آبان ۷, ۱۴۰۲

آیا جراحی ایمپلنت دندان درد دارد؟

فهرست

خیلی از کسانی که می‌خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند نگران درد بعد از ایمپلنت هستند و می‌پرسند این درد تا چه مدت بعد از فرآیند همراه آن‌هاست.

درد بخشی از زندگی است. متاسفم که این مقاله را با یادآوری چنین حقیقت تلخی شروع می‌کنم اما واقعاً همینطور است!

کسانی که ایمپلنت انجام می‌دهند به احتمال زیاد کمی درد بعد از ایمپلنت خواهند داشت اما اینکه این درد چقدر طول می‌کشد و چقدر شدت دارد، بسته به هر فردی متفاوت است. به علاوه، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها این درد را برطرف کنید یا به حداقل برسانید.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

بله، بعد از اینکه دندانی را ایمپلنت می‌کنید کمی درد احساس خواهید کرد. در حین فرایند ایمپلنت هیچ دردی احساس نمی‌کنید زیرا پزشک آن ناحیه را بی‌حس می‌کند اما بعد از فرایند، به محض اینکه داروی بی‌حسی اثر خود را از دست داد، دردتان آغاز می‌شود.

میزان دردی که بعد از کاشت ایمپلنت احساس می‌کنید به این بستگی دارد که پزشک چقدر روی ساختار لثه‌ها تغییر ایجاد کرده و اینکه چه تعداد ایمپلنت انجام داده‌اید. هرچه فرایند طولانی‌تر باشد و ایمپلنت‌های بیشتری انجام داده باشید، درد بعد از جراحی هم بیشتر خواهد بود.

در حین انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت باید تا حدودی انتظار درد و ناراحتی را داشته باشید. اما افرادی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند تا به حال از تجربه درد غیرقابل تحمل هنگام عمل جراحی شکایتی نکرده اند.

با اعصاب بی حس شده می توانید انتظار داشته باشید که در طی روش کاشت دندان خود دردی احساس نکنید. ممکن است در بعضی مواقع احساس فشار کنید اما نباید باعث ناراحتی شما شود. برای بیمارانی که با اقدامات دندانپزشکی دچار اضطراب می شوند، آرام بخش استفاده می شود.

ایمپلنت چقدر دردناک است؟

ایمپلنت دردناک نیست زیرا با بی حسی موضعی برای بی حس شدن کامل دهان انجام می شود. پس از کاشت دندان، با از بین رفتن بی حسی  ممکن است بیمار درد خفیف احساس کند. افرادی که تحت این عمل قرار می گیرند، می گویند این درد کمتر از درد کشیدن دندان است.

ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

این عمل خود 1 تا 2 ساعت طول می کشد و زمان بهبود آن 3 تا 6 ماه است. در طول این زمان ، آلیاژ تیتانیوم (همان ماده ای که در جایگزینی مفصل استفاده می شود) با بافت استخوانی اطراف آن ادغام می شود و بهبود می یابد.

درد ایمپلنت چند روز است؟

نمی‌توان زمان دقیقی را برای این درد مشخص کرد چراکه میزان و طول این درد برای هر فردی متفاوت است. با این حال، معمولاً افراد حداکثر تا 10 روز بعد از جراحی این درد را احساس می‌کنند. خوشبختانه پزشک برایتان مسکن‌هایی تجویز می‌کند تا دردتان را تسکین دهد. علاوه بر این، ممکن است بعد از جراحی کمی تورم هم داشته باشید که معمولاً پس از 3 تا 5 روز از بین می‌رود.

 

برای اطلاع از تعرفه های دندانپزشکی ایمپلنت اینجا کلیک کنید

بنابراین بعد از ایمپلنت کمی درد خواهید داشت اما این درد فقط یک هفته یا حداکثر ده روز طول می‌کشد.

مدت زمان درد ایمپلنت

در زیر جدول زمانی تهیه کرده‌ام که به شما نشان می‌دهد در طول دوره ریکاوری، چه میزان دردی را احساس خواهید کرد:

درد ایمپلنت دندان بعد از یک هفته

کاملاً عادی است که بعد از یک هفته هنوز در این نقطه از دندانتان کمی درد داشته باشید. در صورت احساس درد، داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده را بخورید و به نکاتی که گفته عمل کنید. این دوره حداکثر تا ده روز بعد از جراحی تمام می‌شود.

درد ایمپلنت دندان بعد از دو هفته

در این زمان درد دیگر باید آرام شده باشد ولی اگر باز هم احساس درد داشتید، ممکن است به خاطر عفونت باشد. پس باید خیلی سریع با پزشکتان تماس بگیرید.

درد ایمپلنت دندان بعد از سه تا چهار ماه

در این مرحله اگر هنوز هم دردی احساس می‌کردید، احتمالاً به خاطر یکی از دلایل زیر است:

  • بیماری خودایمنی
  • خون‌رسانی ضعیف
  • تداخل دارویی
  • ضعیف بودن سلامت کلی
  • عفونت
  • وجود مایعات بیش از حد در خون
  • واکنش بدن و پس زدن ایمپلنت
  • واکنش آلرژیک
  • آسیب دیدن عصب یا بافت دهان

در مورد هر یک از موارد زیر باید فوراً با پزشک تماس بگیرید.

مدت زمان ایمپلنت دندان چقدر است؟

درد ایمپلنت دندان بعد از یک سال یا بیشتر

اگر یک یا چند سال بعد از کاشت دندان هنوز احساس درد داشتید، می‌تواند به یکی از دلایل زیر باشد:

  • سیگار کشیدن متداوم
  • دندان‌قروچه
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • نبود بافت لثه در آن ناحیه
  • قرار گرفتن سر یا گردن در معرض پرتو رادیویی
  • نبود استخوان در فک
  • عفونت

در این مرحله هم اگر همچنان دردی احساس می‌کردید، حتماً موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

درد بعد از کاشت ایمپلنت اجتناب‌ناپذیر است اما تنها یک هفته طول می‌کشد. اگر مدت بیشتری این درد را احساس کردید، حتماً مشکل جدی‌تری وجود دارد که باید به آن رسیدگی کنید.

عوامل مؤثر در درد شدید ایمپلنت

دردی که بعد از کاشت موفق ایمپلنت احساس می‌کنید طبیعی است اما گاهی ممکن است مشکلات دیگری هم به وجود بیاید که این درد را تشدید می‌کند. در زیر به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

سست بودن هیلینگ کپ

هیلینگ کپ، کلاهک یا پیچ کوچکی است که در جلسه اول کاشت بالای ایمپلنت قرار می‌دهند تا در این مدت بافت لثه التیام پیدا کند. گاهی ممکن است در این حین پیچ کوچکی که بالای ایمپلنت قرار دارد کمی شل شود. در این صورت پزشک کلاهک را خارج کرده، آن را تمیز و دوباره محکم می‌کند. اگر چنین مشکلی برایتان به وجود آمده باشد، قبل اینکه پزشک آن را درمان کند ممکن است درد داشته باشید.

سست بودن ایمپلنت

اگر تراکم استخوان داخل فک‌ها به اندازه کافی نباشد، ایمپلنت دندان بعد از مدتی شل می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود کمی احساس درد یا ناراحتی داشته باشید. در بیشتر این موارد پزشک مجبور می‌شود ایمپلنت را خارج کرده و دوباره نصب کند.

عفونت

عفونت لثه از هر نوعی که باشد باعث درد می‌شود اما اگر زود به این عفونت رسیدگی کنید مشکل کاملاً قابل‌درمان است.

پس زدن ایمپلنت توسط بدن

گاهی ایمپلنت با دندان بیمار جوش نمی‌خورد و بدن آن را پس می زند. در این صورت می گوییم عمل ایمپلنت ناموفق بوده‌است. اگر این اتفاق برایتان بیفتد، ایمپلنت شل می‌شود و احساس درد خواهید کرد.

سوختن استخوان

اصلاً نگران نباشید! این عارضه اصلاً رایج نیست ولی در بعضی موارد مشاهده شده‌ است و ما وظیفه داریم آن را بیان کنیم تا در انتخاب دندانپزشک خود دقت کنید.. گاهی گرمای مته دندانپزشکی به استخوان بیمار (آستخوانی که در ناحیه ایملپنت قرار دارد) آسیب می زند که به‌اصطلاح می گوییم دندان سوخته‌است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، دندانپرشک مجبور می‌شود ایمپلنت و همچنین تمام استخوان‌های آسیب‌دیده را خارج کند.

آسیب دیدن عصب

این مورد هم مانند مورد قبل بسیار نادر است و به مهارت دندانپزشک شما بستگی دارد. اگر دندانپزشک ایمپلنت را نزدیک به عصب بکارد یا با مته دندان‌پزشکی به عصب آسیب بزند، بیمار دران ناحیه احساس درد می‌کند. در این مواقع پزشک مجبور می‌شود ایمپلنت را خارج و از نو نصب کند.

همانطور که گفتیم بعضی از شرایط نادر، مانند عفونت، آسیب به عصب، پس زدن ایمپلنت توسط بدن باعث می‌شوند بعد از گذشت هفت تا ده روز از ایمپلنت، همچنان احساس درد کنید.

رعایت نکات مراقبتی بعد از ایمپلنت تأثیر بسزایی در کاهش درد دارد.

در این مقاله می توانید با این توصیه های مراقبتی آشنا شوید:

نکات مراقبت از ایمپلنت

تسکین درد دندان بعد از ایمپلنت 

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن درد بعد از ایمپلنت را کاهش دهید و آن را به حداقل برسانید. در زیر توصیه‌هایی برای کاهش درد آورده‌ایم.

دندانپزشک مناسبی انتخاب کنید

درست است که بعضی دندانپزشک ها هزینه خیلی کمتری می‌گیرند اما این مسئله اصلاً معیار خوبی برای انتخاب دندانپزشک نیست. معمولاً کسانی که هزینه کمتری دریافت می‌کنند، به همان اندازه خدمات ضعیف‌تری را هم به شما ارائه می‌دهند. حتی اگر بعد از فرایند با آن‌ها تماس بگیرید و بگویید درد دارید، به احتمال زیاد توصیه مفیدی به شما نمی‌کنند.

بعد از جراحی به تمام توصیه‌های پزشک عمل کنید

پزشک معمولاً بعد از جراحی توصیه‌های به بیمار می‌کند که باید حتماً آن‌ها را رعایت کند. توجه داشته باشید که این مسئله هم برای سلامت دهان و هم برای سلامت کل بدنتان بسیار ضروی است.

دارو

پزشک به احتمال زیاد برای از بین بردن درد بعد از جراحی مسکن‌هایی را برایتان تجویز می‌کند (معمولاً ایبوپروفن). اگر دوزی که پزشک تجویز کرده برایتان کافی نیست و دردتان را آرام نمی‌کند، با پزشک تماس بگیرید و از او بخواهید دوز دارو را افزایش دهد یا اینکه مسکن قوی‌تری برایتان تجویز کند.

یخ

چند روز اول بعد از جراحی، بخصوص روز اول، می‌توانید با کمی یخ ناحیه اطراف ایمپلنت را بی‌حس کنید یا التهاب آن را کاهش دهید. کافی است کمی کمپرس یخ روی گونه و مناطق حساس صورتتان بگذارید. حتی می‌توانید کمی سبزیجا یخ‌زده را داخل پارچه بپیچید و به جای یخ از آن استفاده کنید.

آب‌نمک

کمی آب گرم را با نمک مخلوط کنید و به‌آرامی دهانتان را با آن شستشو دهید. این کار باکتری‌های عفونت‌زای داخل دهان را از بین می‌برد و به این ترتیب دردتان را تسکین می‌دهید. ممکن است هنگام شستشوی دهان کمی احساس سوزش داشته باشید ولی این کار در کل دردتان را کمتر می‌کند.

غذای سرد و نرم

در دوره ریکاوری از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید و بیشتر غذاهای سرد و نرم، مثل ماست، اسموتی و غذاهای پوره‌ای بخورید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

توصیه می‌شود در روز 2 تا 3 بار دندانتان را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. این نکته بسیار مهم است و باید حتماً آن را رعایت کنید. البته توجه داشته باشید؛ گاهی پزشک توصیه می‌کند که اطراف ناحیه جراحی‌شده را مسواک نزنید و باید مراقب آن قسمت باشید.

چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟

استراحت

در این مدت به بدن و فکتان استراحت بدهید. از فعالیت شدید بپرهیزید و هیچ شیء سنگینی بلند نکنید. بگذارید بدنتان تمام انرژی‌اش را صرف التیام بافت دهانتان کند.

بنابراین با استفاده از روش‌هایی مانند کمپرس یخ، استراحت کردن، شستشوی دهان و خوردن مسکن، می‌توانید درد بعد از ایمپلنت را کاهش دهید.

آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت درد دارد؟

پیوند استخوان منجر می شود تا استخوان فک بیش از پیش تحلیل نرفته و از هر گونه ابتلا به بیماری های لثه ای جلوگیری شود. با استفاده از پیوند استخوان فرد بیمار دچار تورم و درد در ناحیه جراحی می شود. تمامی این مشکلات را می توان به راحتی با استفاده از آنتی بیوتیک ها و مسکن ها، برطرف نمود.

درد ایمپلنت بعد از یکسال

همانطور که گفتیم بعد از ایمپلنت دندان کمی درد احساس خواهید کرد (که تعجبی هم ندارد) اما این درد نباید بیش از ده روز طول بکشد و اگر چنین اتفاقی افتاد باید حتماً با پزشکتان تماس بگیرید. در عین حال، راه‌هایی هم وجود دارد که می‌توانید با کمک آن میزان زیادی از این درد را کاهش دهید.

به علاوه، تحمل این درد ارزشش را دارد زیرا بعد از آن دیگر یک عمر دندان‌هایی مانند دندان های خودتان را خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان