دارد و به همین دلیل باید آن را به مراکز معتبر و حرفه ای در این زمینه بسپارید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. مراکز متعددی در این زمینه فعالیت می کنند که هریک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. شرکت ما به عنوان یکی از شناخته ترین های دندانپزشکی است که در طول دوره فعالیت خود توانسته رضایت بسیاری را نسبت به خود جلب نماید. مسئولین این مرکز به منظور جلب رضایت مشتریان خود اقدام به ارائه خدمات با هزینه های مناسب تر کرده اند و می توانید با کارشناسان حرفه ای در ارتباط بوده و راهنمایی های مورد نیاز را دریافت نمایید.

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان