آبان ۸, ۱۴۰۲

کامپوزیت فلو ( flow )

فهرست

کامپوزیت فلو چیست؟

به طور کلی ، کامپوزیت های دندانی ، دسته ای مصنوعی از رزین ها هستند که در دندان پزشکی به عنوان چسب یا ماده ی محکم کننده استفاده می کنند . رزین های کامپوزیتی دندان به علت خاصیت های ویژه ی میکرو مکانیکی که دارند ، برای پر کردن حفره های کوچک استفاده می شوند که پر کننده های آمالگام برای پر کردن آنها به اندازه ی کافی موثر نیستند .


کامپوزیت های رزینی ، به عنوان مواد ترمیم کننده استفاده می شوند ، چرا که آن ها غیر قابل حل هستند و ظاهر خوبی برای دندان ایجاد می کنند . . همچنین آن ها نسبت به هیدرولیز حساس نیستند و کم تر تجزیه می پذیرند و به راحتی هم فرم داده می شوند .
انواع مختلف کامپوزیت های رزینی عبارت اند از :
• کامپوزیت های میکرو فیل
• کامپوزیت های ماکرو فیل
• کامپوزیت های میدیو فیل
• و کامپوزیت های نانو فیل

کامپوزیت های فلو یا مایع اساسا با انعطاف پذیری عالی شناخته می شوند . این انعطاف پذیری ، کار دندان پزشک را برای دستکاری کامپوزیت بسیار تسهیل می کند . در دندان پزشکی از کامپوزیت های مایع برای پر کردن حفره های کوچک دندان مانند شکاف ها و شیار ها . منافذ یا پوسیدگی باقی مانده دندان استفاده می شود .
کامپوزیت های قابل انعطاف و مایع یک زیر مجوعه ی نسبتا جدید تر از گروه مواد کامپوزیتی رزینی هستند که اواسط دهه ی 1990 به بازار عرضه شدند. کامپوزیت های فلو دارای 37 تا 53 درصد فیلر ( محتوی پر کننده ) هستند که باعث میشود این نوع کامپوزیت ، استفاده ی آسان ، چسبندگی پایین ، مقاومت فشاری بالا تر و مقاومت در برابر سایش و انقباض پلیمریزاسیون بیش تر داشته باشد .
کامپوزیت های مایع ، با توجه به خاصیت های مکانیکی ضعیف باید با احتیاط بالا برای مناطق داری استرس زیاد به کار گرفته شوند . با این وجود ، این نوع کامپوزیت به دلیل خاصیت خنک کنندگی مناسب ، میتواند با دقت بالایی در سطوح مینا و دندان تطابق ایجاد کند .
کامپوزیت فلو یا flowable یکی از انواع کامپوزیت دندان است که در دندان پزشکی کاربرد های گوناگونی دارد . این کامپوزیت به طور عمده برای بازسازی دندان استفاده می شود .کامپوزیت فلو به معنی کامپوزیت مایع است و کشور های مختلفی آن را تولید و عرضه می کنند و انواع مختلفی از آن در بازار با قیمت های مختلف موجود است . کامپوزیت فلو از ترکیبات میکرو هیبریدی ساخته شده است و محتوی ذرات BisGMA و TEGDMA است .
در دهه ی 1990 میلادی ، کامپوزیت های فلو وارد بازار شدند . در آن زمان این نوع کامپوزیت ویسکوزیته ی بالایی داشتند ، چون تولید کنندگان آن ها ، فیلر آن را بیش از حد کاهش داده بودند . اما با گذر زمان بعد از سال 2020 تولید کنندگان ، کامپوزیت های فلو را تا 70 الی 80 درصد با فیلر پر کردند و خواص مکانیکی کامپوزیت فلو را به اندازه ی قدرت و میزان سایش آن ها بهبود دادند.

دندان پزشکی زیبایی

ویژگی های کامپوزیت فلو :

• کامپوزیت فلو به علت سیال بودن این امکان را دارد که به نواحی خاصی که با کامپوزیت های معمولی نمی توان آن ها را پر کرد ، نفوذ کند ؛ مانند حفره ها و شیار های کوچک . این نوع کامپوزیت در سرنگ هایی با سری های باریک عرضه می شوند که برای حفره ها و شیار های کوچک به راحتی می توان از آنها استفاده کرد .
• این نوع کامپوزیت ، این قابلیت را دارد که در فضا های بسیار کوچک از جمله شیار ها و حفره ها ، فرم بگیرد و همین ویژگی سبب می شود تا حباب و حفره ای در بافت پر شده ایجاد نشود .
• کامپوزیت فلو پالیش فوق العاده ای دارد .
• مقاومت بالایی نسبت به سایر کامپوزیت ها دارد .
• خاصیت چسبناکی کم تری دارد بنابراین بهتر فرم می گیرد و تطابق پیدا می کند . البته تولید کنندگان مجبور شدند برای دست یابی به این جریان ، برخی ذرات فیلر را کنار بگذارند .
• امروزه ، تولید کنندگان اندازه ی ذرات کامپوزیت فلو را دستکاری کرده اند و برای به دست آوردن خاصیت های مختلف handling بدون کم کردن میزان و محتوای فیلر تلاش کرده اند. این روش باعث شده است تا قدرت این نوع کامپوزیت حفظ شود .

کاربرد های کامپوزیت فلو عبارت اند از :

• پر کردن حفره های سطحی ریشه
• ترمیم تغییر رنگ های شدید
• ترمیم دندان های قدامی ( کلاس V و کلاس lll )
• اضافه کردن به ونیر های پرسلن و آکریلیک و …
• ترمیم مستقیم پوسیدگی های کم عمق کلاس V
• به عنوان بیس یا لاینر در ترمیم مستقیم
• کولاژ دندان های شکسته
• تعمیر کامپوزیت رزین
• باز سازی دندان های اولیه
• تعمیر نقص مینای دندان

دندانپزشکی ترمیمی

مزایای استفاده از کامپوزیت های فلو :

میزان ویسکوزیته ی کامپوزیت های فلو به نسبت انواع دیگر کامپوزیت ها کم تر است . این نوع کامپوزیت می تواند به شیار ها و حفره هایی که پر کردن آن ها با کامپوزیت های معمولی دشوار است ، جریان پیدا کند .

معایب استفاده از کامپوزیت های فلو :

همان ویژگی هایی که باعث می شوند تا کامپوزیت های فلو برای یک سری از ترمیم ها مناسب و کاربردی باشند ، مانع از این می شوند که این نوع کامپوزیت در ترمیم های دیگر به کار روند . محتوای فیلر کم تر می تواند باعث پلیمریزاسیون بیش تر شود . همچنین وقتی که فیلر کم تر باشد می تواند باعث کاهش خواص مکانیکی کامپوزیت شود .

به طور کلی طول عمر انواع کامپوزیت ، ممکن است کوتاه تر از پر کننده های آمالگام باشند ، به ویژه زمانی که تحت فشار جویدن باشند یا برای پر کردن حفره های بزرگ استفاده شوند .
با وجود این ، تمام کامپوزیت های فلو خاصیت های یکسانی ندارند . مواد جدید تر ، میزان فیلر بالا تر از مواد پیشین هستند و این موجب می شود تا برخی از معایب شناخته شده برای مواد پیشین را بهبود ببخشند . مواد جدید بهبود یافته ، می توانند بیش تر از گذشته و با نتایجی شبیه به کامپوزیت های چسبناک تر به کار گرفته شوند .

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

سوالات متداول

مزیت استفاده از کامپوزیت فلو چیست ؟

کامپوزیت فلو به شکل مایع می باشدو برای حفره ها و شیار های کوچک به راحتی می توان از آنها استفاده کرد .

ایا از کامپوزیت فلو برای بازسازی دندانهی می توان استفاده کرد ؟

بله یکی از کاربردهی کامپوزیت فلو بازسازی دندانها می باشد.

ایا کامپوزیتهای فلو از مقاومت خوبی برخوردارند؟

بله نسبت به سایر کامپوزیتها از مقاومت بالاتری برخوردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان