آذر ۷, ۱۴۰۲

مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیت

فهرست

دندان ها با اینکه به عنوان یکی از مستحکم ترین بخش های بدن انسان به شمار می روند اما آسیب پذیر بوده و ممکن است مشکلات جدی برای این سفید دانه ها به وجود آید. پوسیدگی، شکستن، افتادن و… تنها بخشی از مشکلاتی است که ممکن است دندان هایتان با آنها مواجه شوند و از این رو روش های متعددی برای رفع مشکلات دندانی ابداع شده تا بتوانید به سهولت زیبایی دندان های خود را باز پس یابید. کامپوزیت ونیر یکی از بهترین روش های درمانی دندان ها است که به دلیل ویژگی هایی که دارد می تواند بهترین نتایج را برایتان به ارمغان آورد. اما تنها اجرای کامپوزیت ونیر نیست که باید به آن توجه داشت چرا که مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و چنانچه این مراقبت ها به درستی انجام نشوند ممکن است در مدت زمان کوتاه تری خاصیت خود را از دست بدهد. در این مطلب سعی داریم شما را به کلیه مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیت آشنا کنیم. در ادامه با ما باشید:

مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیت

دندان ها نقش بسیار مهمی را در زیبایی فرد ایفا می کنند و از این رو باید توجه ویژه ای به سلامت آنها داشته باشید. ونیر کامپوزیت یکی از روش های موثر بر زیبایی دندان هاست که طی آن یک لایه نازک همرنگ با سایر دندان ها بر روی دندان خراب شده کشیده می شود. دوام و ماندگاری کامپوزیت ونیر در مقایسه با سایر روش ها بالا تر است و به همین دلیل می توانید مدت زمان بیشتری را از آن بهره مند شوید اما باید توجه داشته باشید که مراقبت های پس از انجام ونیر کامپوزیت نقش اساسی در طول عمر دندان های شما خواهند داشت و چنانچه مراقبت های لازم از آن صورت نگیرد در مدت زمان کوتاه تری شاهد خرابی در دندان خود خواهید بود. البته پس از خرابی دندان ونیر کامپوزیت شده نیز امکان ترمیم و بازسازی آن وجود دارد اما چه بسا بهتر است که با مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیت به خوبی آشنا شوید تا میزان هزینه ها را به حداقل رسانده و در صف انتظار نوبت دندانپزشک قرار نگیرید.

 چگونه می توان از ونیر کامپوزیت مراقبت کرد؟

کامپوزیت ونیر به مراقبت های خاصی نیاز نخواهد داشت و چنانچه مراقبت های معمول از دندان را به انجام برسانید می توان از سلامت ونیر کامپوزیت انجام شده نیز اطمینان داشت. برای مراقبت از دندان های خود و افزایش طول عمر آنها باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمیزکاری کامپوزیت دندان

بسیاری بر این باورند که با کامپوزیت دندان نیازی به تمیزکاری دندان ها نیست و مواد کامپوزیتی آسیب ناپذیر هستند. اما باید بدانید که ونیر کامپوزیت دندان نیز نیاز به مراقبت و تمیزکاری مستمر خواهد داشت و در غیر اینصورت حالت اولیه خود را از دست داده و نیاز به ترمیم آن خواهید بود. برای تمیزکاری دندان کامپوزیت شده نیز می توانید از مسواک و نخ دندان استفاده کنید به گونه ای که در طول روز حتما دو بار دندان های خود را مسواک بزنید. رعایت نکردن این نکات علاوه بر خرابی دندان ها، باعث بروز بیماری در سطح لثه ها نیز خواهد شد و این بیماری ممکن است با بیرون آمدن لثه ها خود را نشان دهد. بیرون آمدن لثه ها باعث بیرون آمدن ونیر کامپوزیت شده و مجبور به ترمیم کامپوزیت و درمان لثه ها خواهید شد.

ونیر کامپوزیت دندان های کج

استفاده از خمیر دندان مخصوص

خمیردندان ها در انواع مختلفی ارائه شده اند که هر کدام از آنها ترکیبات متفاوتی با یکدیگر دارند. برخی از این ترکیبات باعث آسیب به بافت لثه و همچنین ونیر کامپوزیت خواهد شد و از این رو باید در انتخاب خمیردندان نهایت دقت را داشته باشید. جوش شیرین، هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات باعث آسیب به دندان ها خواهند شد و در هنگام خرید حتما باید مطمئن شوید که این مواد در ترکیبات خمیردندان نباشد. خمیردندان های ژله ای بهترین انتخاب برای ونیر کامپوزیت خواهند بود چرا که در این نوع از خمیردندان ها کمتر از چنین موادی استفاده می شود و از سلامت ونیر کامپوزیت اطمینان خواهید داشت. توجه داشته باشید که در تمامی مواقع نیاز به استفاده از خمیردندان نیست و توصیه می کنیم که اغلب اوقات با مسواک خالی دندان های خود را تمیز کنید.

توجه به رژیم غذایی بعد از ونیر کامپوزیت

رژیم غذایی شما تاثیر بسزایی بر سلامت دندان های شما خواهد داشت و برای مراقبت از دندان های طبیعی خود نیز باید به رژیم غذایی خود دقت داشته باشید. گاز زدن برخی مواد غذایی نظیر: سیب، تکه های گوشت سفت، هویج، استخوان و… علاوه بر آسیب بر ونیر کامپوزیت ممکن است باعث شکستن آن نیز بشود. غذاهایی که اسید و یا شکر زیادی دارند باعث پوسیدگی دندان های فرد می شوند و از این رو توصیه می کنیم که این خوراکی ها را به مقدار محدود استفاده کنید. نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه و همچنین آبمیوه باعث آسیب و تغییر رنگ ونیر کامپوزیت خواهد شد و در صورت خوردن این مواد غذایی سریعا دندان های خود را بشویید. با اینکه ونیر کامپوزیت به راحتی رنگ نمی گیرد اما در صورتی که مواد غذایی رنگی به مدت طولانی بر روی دندان هایتان باقی بمانند ممکن است باعث ایجاد لکه شود.

جویدن و گاز زدن مواد غذایی

در ابتدا شما باید درک درستی از دندان ها داشته باشید! دندان ها تنها برای جویدن و خرد کردن مواد غذایی نرم استفاده می شوند و به هیچ وجه نباید با دندان ها اقدام به شکستن گردو، پسته، بادام و… کرد. برخی افراد به اشتباه دندان های خود را برای باز کردن درب بطری استفاده می کنند و این امر طبیعی است که در مدت زمان بسیار کوتاه تری شاهد شکستن و از بین رفتن دندان های خود خواهند بود. حال چنانچه این عمل بر روی دندان ونیر کامپوزیت شده انجام شود وضعیت وخیم تر خواهد شد چرا که مواد غذایی سفت، باعث شکستن و خرد شدن ونیر سرامیک خواهند شد. برخی افراد عادت دارند که اشیایی مانند: خودکار، مداد یا یخ را با دندان های خود بجوند اما توصیه می کنیم که قبل از آسیب دیدن دندانهایتان این عادات را فراموش کنید.

مسواک مخصوص برای ونیر کامپوزیت

یکی از مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیت مربوط به استفاده از مسواک مخصوص می شود. در حالت کلی باید مسواک هایی را برای تمیزکاری دندان های خود مورد استفاده قرار دهید که تارهایی نرم و انعطاف پذیر دارند چرا که مسواک های زبر باعث ساییده شدن سطح دندان ها و به ویژه ونیر کامپوزیت خواهند شد.

نوشیدنی های الکلی قاتل ونیر کامپوزیت

نوشیدنی های الکلی برای ونیر کامپوزیت تاثیر بسزایی خواهند گذاشت به گونه ای که مصرف بی رویه نوشیدنی های الکلی باعث از بین رفتن کامپوزیت های پیوندی ونیر شده و آنها را آسیب پذیرتر خواهد کرد. نوشیدنی های الکلی با اینکه سبب افتادن ونیر کامپوزیت نمی شوند اما باعث خرابی زود هنگام کامپوزیت خواهند شد. برخی خمیردندان ها و مواد شوینده دندان نیز حاوی الکل در ترکیبات خود هستند و الکل موجود در این مواد شوینده درست به مانند الکل مشروب، مضر خواهد بود.

دندان قروچه کردن

قروچه کردن دندان ها در هنگام خواب یکی از عادات نامناسبی است که بسیاری از آن رنج می برند. قروچه کردن دندان به معنی فشار دادن سفید دانه ها بر روی یکدیگر است که باعث آسیب جدی به بافت دندان ها خواهد شد. بی شک دندان قروچه در مدت زمان کوتاهی تاثیر خود را بر روی ونیر کامپوزیت خواهد گذاشت و سریعا باید این مشکل را رفع نمایید. استفاده کردن از محافظ شب دندان ها، بهترین انتخاب برای جلوگیری از این مشکل هستند و می توانید این محافظ ها را به راحتی از دندانپزشکی ها و یا داروخانه ها تهیه نمایید.

مراجعه به مطب دندانپزشکی

مراجعه به مطب دندانپزشک مزیت های بسیاری برایتان خواهد داشت و علاوه بر کنترل ونیر کامپوزیت، از سلامت لثه های خود نیز مطمئن می شوید. دندانپزشک، ونیر کامپوزیت انجام شده بر روی دندان هایتان را مورد بررسی قرار می دهد تا در صورت مشاهده هرگونه لب پر شدن و یا تغییر رنگ در آنها از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند. توجه داشته باشید که ونیر کامپوزیت یک روش دائمی برای دندانهایتان نیست و پس از گذشت مدت زمانی مجبور به تعویض آن خواهید شد و دندانپزشک می تواند موعد تعویض ونیر کامپوزیت را به شما گوشزد کند. دکتر افشار یکی از بهترین دندانپزشکان غرب تهران است که با داشتن رزومه ای درخشان، به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها برای ونیر کامپوزیت دندان هایتان به شمار می رود.

ونیر کامپوزیت پشت دندان

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان