آبان ۱۱, ۱۴۰۲

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

فهرست

یکی از بهترین روش ها برای پر کردن جای خالی دندان های کشیده شده یا از بین رفته، کاشت ایمپلنت است. برای همه کسانی که میخواهند از طریق این روش جای خالی دندان کشیده شده خود را پر کنند این سوال پیش می آید که ، چند وقت بعد از کشیدن دندان بهتر است ایمپلنت کنیم و اگر از دندان کشیده شده سالها گذشته باشد آیا امکان ایمپلنت هست ؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به تمامی سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید پاسخ جامع و کامل بدهیم.

بررسی های ضروری قبل از ایمپلنت

اقداماتی ضروری و بررسی های پزشکی توسط جراح دهان و دندان یا متخصص ایمپلنتولوژی باید قبل از کاشت ایمپلنت صورت گیرد. و این گونه نیست که هر زمانی شما تصمیم به این کار داشتید برای شما قابل انجام شود. که شامل موارد زیر است:

• طریقه ی کشیده شدن دندان
• ویژگی های جای خالی دندان
• بررسی استحکام استخوان فک در ناحیه ای که میخواهیم ایمپلنتی بکاریم (سنجش تراکم استخوان)
• و سلامتی عمومی شما

معاینه فیزیکی و تصاویر اسکن اشعه ایکس و سی تی اسکن دهان و دندان شما توسط جرا ح انجام می شود. اگر تمامی این ارزیابی ها بررسی ها درست بود، دندان شما به درستی کشیده شده باشد، در جای خالی دندان مشکلی نبود وسلامت جسمانی شما مناسب بود جراح می تواند اقدام به کاشت ایمپلنت فوری کند.اما اگر در هر کدام از مواردی که به آنها اشاره کردیم مشکلی وجود داشت، به عنوان مثال عفونت لثه مانع انجام کاشت ایمپلنت می شود. که شما باید طی مرحله ی مشخص شده داروهای خود را جهت از بین بردن عفونت دندان ها استفاه کنید . و بعد می توانید برای کاشت ایمپلنت دندان خود اقدام کنید.

بلافاصله بعد از کشیدن دندان امکان کاشت ایمپلنت وجود دارد. (در صورت که مواردی که در بالا ذکر کردیم مهیا باشد)حتی اگر چند سال هم از مدت کاشت دندان شما گذشته باشد. اما انجام این کار در هر بازه ی زمانی مختلف شرایط خاص خودش را دارد.که در ادامه مطالب به تمامی آنها اشاره خواهییم کرد.

کاشت ایمپلنت فوری

اگر بعد از کشیدن دندان مشکلی در استخوان فک یا لثه ها مشاهده نشد، جراح دندان به راحتی می تواند فرایند کاشت ایمپلنت را برای متقاضی انجام دهد. در بسیاری از موارد جراح صلاح می داند که کاشت ایمپلنت بعد از دوماه انجام شود.به کاشت ایمپلنت تا دوماه بعد از کشیدن دندان نیز ایمپلنت فوری میگویند.

پیچ ایمپلنت

پیچ های ایمپلنت معمولا از جنس تیتانیوم است که بعد از کشیدن دندان در جای خالی دندان به فک پیچ می شود.در صورتی که در بین استخوان فک و پیچ ایمپلنت جای خالی ای وجود داشت جراح از طریق گرافت های استخوانی فضای خالی را میپوشاند.بهتر است بعد از گذشت یک الی دوماه جای خای دندان کشیده شده را از طریق ایمپلنت پر کنید،چرا که در طی این مدت بافت لثه بهبود یافته و از پایه ایمپلنت به راحتی حمایت می کند.

کاشت ایمپلنت در بازه زمانی دو تا چهار ماه بعد از کشیدن دندان
بنا به هر دلیلی که کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیده شدن دندان یا تا دوماه بعد از کشیده شدن دندان انجام نشد، جراح دو الی چهار ماه بعد می تواند کاشت ایمپلنت را انجام دهد.بسیاری از متخصصان بر این باورند که در این بازه زمانی استخوان فک، لثه و سلامتی دهان و دندان تا حد زیادی بهبود یافته، و مناسب ترین زمان کاشت ایمپلنت است. لازم به ذکر است که متخصصان ایمپلنت معتقد هستند که در این مدت و در بازه ی زمانی دو تا چهار ماه بعد از کشیده شدن دندان ،بهبود بافت استخوان فک و پذیرش ایمپلنت با کیفیت بالاتری صورت می پذیرد. پس بهترین زمان کاشت ایمپلنت در این بازه ی زمانیست، چرا که ایمپلنت به استخوان فک جوش خورده ومستحکم می شود.

کاشت ایمپلنت در بازه ی زمانی چهار ماه بعد از کشیده شدن دندان

پس به این موضوع که کاشت ایمپلنت در بازه زمانی دو الی چهار ماه بعد از کشیده شدن دندان بهترین زمان است، اشاره کردیم. و انتظار می رود که نتایج خوب و قابل قبولی از این روند داشته باشید. در غیر این صورت بعد از گذشت چهارماه حفره استخوانی تقریبا پر خواهد شد و استخوان فک بهبود کامل پیدا میکند. وبه این معنی است که برای کاشت ایمپلنت نیاز به دریل کردن فک استخوان داریم. حتی در این بازه ی زمانی نیز کاشت ایمپلنت غیر ممکن نیست، ولی شاید درد و عوارض بیشتری بعد ازکاشت ایمپلنت را تجربه کنید.

درد جراحی دندان ایمپلنت

 

کاشت ایمپلنت با تاخیر زیاد و بعد از گذشت یکسال از کشیده شدن دندان

خوشبختانه حتی بعد از گذشت یکسال از کشیده شدن دندان نیز انجام کاشت ایمپلنت امکان پذیر است. اما با توجه به تمامی مواردی که در ابتدای مقاله به آنها اشاره کردیم، متخصص ایمپلنت باید از مناسب بودن شرایط قید شده برای پر کردن جای خالی دندان کشیده شده از طریق کاشت ایمپلنت مطمئن شود.تراکم استخوان فک قبل از هر چیزی ارزیابی می شود، سپس با گرفتن اشعه ایکس ادامه ارزیابی ها صورت می پذیرد.
عمل پیوند استخوان
اگر شما در ارزیابی های اولیه شرایط ذکر شده را نداشتید و تراکم بافت استخوانی فک شما کم بود، جراح دندان عمل پیوند استخوان را برای شما آماده می کند. بعد از اینکه عمل پیوند استخوان برای شما انجام شد، حدود شش الی نه ماه بعد از پیوند استخوان بهترین و مناسب ترین زمان کاشت ایمپلنت دندان برای شما است.

ایمپلنت دندان

اگر جای خالی دندان کشیده شده را ایمپلنت نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

بهتر است جای خالی دندان کشیده شده پر بشود در غیر این صورت با مشکلاتی که در زیر به آنها اشاره می کنیم مواجه خواهید شد:

• احتمال بروز عفونت لثه در جای خالی دندان زیاد است.
• در تمیز کردن دندان های دیگر با مشکل مواجه می شوید.
• امکان حرکت دندان های مجاوربه سمت جای خالی وجود دارد.
• احتمال آسیب به استخوان فک در جای خالی دندان کشیده شده زیاد است.

 

نتیجه گیری

پس امکان کاشت ایمپلنت بعد از کشیده شدن دندان در هر بازه زمانی قابل انجام است(در صورتی که تراکم استخوانی فک شما در شرایط مطلوبی بود). اما بهترین زمان کاشت ایمپلنت در بازه ی زمانی دو الی چهارماه بعد از کشیده شدن دندان است و استخوان فک راحت تر از پیچ ایمپلنت حمایت می کند.
در نهایت اگر چند سال هم از کشیده شدن دندانتان می گذرد نگران نباشید چرا که امکان کاشت ایمپلنت برای شما وجود دارد.

دکتر میلاد افشار

جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

سوالات متداول

آیا امکان ایمپلنت کردن دندان سالها بعد از کشیدن دندان جود دارد ؟

بله ،جراح دندان عمل پیوند استخوان را برای شما آماده می کند.

چرا توصیه می شود قبل از چهار ماه از گذشت کشیدن دندان اقدام به کاشت ایمپلنت کرد؟

چون بعد از گذشت چهارماه حفره استخوانی تقریبا پر خواهد شد و استخوان فک بهبود کامل پیدا میکند. وبه این معنی است که برای کاشت ایمپلنت نیاز به دریل کردن فک استخوان داریم.

ایمپلنت فوری چیست؟

اگر بعد از کشیدن دندان مشکلی در استخوان فک یا لثه ها مشاهده نشد، جراح دندان به راحتی می تواند فرایند کاشت ایمپلنت را برای متقاضی انجام دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان