دندانپزشکی بیومیمتیک

دندانپزشکی بیومیمتیک (biomimetic) چیست؟

افراد در ادوار گذشته برای اعمال بهداشت و درمان دندان های خود سختی و مشقت های بسیاری را تجربه کرده اند. امروزه روش های دندانپزشکی بر اساس ابداعات و اصولی که سال ها پیش مورد استفاده قرار گرفته اند می باشند، اما با توجه به پیشرفت علم و فناوری و گسترش تکنولوژی این روش ها ارتقا پیدا کرده تا افراد سختی و درد کمتری را متحمل شوند. استفاده از فناوری های پیشرفته برای کاهش درد محصولاتی را ایجاد کرده اند که با داشتن ساختاری بسیار شبیه به ساختار دندان، از دندان های شما به طور کامل محافظت کند، به این روش های مراقبت از دندان دندانپزشکی بیومیمتیک می گویند. اگر شما نیز می خواهید اطلاعات بیشتری درباره دندانپزشکی بیومیمتیک داشته باشید توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

دندانپزشکی بیومیمتیک

دندانپزشکی بیومیمتیک در واقع به شکل جدیدی از دندانپزشکی گفته می شود که درد و رنج بیماران را کاهش داده و درد آن ها را آرام تر می سازد. در دندانپزشکی بیومیمتیک، دندانپزشکان تمام تلاش خود را می کنند تا دندان ها را به حالت اولیه خود یعنی نه خیلی مقاوم و قوی تر و نه خیلی ضعیف تر، بازگردانند. در واقع تاکید دندانپزشکی بیومیمتیک بر حفظ ساختار و خواص دندان های طبیعی انسان است. روش های ترمیم دندان های آسیب دیده به روش دندانپزشکی بیومیمتیک ساختار اصلی دندان ها و همچنین از عملکرد مینای دندان محافظت می کنند به گونه ای که دندان های ترمیم شده به این روش از نظر بیومکانیکی بسیار شبیه به دندان های طبیعی می باشند. بسیاری از تحقیقات انجام گرفته اثبات کرده اند که دندانپزشکی بیومیمتیک برای بیماران بسیار ارزشمندتر از روش های سنتی است. در روش های سنتی علاوه بر سوراخ کردن و از بین بردن ساختار دندان،آن ها را با موادی سمی پر می کنند که می توانند تاثیرات مضر بسیاری بر روی سلامتی افراد داشته باشند. دندانپزشکی بیومیمتیک در واقع نوعی محافظت و مراقبت از دندان به حساب می آید که ساختار و ترکیب طبیعی دندان های شما را حفظ می کند. در دندانپزشکی بیومیمتیک برای ترمیم دندانها ها از موادی که تا حد بسیاری شبیه به ساختار دندان طبیعی است استفاده می شود. این نوع ترمیم نه تنها برای دندان های شما بهتر است بلکه مزیت های بیشتری همچون درد کمتر، درد سوراخ کردن کمتر، مراقبت و نگهداری آسان تر و حفظ ساختار طبیعی دندان ها را نیز دارد. ترمیم هایی که به روش بیومیمتیک انجام می گیرند شامل: ترمیم های پوشش جزئی، ترمیم های سرامیکی، پر کردن کامپوزیتی است.

از جمله مزیت های قابل توجه دندانپزشکی بیومیمتیک را می توان این گونه بیان کرد:

• به حداقل رساندن آماده سازی دندان ها برای روکش کردن.
• بعد از عمل درد و التهاب کمتری دارد.
• هزینه های کمتری دارد.
• ساختار کلی دندان های طبیعی را از بین نمی برد.
• استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به روش های سنتی دارد.
• آسیب های کمتری به سلامت افراد وارد می کند.
• ظاهری زیباتر و طبیعی دارند.
• نسبت به روش های سنتی از کیفیت بالاتری برخوردار است.
• با توجه به کم خطر بودن و دارا بودن فلوراید در مواد مورد استفاده در دندانپزشکی بیومیمتیک، گزینه مناسبی برای کاهش پوسیدگی دندان در کودکان باشد.

در دندانپزشکی بیومیمتیک از مینا و عاج دندان به خوبی محافظت می شود. در صورت وجود مشکل در مینای دندان ها برای ترمیم آن ها از ماده پرسلاین که بسیار شبیه به مینای دندان استفاده می شود. پرسلاین ها نوعی ماده ی غیر فلزی، غیر ارگانیک و سرامیکی هستند که با استفاده از گرما شکل می گیرند. پرسلاین ها در قالب پودر بوده و رنگی مشابه با ساختار اصلی دندان ها دارند. زمانی که پرسلاین ها به صورت لایه های نازک تولید می شوند دارای شفافیت، لکه و ترکیب رنگ هایی کاملا شبیه به مینای دندان های طبیعی هستند.
در دندانپزشکی بیومیمتیک از رزین های کامپوزیتی نیز برای ترمیم و پر کردن دندان ها استفاده می کنند. در واقع می توان گفت که رزین های کامپوزیتی از متداول ترین مواد برای پر کردن و ترمیم دندان ها به شمار می رود. رزین های کامپوزیتی بسیار شبیه به عاج طبیعی دندان ها هستند. دندان هایی که به درستی و با روش بیومیمتیکی پر و ترمیم شده باشند، تحت فشار ناشی از جویدن، عملکرد طبیعی خواهند داشت و به طرز طبیعی دچار سایش می شوند و همچنین تمایز آن ها از دندان های اصلی تا حدودی سخت و حتی گاهی غیر ممکن خواهد بود.

دلایل پیشرفت و گسترش دندانپزشکی بیومیمتیک

این نوع دندانپزشکی کم کم و در طول چند دهه و حتی چند سال شکل گرفت و توسعه یافت. با پیشرفت این نوع دندانپزشکی انواع مواد دندانی و شناسایی پوسیدگی، بیش از پیش سرعت گرفته است. دندانپزشکی سنتی که شامل پر کردن ریشه، روکش دندان را که طی چندین سال باید بارها و بارها تکرار کرد و این امر موجب تضعیف دندان ها می شد و ریشه آن ها را مستعد درمان می کرد. امروزه با بهره گیری از دندانپزشکی بیومیمتیک در صورت نیاز روکش ها را تا حد قابل توجهی مشابه با ساختار طبیعی دندان ها آماده می کنند، بنابراین این روکش ها علاوه بر زیبایی و جلوه طبیعی که دارند طول عمر دندان ها را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. در واقع می توان گفت که دندانپزشکی بیومیمتیک روشی بسیار متفاوت تر از روش های سنتی می باشد. در دنداپزشکی بیومیمتیک دندانپزشکان بیشتر به حفظ ساختار دندان های طبیعی اهمیت می دهند، آنان معتقدند که بافت کلی دندان که سالم است باید حفظ شود و تنها بافت بیمار دندان باید برداشته شده و ترمیم شود.

ترمیم ونیر کامپوزیت چگونه است؟

عملکرد دندانپزشکی بیومیمتیک

دندانپزشکی بیومیمتیک در واقع گونه‌ای از دندانپزشکی پیشرفته است که به شما اجازه می دهد تا ساختار دندان های خود را حفظ کنید. این روش برخلاف روش های قدیمی می توانند از ساختار و زندگی دندان ها حفاظت کنند زیرا در این روش برای درمان ریشه، روکش کردن و پر کردن دندان ها نیاز به تراشیدن دندان ها را کاهش می دهد. در روش های سنتی دندانپزشکی برای پرکردن دندان ها ابتدا باید دندان ها را سوراخ کنند تا پوسیدگی ها را از بین برده و سپس جای آن را با مواد مناسب پر کنند. در این روش امکان ایجاد عفونت و درد بیشتری وجود دارد و همچنین زمان و هزینه بیشتری را می طلبد. امروزه در دندانپزشکی بیومیمتیک با بهره گیری از روش های نوین دندانپزشکان می توانند با استفاده از اشعه ایکس دندان شما را بررسی و بدون اینکه دندانتان را سوراخ کند برای ترمیم آن برنامه ریزی می کند. در این روش ها دندانپزشک سعی می کند تا با استفاده از تکنولوژی و فناوری های پیشرفته، بدون این که ساختار دندان ها تغییری کند، باکتری های عامل بیماری را از بین برده و سپس پوسیدگی های دندانی را بدون آسیب رساندن به سایر قسمت های دندان شناسایی و از بین می برند. بعد از ،از بین بردن پوسیدگی ها با استفاده از مواد پیوندی بسیار محکم و قوی از دندان ها محافظت می کنند. این مواد پیوندی در واقع بسیار شبیه به ساختار بیولوژیکی دندان های طبیعی می باشند.

دندانپزشکی ترمیمی

هزینه های دندانپزشکی بیومیمتیک

از آن جایی که دندانپزشکی بیومیمتیک روشی با کیفیت بالا برای ترمیم دندان ها می باشد معمولا هزینه های بیشتری دارد. یکی از دلایل اصلی هزینه های بالای دندانپزشکی بیومیمتیک زیاد بودن زمان درمانی می باشد. اما می توان گفت که دندانپزشکی بیومیمتیک با توجه به دوام و طول عمر بیشتر نسبت به روش های سنتی از قیمت کم تری برخوردار است. روش بیومیمتیک در طولانی مدت هزینه خیلی کمتری نسبت به روش های سنتی دارد. در واقع روش های بیومیمتیک محافظه کارانه ترین روش برای درمان دندان ها به شمار می رود.

قیمت ونیر کاپوزیت چقدر است؟

جمع بندی

دندانپزشکی بیومیمتیک نوعی دندانپزشکی نو ظهور است که علاوه بر درمان دندان های ضعیف، آسیب دیده و پوسیده، در حفظ ساختار طبیعی آن ها نیز می کوشد. در واقع می توان گفت که در دندانپزشکی بیومیمتیک از موادی زیست سازگار و مشابه با ساختار دندان ها مانند رزین کامپوزیت ها و پرسلاین ها و… برای ترمیم و از بین بردن عفونت دندان ها استفاده می شود. این روش نوین با توجه به طول عمر بیشتر بسیار مقرون به صرفه تر از روش های سنتی می باشد. بیمارانی که از این روش برای ترمیم دندان های خود بهره می برند درد و رنج کم تری را متحمل می شوند. در روش های سنتی برای پر کردن دندان ها از موادی مانند آمالگام که تا حدودی برای سلامتی انسان ها مضر بوده و با توجه به رنگ سیاه و متفاوتی که دارد، ظاهر نامتعارفی را به دندان می دادند استفاده می کنند اما در روش های بیومیمتیکی از پر کننده هایی همرنگ با دندان ها مانند کامپوزیت و … استفاده می شود که دقیقا مشابه با ساختار و رنگ دندان ها هستند. این مواد به این منظور تهیه و تولید شده اند تا قادر باشند با مواد تشکیل دهنده دندان های طبیعی پیوند خورده و ثبات، استحکام و عملکردی طبیعی و مشابه با دندان های اصلی انسان داشته باشند. دندان های ترمیم شده به روش دندانپزشکی بیومیمتیکی علاوه بر ساختار زیبا و طبیعی که دارند از استحکام و مقاومت بیشتری نیز برخوردارند.

جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان

در دندانپزشکی بیومیمتیک برای ترمیم دندانها ها از چه موادی استفاده می شود؟

مزایای استفاده از دندانپزشکی بیومیمتیک چیست؟

مشکلات استفاده از دندان پزشکی سنتی برای ترمیم دندانهای پوسیده چیست؟