آبان ۷, ۱۴۰۲

آیا ویروس کرونا دندان را تحت تاثیر قرار می دهد ؟

فهرست

از آن جایی که ویروس کرونا در افراد مختلف علائم و عوارض مختلفی را ایجاد کرده است و بر بخش های مختلف بدن بیماران تاثیر گذاشته است ، ممکن است این سوال به وجود بیاید که ویروس کرونا چه تاثیری می تواند بر دندان ها داشته باشد؟ و آیا ممکن است سلامت دهان و دندان بیماران را به خطر بیندازد؟

در گزارشی که سرویس ترجه ی ایمنا ارائه کرده است ، گروهی از پژوهش گران ، تقریبا 65 هزار نفر از مبتلایان به ویروس کرونا را مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند تاثیرات ویروس کووید 19 را بر سلامت دهان و دندان افراد مبتلا ارزیابی کنند. طبق نتایج این پژوهش، یکی از تاثیرات ویروس کرونا بر بدن ، کاهش رطوبت دهان است. تقریبا 43 درصد از مبتلایان این تاثیر را پذیرفته بودند.
به طور کلی خشک بودن دهان یکی از عوامل بیماری های دهان و دندان به ویژه ایجاد بوی بد در دهان است. ویروس کرونا با کم کردن رطوبت دهان خطر پوسیدگی دندان ها را نیز افزایش می دهد . به همین دلیل افراد باید روزانه دو مرتبه دندان های شان را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنند ، حتما از نخ دندان استفاده کنند و میزان مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های شیرین را کاهش دهند تا بتوانند اثر این ویروس بر سلامت دهان و دندانشان را کاهش دهند.
تاثیر دیگر ویروس کرونا بر دهان و دندان ، ایجاد زخم هایی در لثه و زبان است. البته در این مورد پژوهش گران با قطعیت نظر نمی دهند چون احتمال می دهند عوامل دیگری هم در ایجاد این زخم ها موثر باشند .

همچنین حدود 40 درصد از مبتلایان به ویروس کووید 19 ، حس چشایی خود را از دست می دهندو البته به طور معمول این تاثیر موقتی است و پس از مدتی حس چشایی افراد به حالت طبیعی باز می گردد. برخی افراد حس چشایی خود را فقط چند روز بعد از بهبود کامل ، باز می یابند ولی افرادی هم هستند که پس از گذشت چند ماه از بهبودی همچنان بدون حس چشایی، یا با حس چشایی ضعیف به سر می برند.
برخی دندان پزشکان با توجه به کمبود اطلاعات در زمینه ی ارتباط کووید 19 با بیماری های دهان و دندان، مطمئن نیستند که آیا کووید 19 به تنهایی میتواند علائم و عوارض در دهان و دندان ایجاد بکند یا خیر.
برخی دیگر از متخصصان می گویند با توجه به اینکه بیش تر از 47 درصد از بزرگسالانی که 30 سال یا بیشتر سن دارند به بیماری های پریودنتال مبتلا هستند، از قبیل ؛ عفونت لثه ، التهاب لثه و استخوان اطراف دندان، باید انتظار این را داشته باشیم که مشکلات دندانی و دهانی موجود ، در صورت ابتلا به کووید 19 حاد تر شوند .

تاثیر ویروس کرونا بر اقدامات دندان پزشکی

با شیوع ویروس کووید 19 تقریبا همه ی جنبه های زندگی بشری تغییر یافت . دندان پزشکی هم جزو مواردی است که از این پاندمی تاثیر پذیرفته است. اگر چه کووید 19 گروه های مختلف را در جامعه متاثر کرده است ولی کسانی که به بیماری های دهان و دندان مبتلا هستند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به آن قرار دارند.
خدمات دندان پزشکی احتمال انتقال ویروس کووید 19 را افزایش می دهد و مطب دندان پزشکی می تواند محل مناسبی برای انتشار و انتقال این ویروس باشد. بنابراین هرچه بهداشت دهان و دندان افراد بیشتر باشد ، کمتر به بیماری های دهان و دندان مبتلا می شوند و به همان میزان کمتر نیاز پیدا می کنند که به دندان پزشکی مراجعه کنند و کمتر هم در معرض ابتلا به کووید 19 قرار می گیرند. استفاده ی مداوم از مسواک، نخ دندان و دهان شویه می تواند به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های دهان و دندان کمک کند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و احتمال ابتلا به کووید 19

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، احتمال ابتلا به کووید 19 را افزایش می دهند چرا که برخی از انواع ویروس ها مانند ویروس کووید 19 این قابلیت را دارند که از طریق دهان و بینی جذب بدن شوند. به این شکل که ؛ ویروس کووید 19 به غشای مخاطی سلول های دهان و بینی می چسبد وسپس به سلول های سالم حمله می کند و تکثیر می شود. این اتفاق باعث می شود که بیمار مشکلاتی مانند گلو درد را تجربه کند .

چند راهکار برای رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران همه گیری کرونا

1) برای تمیز شدن دندان هایمان ، آن ها را با مسواک و خمیر دندان می شوییم . اما خود مسواک هم در معرض آلوده شدن به ویروس قرار دارد. ویروس کرونا تا 3 روز می تواند روی مسواک باقی بماند و از این طریق وارد بدن شود . برای تمیز کردن مسواک باید هر روز آن را به مدت 15 دقیقه در محلول هیدروژن پروکساید ضد عفونی کنیم تا از ایجاد عفونت جلوگیری کنیم . این محلول می تواند عوامل ایجاد کننده ی کرونا را از بین ببرد .
2) در حالت عادی ما معمولا مسواک هایمان را هر 3 یا 4 ماه یک مرتبه عوض می کنیم . اما با توجه به پاندمی کووید 19 و موردی که در بالا ذکر کردیم، بهتر آن است که حداقل هر سه ماه یک مرتبه مسواک های خود را عوض کنیم.
3) رطوبت یکی از عوامل رشد و انتشار باکتری ها است. بنابراین بهتر آن است که مسواک هایمان را به شکل عمودی قرار دهیم تا کاملا خشک شوند.
4) از دهان شویه های آنتی باکتریال استفاده کنیم تا باکتری ها و میکروب های دهان را از بین ببریم.
5) روزانه دو مرتبه دندان هایمان را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنیم.
6) حداقل روزانه یک مرتبه از نخ دندان استفاده کنیم تا از تشکیل شدن پلاک بین دندان ها پیشگیری کنیم.
7) از دخانیات مثل سیگار و قلیان دوری کنیم.

 

بهداشت دهان و دندان

خلاصه ی مطلب

رعایت بهداشت دهان و دندان علاوه بر اینکه از ابتلا به بیماری های دهان و دندان پیشگیری می کند ، می تواند احتمال ابتلا به ویروس کووید 19 را نیز کاهش دهد. بنابراین بهتر است که از مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن ، و شستشوی دهان و دندان با دهان شویه های آنتی باکتریال غافل نشویم و همچنین آب زیاد بنوشیم تا سلامت دهان و دندانمان را افزایش دهیم.

 

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

سوالات متداول

ایا کوید 19 به تنهایی می تواند روی بیماریهای دهان و دندان تاثیر بگذارد؟

هنوز محققان نتوانسته اند چیزی در این مورد ثابت کنند.

ایا استفاده از دهانشویه می تواند تاثیری روی ابتلا به بیماری داشته باشد ؟

بله استفاده از دهان شویه های آنتی باکتریال استفاده کنیم تا باکتری ها و میکروب های دهان را از بین ببریم.

ویروس کرونا چه جوری می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد؟

ویروس کرونا با کم کردن رطوبت دهان خطر پوسیدگی دندان ها را نیز افزایش می دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان