آبان ۷, ۱۴۰۲

بهترین نوع ارتودنسی کدام است؟

فهرست

نامنظم بودن دندان ها یکی از مهمترین مشکلاتی است که اغلب افراد با آن مواجه می شوند و در رابطه با این مشکل باید بدانید که روش های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید زیبایی دندان های خود را تضمین کنید اما هریک از این روش ها ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته و نتیجه متفاوتی را ارائه خواهند کرد. ارتودنسی یکی از بهترین انتخاب ها برای رفع نامنظمی و فاصله میان سفید دانه های دهان شما خواهد بود چرا که با استفاده از این روش کلیه دندان هایتان در یک خط صاف و منظم ایستاده و زیبایی بیشتری را از آنها شاهد خواهید بود. توجه داشته باشید که ارتودنسی دندان به انواع مختلفی دسته بندی می شود که هریک از آنها در نحوه انجام ارتودنسی با یکدیگر متفاوت هستند. هریک از انواع ارتودنسی دندان بر روی افراد خاصی اجرا می شوند و از این رو نمی توان نوع خاصی از آن را برای یک فرد مناسب در نظر گرفت. در ادامه توضیحات کامل تری در خصوص بهترین نوع ارتودنسی ارائه نموده ایم:

بهترین نوع ارتودنسی کدام است؟

ارتودنسی به عنوان یکی از بهترین و کاربردی ترین روش های دندانپزشکی به شمار می رود که با استفاده از آن می توان فواصل میان دندان ها و همچنین نامنظمی های آنان را برطرف نمود. ارتودنسی در روش های مختلفی اجرا می شود که هریک از روش های آن را برای درمان زیبایی دندان هایتان انتخاب کرده باشید نتیجه یکسانی را شاهد خواهید بود. لازم به ذکر است که ارتودنسی امکان اجرا برای همگان در هر سنی را خواهد داشت و از این رو ممکن است روش متفاوتی را برای کودکان و بزرگسالان شاهد باشیم. چنانچه شما از جمله افرادی هستید که به دنبال بهترین نوع ارتودنسی دندان هستید بهتر است ابتدا با انواع ارتودنسی دندان به صورت کامل آشنا شوید تا بتوانید از میان آنها بهترین مورد را انتخاب کنید. پس از ویزیت و معاینه دندان ها توسط متخصص ارتودنتیست، روش ارتودنسی به شما پیشنهاد می شود چرا که دندانپزشکان به دلیل تجربه ای که در این زمینه دارند بهترین انتخاب ها را روبروی شما قرار خواهند داد.

 انواع ارتودنسی دندان

درمان ارتودنسی در دو حالت متحرک و ثابت انجام می شود که البته هریک از آنها نیز خود در انواع مختلفی اجرا خواهند شد. هرکدام از افراد ممکن است روش متفاوتی را برای ارتودنسی دندان های خود انتخاب کنند چرا که مشکلات دندان هر فردی با دیگری متفاوت بوده و برخی از روش های ارتودنسی بهترین عملکرد را نشان می دهند. در ادامه به بررسی انواع روش های ارتودنسی دندان پرداخته ایم:

. درمان با ارتودنسی ثابت

ارتودنسی سنتی یا همان ثابت به عنوان پرکاربردترین و قدیمی ترین روش ارتودنسی شناخته می شود که این روش در انواع مختلف: لینگوال، براکت فلزی و براکت سرامیکی اجرا می شود. براکت های فلزی به عنوان اولین نوع ارتودنسی دندان به شمار می رود که به دلیل کیفیت بالا، امروزه نیز انجام می شود. در این روش ابتدا براکت ها بر روی دندان ها نصب شده و سپس سیم از میان آنها رد می شود. این روش از جمله روش های اقتصادی ارتودنسی به شمار می رود و از این رو اغلب افراد ارتودنسی فلزی را برای منظم کردن دندان های خود انتخاب می کنند. توجه داشته باشید که ارتودنسی ثابت به راحتی قابل تشخیص است و با کوچکترین لبخند نیز می توان شاهد وجود آنها بود به همین دلیل باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد می شود و این امر اصلی ترین دلیل برای رد کردن این روش به شمار می رود.

مراحل ارتودنسی دندان

. ارتودنسی دندان دیمون

دیمون به عنوان یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی به شمار می رود که به دلیل کیفیت بالا توانسته محبوبیت بسیاری در میان مردم به دست آورد. در ارتودنسی دیمون از سیستم سلف لیگیت استفاده شده و به همین دلیل مکانیزم لغزشی آن باعث می شود تا براکت ها به سیم متصل شده و با جابجا شدن دندان ها، میزان سفت بودن سیم ها نیز به صورت خودکار تنظیم شود. همین امر باعث شده تا با استفاده از ارتودنسی دیمون نتیجه را در مدت زمان کوتاه تری به دست آورید. در ارتودنسی دیمون فشار کمتری به دندان ها وارد می شود اما به دلیل مستمر بودن فشار، نتیجه بهتری را شاهد خواهید بود. چنانچه به دنبال راه ساده تری برای منظم کردن دندان ها هستید ارتودنسی دیمون یکی از بهترین روش ها خواهد بود.

. ارتودنسی با براکت های لینگوال

ارتودنسی با براکت لینگوال یکی از بهترین روش های منظم کردن دندان ها است. براکت های لینگوال تنها یک تفاوت با سایر روش های ارتودنسی دارد چرا که براکت های ارتودنسی لینگوال در پشت دندان ها متصل می شوند. با اینکه ارتودنسی لینگوال به عنوان یک روش ارتودنسی نامرئی است اما بیشتر فرد را دچار درد خواهد کرد چرا که براکت های ارتودنسی بیشتر با زبان برخورد خواهند کرد. این روش برای افرادی که می خواهند ارتودنسی دندان هایشان برای هیچ کس مشخص نباشد بهترین انتخاب است چرا که می تواند راحت تر به تعاملات اجتماعی خود بپردازد.

. ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک معمولا برای افراد زیر 12 سال مناسب تر است. پس از اینکه فرد سن 12 سالگی را پشت سر گذاشت، استخوان فک فرد تکامل یافته و ارتودنسی متحرک جواب نخواهد داد. ارتودنسی متحرک تشکیل شده از صفحه پلاستیکی به همراه سیم است که به دندان ها متصل شده و آنها را با آرامی و ملایمت به حرکت در می آورد. فشاری که در این ارتودنسی وارد می شود ملایم بوده و دندان ها را به شکل ایده آل شما در خواهد آورد.

. ارتودنسی ثابت با براکت سرامیکی

ارتودنسی ثابت یا براکت سرامیکی یکی دیگر از انواع ارتودنسی است. این مدل شباهت بسیاری به مدل ارتودنسی فلزی دارد اما در آن از مواد سرامیکی که کاملا همرنگ با دندان ها هستند استفاده می شود و به همین دلیل کمتر به چشم خواهد آمد. براکت های سرامیکی محبوب ترین روش در میان بزرگسالان است چرا که در این روش هم کمترین مشکل برایتان پیش آمده و هم نتیجه مطلوب مورد نظر را دریافت خواهید کرد.

. ارتودنسی نامرئی

همانطور که از نام این روش پیداست ارتودنسی در آن کاملا نامرئی بوده و قابل تشخیص نخواهد بود. در ارتودنسی نامرئی از پلاک های کاملا نامرئی و شفاف استفاده می شود و چنانچه تمایل به استفاده از این نوع ارتودنسی داشته باشید باید پلاک های آن را هر 2 یا 3 هفته یکبار تعویض نمایید. این نوع ارتودنسی در هنگام حرف زدن و یا باز کردن دندان هایتان قابل تشخیص نخواهد بود و به همین دلیل اعتماد به نفس فرد را نیز افزایش خواهد داد. جنس براکت ها از سرامیک و یا پلاستیک است و معمولا همرنگ با دندان ها انتخاب می شوند. ارتودنسی نامرئی علاوه بر اینکه به سختی قابل تشخیص است بهترین نتیجه را خواهد داشت.

شناخت بهترین نوع ارتودنسی

در بخش های قبل با کلیه انواع ارتودنسی دندان به خوبی آشنا شدیم و اینک تشخیص بهترین نوع ارتودنسی با دندانپزشک است که چه روشی را برای درمان ارتودنسی انتخاب نماید. انتخاب نوع ارتودنسی برای همگان یکسان نخواهد بود چرا که شرایط دندان های هر فردی با دیگر متفاوت است و از این رو باید یک متخصص تشخیص دهد که چه روشی برای درمان ارتودنسی شما مناسب خواهد بود. در ابتدا باید بدانید که نتیجه ارتودنسی در تمامی روش های آن یکسان است، به عبارتی هریک از روش های ارتودنسی دندان را که انتخاب کرده باشید در نتیجه دندان هایی منظم خواهید داشت و تنها تفاوت آنها مربوط به مرئی و نامرئی بودن و همچنین دشواری های طول درمان می شود. در حالت کلی باید گفت: روش های ارتودنسی فلزی معمولا نتیجه کوتاه مدت تری خواهند داشت اما به دلیل غیر قابل تشخیص بودن ارتودنسی های نامرئی، برخی افراد ترجیح می دهند که این روش ها را برای ارتودنسی دندان های خود انتخاب کنند.

ارتودنتیست کیست؟

انتخاب دندانپزشک متبحر برای انجام ارتودنسی از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که این کار باید با ظرافت هرچه تمام تر انجام شود تا بتوانید نتیجه ایده آلی را به دست آورید. دندانپزشکان متعددی در جای جای تمامی شهرهای کشور فعالیت می کنند که هریک از آنها ویژگی های متفاوتی با یکدیگر دارند و این شما هستید که بهترین دندانپزشک را از میان آنها انتخاب خواهید کرد. دکتر افشار یکی از بهترین دندانپزشکان غرب تهران است که به دلیل تجربه ای که در زمینه دندانپزشکی دارد توانسته رضایت بسیاری از مشتریان را نسبت به خود جلب نماید. امکان تماس تلفنی با مطب دکتر افشار نیز خواهید داشت و می توانید برای خود وقت رزرو نمایید.

چگونه از نخ دندان ارتودنسی استفاده کنیم؟

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان