آبان ۹, ۱۴۰۲

مراقبت های بعد از جراحی دندان

فهرست

زیبایی دهان و دندان یکی از رکن های اساسی در ظاهر چهره فرد به شمار می رود و امکان بروز هرگونه مشکل در دندان های فرد نیز وجود خواهد داشت. خرابی های دندان به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که هر یک از این خرابی ها با روش های منحصر به فرد خود درمان خواهند شد. جراحی دندان یکی از روش های درمانی برای سفید دانه های فک است و تا چندی پیش این روش به عنوان یکی از کارآمدترین ها در علم دندانپزشکی به شمار می آمد. امروزه دندانپزشکان سعی بر این دارند که با استفاده از روش های درمانی مختلف از کشیده شدن دندان ها جلوگیری کنند. دندان های مصنوعی به هیچ وجه کیفیت دندان های طبیعی فرد را نخواهند داشت و از این رو آخرین قدم در علم دندانپزشکی است که مربوط به جراحی دندان می شود. اما پس از جراحی دندان باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید تا مشکلی برایتان پیش نیامده و دندان هایی سالم داشته باشید. در ادامه توضیحات کامل تری در رابطه با نکات حائز اهمیت پس از جراحی دندان ارائه نموده ایم:

مراقبت های بعد از جراحی دندان

زمانی که جراحی دندان هایتان به اتمام رسید باید مراقبت های لازم از دندان های خود را لحاظ کنید تا بدون هیچگونه نگرانی از جای زخم، به زندگی روزمره خود ادامه دهید. مراقبت های بعد از جراحی دندان شامل موارد مختلفی است و چنانچه به این نکات توجه نداشته باشید امکان بروز هرگونه مشکلی برایتان وجود خواهد داشت. جراحی دندان همانطور که از نام آن پیداست محل زخم داشته و نیاز به ترمیم خواهد داشت و از این رو باید مراقبت هایی از دندان های خود به عمل آورید. اما مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی دندان شامل چه مواردی است؟ در حالت کلی منظور از مراقبت بعد از جراحی دندان تمامی اقداماتی است که باعث جلوگیری از عفونت شده و سلامت لثه و دندان های شما را به ارمغان خواهد آورد. یکی از مواردی که در مراقبت های بعد از جراحی دندان حائز اهمیت است دلیلی است که به آن خاطر اقدام به جراحی دندان کرده اید و برخی افراد که دچار بیماری های خاصی هستند باید برای درمان محل زخم با پزشک معالج خود مشورت کنند.

انواع مراقبت های بعد از دندان

مراقبت های بعد از جراحی دندان به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که حتما پزشک معالجتان شما را مطلع خواهد کرد اما در ادامه به هریک از مراقبت های لازم بعد از جراحی اشاره نموده ایم:
– گاز استریل:
پس از اتمام جراحی دندان دندانپزشک یک گاز استریل بر روی محل زخم قرار خواهد داد که این گاز را باید به مدت 30 دقیقه بر روی محل فشار دهید. از برداشتن گاز و یا تعویض آن خودداری کنید چرا که در این صورت امکان خونریزی وجود خواهد داشت.
– آب دهان و خون آبه:
وجود خون آبه در آب دهان یک امر طبیعی است و توصیه می کنیم که از تف کردن آن خودداری کرده و حدالمکان آن را قورت دهید. توجه داشته باشید که مک زدن محل زخم باعث خارج شدن خون بیشتری شده و درمان را به تعویق خواهد انداخت.
– گاز نگرفتن:
طی عمل جراحی دندان، دندانپزشک قطعا از بی حسی موضعی استفاده خواهد نمود که ممکن است 3 الی 4 ساعت اثر آن بر روی بخش های داخلی دهان شما باقی بماند. مراقب باشید که از گاز گرفتن اندام ها خودداری کنید.
– مصرف دارو:
دندانپزشک داروهایی را برای بیمار خود تجویز خواهد کرد که این داروها باید به صورت مرتب استفاده شوند. بند آمدن خون دندان جراحی شده نشان از ترمیم آن نیست و منظور از تجویز دارو تنها بند آمدن خون نبوده و باعث جلوگیری از تورم و ایجاد کبودی در دهان شما نیز خواهد شد.
– خم نشدن:
یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید بالا نگه داشتن سر است. بالا نگه داشتن سر و استفاده از چند بالش در هنگام خواب به درمان محل زخم کمک خواهد کرد.
– مصرف مواد غذایی:
استفاده از مواد غذایی یکی از مهمترین نکات حائز اهمیت به شمار می رود. از آشامیدن آب گرم تا حد امکان خودداری کرده و از مایعات خنک استفاده کنید. خوردن مواد غذایی سفت به فک شما فشار آورده و برای محل جراحی مضر خواهد بود و به همین دلیل از خوراکی های آبکی استفاده نمایید.
– شستشو با آب نمک:
آب نمک یکی از بهترین ها برای درمان جراحی به شمار می رود و باید به صورت روزانه 2 یا 3 بار از آن استفاده نمایید. تا زمان کشیدن بخیه ها به شستشو با آب نمک ادامه دهید.
– کشیدن بخیه:
دندانپزشک معالج زمان کشیدن بخیه ها را به شما اعلام خواهد کرد که معمولا 7 الی 10 روز پس از عمل جراحی تعیین می شود.
– وجود تورم:
تورم در لثه امری طبیعی است و نباید نگران این موضوع باشید. معمولا تا 2 روز پس از عمل جراحی شاهد وجود تورم خواهیم بود اما به تدریج از تورم آن کاسته می شود. طی 7 الی 10 روز تمامی بخش های ورم کرده دهان از بین رفته و به حالت عادی برخواهد گشت.
– کبودی:
ایجاد کبودی بر روی پوست در تمامی جراحی های دندان وجود نخواهد داشت اما در مواقعی که دندان های نهفته کشیده شوند ممکن است شاهد ایجاد کبودی بر روی پوست نیز باشیم. این کبودی نیز با گذر زمان از بین خواهد رفت.
– خونریزی شدید:
گاهی اوقات شاهد خونریزی شدید در بخش عمل شده دندان هستیم که در این مواقع سریعا به مطب دندانپزشک مراجعه نمایید. از قرار دادن خودسرانه دارو بر روی محل زخم نیز جدا خودداری کنید.
– مسواک و شستشو دندان:
در روز جراحی از شستشو دهان خود خودداری کنید و از فردای روز جراحی می توانید مسواک زدن و شستشو را آغاز نمایید. البته توجه داشته باشید که مسواک زدن بر روی محل جراحی شده توصیه نمی شود چرا که ممکن است باعث باز شدن زخم و ایجاد خونریزی گردد.
– مصرف دخانیات:
استعمال سیگار، پیپ و قلیان تا چند روز پس از عمل جراحی توصیه نمی شود.
– دهانشویه:
دهانشویه یکی از بهترین انتخاب ها برای جلوگیری از ایجاد عفونت های ثانویه است و می توانید به صورت مرتب از دهانشویه استفاده کنید.

روش های قطع فوری خونریزی دندان بعد از کشیدن

الزام مراقبت پس از جراحی دندان

مراقبت پس از جراحی دندان یکی از الزامات است و در صورتی که مراقبت های لازم به درستی صورت نگیرد ممکن است شاهد عوارض بسیاری از محل زخم باشیم. ایجاد عفونت یکی از رایج ترین ها به شمار می رود که معمولا در اثر باقی ماندن مواد غذایی در محل زخم به وجود می آید. در صورتی که محل زخم شده عفونت داشته باشد علاوه بر اینکه درمان را به تعویق خواهد انداخت باعث آسیب بافت لثه شما نیز می شود. استفاده از مواد ضدعفونی کننده مانند آب نمک هر چند ساده است اما باعث جلوگیری از انواع بیماری های دهانی خواهد شد. به همین دلایل باید به صورت دقیق کلیه گفته های دندانپزشک معالج خود را شنیده و عمل کنید.

اقدامات لازم قبل از دندان

قبل از جراحی دندان نیز به مانند بعد آن باید به نکاتی توجه داشته و سپس به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. از جمله مهمترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید زیر نظر دندانپزشک معالج، به مدت 1 روز از مصرف آن امتناع کنند. در صورت رقیق بودن خون بخیه زدن زخم با مشکل مواجه شده و حجم بیشتری از خون فرد بیمار خارج خواهد شد.
– افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند باید دندانپزشک خود را در جریان بگذارند. منظور از این بیماری ها: فشار خون، سابقه بیماری های خاص، سکته مغزی، بیماری های قلبی و پیوند اعضا است. در این مواقع دندانپزشک نیاز به یک گواهی از پزشک شما خواهد داشت.
– به مدت 1 روز پس از جراحی دندان بهتر است از غذاهای سرد و مایع استفاده شود و از این رو قبل از عمل به فکر آماده کردن این نوع مواد غذایی باشید.
– پس از جراحی بهتر است که از رانندگی کردن خودداری کرده و از وسیله های نقلیه ای استفاده کنید که به صورت ثابت بر روی صندلی آن بنشینید.
– جراحی دندان و حتی کشیدن دندان های نهفته مانند دندان عقل عمل سنگینی نیست و از این رو نیازی به حضور همراه کنار خود نخواهید داشت.

جراحی دندان چیست؟

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان