آبان ۷, ۱۴۰۲

چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟

فهرست

مطمئنا همه افراد دوست دارند که دهانی خوشبو داشته باشند. زبان بیش از هر بخش دیگری از دهان منبع باکتری است. اما بسیاری از افراد برای تمیز کردن زبان خود وقت نمی گذارند. با تمیز کردن زبان از بوی بد دهان، خرابی دندان ها و داشتن زبان بد رنگ جلوگیری کنید. پس حتما زبان خود را به درستی تمیز کنید تا دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشید.

بوی بد دهان چگونه ایجاد می شود؟

بوی بد دهان که به آن هالیتوز نیز گفته می شود تقریبا نیمی از افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. اغلب اوقات، این بو در اثر مشکلی در دهان یا حلق ایجاد می شود. با این حال، در برخی موارد، یک مشکل پزشکی زمینه ای می تواند سبب ایجاد یک بوی خاص در دهان شود.

از آن جایی که بوی بد می تواند بیانگر یک مشکل سلامتی زمینه ای باشد، باید تفاوت موارد گذرا و نیازمند مراجعه به پزشک را دانست. گاهی اوقات، نوع بو می تواند بیانگر نوع مشکل زمینه ای باشد.

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

انواع رایج بوی بد دهان

بوی بد می تواند ناشی از مشکلی در دهان، مجاری گوارشی یا فرایند های متابولیکی باشد که در بدن انجام می شوند. در این جا انواعی از بو های مختلف دهان بیان شده است:

بوی شیرین یا میوه ای دهان

عدم کنترل دیابت می تواند به وضعیت خطرناکی به نام کتواسیدوز دیابتی منجر شود. بوی شیرین یا میوه ای دهان از جمله علائم این اختلال است. روزه گرفتن یا مصرف رژیم های غذایی کم کربوهیدرات نیز گاهی اوقات می توانند سبب تغییر بو و مزه دهان شوند. مصرف این رژیم ها سبب سوختن چربی ها در بدن و رهایش مواد شیمیایی به نام کتون در تنفس و ادرار می شوند.

بوی گند یا تعفن

بروز آبسه یا عفونت در دهان، حلق یا ریه ها می تواند سبب ایجاد بوی گند در دهان شود. برای مثال، برونشکتازی می تواند به عفونت های مکرر تنفسی و مخاط اضافی دارای بوی تعفن منجر شود. برونشکتازی یک بیماری است که در آن مجاری هوایی ضخیم و پهن می شوند. همچنین، هنگامی که دندان های مصنوعی، تاج های دندانی و ارتودنسی ها دارای اندازه مناسب نیستند، ذرات غذایی در فضای بین آن ها به دام می افتند. غذای مانده و رشد باکتری در اطراف آن می تواند بوی پوسیدگی ایجاد کند.

بهداشت نامناسب دندان می تواند به بروز حفرات، زخم ها، ضایعات و فیستول ها منجر شود. این منافذ زخم مانند می توانند غذا های در حال فساد را در خود جمع کرده و بوی تعفن ایجاد کنند. بیماری لثه ای درمان نشده و گرانولوماتوز نیز می توانند سبب بروز بوی پوسیدگی و تعفن شوند. گرانولوماتوز یک اختلال التهابی نادر است که سبب بروز مشکلاتی در عروق خونی، کلیه ها و بینی می شود. این بیماری در صورت تشخیص زود هنگام، قابل درمان بوده اما در صورت پیشرفت و عدم درمان خطرناک تر می شود.

بوی شبیه به استون

کربوهیدرات ها سوختی سریع را به بدن ارائه می دهند. هنگامی که افراد کربوهیدرات زیادی مصرف نمی کنند، بدن به جای قند از چربی های ذخیره شده استفاده کرده و در این فرایند مواد شیمایی به نام استون ایجاد می کند. استون ماده ای است که در بسیاری از پاک کننده های لاک ناخن یافت می شود. دیابت تولید استون را می تواند بیشتر کند.

۵ نوشیدنی های مفید برای دندان‌ها

چه مواردی باعث بوی بد دهان می شوند؟

باکتری ها

گرما و خیس بودن دهان شرایط ایده آلی را برای رشد باکتری ها فراهم می کند. بیش از 500 نوع باکتری در دهان یافت می شود که اغلب آن ها بر سطح زبان و در شکاف های بین دندان ها جای می گیرند. این باکتری ها گاز هایی تولید می کنند که سبب بد بو شدن نفس می شود.

مصرف سیگار

مطالعات نشان داده اند که نزدیک به 80 درصد مصرف کنندگان سیگار به هالیتوز مبتلا هستند. مصرف سیگار نفس را بد بو و با ایجاد بیماری های لثه و دهان این بوی بد را تشدید می کند.

خشکی دهان

بزاق دهان مواد غذایی را تجزیه کرده و به مدیریت رشد باکتری ها در دهان کمک می کند. در صورتی که غدد بزاقی به اندازه کافی بزاق تولید نکنند، دهان خشک شده و وضعیتی به نام زروستومیا به وجود می آید. خشکی دهان می تواند به بیماری لثه، حفرات دندانی و مشکلات مرتبط با بوی بد دهان منجر شود. مصرف برخی دارو ها نیز می تواند با خشکی دهان همراه باشد که از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • ضد افسردگی
  • ضد جنون
  • دیورتیک ها (ادرار آور ها)
  • دارو های فشار خون
  • برخی دارو های ضد سرطان

در موارد نادر یک اختلال در غدد بزاقی می تواند تولید بزاق را مختل کند.

مسواک زدن لثه های حساس چگونه است؟

اسکراپ زبان چیست؟

اسکراپ زبان روشی سریع برای رفع ذرات اضافه و بد بو از سطح زبان است. این کار با یک ابزار پلاستیکی یا فلزی کوچک و اندکی خمیده انجام می شود. با این که هیچ مقداری از اسکراپ زبان نمی تواند جای مسواک زدن مناسب را بگیرد اما انجام این کار در هنگام صبح و بعد از ظهر یک قدم به سمت ارتقای بهداشت و سلامتی است.

اسکراپ زبان چه مزایایی دارد؟

ذرات غذایی، باکتری ها و سلول های مرده می توانند با گذشت زمان بر سطح زبان تجمع یابند. این وضعیت، منجر به ایجاد بوی بد شده و تاثیری منفی بر سلامت کلی دهان دارد. استفاده از اسکراپ زبان علاوه بر رفع این مواد از روی زبان، می تواند مزایای زیر را نیز به همراه داشته باشد:

بهبود احساس مزه: تحقیقات گذشته بیان داشتند که استفاده از اسکراب زبان دو بار در روز می تواند احساس مزه ها را در افراد بهبود بخشد. زبان پس از تمیز شدن، بهتر می تواند مزه شوری، ترشی، تلخی و شیرینی را احساس کند.

بهبود ظاهر زبان: تجمع مواد زائد بر روی زبان می تواند لایه ای سفید بر روی آن ایجاد کند. تمیز کردن روزانه زبان می تواند به رفع این لایه و پیشگیری از بروز مجدد آن کمک کند.

برداشت باکتری ها: محققان در یک مطالعه یافتند که استفاده از اسکراپ زبان 2 بار در روز به مدت یک هفته مقدار باکتری های لاکتوباسیل و استرپتوکوکوس موتان را کاهش داد. این نوع باکتری ها عامل بوی بد و پوسیدگی دندان ها هستند.

بهبود سلامت کلی: رفع باکتری ها اقدامی کلیدی جهت پیشگیری از بروز حفره دندانی، بیماری لثه ای و دیگر مشکلات دهانی است. اسکراپ زبان می تواند این باکتری های دهان را تمیز کرده و احساس و ظاهر زبان را بهبود بخشد.

کاهش بوی بد نفس: با این که اسکراپ زبان جایگزین مسواک زدن دندان ها نمی شود اما در برخی موارد می تواند تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد. محققان در یک مطالعه دریافتند که در زمینه رفع باکتری های ایجاد کننده بوی بد، تمیز کردن زبان نسبت به مسواک زدن دندان ها تاثیر گذاری بیشتری داشت.

10 توصیه برای داشتن دهانی خوشبو و رفع بوی بد دهان

بهبود سلامت لثه ها، دندان و تنفس به صورت همزمان آسان است. با رعایت موارد زیر می تواند از داشتن دهانی تمیز و تازه لذت برد.

1- مسواک زدن و نخ کشیدن دندان ها به صورت متداول

با مسواک زدن و نخ کشیدن دندان ها می توان باقی مانده مواد غذایی و باکتری های عامل بوی بد را از بین برد. افراد باید حداقل دو بار در روز مسواک زده و یک بار در روز نخ دندان بکشند. البته زیاده روی در این موارد می تواند سبب فرسایش و آسیب پذیری دندان ها شود.

آموزش مسواک زدن دندان های کودک ۲ ساله

2- شستن دهان

با استفاده از یک دهان شویه می توان علاوه بر رفع باکتری های بد و محافظت از دندان ها، از داشتن نفسی تازه نیز لذت برد. همچنین، جهت رفع ذرات باقی مانده غذا می توان پس از هر وعده غذایی، مقداری آب در دهان خود چرخاند.

3- اسکراپ زبان

لایه سفید تشکیل شده بر روی زبان می تواند میزبانی برای باکتری های بد بو باشد. با استفاده از اسکراپ زبان می توان باکتری ها، ذرات غذایی و سلول های مرده را از روی زبان برداشت.

4- از مصرف مواد غذایی بد بو دوری کنید.

برخی مواد غذایی همچون پیاز و سیر دارای بوی بد بوده که مسواک زدن نیز قادر به رفع این بو نیست. بهترین کار، عدم مصرف یا اجتناب از مصرف آن ها قبل از رفتن بر سر کار یا دیدار دوستان است.

5- ترک مصرف تنباکو

مصرف سیگار علاوه بر ایجاد سرطان، می تواند به لثه ها نیز آسیب رسانده، دندان ها را لکه دار کرده و سبب بد بو شدن دهان شود. برچسب های بدون نسخه نیکوتین می توانند عطش فرد نسبت به مصرف سیگار را کاهش دهند. در صورت نیاز به کمک برای ترک سیگار، باید به پزشک مراجعه کرد.

اثرات سیگار بر روی دهان و دندان

6- اجتناب از مصرف شیرینی پس از شام

باکتری های موجود در دهان عاشق قند بوده و با استفاده از آن اسید تولید می کنند. این اسید سبب پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می شود. به جای مصرف این شیرینی ها می توان از آدامس بدون شکر استفاده کرد. آدامس تولید بزاق را بیشتر کرده که این مورد خود از تجمع پلاک و ذرات غذایی پیشگیری می کند.

7- حفظ سلامت لثه ها

بیماری و عفونت لثه ای می تواند سبب بوی بد دهان شود. باکتری ها در قاعده دندان ها جمع شده و بو تولید می کنند. در صورت ابتلا به این بیماری ها باید به دندانپزشک مراجعه شود.

8- دهان خود را مرطوب کنید

در صورت عدم تولید بزاق کافی در دهان، امکان پوسیدگی دندان ها و بد بویی دهان وجود دارد. در این موارد، باید در طول روز به مقدار فراوان آب نوشیده و یا از آدامس های بدون قند استفاده کرد.

9- به پزشک مراجعه کنید

در صورت ناکام ماندن تلاش های فرد در رفع بوی بد دهان، باید به پزشک مراجعه شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

10- استفاده از خوشبو کننده ها

استفاده متناوب از خوشبوكننده‌هايي از قبيل: جويدن هل، قرص‌هاي نعناع، آدامس‌هاي معطر گياهي و … مي‌تواند در اين زمينه كمك كننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان