آبان ۱۱, ۱۴۰۲

آنچه باید درباره ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین بدانید!

فهرست

بریس‌های شفاف نامرئی نوعی از ارتودنسی است که مستلزم قرار دادن قالب های متحرکی می باشد که به آهستگی دندان ها و دهان را تراز می کند تا لبخندی صاف و زیبا را به وجود آورد و اصطلاحاً به نام ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین شناخته می‌شود.

این بریس تقریباً نامرئی است و روشی راحت، مؤثر و از نظر زیبایی شناسی مطلوب برای رسیدن به دهانی سالم و صاف است. کلمه ی نامرئی به بهترین شکل این روش را توصیف می کند: روشی نامرئی برای تراز کردن دندانهای شما!

مزایای ارتودنسی نامرئی

چندین مزیت برای انتخاب ارتودنسی نامرئی به جای انتخاب ارتودنسی فلزی سنتی وجود دارد:

  • راحتی: قراردادن ارتودنسی نامرئی از نظر فیزیکی بسیار راحت تر است. از آنجا که هیچ سیم یا براکتی وجود ندارد، نیازی نیست نگران درد و بریدگی در دهان خود باشید. آنها صاف هستند و به دهان شما آسیب نمی رسانند. تراز کننده ها شبیه به محافظ دندان هستند و فاقد هرگونه تیزی هستند.
  • زیبایی: از آنجا که ارتودنسی نامرئی شفاف است، شما را با دهانی پر از فلز رها نمی کند. به عبارتی دیگر، آنها به چشم جذابتر می باشند و اکثر مردم به راحتی متوجه نمی شوند که شما از آن استفاده می کنید. این بدین معناست که شما می توانید به راحتی لبخند بزنید و زیاد از حد روی آن حساس نباشید. به همین دلیل ، هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و بزرگسالان اغلب این روش درمانی ارتودنسی را ترجیح می دهند.
  • دسترسی آسان: ارتودنسی نامرئی به یک روش عادی برای صاف کردن دندانها تبدیل شده است که به این معناست که آنها ضرورتاً سروکاری با بریس‌های فلزی ندارند. این امر آنها را بسیار راحت می سازد، به ویژه به این دلیل که آنها در سطح گسترده ای در دسترس می باشند.
  • متحرک: ترازکننده های نامرئی می توانند برای غذا خوردن، مسواک کردن و نخ دندان کشیدن از جا در آورده شوند. این همان چیزی است که با بریس‌های فلزی نمی توان انجام داد. این امر به شما اجازه می دهد هر غذایی که می خواهید بخورید و بهداشت دهان و دندان را بهتر انجام دهید که به کاهش احتمال خطر بیماری های لثه در حین فرایند ارتودنسی کمک می کند. نیازی نیست دیگر نگران گیر کردن ذرات غذا باشید که با ارتودنسی‌های سنتی اتفاق می افتد.
  • حداقل نیاز به مراقبت: اینویزیلاین‌ها کمترین نیاز را به محافظت دارند. هنگامی که از آنها استفاده می کنید، ممکن است به مرور زمان لکه دار شوند، اما با استفاده از مسواکی که به مقدار کمی آب و مواد شوینده آغشته شده می توانید آنها را تمیز کنید. سابیدن آنها به مدت یک دقیقه هر لکه ای را از بین می برد. شما فقط باید این کار را یک روز در میان انجام دهید.

نحوه تمیز کردن دندان ارتودنسی شده

 

معایب ارتودنسی نامرئی

متأسفانه، روش ارتودنسی نامرئی چندین نکته ی منفی دارد. در اینجا معایب اینویزیلاین‌ها آمده است:

  • اتصالات: استفاده از اتصالاتِ بیشتر به همراه این ترازکننده های نامرئی به یک قاعده تبدیل شده است. اتصالات معمولاً برجستگی هایی هستند که به دندان شما به شیوه ای چسبیده می شوند که بسیار مشابه با براکت هایی است که در ارتودنسی سنتی استاندارد استفاده می‌شوند. این اتصالات برای قرار گرفتن ترازکننده ها استفاده می شوند تا بهتر جا بیفتند و بتوانند به صورت مؤثرتری دندانهای شما را در موقعیتی مناسب قرار دهند.
  • استفاده طولانی مدت: اینویزیلاین‌ها مستلزم این هستند که در روز 22 ساعت در دهان قرار داده شوند. ارتودنسی نامرئی باید در روز حداقل 22 ساعت استفاده شوند. به طور معمول شما فقط باید آنها را برای غذا خوردن و بهداشت روزانه دهان و دندان از جا بر دارید. این امر به این معناست که شما برای رفتن به قرار ملاقات و یا یک مهمانی ، باید از آن استفاده کنید.
  • فشار به دندان: تهیه ترازکننده ی نامرئی جدید می تواند شما را در موقعیتی ناراحت و حتی دردناک قرار دهد. گرچه، متخصص ارتودنسی به احتمال زیاد از این حالت به عنوان “فشار” یاد می کند، تا زمانی که دندانهای شما خود را به مجموعه جدید ارتودنسی وفق می دهند، می تواند دردناک باشد. ممکن است شما بخواهید از مسکن برای کمک به آرام کردن این درد استفاده کنید.
  • عادت نکردن برخی از بیماران: اینویزیلاین‌ها می تواند برای بعضی از بیماران دست و پا گیر باشد. شما همیشه باید آنها را برای غذا خوردن بیرون بیاورید، که بدین معناست که هنگام بیرون رفتن جهت غذا خوردن ممکن است خجالت زده شوید. همچنین لازم است بعد از هر وعده غذایی پیش از این که آنها را درون دهانتان قرار دهید، مسواک بزنید که به معنای مسواک زدن دندانها چندین بار در روز می باشد و می تواند برای شما ناخوشایند باشد.

ارتودنسی سنتی یا اینویزیلاین

بریس‌های شفاف و نامرئی برای اصلاح هرگونه مشکل ارتودنسی توصیه می شوند. گرچه هنوز، بریس‌های سنتی فلزی اغلب برای اصلاح مسائل تراز پیچیده تر، لازم هستند. متخصص ارتودنسی شما پس از بررسی کامل دهان شما و ارزیابی نیازهای شما، بهترین پیشنهاد را ارائه خواهد دارد.

هزینه ارتودنسی اینویزیلاین

یکی از بزرگترین معایب ارتودنسی نامرئی این است که نسبت به ارتودنسی سنتی دارای قیمت بیشتری می باشند. ترازکننده ی نامرئی به سرعت انقلابی در دنیای ارتودنسی ایجاد کرده است. در حال حاضر بیماران گزینه ی دیگری در کنار براکت های فلزی دارند. ارتودنسی نامرئی شامل قرار دادن اینویزیلاین‌های سفارشی می باشد که به شما کمک می کند تا دندانهایتان در موقعیتی مناسب قرار گیرند. بیمارانی که هرگز پیش از این به بریس‌ها فکر نمی کردند، اکنون ارتودنسی نامرئی را امتحان می کنند. گرچه، برای بسیاری از افراد، انتخاب محدود به هزینه می شود.

به هنگام مقایسه قیمت بریس‌های سنتی و ترازکننده های نامرئی چندین عامل در نظر گرفته می شود. هزینه نهایی بستگی به شدت مشکلات تراز دندان شما و نیز تعداد  قالب هایی دارد، که شما در طول فرایند درمان ارتودنسی نامرئی خود استفاده می کنید.

مراحل ارتودنسی نامرئی

اگر متخصص ارتودنسی احساس کند که ارتودنسی نامرئی مطابق با نیازهای شما می باشد، باید ابتدا عکس‌های لازم از دندان تهیه شود. سپس عکس رادیوگرافی دندان و نتایج را به آزمایشگاه، که  قالب های اینویزیلاین‌های نامرئی با استفاده از یک کامپیوتر سه بعدی ساخته می شوند، فرستاده می‌شوند. نتیجه این طرح ، برنامه درمانی و تعداد ارتودنسی نامرئی سفارشی را تعیین می کند.

مورد خاص هر بیمار تعیین می کند که وی به چند بریس نامرئی در طول درمان خود نیاز دارد، اما معمولا مجموعه  ی20 تا 30 اینویزیلاین برای دندانهای بالایی و پایینی نیاز است. متخصص ارتودنسی چند عدد ارتودنسی شفاف را برای تهیه خواهد کرد و بیمار از هر ترازکننده به مدت دو هفته استفاده می کند. قالب های نامرئی باید در طول غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برداشته شوند، به جز این موارد بیمار همیشه باید از آنها استفاده کنید تا از موفقیت درمان اطمینان حاصل کنید.

متخصص ارتودنسی هر 4 تا 6 هفته برای اطمینان از خوب پیش رفتن روند درمانی، بیمار را ویزیت خواهد کرد و به وی مجموعه جدیدی از  قالب های اینویزیلاین خواهد دارد.

ارتودنسی نامرئی چه مدت طول می کشد؟

کل طول درمان بستگی به مورد خاص شما دارد، اما اکثر دندانهای بزرگسالان در کمتر از یک سال اصلاح می شوند. نوجوانانی که از درمان ارتودنسی نامرئی استفاده می کنند، احتمالاً باید مدت زمان طولانی تری معمولاً 12 تا 16 ماه از آنها استفاده کنند. هرچقدر دقیق‌تر این برنامه درمانی را دنبال کنید، درمان شما مؤثر تر خواهد بود. به طور کلی  قالب های نامرئی باید 20 تا 22 ساعت در طول روز استفاده شوند که به این معناست که شما فقط در طول غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند آنها را در بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان