آبان ۷, ۱۴۰۲

ارتودنسی متحرک دندان

فهرست

ارتودنسی متحرک دندان یکی از بهترین روش ها برای صاف و منظم کردن دندان ها به شمار می رود که به دلیل مزیت های مختلفی که دارد توانسته محبوبیت بسیاری در میان مردم کسب نماید.

منظور از ارتودنسی متحرک دندان روش هایی است که طی آن می توانید اقلام ارتودنسی را در مواقع دلخواه از دندان هایتان درآورده یا بر آن سوار کنید. در حالت کلی ارتودنسی های متحرک ویژگی های منحصر به فرد بسیاری داشته و به دلیل عدم شناسایی دقیق آنها توسط دیگران محبوبیت آن دو چندان شده است. توجه داشته باشید که ارتودنسی متحرک میزان هزینه بالاتری نسبت به سایر انواع روش های ارتودنسی خواهد داشت و برای ساخت آن باید از دستگاه های ویژه ای استفاده شود. قبل از هرچیزی پس از اینکه اقلام ارتودنسی متحرک را دست گرفتید باید با نحوه عملکرد صحیح آن آشنایی داشته باشید تا مشکلی گریبان گیرتان نشده و بهترین عملکرد را شاهد باشید. در این مطلب می خواهیم به بررسی ارتودنسی متحرک دندان پرداخته و با ویژگی های آن آشنا شویم:

ارتودنسی متحرک دندان چیست؟

همانطور که از نام این روش ارتودنسی پیداست در آن اقلامی کاربرد دارند که به صورت متحرک بوده و می توانید آنها را در مواقع مورد نیاز از دندان هایتان خارج کنید. ارتودنسی در حالت کلی باعث بد دیده شدن طرح لبخند فرد در بازه درمانی خواهد شد اما ارتودنسی متحرک دندان این مشکل را برطرف ساخته و خواهید توانست به راحتی آنها را از دندان خود خارج کرده و ارتودنسی دندان هایتان مشخص نشود. ارتودنسی های متحرک پس از درآوردن از دهان باز هم مورد استفاده قرار خواهند گرفت و پس از گذشت مراسم و یا مجلسی که تمایل داشتید دندان هایی طبیعی داشته باشید می توانید دوباره آنها را داخل دهان خود قرار دهید. ارتودنسی های ثابت می توانند تمامی مشکلات مربوط به بی نظمی دندان های فرد را برطرف سازند و معمولا بسیار کم نیاز به کشیدن دندان های بدریخت در آن خواهد بود. اما ارتودنسی متحرک دندان برای دندان هایی است که مشکلات خفیف تری دارند به گونه ای که حتی پس از انجام ارتودنسی ثابت، جهت زیبایی بخشیدن هرچه تمام تر به دندان هایتان نیاز به ارتودنسی دندان متحرک خواهد بود.

ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی مناسب است؟

ارتودنسی متحرک دندان را نمی توان برای تمامی مشکلات دندانی استفاده کرد. در صورتی که مشکلات دندان پیچیده بوده و یا خم شدگی های زیادی داشته باشند باید از روش های ارتودنسی ثابت استفاده شود. ارتودنسی متحرک به گونه ای طراحی شده که توانایی برطرف کردن مشکلات متوسط تا جزئی دندانی را خواهد داشت. ماهیت دستگاه های ارتودنسی متحرک در از بین بردن مشکلات جزئی است و به همین دلیل این تشخیص دندانپزشک است که نوع ارتودنسی را برای درمان دندان هایتان تعیین خواهد کرد.

ارتودنسی متحرک یا ثابت؟

بسیاری این سوال را دارند که با احتساب این ویژگی های متفاوت برای ارتودنسی های ثابت و متحرک، کدام مورد برای اصلاح نامنظمی های دندان مناسب خواهد بود؟ پاسخ به این سوال کاملا به تخصص دندانپزشک انتخابی شما بستگی خواهد داشت و به عبارتی نمی توان یک پاسخ دقیق به این سوال ارائه کرد. ارتودنسی های ثابت توانایی برطرف کردن تمامی مشکلات دندان را خواهند داشت و معمولا برای مشکلات متوسط تا جدی به کار برده می شوند. ارتودنسی متحرک شرایط متفاوتی داشته و برای رفع مشکلات متوسط و ساده بکار برده می شود. توجه داشته باشید که قرار نیست بین این دو نوع ارتودنسی یکی را انتخاب کنید چرا که هردو این روش های ارتودنسی مکمل یکدیگر هستند. برای مثال: پس از اینکه ارتودنسی ثابت بر روی دندان های فرد قرار داده شد پس از اتمام دوره درمانی آن نیاز به یک بار دستگاه متحرک ریتینر خواهد بود که تمامی مشکلات باقی مانده دندان هایتان را برطرف سازد.

آشنایی با دستگاه های متحرک اینویزیلاین ها

اینویزیلاین ها به عنوان جدیدترین انواع دستگاه های ارتودنسی متحرک شناخته می شوند که از آن برای برطرف کردن مشکلات جزئی تا متوسط دندانها استفاده می شود. از جمله مشکلاتی که به کمک این روش ارتودنسی برطرف می شود می توان به: کج بودن، عقب جلو بودن یا روی هم خوابیدن دندان ها اشاره کرد. به این نوع ارتودنسی دندان، ارتودنسی نامرئی نیز گفته می شود چرا که توسط دیگران قابل تشخیص نیست. در ارتودنسی ثابت از تعدادی بریس و سیم برای فشار آوردن به دندان ها تا آحر دوره درمان استفاده می شود اما در نوع متحرک برای نظم بخشیدن به دندان ها از ایزولاین های مختلف استفاده خواهد شد.

ریتینر یا نگهدارنده ها

یکی از اصلی ترین انواع پلاک ارتودنسی های متحرک نگهدارنده یا ریتینر ها هستند. این نوع از پلاک های ارتودنسی پس از اتمام دوره درمان با ارتودنسی های ثابت بر روی دندان های فرد قرار داده خواهند شد. در صورتی که پس از انجام ارتودنسی ثابت از نگهدارنده ها استفاده نشود ممکن است دندان ها به حالت قبل خود بازگردند. فک فرد تمایل بیشتری برای برگشت دندان ها با حالت اولیه خواهد داشت و برای اینکه دندان ها در سر جای جدید خود محکم شوند باید از یک نگهدارنده استفاده شود. ریتینر یا نگهدارنده ها به صورت نامرئی دندان های فرد را در برگرفته و مانع از تغییر حالت آنها خواهند شد. پس از گذشت مدتی می توانید این نگهدارنده ها را جدا کنید.

از بین بردن فاصله دندان با ارتودنسی

ارتودنسی متحرک دندان چقدر زمان بر است؟

به طور معمول حدود ۱۲ ماه پس از اتمام دوره درمانی ارتودنسی باید از نگهدارنده ها استفاده نمایید. طی این دوره در هر روز باید بیش از ۲۲ ساعت نگهدارنده ها به دندان ها متصل باشند. پس از گذشت ۱۲ ماه باید روش های مراقبت از دندان ها را از دندانپزشک خود جویا شوید.

عوارض عدم استفاده از نگهدارنده ها

چنانچه از نگهدارنده های دندان استفاده نشود حرکت دندان ها به سمت محل قرارگیری قبلی آغاز خواهد شد. بی شک دندان ها از الگوی طبیعی خود پیروی می کنند و به همین دلیل در صورت عدم اعمال فشار نگهداری بر روی دندان ها، عمل ارتودنسی بدون نتیجه خواهد بود. نگهدارنده ها حتما باید به صورت شبانه مورد استفاده قرار گیرند و توصیه می کنیم که نوجوانان حتما از نگهدارنده ها برای حفظ حالت منظم دندان هایشان استفاده کنند.

مزیت ها و محدودیت های ارتودنسی متحرک دندان

ارتودنسی متحرک دندان مزایا و محدودیت های مختلفی دارد که قبل از اجرا باید با تمامی آنها آشنایی داشته باشید. در حالت کلی ارتودنسی متحرک برای درمان موارد خفیف مشکلات دندانی کاربرد دارو و در موارد شدید نمی توان از این روش درمانی استفاده کرد. از دیگر ویژگی های این روش ارتودنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–    ارتودنسی های متحرک برای اصلاح موارد خفیف مشکلات دندانی در نظر گرفته شده اند و به اندازه کافی نیرو ندارند تا بتوانند مشکلات           شدید را برطرف سازند.

–    وسایل ارتودنسی متحرک اغلب برای چرخش دادن تک دندان مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا چرخش دندان های کلی را شامل             نخواهند شد.

–    این روش ارتودنسی به دلیل نیروی پایینی که دارد امکان جابجایی فک را نخواهد داشت.

–    در هنگام غذا خوردن می توانید آنها را از دهان خارج کرده و یا پس از اتمام غذا به راحتی آنها را مورد شستشو قرار دهید.

معایب ارتودنسی متحرک

استفاده کردن از ارتودنسی متحرک معایبی نیز دارد و نمی توان آن را سراسر مزیت دانست. اصلی ترین معایب این روش ارتودنسی از قرار زیر است:

–    به دلیل متحرک بودن، اغلب فراموش می شود که باید در طول روز ۲۲ ساعت از آن استفاده شود.

–    بر روی حرکات متعدد ناکارآمد هستند

–    ممکن است بر روی لهجه گفتاری فرد تاثیر بگذارند.

–    تحمل آن بر روی فک پایین که حرکات بیشتری دارد دشوار تر خواهد بود.

هزینه و مراکز معتبر دندانپزشکی

هزینه ارتودنسی متحرک دندان در مقایسه با نوع ثابت آن بالاتر خواهد بود چرا که ساخت آن چه در خارج از کشور و چه در داخل کشور میزان هزینه بالایی را نیاز دارد. انتخاب مراکز معتبر برای انجام ارتودنسی از اهمیت بسزایی برخوردار است و چنانچه مراکز معتبر و کاربلد را برای انجام ارتودنسی متحرک انتخاب کرده باشید هیچ گونه نگرانی نخواهید داشت. شرکت ما یکی از مراکز معتبر ارائه دهنده خدمات ارتودنسی متحرک است که در طول دوره فعالیت خود به دلیل کیفیت بالای خدمات، توانسته نظر بسیاری را نسبت به خود جلب نماید. میزان هزینه هایی هم که در این مرکز برای ارتودنسی دندان در نظر گرفته شده مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید که به صورت آنلاین نیز می توانید با مشاوران حرفه ای دندانپزشکی مشورت کرده و در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید. ارتودنسی متحرک دندان با بالاترین سطح کیفی در این مرکز ارائه شده و با استفاده از آن خواهید توانست طرح لبخندی زیبا برای خودتان به ارمغان آورید.

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان