آبان ۷, ۱۴۰۲

اثرات سیگار بر روی دهان و دندان

فهرست

‌سیگار کشیدن دندان ها را در معرض تنباکو و نیکوتین قرار می دهد. در نتیجه، به احتمال زیاد دندان های لک و زرد شده و دهان بوی بدی می گیرد. به علاوه، سیگار کشیدن می تواند بر حس چشایی شما تأثیر بگذارد. همچنین آنچه که می خورید و می نوشید نیز بر دندان هایتان تأثیرگذار است. سیگار کشیدن همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و شما را در معرض خطر بیماری لثه و سرطان دهان قرار دهد. در اینجا مواردی که باید در مورد سیگار کشیدن و بهداشت دهان و دندان بدانید آورده شده است.

از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار

نیکوتین و قطران موجود در دود تنباکو می تواند باعث زرد یا لکه شدن دندان شود. چند بار مسواک زدن در روز یکی از راه های بهبود ظاهر آنها است. این امر علاوه بر جلوگیری از ایجاد لکه، از ابتلا به بیماری لثه نیز محافظت می کند.

همچنین انتخاب خمیردندان مناسب برای از بین بردن لکه های دندان که برای افراد سیگاری طراحی شده باشد، می تواند کمک کننده باشد. این خمیردندان ها مواد ویژه ای دارند که سبب تغییر رنگ دندان ها می شوند.

یک چنین خمیردندانی باید حاوی مواد زیر باشد:

  • جوش شیرین
  • آب اکسیژنه
  • زغال فعال
  • روغن نارگیل
  • زردچوبه

همچنین می توانید با استفاده از خمیر دندان های خانگی، دندان هایتان را در خانه سفید کنید. برای این کار، چند قطره پراکسید هیدروژن به جوش شیرین اضافه نمایید. مراقب باشید که از محلول پراکسید هیدروژن خیلی زیاد استفاده نکنید چون ممکن است به دندان های خود آسیب برسانید.

آیا سفیدکننده های دندانی موثرند؟

اگرچه مسواک زدن مکرر دندان ها می تواند به جلوگیری و از بین بردن لکه های ناشی از سیگار کمک کند، اما خمیر دندان ممکن است برای دندان هایی که شدیدا رنگ داده اند چندان تاثیرگذار نباشد.

در این صورت، شما به احتمال زیاد به یک فرآورده سفیدکننده دندان (بدون نسخه) نیاز خواهید داشت. این فرآورده ها شامل نوارها یا ژل های سفید کننده است که باید در زمان های مختلف استفاده شوند.

محصولات OTC (بدون نسخه) می توانند لکه های موجود در زیر سطح دندان را از بین برده و ظاهر دندان های شما را بهبود ببخشند. اما این محصولات عموما دندان ها را کاملا سفید نمی کنند.‌

بسته به شدت لکه دار بودن دندان ها، ممکن است به سفید کردن آنها به شکلی حرفه ای نیاز داشته باشید.

این کار ممکن است شامل یک درمان سفید کننده دندان در محل کار، یک سیستم سفارشی در خانه یا هر دو برای از بین بردن لکه های قوی تر باشد.

همه چیز درباره جرمگیری و بروساژ دندان

حتی اگر سفید کردن حرفه ای دندان ها شما را از شر لکه ها خلاص کند، در صورت ادامه مصرف سیگار، نتایج سفید کردن دوامی نخواهند داشت. بنابراین شاید لازم باشد که هر سال این روش های درمانی را تکرار کنید.

روش های از بین بردن بوی بد دهان ناشی از سیگار

“بوی دهان فرد سیگاری” مسئله دیگری است که برخی از مردم با آن درگیرند. این امر در مراحل اولیه بیماری لثه یا خشکی دهان به دلیل کاهش تولید بزاق ایجاد می شود.

چگونه با بوی بد دهان ناشی از سیگار کشیدن مقابله کنیم؟

  • دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خشکی دهان، مصرف مایعات را افزایش دهید.
  • از دهانشویه ضد باکتری برای خشکی دهان استفاده کنید.
  • آدامس بدون قند بجوید.
  • آبنبات نعنایی بمکید.
  • برای تمیز کردن پلاک و رسوبات موجود از روی دندان، مرتب دندان ها را تمیز کنید.
  • مصرف سیگار را کاهش دهید، یا کلاً آن را ترک کنید. برای ترک بهتر سیگار، این نکات را امتحان کنید.

علت درد لثه چیست و چگونه درمان می شود؟

آسیب سیگار الکتریکی بر بدن و دندان

در سیگارهای الکترونیکی تنباکو وجود ندارد، بنابراین بسیاری از مردم معتقدند که آنها برای سلامت دهان و دندان بهتر هستند.

با اینکه سیگارهای الکترونیکی دود تولید نمی کنند، اما بخار آنها بخار حاوی نیکوتین است. علاوه بر این، سیگارهای الکترونیکی هنوز حاوی مواد شیمیایی و فلزات سنگین دیگری هستند – البته کمتر از سیگار – که برای بدن و دندان مضر اند.

نیکوتین موجود در این محصولات می تواند به بافت لثه آسیب برساند و تولید بزاق را کاهش دهد و در نتیجه باعث بوی بد دهان، عقب رفتن لثه و از بین رفتن دندان گردد.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه (پریودنتال) همان عفونت لثه است و می تواند بر ساختار استخوانی که از دندان های شما پشتیبانی می کند، تأثیر بگذارد. در موارد شدید، می تواند دندان ها را نیز خراب کند. سیگار کشیدن یکی از دلایل مهم ابتلا به بیماری های شدید لثه در ایالات متحده است.

بیماری لثه با قرار گرفتن باکتری (میکروب) روی بخشی از دندان که زیر لثه قرار می گیرد، شروع می شود. اگر میکروب ها برای مدت طولانی روی دندان باقی بمانند، لایه های پلاک (فیلم) و رسوب (پلاک سخت شده) ایجاد می شود. این تجمع منجر به بیماری لثه زودرس، به نام التهاب لثه می گردد.

وقتی بیماری لثه تشدید گردد، لثه ها می توانند از دندان ها دور شده و فضاهایی با قابلیت آلوده شدن ایجاد کنند. این یک بیماری شدید لثه است که به آن پریودنتیت نیز گفته می شود. استخوان و بافتی که دندان ها را در جای خود نگه می دارد ممکن است خراب شود و در نتیجه دندان ها شل شده و نیاز به کشیدن خواهند داشت.

سیگار کشیدن، سلول های مبارز علیه عفونت (سیستم ایمنی بدن) را ضعیف می کند. این امر مبارزه با عفونت لثه را دشوارتر می کند. هنگامی که به لثه آسیب برسد، سیگار کشیدن بهبود آن را سختتر می نماید.

بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان ناشی از سیگار

سیگار کشیدن در موارد شدید، می تواند دندان های شما را خراب کند. سیگار کشیدن یکی از دلایل مهم ابتلا به بیماری های شدید لثه  است. ترک سیگار برای سلامت دهان و دندان مفید است زیرا احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد.

بیماری لثه، بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، و عفونتی است که روی خط لثه تأثیر می گذارد. تجمع رسوب و باکتری در زیر یا بالای لثه، باعث ایجاد التهاب می شود.

بیماری لثه با استعمال دخانیات ارتباط دارد زیرا افراد سیگاری یشتر از افراد غیر سیگاری، مستعد تشکیل رسوب روی دندان هایشان هستند. نیکوتین موجود در تنباکو تولید بزاق را کاهش داده و تجمع رسوب و باکتری ها در دهان را آسان می کند.

یک مطالعه جدید تایید کرده است که خطر از دست دادن دندان در افرادی که بطور روزانه سیگار می کشند، به شکل قابل توجهی افزایش می یابد. مردان سیگاری تا 3.6 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری دندان خود را از دست می دهند، در حالی که احتمال می رود این میزان برای زنان سیگاری 2.5 برابر باشد.

فواید ترک سیگار

حتی اگر سالها سیگار کشیده باشید، ترک آن می تواند سلامت دهان شما را بهبود بخشد و احتمال ابتلا به بیماری لثه و از دست دادن دندان را کاهش دهد.

در یک مطالعه انجام شده بر 49 نفر که به مدت 12 ماه سیگار می کشیدند و مبتلا به بیماری مزمن لثه بودند، محققان توانستد با استفاده از درمان جایگزین نیکوتین، دارو و مشاوره به این افراد کمک کنند تا سیگار را ترک نمایند.

در پایان این مطالعه 12 ماهه، حدود یک پنجم شرکت کنندگان سیگار را ترک کرده بودند. آنها به پیشرفت های چشمگیری در سلامت دهان و دندان خود اشاره کردند.

منبع معتبر دیگری نشان می دهد ترک سیگار خطر ابتلا و پیشرفت بیماری لثه را کاهش می دهد. افراد سیگاری تقریباً 80 درصد بیشتر از کسانی که سیگار نمی کشند در خطر پوکی استخوان و ابتلا به بیماری پریودنتال قرار دارند.

برای ترک هرگز دیر نیست، حتی اگر مدت زمان طولانی سیگار کشیده باشید. هنوز مزایای فوری و بلند مدت آنرا خواهید دید.

ترک سیگار نه تنها از دندان هایتان محافظت میکند، بلکه خطر ابتلا به موارد زیر را نیز کاهش می دهد:

  • سرطان دهان
  • بیماری ریه
  • مشکلات قلبی
  • سایر مشکلات سلامتی

از آنجا که سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، مبارزه با عفونت نیز برای بدن دشوارتر می شود. در نتیجه، استخوان های نگهدارنده دندان ضعیف شده و این امر باعث از بین رفتن دندان ها می شود.

روش های ساده و کاربردی برای ترک سیگار

در اینجا چند نکته برای کمک به شما در ترک سیگار و بهبود سلامت دهان و دندان آورده شده است.

1. از عوامل محرک دوری کنید

بودن در کنار دیگران در حالی که آنها سیگار می کشند می تواند اشتیاق شما را تشدید کند.

تلاش کنید تا از افراد و مکان هایی که وسوسه سیگار کشیدن را در شما زنده می کنند، دور شوید. وقت خود را در مکان هایی که سیگار کشیدن در آن ها ممنوع است، بگذرانید. در هنگام سیگار کشیدن بقیه، آن ها را همراهی نکنید.

2. خود را سرگرم کنید

مشغله و حواس پرتی نیز می تواند به شما در کنترل اشتیاق به سیگار کمک کند. ذهن می تواند در یک زمان فقط روی یک موضوع تمرکز کند. اگر تمایل به کشیدن سیگار دارید، یک فعالیت یا پروژه انجام دهید.

3. به فکر جایگزین نیکوتین باشید

استفاده از پچ نیکوتین یا جویدن آدامس نیکوتین می تواند باعث کاهش ولع مصرف شده و ترک سیگار را آسان تر نماید. دستورالعمل های بسته را با دقت دنبال کنید. ایجاد وابستگی به نیکوتین با این نوع محصولات نیز امکان پذیر است.

اگر محصولات بدون نسخه موثر نیستند، از پزشکتان در مورد داروهایی که به شما کمک می کنند سیگار را ترک کنید، بپرسید.

4. علت ترک سیگار را به خودتان یادآوری کنید

هرکسی انگیزه ای برای ترک دارد. برخی می خواهند سلامت کلی خود را بهبود ببخشند. دیگران این کار را برای خانواده خود انجام می دهند. شاید شما فقط می خواهید پول پس انداز کنید.

به طور منظم در مورد دلیل ترک این عادت تأمل کنید. این می تواند به شما کمک کند تا بر تمایلات شدید غلبه کنید.

5. از به عقب بازگشتن نترسید

اگر زمانی به خود آمدید و دیدید که می خواهید سیگار روشن کنید، خود را تنبیه نکنید یا احساس نکنید که ترک سیگار غیرممکن است. بسیاری از افراد هنگام ترک سیگار دچار عقبگرد می شوند. مثبت بمانید و به مسیر درست برگردید.

6. روان درمانی بروید

گاهی اوقات ترک عادت سیگار کشیدن به روان درمانی و یادگیری روش های جدید برای کنار آمدن با مشکلات نیاز دارد و حتی ممکن است به رفتار درمانی نیز احتیاج باشد. این روش های درمانی در صورتی که در هنگام استرس و ناراحتی سیگار می کشید، می توانند به شما کمک کنند.

عوارض سیگار کشیدن برای دهان و دندان 

  • در مقایسه با فرد غیر سیگاری دو برابر خطر ابتلا به بیماری لثه وجود دارد.
  • هرچه مصرف سیگار بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری لثه نیز بیشتر است.
  • هرچه مدت زمان کشیدن سیگار افزایش یابد، خطر ابتلا به بیماری های لثه بیشتر می شود.
  • درمان های مربوط به بیماری های لثه ممکن است برای افرادی که سیگار می کشند مناسب نباشد.
  • استفاده از تنباکو به هر شکل: سیگار، پیپ و تنباکو بدون دود، خطر ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهد.

اگرچه دندان ها به اندازه سایر اعضای بدن مورد توجه قرار نمی گیرند، اما دانستن تأثیرات سیگار کشیدن بر روی دندان ها و حفره دهان اطلاعات مهمی در روند ترک سیگار محسوب می شود. همه می دانند که استعمال دخانیات برای سلامتی مضر است، اما آیا می دانید این یک عامل عمده در مشکلات دندان نیز هست؟ اگرچه گام های بلندی در این راستا برداشته شده است، اما همه گیری توتون و تنباکو همچنان ادامه دارد. با این وجود، طبق گفته وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، فرصت های زیادی برای از بین بردن این عادت وجود دارد.

چرا باید در مورد اثرات دهانی سیگار نگران باشید؟ لبخند سالم برای بیشتر بزرگسالان از اهمیت بالایی برخوردار است و اغلب اولین چیزی است که مردم هنگام ملاقات اولیه با فرد دیگری متوجه آن می شوند و هیچ کس لبخند کسل کننده یا بد رنگ نمی خواهد، چه برسد به اینکه بوی بد دهان هم به این مشکل اضافه گردد. مسئله این است که مسواک زدن معمول فقط نیمی از راه حل است. این کار لکه ها را از بین نبرده و به خودی خود بوی بد دهان را کاهش نمی دهد. علاوه بر این، حتما به دنبال تمیز کردن مکرر دندان هایتان باشید. این معاینه ها می تواند آغازگر گفتگویی باشد که راهی برای ترک سیگار به شما نشان دهد.

 

علل و روش های جلوگیری از عفونت لثه

اثرات سیگار بر روی دندان و حفره دهانی

طبق سایت بهداشت دهان و دندان انجمن دندانپزشکی، استعمال دخانیات باعث ایجاد لک دندان، بوی بد دهان و کاهش حس چشایی می شود. با گذشت زمان، سیگار کشیدن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و این امر سبب ایجاد عوارض جانبی می گردد که شامل کاهش توانایی بهبود پس از جراحی است. به همین دلیل، سیگار کشیدن نیز یکی از مهمترین عوامل خطر مرتبط با لثه یا بیماری پریودنتال است که باعث التهاب در اطراف دندان می شود. این تحریک می تواند بر استخوان و سایر ساختارهای پشتیبانی کننده تأثیر بگذارد و مراحل پیشرفته آن می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

استفاده از تنباکو – به ویژه تنباکو بدون دود – خطر ابتلا به سرطان دهان را نیز افزایش می دهد، که به دلیل وجود رگ های خونی و غدد لنفاوی سر و گردن می تواند تهاجمی باشد.

در نهایت، اثرات سیگار کشیدن بر روی دندان ها می تواند منجر به پوسیدگی دندان گردد، و دندانپزشکی ترمیمی را با چالش مواجه کند. از آنجا که تنباکو باعث تغییر رنگ دندان می شود، نتایج زیبایی درمان ترمیمی همیشه ایده آل نیست – چه از نوع خارجی و چه از نوع اصلی. علاوه بر این، کاهش لثه می تواند باعث ایجاد حاشیه های ناهموار در تاج ها و نیاز به ترمیم های دیگر گردد.

نقش دندانپزشک در ترک سیگار

متخصصان بهداشت دندان نقش مهمی در ترک سیگار دارند و می توانند میزان موفقیت در ترک سیگار را افزایش دهند. طبق گفته مرکز تحقیقات و مداخله دخانیات دانشگاه ویسکانسین، کیفیت و ویژگی های تیم دندانپزشکی به طور منحصر به فرد برای مبارزه با این عادت سرسخت می تواند عاملی موثر باشد.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: 02126140134 

سوالات متداول

ایا بعد از سالها ،ترک سیگار تاثیری روی سلامت دندانها دارد؟

بله حتی اگر سالها سیگار کشیده باشید، ترک آن می تواند سلامت دهان شما را بهبود بخشد و احتمال ابتلا به بیماری لثه و از دست دادن دندان را کاهش دهد.

ایا سیگارهای الکترونیکی بر سلامت دهان و دندان تاثیر دارند؟

نیکوتین موجود در این محصولات می تواند به بافت لثه آسیب برساند و تولید بزاق را کاهش دهد و در نتیجه باعث بوی بد دهان، عقب رفتن لثه و از بین رفتن دندان گردد.

خمیر دندان خوب شامل چه چیزهایی باید باشد؟

یک خمیر دندان خوب باید شامل جوش شیرین، آب اکسیژنه،زغال فعال، روغن نارگیل و زردچوبه باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان