آبان ۲۸, ۱۴۰۲

مراحل ارتودنسی دندان

فهرست

زیبایی چهره از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بی شک هر فردی به دنبال راه هایی است تا بتواند زیبایی چهره خود را به دست آورد. دندان ها یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر زیبایی چهره فرد به شمار می روند و این سفید دانه ها هرچند ریز اما مزیت های بسیاری برایتان خواهند داشت. گاهی اوقات دندان های خود را از دست می دهیم یا گاهی اوقات به دلیل تغییر رنگ، نیاز به ترمیم آنها خواهیم داشت. کج بودن دندان ها یکی از معضلاتی است که بسیاری با آن مواجه می شوند و این مشکل باعث بد جلوه کردن طرح لبخند شده و اعتماد به نفس فرد را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. از این رو روش ارتودنسی مورد توجه قرار گرفته و با استفاده از این روش می توان کلیه دندان ها را در یک خط صاف چید تا بیشترین زیبایی را داشته باشند. ارتودنسی یک روش سرپایی نیست و برای استفاده از آن باید صبور بوده و نتیجه را در مدت زمان بیشتری مشاهده کنید. در ادامه توضیحات کامل تری در خصوص مراحل ارتودنسی دندان ارائه نموده ایم:

مراحل ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان یکی از بهترین روش های زیبایی دندانپزشکی است که با استفاده از آن می توانید از شر دندان ها کج خلاص شده و طرح لبخندی زیبا برای خودتان به ارمغان آورید. ارتودنسی در انواع مختلفی اجرا می شود و اصلی ترین دلیل تمایز آنها را می توان به دو نوع متحرک و ثابت نسبت داد که هر یک از این روش ها مراحل خاص خود را خواهند داشت. البته نوع ثابت ارتودنسی شناخته شده ترین روش است و از این رو در این مطلب می خواهیم مراحل انجام ارتودنسی ثابت را مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید که ارتودنسی دندان توسط دندانپزشکان متخصص انجام می شود و به همین دلیل مراحل انجام آن نیز توسط دندانپزشکان متفاوت خواهد بود. مراحل ارتودنسی دندان از قرار زیر است اما باید بدانید که ممکن است برخی از دندانپزشکان کلیه این مراحل را انجام ندهند.

 انتخاب دندان پزشک

اولین و مهمترین مرحله در ارتودنسی دندان مربوط به انتخاب دندانپزشک معتبر می شود. چنانچه دندانپزشک حرفه ای را برای انجام امورات دندانپزشکی خود انتخاب کرده باشید هیچگونه نگرانی از بابت کیفیت عمل نخواهید داشت. دندانپزشک پس از مراجعه، معاینات مورد نیاز را بر روی دندان های شما به انجام خواهند رساند و به درستی مشکلات دندان های شما را تشخیص خواهند داد. توجه داشته باشید که در این مرحله پس از تشخیص ارتودنسی توسط دندانپزشک، باید به یک متخصص ارتودنتیست مراجعه نمایید.

مشاوره با ارتودنتیست

در این مرحله دندانپزشک وظیفه بررسی دندان های شما را بر عهده دارد و می توانید راهنمایی های مورد نیاز را از دندانپزشک دریافت کرده و به مشاوره با وی بپردازید. در این مرحله دندانپزشک پس از معاینه، از دندان های شما اشعه ایکس خواهد گرفت تا بتواند کلیه مشکلات دندان های شما را به درستی تشخیص دهد. دندانپزشک بهترین نوع ارتودنسی را برای حفظ سلامت دندان هایتان پیشنهاد خواهد کرد.

مراحل ساخت پروتز دندان

طرح درمان

هر فردی ممکن است مشکل خاصی در دندان های خود داشته باشد و از این رو مشکلات دندانپزشکی برای هیچ کس یکسان نخواهد بود. پس در نتیجه، روش های درمانی نیز برای رفع فواصل و همچنین مشکلات آندربایت و اوربایت متفاوت خواهد بود. طرح درمان دندان های هر فردی با توجه به شرایط و مشکلات دندان های فرد در نظر گرفته می شود و نوع مراحل درمانی ارتودنسی کودکان و بزرگسالان بیشترین تفاوت را با یکدیگر دارند.

برطرف کردن مشکلات دهان و دندان

ارتودنسی یکی از عمل های زیبایی دندان ها به شمار می رود و چنانچه تنها مشکل دندان هایتان نامنظم بودن و داشتن فاصله میان سفید دانه هاست، ارتودنتیست پس از معاینه کار خود را آغاز خواهد کرد. ارتودنسی زمانبر بوده و حدود 6 الی 3 سال به طول خواهد انجامید. اما چنانچه مشکلات دیگری نیز متوجه دندان هایتان باشد باید ابتدا این مشکلات را برطرف نمایید. در مرحله معاینه، کلیه مشکلات دندان هایتان اعلام می شود و باید کلیه این مشکلات را رفع کرده و سپس برای انجام ارتودنسی به مطب دندانپزشک مراجعه نمایید.

نصب براکت

این مرحله به عنوان زمانبر ترین مرحله در ارتودنسی دندان به شمار می رود. براکت هم در ارتودنسی های ثابت و هم در نوع متحرک آن نصب می شود و باید حتما به صورت کاملا دقیق انجام شود. برای نصب براکت ها ابتدا سطح دندان کاملا تمیز شده و بدون هیچگونه چربی و لغزندگی خواهد شد. سپس براکت ها به وسیله چسب مخصوص به روی دندان های فرد متصل می شوند تا بتوان به وسیله این ذرات ریز فلزی، دندان ها را در جهت مورد نیاز به حرکت درآورد.

اضافه شدن سیم ارتودنسی

پس از اینکه براکت ها به صورت کامل بر روی دندان ها نصب شدند نوبت به وصل کردن آنها می رسد. سیم های بکار رفته برای ارتودنسی به شکل نیم دایره بوده و به راحتی می توان آنها را به وسیله براکت ها قفل کرد. این دندانپزشک است که میزان اندازه سیم ها را تشخیص داده و آن را خواهد برید که البته در برخی بخش های ارتودنسی نیز شاهد خم شدگی این سیم ها خواهیم بود. پس از اینکه سیم به کلیه براکت ها متصل شد نوبت به تنظیم آن خواهد رسید. فشاری که سیم ارتودنسی باید به دندان ها وارد کند توسط دندانپزشک تنظیم خواهد شد.

گرفتن راهنمایی از دندان پزشک

پس از اینکه براکت و سیم بر روی دندان های شما اضافه شدند تازه اول کار هستید چرا که این فلزات ریز به مدت طولانی در داخل دهان شما باقی خواهند ماند و باید به آنها عادت کنید. پس باید اطلاعاتی در رابطه با نحوه زندگی با بریس های فلزی به دست آورید. در این مرحله دندانپزشک کلیه اطلاعات مورد نیاز برای مراقبت درست از دندان ها و ارتودنسی انجام شده را ارائه خواهد نمود. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در دوران بعد از ارتودنسی متفاوت خواهد بود از این رو دندانپزشک نحوه عملکرد درست و رعایت بهداشت دندان را به شما آموزش خواهد داد. استفاده کردن از برهی محصولات برای دندان هایتان مفید بوده و طول درمان را نیز کاهش خواهد داد که دندانپزشک پس از انجام ارتودنسی به شما پیشنهاد خواهد کرد.

مراجعه جهت ویزیت

سیم ارتودنسی به منظور فشار وارد کردن بر دندان ها در نظر گرفته شده است که پس از مدتی دندان ها را به حرکت درآورده و شل تر خواهد شد. از این رو نیاز به تنظیم دوباره آن خواهد بود پس باید هر 2 تا 4 هفته به مطب دندانپزشک مراجعه کنید تا سیم و بریس دندان هایتان به درستی تنظیم شوند. تنظیم سیم و میزان فشار وارد شده به دندان بستگی به شرایط کلی دندان هایتان خواهد داشت و در جهتی که نیاز به صاف شدگی بیشتر بوده و یا فاصله میان دندان نیز بیشتر باشد باید فشار زیادتری اعمال گردد. البته تنظیم فشار سیم کاملا تخصصی است و باید حتما به دست دندانپزشک حرفه ای انجام شود. در هر بار مراجعه، سیم عوض شده و کلیه تنظیمات آن نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

اتمام ارتودنسی

پس از اینکه به صورت دوره ای به مطب دندانپزشک مراجعه کردید و دندان هایتان به حالت ایده آل مورد نظرتان رسید نوبت به برداشتن دستگاه های ارتودنسی خواهد رسید. در این مرحله است که شاهد زیبایی دندان های خود خواهید بود چرا که کلیه سیم ها و براکت ها از روی دندان ها جدا شده و دندان هایی صاف خواهید داشت.
توجه داشته باشید که برداشتن وسیله های ارتودنسی آخرین مرحله نیست چرا که باید حتما از ریتینرها و یا نگهدارنده های ارتودنسی نیز استفاده نمایید تا دندان هایتان به حالت قبل برنگشته و ظاهر صاف خود را حفظ کنند. تا چند ماه امکان برگشتن حدودی دندان های صاف شده به حالت قبل وجود خواهد داشت اما نگهدارنده ها مانع از این کار شده و دندان های صاف شما را تثبیت خواهند کرد.

کاندید مناسب ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان به عنوان تنها روشی است که دندان های نامنظم شما را بدون هیچگونه جراحی صاف و زیبا خواهد کرد. صاف کردن دندان ها از روش های مختلفی امکانپذیر است برای مثال: کامپوزیت و یا روکش دندان نیز می تواند بسیاری از نامنظمی های دندان هایتان را رفع نماید اما این روش ها دائمی نیستند و با اضافه کردن مواد در بخش خالی دندان باعث صاف جلوه کردن آنها خواهند شد. پس چنانچه به دنبال روشی مطمئن و دائمی برای رفع مشکل نامنظمی دندان های خود هستید ارتودنسی بهترین انتخاب خواهد بود. دکتر افشار یکی از پزشکان حاذق در کلیه زمینه های دندانپزشکی است که می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

مزایای پروتز دندان

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان