آبان ۷, ۱۴۰۲

ورم بعد از کشیدن دندان عقل

فهرست

جراحی دندان عقل

اگر مشکل دندان عقل ساده باشد به روش معمول و متداول کشیده می شود، اما در حالتی که دندان عقل نهفته باشد برای کشیدن آن نیاز به عمل جراحی است. تنها جراح فک و صورت یا دندانپزشک شما می تواند دندان عقل نهفته را خارج کند یا بکشد. این روش اغلب می تواند در مطب دندانپزشک یا جراح انجام شود. شما ممکن است در بیمارستان جراحی کنید، مخصوصاً اگر همه دندانهای عقل خود را همزمان بکشید یا در معرض خطر عوارض باشید.

اگر عفونت داشته باشید، جراحی معمولاً تا زمان رفع عفونت به تعویق می افتد. دندانپزشک ممکن است برای کمک به بهبود عفونت از آنتی بیوتیک استفاده کند.

قبل از برداشتن دندان عقل، دندانپزشک به شما بی حسی موضعی می زند تا ناحیه برداشتن دندان را بی حس کند. ممکن است از بیهوشی عمومی نیز استفاده شود، به خصوص اگر لازم باشد همزمان یا چند دندان عقل شما برداشته شود که این موضوع به ندرت اتفاق می افتد. دندانپزشک به شما توصیه می کند که شب قبل از عمل جراحی بعد از نیمه شب غذا و نوشیدنی نخورید تا برای جراحی آماده باشید.

تورم دندان عقل میتواند هم قبل و هم بعد از جراحی دندان عقل و حتی باعث درد دندان عقل بعد از کشیدن آن شود. برای بیمار مشکل ایجاد کند. دندان عقل هنگام بیرون آمدن میتواند با فشار آوردن بر دیگر دندان ها باعث ایجاد درد و یا به هم ریختگی ترتیب دندان ها شود.

علت تورم گونه ها و فک  بعد از عمل جراحی دندان عقل انجام شدن یک سری فرایند های بیوشیمیایی در بدن است که به بهبودی بدن کمک میکند. کشیدن دندان عقل برای بدن به منزله یک آسیب و صدمه میباشد. در نتیجه بدن با ایجاد تورم سعی در بهبودی هر چه سریع تر  این آسیب دارد.

پس بهتر است بدانید که تورمی که بعد از کشیدن دندان اتفاق می افتد یک پاسخ طبیعی بدن به آسیب وارده میباشد.

قطع فوری خونریزی دندان بعد از کشیدن

دندان عقل چیست؟

سومین دندان آسیا یا همان دندان عقل بین سن 17 تا 21 سالگی درمی‌آید. دندان عقل اغلب در حدود بیست سالگی بیرون میزند و عقبی ترین دندان در دهان است.  اغلب دندان های عقل سبب ایجاد درد و ناراحتی می شوند که باید سریع به دندانپزشک مراجعه کنید و دندان عقل را بکشید.

در فک بالای هر شخص بالغ دو دندان در انتهای سمت چپ و راست و آخرین دندان که اگر از میدلاین و دندان جلویی شروع به شمارش کنیم، دندان شماره 8 می باشد. برای فک پایین هم به همین شکل 2 دندان در انتهای سمت چپ و راست و در کل 4 دندان عقل وجود دارد.

دهان یک فرد معمولی به راحتی 28 دندان از 32 دندان را در خود جای می‌دهد. از آنجایی که دندان عقل آخرین دندانی است که درمی‌آید، غالباً فضای اندکی برای دربرگرفتن دندان وآناتومی آن وجود دارد. برخی از ما با دندان‌های عقل خود مشکلی نداریم، اما عده‌ای دچار ناراحتی‌های دردناکی می‌شوند که چاره‌ای جز کشیدن سریع دندان عقل باقی نمی‌ماند. نگه داشتن دندان عقل همیشه عاقلانه نیست.

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

برای جراحی دندان عقل، دندانپزشک بافت لثه را روی دندان باز کرده و هر استخوانی را که دندان را پوشانده است خارج می کند. دندانپزشک بافت متصل کننده دندان به استخوان را جدا کرده و سپس دندان را برمی دارد. گاهی دندانپزشک دندان را به قطعات کوچکتر برش می دهد تا جراحی دندان عقل آسان تر شود.

جراحی دندان عقل

پس از جراحی دندان عقل، ممکن است به بخیه نیاز داشته باشید. بعضی از بخیه ها با گذشت زمان جذب می شوند و بعضی از آنها باید بعد از چند روز کشیده شوند. دندانپزشک به شما خواهد گفت که آیا بخیه های شما قابل جذب هستند یا خیر. یک پد گاز پنبه ای تاشو روی زخم قرار جراحی قرار می دهند تا به جلوگیری از خونریزی کمک کند.

درد بعد از کشیدن دندان عقل

گاهی دندان عقل به صورت کامل رشد نمی کند و یا اینکه به صورت نهفته باقی می ماند به همین دلیل دندان از لثه خارج نمی شود، دندانپزشک یک برش کوچک در لثه ایجاد می کند تا به دندان دسترسی پیدا کند. همچنین ممکن است یک قطعه کوچک از استخوان پوشاننده دندان را بردارد.

کمی قبل از جراحی و کشیدن دندان عقل احساس فشار و ناراحتی خواهید کرد، زیرا دندانپزشک یا جراح دهان و دندان شما باید قبل از بیرون آوردن دندان  با چرخاندن آن به جلو و عقب، سوکت دندان را پهن کند.

در زمان کشیدن دندان های عقل نباید دردی احساس کنید زیرا این ناحیه بی حس شده است. با این حال، اگر در حین عمل احساس درد می کنید، به دندانپزشک یا جراح دهان خود بگویید تا بی حسی بیشتری استفاده کند.

مدت زمان کشیدن یا جراحی دندان عقل متفاوت خواهد بود. کشیدن ساده ممکن است چند دقیقه طول بکشد، اما اگر نیاز به جراحی داشته باشد ممکن است بیش از 20 دقیقه زمان ببرد.

درد بعد از کشیدن دندان عقل پایین

درد بعد از کشیدن دندان عقل پایین و بالا، یک از بیشترین ترس هایی است که افراد از دندانپزشکی دارند. مطمئن باشید تا زمانی که داروهای بی حسی در بیمار وجود دارد، اصلا متوجه این درد نمی شوید. دندانپزشک برای جلوگیری از درد بعد از کشیدن دندان عقل پایین یا بالا مسکن تجویز می کند و تمام بیماران باید به هنگام احساس درد مسکن استفاده کنند تا درد دندان عقل آن ها تسکین یابد. این درد چند روز بیشتر ادامه ندارد، در صورتی که بعد از یک هفته بیمار باز هم احساس درد داشت لازم است حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرد.

در صورت احساس درد بعد از کشیدن دندان عقل با دندانپزشک خود تماس بگیرید

برای لثه متورم بعد از جراحی چه باید کرد؟

پس از جراحی ، تورم دهان حتی برای در جراحی های ساده، طبیعی است. تورم در 48 ساعت اول افزایش یافته و پنج تا هفت روز ادامه خواهد داشت. این تورم، بحشی طبیعی از روند بهبودی است و به این معنی نیست که پس از جراحی دچار عفونت شده اید.

برای 24 ساعت اول ، به مدت 30 دقیقه کمپرس یخ را به واسطه یک پارچه نخی، روی محل ورم قرار دهید و آن را به مدت 15 بردارید سپس دوباره این کار انجام دهید. اگر هر دو طرف دهان خود جراحی کرده اید، در هر دو طرف کمپرس یخ را قرار دهید. تورم باید بعد از 2 یا 3 روز کاهش یابد.

اگر لثه متورم بعد از جراحی به مرور بدتر می شود ، تب دارید یا عفونت مشاهده می کنید ، ممکن است لثه شما عفونت داشته باشد بنابراین بلافاصله با پزشک یا جراح دهان خود تماس بگیرید.

انواع دندان عقل

دندان عقل از لحاظ ظاهری به سه دسته کلی دندان عقل رشد کرده، دندان عقل نهفته و دندان عقل نیمه نهفته تقسیم می شود. دندان های عقل نهفته می توانند به صورت دندان عقل نهفته افقی و دندان عقل نفهته عمودی باشد. دندان های عقل نهفته و نیمه نهفته در صورتی تشکیل می شوند که استخوان فک، فضای کافی را برای رشد دندان عقل نداشته باشد.

اقدامات قبل از جراحی دندان عقل

حداقل 8 ساعت قبل از عمل، نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید و از استعمال سیگار خودداری کنید. لطفاً قبل از قرار ملاقات دندان های خود را مسواک بزنید. این کار به کاهش میزان باکتری های موجود در دهان و کاهش احتمال عفونت کمک می کند. همچنین بهتر است فردی را برای همراهی با خود بعد از عمل، به مطب دندانپزشک جراح بیاورید.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

  • بعد از جراحی فورا گاز پانسمان را روی محل بریده شده می گذارند و برای نیم ساعت نگه می دارند. بعد از این مدت، گاز را برمی دارند و دور می اندازند.
  • بعد از جراحی نباید دهانتان را محکم بشویید یا به محل جراحی دست بزنید. این کار ممکن است باعث خونریزی شود زیرا لخته خون ایجاد شده آسیب می بیند و مسیر خون باز می شود.
  • به محض اینکه دردتان شروع شد از مسکن هایی که پزشک برایتان تجویز کرده استفاده کنید. درد معممولا زمانی آغاز می شود که اثر بیحسی موضعی از برود.
  • در روز اول جراحی فعالیت هایتان را محدود کنید و فعالیت های روزمره‌تان را زمانی آغاز کنید که حس کردید دیگر مشکلی با دندانتان ندارید.
  • در آن طرف از دهانتان که جراحی شده، یک بسته یخ بگذارید. با این روش ورم آن ناحیه می خوابد.
  •  برای جلوگیری از ورم گونه، بلافاصله بعد از کشیدن دندان عقل از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • در صورتی که دچار درد شدید، از قرص های مسکن استفاده کنید. درد بعد از کشیدن دندان عقل به طور کلی پس از 3-4 روز از بین می رود.
  • به مدت یک ساعت اجازه دهید گاز استریل بر روی زخم دهان شما بماند.
  • در صورت ادامه خونریزی از گاز استریل استفاده نمایید.
  • در روز اول پس از کشیدن دندان عقل فقط آب و مایعات سرد مصرف کنید. پس از آن می توانید بدون فشار به محل جراحی از غذاهای جویدنی نیز استفاده کنید.
  • مصرف یخ و بستنی می تواند به کاهش خونریزی کمک کند.
  • برای بهبود سریع تر زخم از خوراکی های دارای آلوئه ورا و آناناس (به صورت کمپوت یا تازه) استفاده کنید.

خونریزی بعد از جراحی دندان عقل

بعد از جراحی معمولا دندان کمی خونریزی دارد. خونریزی ملایم یا قرمز شدن آب دهان بعد از جراحی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اگر خونریزی شدید بود، برای اینکه آن را کاهش دهید باید محل را شستشو دهید و سپس با یک پارچه تمیز لخته های خون قدیمی را از روی بریدگی پاک کنید.

سپس یک تکه گاز پانسمان روی محل جراح شده بگذارید و تا سی دقیقه با دندان محکم آن را فشار دهد. اگر لازم بود این فرایند را تکرار کنید. برای اینکه خونریزی کاملا بند بیاید، باید با دندانتان دقیقا مکانی که جراحی شده را فشار دهید. جویدن با گاز پانسمان جریان بزاق را داخل دهانتان افزایش می دهد و احتمال خونریزی را بیشتر می کند.

همچنین ممکن است به قسمت هایی از دهان که بیحس هستند، آسیب بزند و شما متوجه آن نشوید. اگر خونریزی ادامه داشت، به آرامی تمام لخته های خون بازشده را از اطراف محل جراحی پاک کنید.

سپس یک عدد چای کیسه‌ای روی آن بگذارید و برای سی دقیقه با دندان فشار دهید. تانیک اسید موجود در چای کیسه‌ای راه رگ های خونی را می بندد و به تشکیل دوباره لخته خون کمک می کند. وقتی لخته خون مجددا تشکیل شود، خون دیگر به بیرون نمی ریزد.

برای اینکه محل جراحی دوباره خونریزی نکند، سعی کنید هیجان‌زده نشوید، صاف بنشینید و از ورزش کردن خودداری کنید. اگر با این روش ها خونریزی‌تان بند نیامد، با مطب پزشک تماس بگیرید تا بیشتر راهنمایی‌تان کنند.

بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان عقل

بعد از جراحی ممکن است دهانتان بوی بدی بگیرد اما این مسئله معمولا فقط تا یک هفته ادامه دارد.

احساس خستگی بعد از کشیدن دندان عقل

بدنتان برای اینکه التیام یابد انرژی می سوزاند. بنابراین ممکن است تا مدتی بعد از جراحی کمی خسته تر از همیشه باشید و این مسئله کاملا طبیعی است.

ورزش بعد از جراحی دندان عقل

تا چند روز بعد از جراحی باید از ورزش های شدید و تمرین های خسته‌کننده دوری کنید. می توانید به جای تمرین های سخت، پیاده‌روی را جایگزین کنید.

راه رفتن شاید به نظر کار سختی نیاید ولی بهترین راه برای حفظ تناسب اندام است. اگر فوتبال بازی می کنید یا ورزش های رزمی انجام می دهید، قبل از عمل به پزشک اطلاع دهید و از او بپرسید چند روز بعد از جراحی می توانید دوباره فعالیتتان را آغاز کنید.

عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

اگر دکتر برایتان آنتی بیوتیک تجویز کرد، حتما آن ها را به موقع و طبق دستور پزشک مصرف کنید. آنتی بیوتیک برای جلوگیری یا درمان عفونت تجویز می شود. اگر بعد از مصرف آنتی بیوتیک بدنتان دانه زد یا واکنش های ناخوشایند دیگری از خودش نشان داد، دیگر دارو را مصرف نکنید و اگر سوال دیگری در این باره داشتید با مطب دکتر تماس بگیرید.

احساس درد بعد از کشیدن دندان عقل

برای دردهای شدید طبق دستور پزشک از قرص های مسکن استفاده کنید. مصرف مسکن ممکن است شما را کمی گیج و بی‌حال کرده و واکنش های غیرارادی‌تان را کند نماید. به همین خاطر نباید در این مدت رانندگی کنید. همچنین از کار کردن با ماشن‌آلات دیگر خودداری کنید.

از خوردن نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. احساس درد شدید بعد از جراحی در بدترین حالت معمولا 24 تا 48 ساعت طول می کشد و بعد از آن هر روز آرام تر می شود. اگر درد بعد ازین مدت ادامه داشت یا شدیدتر شد، باید با مطب دکتر تماس بگیرید و از آن ها راهنمایی بخواهید.

درد بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول میکشد؟

در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است معمولا دوره نقاهت جراحی دندان حداکثر دو روز است و 24 تا 48 ساعت بعد از کشیدن دندان عقل دهان متورم باقی میماند و پس ازین مدت روند بهبود تورم شروع میشود. در منابعی دیگر نیز ذکر شده است که تورم بعد از جراحی دندان عقل معمولا بعد از 24 ساعت به حداکثر مقدار خود میرسد. در صورتی که سه روز پس از انجام جراحی دندان عقل  هم چنان دهان متورم ماند میتواند نشانه عفونت باشد و باید به دندانپزشک مراجعه کرد. (برای مشاهده تجریه کشیدن دندان عقل توسط دیگر بیماران و پاسخ دکتر افشار به سؤالات افراد درباره جراحی دندان عقل، لطفا به صفحه سؤالات جراحی دندان مراجعه نمایید.)

البته باید دقت کرد که عفونت پس از اکشیدن دندان عقل بسیار نادر است اما بهتر است علائم عفونت را بدانید که شامل تب، بد تر شدن تورم و بیشتر شدن درد میباشد. معمولا زخم های عفونی متورم و دردناک اند و ممکن است مایعی چرکی نیز از آن خارج شود.

درد و تورم معمولا بعد از سه یا چهار روز بعد از کشیدن دندان بهتر میشود و حدودا تا یک هفته باید به طور کامل برطرف شود.

معمولا صبح ها هنگام برخواستن از خواب تورم در گونه بیشتر است اما در طول روز با ایستادن بهتر میشود.

عوارض جراحی دندان عقل

بهترین مسکن برای درد دندان عقل کشیده شده

دندان عقل به طور معمول در سنین بین 16 تا 20 سالگی در فضای محدودی، و در انتهای تمام دندان های هر ردیف رشد می کنند. همین عدم فضای کافی باعث می شود تا ریشه های دندان نتوانند به خوبی رشد کنند و در نتیجه در هنگام کشیدن دندان عقل و پس از آن، بیمار ممکن است درد زیادی را حس کند.

درد هنگام کشیدن دندان عقل به طور معمول توسط داروهای بی حس کننده کنترل می شود.

برای درمان درد بعد از کشیدن دندان عقل نیز می توانید از مسکن هایی نظیر ژلوفن، بروفن، مفنامیک اسید و … استفاده کنید. همچنین رعایت اصول مراقبتی و قرار دادن کمپرس های تجویز شده از سوی دکتر، به کاهش درد کمک می کند.

اصولا دندان های آرواره پایین جای کمتری دارند و کشیدن دندان عقل پایین سخت تر است و می تواند درد بیشتری داشته باشد.

کشیدن دندان عقل

آیا محل دندان عقل در میزان درد آن تاثیر دارد؟

به پیشنهاد دکتر افشار مطلب زیر را بخوانید:

کشیدن دندان عقل روی عصب

آیا کشیدن دندان عقل بالا و پایین همزمان ممکن است؟

بله شما می توانید در صورت دارا بودن شرایط برای خارج کردن دندان عقل، هر دو دندان عقل را به صورت همزمان بکشید، اما سعی کنید هر دو دندان در یک طرف فک شما باشد که از لحاظ بلع مواد غذایی به مشکل بر نخورید.

درمان تورم گونه بعد از جراحی دندان عقل

در صورتی که میخواهید بعد از کشیدن دندان عقل چهره ای شبیه سنجاب پیدا نکنید بعضی از راهکار ها در این نوشتار ذکر شده است:

شستشوی روزانه دهان با آب و نمک

در صورتی که تورم دهان شما به علت گیر کردن مواد غذایی بین لثه و دندان عقل میباشد میتوانید با شستشوی روزانه دهان با آب و نمک و یا مراجعه به دندان پزشک برای شستشوی مجراهای دندانی از تورم دهان جلوگیری کنید.

کمپرس آب یخ بر روی صورت

راه های دیگر کاهش تورم در گونه گذاشتن کمپرس آب یخ بر روی صورت و نگه داشتن آن میباشد.

مسکن ها

دارو های بدون نسخه مانند مسکن های ضد التهابی نیز میتوانند باعث بهبود درد و تورم شوند و به شما کمک میکنند که بتواندی بهتر غذا بخورید، بهتر صحبت کنید و یا راحت تر بخندید.

بالانگه داشتن سر

در صورتی که سر خود را بالا نگه دارید و در حالت ایستاده و یا نشسته بمانید به علت جریان پیدا کردن مایعات بدن به سمت پایین از تورم گونه کاسته میشود در صورتی که اگر برای زمان های طولانی در حلت دراز کشیده بمانید باعث بدتر شدن تورم میشوید.

تورم دندان عقل و خون ریزی از عوارض جراحی دندان عقل میباشند. جراحی دندان عقل مخصوصا در مواردی که دندان عقل نهفته است میتواند روندی بسیار آسیب زا باشد. اما بعد از کشیدن دندان میتوان به وسیله کمپرس آب یخ، داروی ضدالتهاب و بالا نگه داشتن سر به تسریع روند بهبودی کمک کرد.

عوارض کشیدن دندان عقل

در صوورتی که دچار تورم دندان عقل شدید بهتر است دندانپزشک خود را ملاقات کنید تا یک بررسی دقیق به عمل بیارود. ممکن است تورم گونه شما به علت دندان عقل نهفته باشد  که خود با تنهایی عوارض زیادی میتواند ایجاد کند.

از جمله این عوارض میتوان به کیست ها و یا تومور های اطراف دندان اشاره کرد.  یکی دیگر از عوارض دندان عقل نهفته عفونت میباشد. عفونت های دهانی به راحتی میتوانند عوارض جدی بر جای بگذارند و یا یک عفونت سیستمیک در بدن ایجاد کنند.

سایر جراحی های دندان:

جراحی بالا بردن لثه

  • وقتی لب ها، گونه ها و بافت های دهانتان بیحس می شوند، متوجه آن نمی شوید. همانطور که قبلا هم گفته شد این موضوع بعد از عمل به صورت موقتی اتفاق می افتد. در این مواقع اگر لب یا زبانتان را گاز بگیرید، دردی احسای نمی کنید. اگر متوجه چنین اتفاقی شدید، باید با پزشک تماس بگیرید و مراقبت های لازم را در آن لحظه انجام دهید.
  • اگر دمای بدنتان بعد از عمل کمی بالا برود، کاملا طبیعی است اما اگر این موضوع ادامه‌دار شد، باید به دکتر اطلاع دهید.
  • بعضی از بیماران بعد از جراحی کمی احساس سرگیجه دارند. بنابراین باید هنگام برخاستن از روی صندلی جراحی مراقب باشید. همچنین هر زمان که از روی تخت بلند می شوید و می ایستید، خیلی آرام این کار را انجام دهید تا سرتان گیج نرود. توجه داشته باشید که قبل از جراحی برای مدتی غذا نخورده‌اید و ممکن است بدنتان کمی ضعیف باشد. بنابراین، ابتدا کمی روی تخت بنشینید و بعد از چند دقیقه بلند شوید تا اتفاقی برایتان نیفتد.
  • بیماران بعد از عمل وقتی زبانشان را روی محل جراحی می گذارند جسم سختی را در دهانشان احساس می کنند و فکر می کنند آن جسم ریشه دندانشان است اما این سطوح سفت درواقع دیواره های کمکی دندان هستند و معمولا خیلی زود از بین می روند. اگر این اتفاق نیفتاد، با پزشک مشورت کنید و از او بخواهید آن را برایتان خارج کند.
  • اگر گوشه های دهانتان هنگام جراحی بیش از حد کشیده شود (گاهی ابزاری که برای باز ماندن دهان استفاده می کنند گوشه های دهان را اذیت می کند)، بعد از عمل خشک می شود و ترک می خورد. بنابراین باید لب ها و گوشه های دهانتان را با بالم لب چرب و مرطوب نگه دارید.
  • گلودرد و احساس درد هنگام بلعیدن غذا هم دوتا دیگر از عواقب احتمالی این عمل جراحی هستند. از آنجایی که ماهیچه های دهان بعد از جراحی ورم می کنند، قورت دادن غذا گاهی برایتان دردناک می شود. این احساس درد معمولا بین دو تا سه روز ادامه دارد.

گاهی ممکن است بعد از عمل دچار سفتی یا هم‌فشردگی عضلات فک شوید که تا چند روز بعد از جراحی ادامه پیدا می کند. وقتی این اتفاق می افتد باز کردن دهان برایتان سخت خواهد بود ولی جای نگرانی نیست چراکه با گذشت زمان آرام آرام به حالت اولیه‌اش برمی گردد.

برای پرسش از دندانپزشک خود درباره جراحی دندان عقل اینجا کلیک کنید

جراحی دندان عقل نهفته

برخی از دندان های عقل نهفته ممکن است هیچ علامتی از درد نداشته باشند اما ممکن است مشکلی در آن به وجود بیاید که از آن بی اطلاع باشید. شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد دندان عقل که به صورت مزیال یا افقی قرار گرفته و کاملاً رویش نیافته اند، در معرض خطر پوسیدگی دندان عقل و همچنین دندان مقابل است.

پوسیدگی ممکن است به حدی باشد که دندان جلوی آن نیز برداشته شود. همین امر ممکن است در قسمت حمایت از استخوان اطراف این دندانها نیز اتفاق بیفتد (بیماری پریودنتال).

اگر دندان عقل نهفته در موقعیتی قرار داشته باشد که مشکلی ایجاد نکرده باشد و احتمال بروز مشکلی کم باشد، می توان دندان عقل را در همان جایی که هست رها کرد. هنگامی که برای معاینه معمول خود می روید، دندانپزشک می تواند به مرور دندان عقل شما به همراه بقیه دندانهای خود انجام دهد.

در صورت لزوم ممکن است نیاز به عکسبرداری از دندانهای عقل داشته باشید. با این حال، با گذشت زمان ممکن است شرایط تغییر کند و خطر ایجاد مشکل در دندان عقل شما افزایش یابد، که در این صورت نیاز به درمان خواهید داشت.

بعد از 24 ساعت به آرامی محل کشیدن دندان عقل را با دهان شویه ضد عفونی کننده بشویید و این کار را مرتباً طی چند روز آینده تکرار کنید، مخصوصاً بعد از خوردن غذا، همچنین می توانید از آب گرم با یک قاشق چایخوری نمک به عنوان دهانشویه استفاده کنید تا درد لثه را کاهش دهد.

آیا امکان پر کردن دندان عقل وجود دارد؟

پوسیدگی دندان عقل نیز مانند هر دندان دیگری می تواند اتفاق بیفتد. در صورتی که دندان عقل شما دارای پوسیدگی سطحی بوده و دارای فضای کافی باشد، امکان پر کردن برای آن وجود دارد. اما در صورتی که پوسیدگی دندان عقل نزدیک به عصب رسیده باشد، شما باید اقدام به کشیدن دندان عقل نمایید.

تورم گونه

علل تورم دندان عقل

1.فشار

گاهی اوقات ممکن است دندان عقل تحت فشار قرار بگیرد. در این حالت به علت فشار لثه ها و یا سایر دندان ها دندان عقل نمیتواند بیرون بیاید. در این حالت در اطراف دندان کیست، و یا غددی از جنس مایع تشکیل میشود و در بعضی مواقع هم باعث ایجاد تومور میشود. هر چه ریشه های دندان عقل بزرگ تر و عمیق تر باشند احتمال ایجاد تورم در دهان بیشتر میشود.

2. پاسخ طبیعی بدن به آسیب و یا عفونت

در بسیاری از موارد دندان عقل تحت فشار نیست و به آرامی شروع به ظاهر شدن میکند و لثه های اطراف خود را کنار میزند. در هنگام ظاهر شدن دندان عقل ممکن است قرمزی، تورم، درد و یا لمس دردناک در اطراف دندان عقل پدیدار شود. این پدیده ظاهر شدن دندان عقل در بعضی موارد ممکن است به دلیل پاسخ طبیعی بدن باعث ایجاد تورم شود.

دلیل این امر این است که هنگام ایجاد آسیب در یک منطقه بدن میخواد خونی را که سرشار از اکسیژن گلبول های قرمز و مواد مغذی است را با سرعت و شدت بیشتری به منطقه آسیب دیده برساند. در نتیجه رگ های خونی کوچک اطراف بافت آسیب دیده متورم و پرخون میشوند و موجب ایجاد تورم و درد در آن منطقه میشوند.

3. آسیب لثه ها

هنگام بیرون زدن دندان عقل ممکن است لثه ها به علت گیر کردن تکه های مواد غذایی در حدفاصل لثه و دندان تازه بیرون آمده آسیب ببینند. این حالت باعث افزایش تورم اطراف دندان عقل میشود.

ضرورت کشیدن دندان عقل

اغلب بیماران به دلیل ترس از کشیدن دندان عقل همواره این سؤال را می پرسند که آیا واقعا جراحی دندان عقل ضروری است؟ پاسخ ما به آن ها این است که بله. شما دیر یا زود باید دندان عقل را بکشید. حتی اگر این دندان مانند دندان های دیگر رشد کرده باشد. زیرا می تواند به دندان ها کناری آسیب زده و باعث پوسیدگی دندان های مجاور شود.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: 02126140134 

سوالات متداول

چه موقعی دندان عقل به جراحی نیاز دارد؟

گاهی دندان عقل به صورت کامل رشد نمی کند و یا اینکه به صورت نهفته باقی می ماند به همین دلیل دندان از لثه خارج نمی شود و باید جراحی شود.

ایا کشیدن دندان عقل ضرورت دارد؟

بله. شما دیر یا زود باید دندان عقل را بکشید. حتی اگر این دندان مانند دندان های دیگر رشد کرده باشد. زیرا می تواند به دندان ها کناری آسیب زده و باعث پوسیدگی دندان های مجاور شود.

علل تورم دندان عقل چیست؟

1.فشار،2. پاسخ طبیعی بدن به آسیب و یا عفونت،3. آسیب لثه ها

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان