آبان ۷, ۱۴۰۲

5 نوشیدنی های مفید برای دندان‌ها

فهرست

مصرف برخی از نوشیدنی های مفید برای دندان‌ در واقع می تواند برای سلامت دهان و دندان شما مفید باشد. روزانه دو بار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بعد از غذا نمی توانند سلامت دهان و دندان شما را تضمین کنند. آنچه می خورید و می نوشید بر روی سلامت دهان و دندان شما تاثیر می گذارند. نوشیدنی هایی که به طور منظم مصرف می کنید می توانند برای دندان های شما مضر یا مفید باشند.

پوسیدگی دندان، حفره، تغییر رنگ دندان، حساسیت دندان ها و بیماری های مزمن لثه تنها برخی از اثرات مضر برخی از نوشیدنی ها بر روی دندان های شما است.

تأثیر نوشیدنی های مفید بر روی دندان ها

با کمی تغییر در رژیم غذایی خود می توانید به سلامت دهان و دندان خود کمک بسزایی کنید. منظور از تغییر رژیم غذایی فقط خوراکی ها نیست بلکه نوشیدنی های مفید برای دندان را نیز در بر می گیرد. متأسفانه، واقعیت این است آنچه که می نوشید، ذراتی را بر روی دندان های شما به جا می گذارد و این ذرات می توانند تأثیر بسزایی در سلامت دهان و دندان شما داشته باشند.

این بدان معنا نیست که باید فقط آب بنوشید، اما بهتر است مصرف برخی نوشیدنی ها را کاهش دهید. در ادامه برخی از نوشیدنی های مفید برای دندان‌ های شما را معرفی کرده ایم.

۷ نکته برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

چه عواملی مضر یا مفید بودن نوشیدنی ها را تعیین می کند؟

  1. سطح قند

مصرف نوشیدنی های شیرین و قند دار باعث ایجاد حفره در دندان ها می شود. قند موجود در نوشیدنی به طور مستقیم باعث خراب شدن دندان ها نمی شود. بلکه، قند باکتری های مضر موجود در دهان را افزایش داده که باعث تولید اسید می شود. این اسید به مینای دندان حمله می کند و باعث فرسایش آن می شود. حمله مداوم اسید به سطح خارجی دندان منجر به حساسیت دندانی و پوسیدگی دندان می گردد.

  1. سطح اسید نوشیدنی ها

برخی از نوشیدنی ها حاوی مقادیر زیادی اسید می باشند که به مینای دندان حمله می کنند و باعث از بین رفتن مواد معدنی ضروری می گردند. از بین رفتن مواد معدنی، باعث سایش و ضعیف شدن مینای دندان می شود. سایش سطح خارجی دندان ها، دندان های شما را مستعد پوسیدگی و حساسیت دندانی می کند.

  1. رنگ موجود در نوشیدنی ها

رنگ های موجود در برخی نوشیدنی ها می توانند دندان های شما را لکه دار کنند. بنابراین اگر به دنبال دندان های روشن و سفید هستید، بهتر است از این نوشیدنی ها استفاده نکنید.

  1. اثر خشک کنندگی یک نوشیدنی

مصرف برخی نوشیدنی ها می تواند باعث کم آبی و خشکی دهان شود. جریان کافی و مداوم بزاق در دهان برای دفاع در برابر باکتری ها، اسیدها و قندهای مضر ضروری می باشد. بزاق، دهان شما را تمیز نگه می دارد و مواد معدنی ضروری دندان ها به خصوص در هنگام بازسازی مینای دندان را فراهم می کند.

  1. میزان PH نوشیدنی

نوشیدنی هایی که PH پایینی دارند، ممکن است برای دندان های شما مضر باشند زیرا حاوی غلظت بالایی اسید می باشند. با این حال، نوشیدنی هایی با PH بالای 6.5 می توانند برای دندان شما مفید باشند و به تقویت دندان های شما کمک کنند.

نوشیدنی های مضر برای دندان

  1. قهوه و چای

نوشیدن مداوم چای سیاه و قهوه می تواند دندان های شما را لکه دار کند. رنگ های موجود در این نوشیدنی ها می توانند بر روی دندان های شما جمع گردند و باعث تغییر رنگ دندان ها شوند و بر  روی مینای دندان بمانند. قهوه و چای حاوی مقدار زیادی کافئین می باشند، که برای سلامت دندان های خود بهتر است مواد کافئین دار دیگری را مصرف کنید.

  1. شراب

تمامی شراب ها حاوی رنگ های قوی هستند، اما مصرف مکرر شراب قرمز که بلافاصله مسواک نشود، دندان های شما را لکه دار می کند. با این حال، شراب سفید اسیدی تر از شراب قرمز است و می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. بهتر است برای سلامت دندان های خود از مصرف شراب پرهیز کنید.

  1. الکل

الکل باعث خشک شدن دهان می شود. بزاق برای دفاعی دهان ضروری است زیرا بزاق در دهان به تمیز کردن دهان کمک می کند و مواد معدنی که به روند دفاع و بهبودی کمک می کنند را می سازد. بنابراین، میزان ناکافی بزاق در دهان می تواند به دندان های شما آسیب برساند.

  1. نوشیدنی های قندی

نوشیدنی های قندی حاوی مقدار زیادی قند می باشند. قند موجود در این نوشیدنی ها باکتری های مضر دهان را تحریک می کند تا اسیدهایی تولید کنند که به مینای دندان حمله کرده، باعث فرسایش، پوسیدگی و حتی از بین رفتن دندان می شوند.

  1. آب میوه

آب میوه ها حاوی میزان زیادی اسید نسبت به میوه های واقعی هستند. بنابراین این آب میوه ها احتمالاً باعث پوسیدگی دندان می شوند، به خصوص اگر از میوه هایی باشند که دارای اسید زیاد یا مواد افزودنی باشند.

اثرات سیگار بر روی دهان و دندان

 نوشیدنی های مفید برای دندان

5 نوشیدنی که نمی توانند به دندان های شما آسیب برسانند:

  1. آب

آب برای بدن ما بسیار ضروری است زیرا به جلوگیری از دهیدراتاسیون(کمبود آب) کمک می کند. با نوشیدن آب، دهان شما هیدراته و خیس می شود که به تولید بزاق کافی کمک می کند. بزاق نیز به تمیز کردن دهان، محافظت و ترمیم مینای دندان کمک می کند. آب، غذاهای باقی مانده از جمله مواد غذایی اسیدی و قندی را شستشو می دهد و از دندان های شما در برابر ایجاد حفره و بیماری های لثه محافظت می کند. آبی که حاوی فلوراید باشد به محافظت و ترمیم مینای دندان و تقویت دندان کمک می کند.

  1. آب سبزیجات که قند کمی دارند

سبزیجات یکی از قسمت های اصلی رژیم غذایی می باشند که مصرف آن ها هرگز نباید فراموش شود. سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ دارای ویتامین B و کلسیم هستند که به مقابله با بیماری های لثه کمک می کند و دندان های شما را تقویت می کند.

  1. شیر

شیر حاوی مواد معدنی متنوعی می باشد که برای دندان های ضروری هستند. کلسیم موجود در شیر به تقویت دندان ها کمک می کند و پروتئین های موجود در آن باعث جلوگیری از بیماری های لثه می شوند. کلسیم و فسفر به ترمیم و تقویت مینای دندان ها پس از حمله اسیدها کمک می کنند.

  1. چای سبز

برخلاف چای تیره که دندان های شما را لکه دار می کند، چای سبز یکی از نوشیدنی های مفید برای دندان‌ شماست و ذرات مانده بر روی دندان های شما را شستشو می دهد و از دندان های شما در برابر ایجاد حفره ها محافظت می کنند. چای شفاف یا سبز تولید بزاق را تحریک می کند که برای سلامت دهان و دندان های شما ضروری می باشد.

  1. آب میوه طبیعی

از آنجا که همه میوه ها اسیدی نیستند، آب میوه های طبیعی فاقد اسید و فاقد مواد افزودنی نه تنها بی ضرر هستند بلکه برای دندان ها و سلامت شما ضروری می باشند. بهتر است آبمیوه های طبیعی را در خانه درست کنید و از خرید آبمیوه های صنعتی و بسته بندی خودداری کنید زیرا دارای مواد افزودنی و قندهایی هستند که برای دندان های شما مضر می باشند.

تمام نوشیدنی ها برای دندان های شما مضر نیستند. شما می توانید تشنگی خود را با یک نوشیدنی که برای دندان ها و سلامتی شما مفید است، رفع کنید.

مسواک زدن لثه های حساس چگونه است؟

چگونه اثرات منفی نوشیدنی های مضر را کاهش دهیم؟

اگر کودک شما به نوشیدنی های شیرین علاقه دارد، پس از تمام شدن نوشیدنی اش، به او کمک کنید تا دهانش را با آب غرغره کند. این کار برخی اثرات منفی را مهار می کند. علاوه بر این، شما و کودکانتان باید دندان های خود را دو بار در روز و به مدت دو دقیقه مسواک بزنند و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

اگر نگران مصرف بیش از حد نوشابه توسط کودکتان و مشکلات دندانی وی هستید، به یک دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک لبخند کودک شما را ارزیابی و بهترین برنامه درمانی را تعیین می کند.

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

بهترین راه برای محافظت از دندان ها، اجتناب از مصرف نوشیدنی های شیرین و اسیدی می باشد. همچنین می توانید از نی برای محدود کردن تماس نوشیدنی با دندان های خود استفاده کنید. قبل از نوشیدن نوشیدنی با رنگ تیره دندان های خود را مسواک بزنید (بنابراین پلاک کمتری برای ایجاد لکه وجود دارد) و پس از اتمام هرگونه نوشیدنی، آب بنوشید تا دهانتان را بشوید. با استفاده از این لیست، می توانید نوشیدنی های مفید برای دندان‌ هایتان را بشناسید!

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان