آبان ۱۴, ۱۴۰۲

مزایای پروتز دندان

فهرست

مزایای پروتز دندان: پروتز های دندان در دندانپزشکی برای بیماری در نظر گرفته شده که تمام دندان ها یا تعدادی از دندان ها را از دست داده اند. در روش پروتز دندان علاوه بر اینکه مشکل دندان از دست رفته شما رفع می شود بافت های دهان و فک هم ترمیم میشود. سلامت و زیبایی دهان و دندان برای بیماران از طریق ایمپلنت ها و روش های مختلف پروتز کردن دندان، تاج ها و سفید کردن دندان ها به دست می آید. این روش از طریق تشخیص، برنامه ریزی در درمان و توانبخشی و نگهداری پروتز دندان میتواند حرکت دهان و دندان، زیبایی و سلامتی آنها را رو بهبود بخشد. در ادامه توضیحات کامل تری در خصوص مزایای پروتز دندان ارائه نموده ایم:

مزایای پروتز دندان

 پروتز دندان به عنوان یکی از مهمترین و پرکاربردترین روش های زیبایی دهان و دندان شناخته می شود که به دلیل داشتن نتایج مناسب و همچنین جای گیری درست در دندان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. پروتز دندان شامل دندان های هست که با توجه به قالب دندان و دهان هر فردی ساخته می شود و به طور کلی به دو نوع دسته بندی می شود. در ادامه با هر دو نوع آن آشنا خواهیم شد:

پروتزهای ثابت

همانطور که از نام این نوع پروتز پیداست، پروتز های ثابت دندان شامل پروتزهایی هستند که به طور ثابت به روی پایه دندان ها قرار میگیرند. این پروتز ها از دو بخش پل و روکش ساخته شده اند. روکش برای دندانی که تراش خورده است قرار میگیرد و پل هم روی دندان های پایه و یا دندان های جایگزین قرار میگیرد. پروتزهای ثابت خود به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که هر یک از انواع آن ویژگی های متفاوتی با یکدیگر دارند. به همین دلیل برای انتخاب روش مناسب برای پروتز دندان ابتدا باید دندانپزشکی ماهر پیدا کرده و سپس با مراجعه به مطب دندانپزشک، با بهترین روش پروتز دندان ثابت متناسب با دهان خود آشنا خواهید شد.

نحوه انجام پروتز دندان

پروتزهای متحرک

پروتز های متحرک نوع دیگری از روش های پروتز دندان به شمار می رود که این نوع از پروتز های دندان قابل خارج کردن و جابه جایی هستند که به راحتی میتوان ان را خارج کرد و مجدد در داخل دهان گذاشت. پروتز های متحرک به صورت جایگزین دندان ها داری بافتی نرم با یک پروتز غیر دائمی است که می تواند برداشته شود.
پروتز های متحرک میتواند شامل یک ردیف کامل دندان (پروتز های کامل) یا تعداد فضایی خالی دندان یا گروهی (پروتز های جزئی) باشد. پروتز های کامل و پروتزهای جزئی از قبل طراحی و ساخته شده و معمولا یک پایه فلزی دارند و همچنین کلاپ های کوچکی که روی دندان ها نشسته و مانع از انقباض آنها می شوند. البته تمامی دندان های پروتز متحرک دارای پایه فلزی نیستند و برخی از آنها با استفاده از چسب بر روی فک متصل می شوند. گاهی اوقات قطعات باقی مانده میتواند برای کمک به حفظ دندان مصنوعی مانند مگنت های کوچکی که در سطح ریشه دندان های فرسوده قرار می گیرند استفاده شود. توجه داشته باشید که تجربه بیمار نقش اساسی را در نتیجه پروتز خواهد داشت و چنانچه تجربه کافی برای تمیز نگه داشتن پروتز ها نداشته باشید باید حتما راهنمایی هایی از دندانپزشک معالج دریافت کنید.
بسیاری از افراد تصور میکنند. ساخت پروتز دندان یک فرایند آسان و سریع است. در حالی که این کار بسیار حساس و دقیق انجام میگیرد. این کار هم در دندان پزشکی و هم برای تکنسین ها نیاز به تجربه و مهارت کامل دارد. برای پروتز های کامل اغلب لازم است ۶ جلسه مراجعه برای بازدید داشته باشد که البته برخی از مراحل آزمایشگاهی را میتوان در یک روز هم طی کرد اما در صورتی که به اقدامات اضافه تر نیاز باشد مجبور به مراجعه دوباره به مطب دندانپزشک خواهید شد. پروتز های متحرک، روکش های لثه را پوشش میدهد اما با بافت لثه مانند آن هیچگونه تفاوتی در میان لثه طبیعی و بافت این دندان ها احساس نمی کنید.

مراحل پروتز دندان

پس از قالب گیری از فک بالا و پایین بیمار، با توجه به دندان های از دست رفته، پروتز دندانی ساخته میشود. البته بستگی به نوع ثابت و متحرک دندان روش ساخت پروتز متفاوت خواهد بود. در ساخت پروتز دندان باید به معیارهای مختلفی توجه نمود تا بهترین نتیجه حاصل شده و دندان ساخته شده به بهترین شکل ممکن بر روی فک قرار گیرد. ساخت پروتز دندان معمولا بین یک هفته تا ده روز به طول می انجامد و پس از ساخت پروتز، طی مراحلی خاص بر روی پایه دندان قرار داده می شود.

مزایای پروتز دندان

پروتز دندان دارای مزایایی است که برخی از آنها عبارتند از:
• پروتز های دندان میتوانند جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته شما باشد. همچنین پروتز دندان به شما کمک میکند تا لبخند شما زیباتر شده و به راحتی غذا را جویده و بدون مشکل صحبت کنید.
• یک پروتز دندانی میتواند شامل ایمپلنت ها، پروتز های دندان و تکنیک های دیگری باشد تا مجددا یک ردیف دندان کامل و جذاب داشته باشین.
• پروتز های دندانی می توانند جایگزین دندان های معیوب شود
• متخصص پروتز دندان میتواند ظاهر دندان های موجود را در دهان شما بهبود بخشد.
• پروتز های دندان تنها جایگزین دندان های خراب نیستند
بلکه می توانند ظاهر و وضعیت دندان های موجود را بهبود بخشد و منظم کند.
• پروتز های دندان به صورت ثابت و متحرک ساخته میشوند و با پروتز های متحرک شما میتوانید در مواقع لزوم ان را خارج کرده و مجدد به دهان گذاشت.
پروتز دندان امکان انتخاب به شما می دهد
یکی از مهمترین مزیت های پروتز دندان به وجود تنوع در آن نسبت داده می شود. بی شک هر یک از فک ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود و به همین دلیل نمی توان یک نوع پروتز را مناسب برای تمامی افراد دانست و ابتدا باید معاینان از دهان فرد صورت گیرد تا بتوان بهترین گزینه را برای ترمیم و جایگزینی دندان انتخاب نمود. همانطور که در بخش های قبل به آن اشاره شد پروتز دندان به دو نوع متحرک و ثابت دسته بندی می شود که هر یک از این روش ها نیز خود در انواع مختلفی اجرا خواهند شد. افرادی که فک ضعیفی داشته و یا به هر دلیلی از انجام پروتز ثابت خودداری می کنند خواهند توانست با استفاده از پروتز دندان متحرک، محل دندان های از دست رفته خود را جایگزین کنند.

پروتز دندان و تاثیر بر زیبایی

زیبایی چهره یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. چهره یکی از بخش های تاثیرگذار بر زیبایی فرد به شمار می رود و سفید دانه های دهان بیشترین تاثیر را بر طرح لبخند فرد گذاشته و در صورت سالم بودن آنها شاهد زیبایی چشمگیری در چهره خواهیم بود. حال در صورتی که یک یا چندی از دندان های فرد افتاده باشند زیبایی فرد تهدید شده و طرح لبخند جالبی نخواهید داشت. روش های پروتز دندان می توانند به بهترین شکل ممکن مشکلات دندانی شما را رفع کرده و چهره ای جذاب برایتان به ارمغان آورند. هریک از روش های پروتز را که برای دندان های خود انتخاب کرده باشید بهترین نتیجه را شاهد بوده و تمامی عیوب دندانی خود را پوشش خواهید داد. پس یکی از مهمترین مزیت های انجام پروتز دندان، رفع مشکلات زیبایی دندان ها است.

پروتز دندان و رفع مشکل تغذیه

دندان ها به عنوان اولین مرحله برای هضم غذا به کار می روند که وظیفه خرد کردن مواد غذایی را بر عهده داشته و هضم غذا را سهولت می بخشند. چنانچه دندان های فرد ناسالم بوده و یا افتاده باشند در خرد کردن غذا دچار مشکل خواهید شد. این مورد می تواند باعث برخی بیماری ها شود و هضم نشدن کامل غذا درد معده را در پی خواهد داشت. چنانچه چندی از دندان های خود را از دست داده باشید بهتر این موضوع را درک خواهید کرد چرا که امکان جویدن غذا وجود نداشته و یا با مشکلاتی همراه خواهد بود. دندان هایی که با پروتز محل دندان های از دست رفته را می پوشانند این مشکل را به طور کلی برطرف خواهند کرد.

پروتز دندان خود را به چه کسی بسپاریم؟

اینکه پروتز دندان ها را به چه کسی بسپاریم از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که امروزه دندانپزشکان متعددی در این زمینه فعالیت می کنند که هریک از آنها ویژگی های متفاوتی داشته و خدمات منحصر به فرد خود را ارائه می کنند. دکتر افشار یکی از بهترین ها در شمال تهران است که با تجربه ای که در زمینه دندانپزشکی دارد می تواند بهترین نتایج را برایتان به ارمغان آورد. میزان هزینه های تعیین شده برای پروتز دندان در این مرکز مناسب بوده و همگان می توانند از آن استفاده کنند.

جراحی دندان عقل نهفته

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان