آذر ۶, ۱۴۰۲

پروتز دندان چیست؟

فهرست

دندان یکی از مهمترین بخش های بدن انسان است که سلامت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود. سفید دانه های دهان انسان علاوه بر اینکه بر جویدن غذا تاثیر مستقیم دارند بر زیبایی لبخند فرد نیز تاثیرگذار هستند و از این رو در صورت خرابی هریک از آنها باید با استفاده از روش های مختلفی اقدام به رفع مشکل کرده و دندان هایی سالم داشته باشید. روش های ترمیمی دندانپزشکی به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که هر یک از این روش ها ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته و در مواقع متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. چنانچه دندان خود را از دست داده و قصد پرکردن جای خالی آن را داشته باشید پروتز دندان یکی از بهترین روش ها خواهد بود چرا که با استفاده از این روش می توانید به بهترین شکل ممکن جای خالی دندان از دست رفته را پر کنید. اما قبل از هرگونه اقدامی باید بدانید که این روش چیست و چه کاربردی دارد تا بتوانید بهترین نتیجه را شاهد باشید. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

 پروتز دندان چیست؟

روش های ترمیمی متعددی برای دندان ها وجود دارند که برخی از آنها بر روی دندان خراب شده انجام شده و خرابی های دندان را پس از ایجاد تراش و پر شدن دندان برطرف خواهند کرد اما پروتز دندان به روشی گفته می شود که طی آن محل دندان از دست رفته و یا خراب فرد با دندان سالم دیگری جایگزین شود. این روش انواع مختلفی دارد و هر یک از انواع آن با روش متفاوت تری اجرا شده و می توانید با استفاده از آن به دندان هایی زیبا و بدون ایراد دست پیدا کنید. لازم به ذکر است که دندان های تغییر شکل یافته زیبایی طرح لبخند را تهدید می کنند و از این رو باید کشیده شده و دندان سالم در جای آنها قرار داده شود که این روش نیز نوعی پروتز دندان محسوب می شود.

مزیت های پروتز دندان

این روش مزیت های بسیاری برای فرد دارد و به همین دلیل توانسته محبوبیت بسیاری در میان روش های درمانی دندانپزشکی به دست آورد. اصلی ترین مزیت به زیبایی آن نسبت داده می شود چرا که با این روش دندان هایی بدون ایراد در محل دندان از دست رفته قرار داده می شود و به همین دلیل قطعا طرح لبخند فرد نیز تحت تاثیر آن زیباتر خواهد شد. از جمله دیگر مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– کاهش تحلیل رفتگی استخوان فک
– بالا بردن کیفیت زندگی بیماران
– افزایش اعتماد به نفس فرد
– حفاظت کردن از دندان های مصنوعی که جزئی استفاده شده اند.
– نگهداری و بازتوانی از دندان ها

علت جراحی دندان

انواع پروتز

پروتز های دندانی در انواع مختلفی اجرا خواهند شد و در نگاه کلی این روش دندانپزشکی در 3 نوع: پروتز دندان ثابت، متحرک و همچنین ایمپلنت اجرا می شود. هریک از این روش ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه توضیحات کامل تری در این رابطه ارائه کرده ایم:
1- پروتز دندان ثابت
این نوع پروتز محبوبیت بسیاری در میان مردم دارد و به دلیل شباهت بسیار آن به دندان های طبیعی، پس از قرارگیری در دهان هیچگونه تفاوتی با دندان های معمولی در آن احساس نمی کنید. این نوع پروتز ها به دلیل ظاهر مناسبی که دارند از پروتز دندان متحرک محبوبیت بیشتری دارند و مهمترین انواع آن از قرار زیر خواهد بود:
– بریج دندان: بریج دندان با عنوان پروتز دندان ثابت نیز شناخته می شود. افرادی از این روش استفاده می کنند که چند دندان خود را از دست داده باشند. در این روش ابتدا دندان های اطراف محل خالی از دندان تراش داده شده و سپس بریج دندان به مانند پل به این دو دندان متصل می شود تا جای خالی از دندان به صورت کامل پر شود.
– روکش تک واحدی دندان: این مدل از پروتز دندان ثابت برای دندان هایی مناسب است که چندین بار پر شده و یا رنگ خود را به دلیل عصب کشی از دست داده باشند. به عبارتی این روش می تواند استحکام دندان را تقویت کرده و ظاهر زیبایی را برایتان به ارمغان آورد. این روکش بر روی پایه کوچکی که بر روی آن قرار دارد متصل خواهد شد.

2- پروتز دندان متحرک
استفاده از پروتز دندان ثابت در تمامی مواقع امکان پذیر نیست و در این مواقع دندانپزشک تشخیص می دهد که پروتز دندان متحرک اجرا شود. همانطور که از نام این نوع پروتز پیداست، به راحتی می توان آن را درون دهان گذاشته و یا از دهان خارج کرد. بسیاری تصور می کنند که این نوع از پروتز تنها برای سنین بالا مناسب است اما باید بدانید که جوانان نیز از این نوع پروتز استفاده می کنند. از جمله انواع این نوع پروتز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– پروتز کامل دندان: زمانی که حرف از پروتز دندان متحرک می شود تصویر دندان های مصنوعی پدربزرگ ها و یا مادربزرگ ها در ذهن تداعی می شود که معمولا شب هنگام آنها را در داخل لیوان آب مشاهده کرده ایم. این نوع پروتز دندانی زمانی انجام می شود که فرد تمامی دندان های فک خود را از دست داده باشد. البته امروزه این روش کمتر مورد توجه قرار گرفته اما هنوز هم یک روش ارزان برای جایگزینی تمامی دندان های از دست رفته به شمار می رود.
– پروتز دندان پارسیل: این نوع پروتز با نام پروتز دندان تکه ای نیز شناخته می شود که خود به انواع زیر دسته بندی می شود:

1- پروتزهای کرم کبالت که معمولا برای دندان های با انتهای آزاد استفاده می شود. افرادی که مایل نیستند از پروتز دندانی ثابت استفاده کنند نیز می توانند از این روش بهره ببرند.
2- پروتزهای پارسیل تمام آکریل در اغلب مواقع یک درمان موقت به حساب می آیند.
3- پروتز دندان متحرک از نوع پارسیل دارای دو بخش آکریل و آلیاژ فلز می باشد که این پروتزها به دلیل داشتن گیره های فلزی ظاهر زننده ای دارند و از این رو از نوع دیگری از دندان پارسیل که همرنگ دندان است استفاده می شود.
– پروتز دندان اوردنچر: پروتز دندان اوردنچر یکی دیگر از انواع پروتز متحرک دندان به شمار می رود که در این روش دست کامل دندان بر روی دو پایه تیتانیومی متصل می شود. این روش درمانی در مقایسه با پروتز دندان کامل راحت تر است اما نباید انتظار ایمپلنت دندان را از آن داشته باشید.
3- ایمپلنت دندان:
ایمپلنت دندان یکی از روش های ترمیمی محبوب دندانپزشکی است که طی آن می توان تمامی دندان های از دست رفته را جایگزین کرد. در ایمپلنت دندان از یک پایه تیتانیومی و یک رویه فلزی که همرنگ دندان است استفاده می شود. پایه تیتانیومی به مانند پیچ به فک دهان فرد متصل شده و سپس رویه بر روی آن سوار می شود. ایمپلنت یکی از روش های دائمی ترمیمی دندان است اما برای استفاده از آن باید میزان هزینه بیشتری را کنار گذاشته باشید.

قیمت پروتز چقدر است؟

یکی از مهمترین مواردی که قبل از اجرای پروتز باید به آن توجه داشته باشید میزان قیمت این عمل دندانپزشکی است. در بررسی قیمت باید گفت: به هیچ وجه قبل از معاینه نمی توان رقم خاصی برای آن ذکر کرد چرا که عوامل متعددی دست به دست هم می دهند تا در نهایت قیمت دقیق  را مشخص کنند. وجود تنوع در روش های پروتز یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع است چرا که هر یک از روش های پروتز میزان هزینه متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. نوع پزشکی که انتخاب کرده اید نیز تاثیر بسزایی در میزان قیمت پروتز خواهد داشت.

دندانپزشک پروتز دندان کیست؟

امروزه شاهد فعالیت مطلب های متعددی در هر یک از شهرهای کشور هستیم اما آیا می توان به تمامی دندانپزشکان اعتماد کرد؟ اجرای درست و دقیق  از اهمیت ویژه ای در دوام و زیبایی دندان های شما برخوردار است و از این رو هرچه دندانپزشک حرفه ای تری را برای پروتز دندان های خود انتخاب کرده باشید نتیجه بهتری را شاهد خواهید بود. دکتر افشار یکی از بهترین دندانپزشکان منطقه شمال تهران به شمار می رود که به دلیل تجربه ای که در اجرای انواع اقسام روش های درمانی دندانپزشکی دارد می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

قیمت پروتز دندان

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان