عصب کشی مجدد دندان

عصب کشی مجدد دندان چیست؟

عصب کشی مجدد یا درمان دوباره ریشه دندان، یکی از دشوار ترین درمان هایی که برای دندان انجام می شود است. اما چرا یک دندان باید نیاز به عصب کشی مجدد داشته باشد؟ در 90 درصد مواقع، عصب کشی برای دندان در همان بار اول موفقیت آمیز بوده و احتیاجی به درمان مجدد آن نیست. ولی با توجه به تحقیقات انجام شده، گاها پیش آمده دندانی که عصب کشی می شود دوباره احتیاج به ترمیم ریشه پیدا می کند. در حالت کلی یک دندان به تعداد دفعات مختلف می تواند عصب کشی شود. در علم پزشکی به عصب کشی مجدد دندان، ری اندو هم می گویند.

مهم ترین علت موفق نبودن در عصب کشی دندان

اشتباه توسط دندانپزشک

در برخی موارد در زمان عصب کشی ممکن است اشتباهاتی توسط دندانپزشک اتفاق بیوفتد مثلا چیزی وارد کانال دندان شکسته بشود و یا قسمتی از ریشه دندان ضعیف یا سوراخ بشود. در هر دو صورت دندانپزشک باید با درمان دوباره ریشه دندان این مشکلات پیش آمده را بر طرف کند. تعداد کانال های یک دندان عددی ثابت و از قبل مشخص شده ای نمی باشد این تعداد برای هر کسی متفاوت بوده. برای همین دلیل است که امکان این که در یک دندان، یک یا چند کانال باریک یا منحنی از دید دندانپزشک پنهان باشد و قسمتی از کانال درمان نشود وجود خواهد داشت.

عفونت کانال دندان

از دلیل های دیگری که میتوان برای ناموفق بودن یک عصب کشی دندان، می توانیم نام ببریم، عفونت کانال دندان است. بعد از به اتمام رسیدن درمان ریشه، تأخیر در قرار دادن ترمیمی که مناسب دندان باشد یا روکش بعد از روت کانال، و حتی باقی ماندن پرکردگی موقت یا پانسمان داخل دندان برای زمان طولانی مدت باعث عفونت کردن دوباره کانال ریشه دندان خواهد شد.

درست ترمیم نشدن دندان

ترمیم دندان

شکستگی و پوسیدگی دندان عصب کشی شده

شکستگی و پوسیدگی دندان عصب کشی شده در صورت مراقبت نکردن از دندان، میتواند از عوامل دیگر آلوده شدن آن باشند.

اگر در یک دندانی که عصب کشی شده، آن شخص دردی احساس کند یا در آن ناحیه احساسی مانند بلندی دندان و آزردگی وجود داشته باشد، این ها نشانه ی التهاب دندان عصب کشی است. در حالت کلی در صورت وجود یک التهاب دندان، التهاب در قسمت استخوان فک در قسمت پایین کانال ریشه بوده و آن قسمت دندان به اصطلاح علامت دار می شود. هرچند در مواردی هم وجود داشته که در التهاب دندان عصب کشی شده، علامتی وجود نداشته و فقط در تصاویر رادیوگرافی در کنار انتهای ریشه دندان یک منطقه کوچک سیاه عفونی دیده شود.

در چه مواقعی نیاز به عصب کشی مجدد می باشد؟

برای یک متخصص دندانپزشک، علت های مختلفی برای درست درمان نکردن ریشه دندان وجود دارد. که در آخر آن شخص مجبور به عصب کشی مجدد خواهد شد. این علت ها عبارتند از:

پیدا نکردن ریشه دندان

در دندانهایی که 3 کاناله می باشند حتما هر 3 کانال دندان به صورت کامل مداوا شوند. در برخی موارد دندان ها به جای این که 3 کاناله باشند، چهار کاناله هستند و دندانپزشک تصور سه کاناله بودن این مدل دندان به سراغ کانال چهارم آن نخواهد رفت که در آخر این کانال درمان نشده باقی می ماند و باکتری هایی که در درون آن هستند فعال شده و باعث آبسه کردن دندان می شود.
البته این امکان هم وجود خواهد داشت که دندانپزشک معالج شما با نداشتن تجربه کافی و یا با عجله کردن برای تسریع کار خود دندان را درمان می کند. عصب کشی یک دندان احتیاج به زمان گذاشتن و صبر و حوصله دارد و درمان در یک زمان کوتاه مدت و مکان های شلوغ باعث از بین رفتن کیفیت کار خواهد شد.

پر کردن ناقص ریشه

ریشه دندان بعد از خالی شدن، باید کاملا پر شود. اگر یک دندانپزشک، به صورت درست و یا با مواد بی کیفیت اقدام به پر کردن دندان کند، می تواند در آینده برای دندان باعث ایجاد مشکلاتی شود.

عواملی که ریشه یک دندان به صورت کامل پر نمی شوند :

• تمیز نکردن ناقص ریشه
• بی حوصلگی و عجله دندانپزشک
• عدم تجربه کافی دندانپزشک
• باز کردن ناقص تاج دندان
• کاربرد مواد بی کیفیت

در تمام دلایلی که برای پر کردن ناقص یک دندان ذکر شد، آن دندان باید مجددا عصب کشی شود.

علت درد دندان پر شده چیست ؟

شکستن فایل درون کانال

دندان برای عصب کشی، احتیاج به خالی کردن ریشه دارد. این عمل با استفاده از قطعه ای به نام فایل صورت میگیرد. اگر به صورت اتفاقی، فایل در زمان تمیز کردن ریشه دندان بشکند، باعث مسدود شدن کانال ریشه شده و راه دسترسی به ریشه دندان بسته می شود. این عمل درمان ناقص ریشه دندان نام دارد.
در این اتفاق نمی شود دندانپزشک را متهم گرد. چرا که یکی از عوارض عصب کشی بوده و کاملا یک مسئله اجتناب ناپذیر می باشد. ولی با این حال، در صورتی که متخصص از تجربه کافی برخوردار باشد، میتواند از احتمال بروز این حادثه بکاهد.
در صورت بروز این اتفاق باید با بررسی کامل این که فایل در کجای کانال دندان شکسته شده و در چه مرحله ای از تمیز کردن ریشه بوده باشد، اقدامات و نتایج آن نیز متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر ریشه کاملا پاک شده باشد و در مراحل پایانی و انتهای ریشه این اتفاق رخ بدهد معمولا مشکلی ایجاد نمی کند . در برخی موارد هم ممکن است که دندانپزشک در عصب کشی مجدد دندان آنرا بتواند بیرون بیاورد ولی در بیشتر مواقع این کار غیر ممکن خواهد بود.

عصب کشی مجدد دندان چقدر موفقیت آمیز است؟

اگر به قضیه به صورت واقع بینانه نگاه کنیم، این رقم تماما بستگی به دندانپزکش معالج شما دارد که آیا توانایی آن را دارد که عصب کشی مجدد دندان کاملی را انجام دهد یا خیر؟ اگر درمان دوباره ریشه دندان به صورت تماما کامل انجام شود میزان موفقیت آن بالاتر از 80 درصد می باشد.
همینطور در برخی موارد دندانپزشک امکان دارد تشخیص بدهد که دندان شما بعد از درمان شدن ریشه، مجددا احتیاج به جراحی ریشه دندان داشته باشد. با کمک جراحی ریشه دندان بخش کار نشده انتهای ریشه که از تاج قابل دسترسی نداشته قابل دسترس بوده و از آخر دندان حذف می شود. بعد از تمیز کردن منطقه آلوده در فضای تخریب شده پودر استخوان قرار داده خواهد شد.

دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت

چقدر احتمال دارد به عصب کشی مجدد احتیاج پیدا کنیم؟

ایا بزاق دهان می تواند باعث عفونت شود؟

بله در صورتی که بزاق دهان به داخل یکی از کانال های ریشه دندان نفوذ کند، یکی از عامل های عفونت در دندان ترمیم شده است و علت این اتفاق، درست ترمیم نشدن یک دندان می باشد.

ایا یک دندان می تواند مجدد عصب کشی شود؟

بله یک دندان به تعداد دفعات مختلف می تواند عصب کشی شود.