آبان ۸, ۱۴۰۲

مراحل ساخت پروتز دندان

فهرست

امروزه پروتز دندان خواهان بسیاری دارد.به احتمال زیاد دوست دارید همه چیز را درمورد پروتز دندان بدانید به دلیل اینکه دندان اهمیت زیادی برای هر فرد دارد. اما با دندان ها است که می توانیم غذا بجویم و از انواع نوشیدنی های سرد و گرم استفاده کنیم. باما همراه باشید تا نکته به نکته توضیحات لازم را بدهیم . برای اینکه مراحل پروتز دندان را توضیح دهیم ابتدا باید آشنایی لازم را با پروتز دندان و انواع آن داشته باشید. در این محتوا میخواهیم به طور دقیق و مفید برسی کنیم که:
پروتز دندان چیست؟ پروتز دندان شامل چه مواردی است؟ مزیت های پروتز دندان چیست؟ مراحل ساخت پروتز دندان به چه صورت است؟ مراقبت های پس از پروتز دندان چگونه است؟قیمت پروتز دندان چقدر است؟

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندان عمل جراحی سرپایی است که نیازی به بستری شدن ندارد. پروتز دندان در مطب دانپزشکی و کلینیک های دندانپزشکی انجام می‌شود. ومراحل مختلفی صورت می‌گیرد.اگر دندان هایتان پوسیده شده سفیدی وبراقیت خودرا ازدست داده باشد؛اگر دوست دارید زیبایی چهره تان چند برابر شود از روش پروتز دندان استفاده کنید. ما بهترین روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
پروتز دندان باعث افزایش اعتماد به نفس شده فوایدی رابه دنبال دارد .در ادامه مطلب بیشتر شرح خواهیم داد.

مزیت های پروتز دندان چیست؟

تصحیح در گفتار
افزایش اعتماد به نفس
برطرف شدن بوی بد دهان
هضم آسان غذا
زیبایی صورت و فک
برطرف شدن مشکلات همچون جویدن
ظاهری جذاب در چهره و……
کمبود دندان در دهان باعث میشود در صحبت کردن؛ارتباط برقرار کردن و…. دچار سختی شویم. حالت فک به همراه چانه در طی مدتی حالت اولیه خود را ازدست داده و چهره فرد زیبایی خود را از دست می‌دهد.پنجاه درصد از زیبایی چهره را دندان های یکدست و سفید تامین می‌کند. اگر دندان ها بدون ایراد باشند بی شک فرد از اعتماد به نفس بالایی برخوردار می‌شود.دندان های پوسیده باعث بروز بوی بد دهان می‌شود.این حالت خیلی زننده است و باعث می‌شود نتوانید در جمع به راحتی صحبت کنید. اگر دندان هایتان یکدست و صاف باشد و هیچ مشکلی نداشته باشد جویدن غذا آسان تر شده و معده راحت تر هضم می‌کند.واز مشکلاتی مانند درد و نفخ معده جلوگیری می‌شود. پروتز دندان زیبایی فرد را چند برابر می‌کند دندان زشت و پوسیده ظاهر را بد نشان می‌دهد و نمی‌توانید به راحتی بخندید. پروتز دندان و انواع مختلف آن خنده هایتان را به شما باز می‌گرداند. در ادامه مطلب انواع پروتز دندان را برسی می‌کنیم. برای اینکه از مراحل ساخت پروتز دندان آگاه شوید ابتدا باید با انواع آن را به خوبی بشناسید.
پروتز دندانی متحرک
پروتز دندانی ثابت

پروتز دندانی متحرک چیست؟

 افرادی که یک یا چند دندان خود را ازدست‌داده باشند می‌توانند از این روش برای جایگزینی دندان‌های خود استفاده کنند .در این روش پایه و گیره‌های فلزی بر روی دندان وصل می‌شود که متحرک است یعنی هر وقت خواستیم می‌توانیم پروتز را از دهان خارج کنیم . پروتز دندانی متحرک به سه نوع زیر دسته‌بندی می‌شود :
پروتز دندانی پارسیل: پارسیل ۲ نوع دارد (پارسیل تمام آکریل) فلیپر که در که یک درمان کوتاه‌مدت و موقتی است. ۲ پارسیل کرم کبالت برای افرادی که تمام دندان‌های خود را ازدست‌داده باشند و هیچ پایه ثابتی نداشته باشند که دندان بر روی آن وصل می شود استفاده قرار می‌گیرد.
پروتز دندانی کامل چیست:شاید در افراد مسن این نوع پروتز را مشاهده کنید که شب‌ها وقت خواب دندان‌هایشان را در آب نگهداری می‌کنند و یا اگر مشغول جویدن غذا باشند دندان‌ها از جای خود تکان می‌خورد و یا اگر بیش‌از اندازه در دهان بماند ممکن است حالت سفیدی خود را از دست بدهد. این نوع پروتز خیلی کم به کار می‌رود .پروتز دندانی کامل کم‌هزینه‌تر از سایر پروتزهای دندانی است. ولی هنوز افرادی هستند که این نوع پروتز را انتخاب می‌کنند به دلیل این‌که هزینه کمتری نسبت‌به سایر موارد دارد. در واقع پروتز دندان کامل ظاهر چندان جذابی ندارد تا مشتری را به خود مجذوب کند. پس اگر دنبال یک راه حل موثر و جذاب هستید استفاده از پروتز دندانی کامل را فراموش کنید .

بهترین نوع پروتز دندان

معایب پروتز دندان کامل

طبیعی به نظر نمی‌رسد.
برای افراد کم سن و سال مناسب نیست.
ظاهر چندان جذابی ندارد.
با مرور زمان چانه و فک عقب کشی پیدا می‌کند.
پروتز دندانی کامل آن چنان کیفیت جذابی ندارد و ممکن است تشخیص داده شود که دندان های خودتان نیست .
پروتز دندانی کامل برای افراد زیر ۳۰سال مناسب نمی باشد و برای افراد مسن و بالای ۵۰سال مناسب است .
پروتز دندانی کامل باعث می‌شود تا چانه و فک حالت اولیه خود را از دست بدهد.

پروتز دندان ثابت چیست؟

پروتز ثابت یکی از بهترین روش‌های دندان‌پزشکی است که امروزه اغلب افراد آن را ترجیح می‌دهند وقتی‌که دندان پوسیده‌شده یا سفیدی خود را از دست بدهد و یا ضعیف‌شده باشد و نیاز به پای کمکی داشته باشد یک لایه‌ی نازک سفید رنگ بر روی دندان کشیده می‌شود تا دندان هم ظاهر زیبایی داشته باشد و هم مشکل جویدن غذا حل شود. نوع دیگر پروتز دندان ثابت، بریج نام دارد چنان‌که دو دندان در اطراف محل خالی از دندان داشته‌باشیم دندان‌پزشک موردنظر می‌تواند با پل قرار دادن این دو جای خالی دندان را با پایه قرار دادن پر کند.

مراحل ساخت پروتز دندان

به احتمال زیاد در این مطلب توضیح داده شده با انواع پروتز دندان و مراحل آن آشنا شده اید و امیدواریم در این مطلب اطلاعات مربوطه را پیدا کرده باشید . هم اکنون می‌خواهیم مراحل ساختن پروتز دندان را شرح دهیم:
مرحله اول :ابتدا برای دانستن و بیشتر آشنا شدن با ساخت پروتز دندان در جلسه های مشاوره حتما شرکت کنید. به نفع شماست که با پزشک مربوطه خود بیشتر ارتباط برقرار کنید و پزشک مورد نظر بتواند منظور شما و شکایات شما را بهتر بفهمد .در این صورت شما هم وقت بیشتری برای توضیح دادن خواهید داشت.
مرحله دوم :ویزیت شدن و رفتن به مطب دندانپزشک مربوطه.
مرحله سوم:در کلینیک های دندانپزشکی تصویربرداری از دندان با اشعه ایکس صورت می‌گیرد . و حالا پزشک مورد نظر با نوعی خمیر؛دندان هایتان را قالب گیری می‌کند.در قالب گیری دندان قطر،طول و عرض دندان مشخص می‌شود. پزشک مربوطه بعد از انجام قالب گیری،قالب دندان هایتان را به لابراتوار ساخت دندان می‌فرستد. در لابراتوار مرحله ای دیگر به نام مرحله قالب ریزی وجود دارد که در این مرحله بعد از ذوب کردن فلزی شبیه به گلوله تفنگ،مواد داخل قالب گچی ریخته می شود. بعد از آن بر روی فلزهای شکل و فرم گرفته شده وکس ریخته میشود .وبا فرچه های مخصوص میزان ماده تنظیم می‌شود . سپس این مواد با این حالت داخل کوره مخصوص دندان رفته و بعد از اتمام این مرحله حالا نوبت مرحله نهایی پودر سفید رنگ است که گاهی دندانپزشک انواع مختلف پودر را مخلوط می‌کند.
پودر دندان انواع مختلفی دارد:پودر آلفا و پودر پرسلن:پودر آلفا و پرسلن حالت خمیری دارند از استحکام بالایی برخوردار اند و به آب کمتری برای سفت شدن نیاز دارد .از پودر آلفا برای قالب گیری نیز استفاده می‌شود.بعد از طی مراحل ساخت پروتز دندان که حدودا ممکن است یک ماه طول بکشد پزشک مربوطه خودش به شما اطلاع می‌دهد.پزشک از شما درخواست می‌کند که به مطب آن مراجعه کنید تا پروتز دندان هایتان را چک کند .سپس پزشک آن را بر روی دندان هایتان قرار می‌دهد تا هرگونه عارضه ای را کنترل کند .ممکن است پزشک قالب دندان را دوباره به لابراتوار بفرستد تا عارضه موجود حل شود. سپس پزشک بعد از بررسی کامل،دندان را با چسب مخصوص برای لثه می‌چسباند.نوع دیگر پروتز پست دندان است که یک نوع جراحی به حساب می آید. دندانپزشک برای شروع کار فک و لثه دهان را بی حس می‌کند. سپس با ایجاد چاله بر روی لثه پروتز دندان را با یک نوع پیچ دندان بر روی لثه وصل می کند .

قیمت پروتز دندان

قیمت هر پزشک متفاوت است ولی بهتر است بیشتر از قیمت،کیفیت را در نظر بگیرید چون دندان یکی از مهم ترین عضو بدن است و کار پزشک و کیفیت مواد خیلی در انجام پروتز دندان تاثیر گذار است. پس در انتخاب پزشک و در طی کردن مراحل کوتاهی نکنید.ماندگاری پروتز دندان بستگی به بزاق دهان هر فرد دارد اگر بزاق دهان زیاد باشد چسب نیز دوام کمتری خواهد داشت. چسب پروتز دندان اولویت اول را به همراه دارد. باکیفیت بودن چسب اهمیت به سزایی در پروتز دندان دارد.

مراقبت های پس از پروتز دندان

برای اینکه دندان هایتان عمر طولانی تری داشته باشد هر شش ماه یکبار به پزشک مورد نظر مراجعه کنید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید اجسام سفت را روی دندان قرار ندهید هرگز مسواک زدن را فراموش نکنید چون به مرور زمان حالت سفیدی دندان از بین میرود.به هر گونه توصیه داده شده عمل کنید چون به نفع شماست.

مقایسه پروتز دندان ثابت و متحرک

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان