آبان ۲۰, ۱۴۰۲

پروتز دندان یا ایمپلنت دندان

فهرست

دندان ها از جمله مهمترین بخش های بدن انسان به شمار می روند که سلامت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و همگان سعی دارند تا با در نظر گرفتن برخی نکات، دندان هایی سالم داشته باشند. خرابی دندان ها یکی از مشکلاتی است که قطعا هر فردی با آن مواجه خواهد شد و انتخاب روش مناسب برای رفع این مشکل یکی از کارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. پروتز و ایمپلنت از جمله بهترین روش های دندانپزشکی به شمار می روند که با کمک این روش ها می توانید به حفظ سلامت دندان های خود کمک کنید. لازم به ذکر است که هریک از این روش ها ویژگی های متفاوتی با یکدیگر دارند و هر یک کاربرد های متفاوتی با یکدیگر دارند. با اینکه هر دو روش پروتز و ایمپلنت دندان می توانند برخی از مشکلات دندانی را پوشش دهند اما انتخاب بهترین روش به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین نتیجه را شاهد باشید. دندانپزشکی که برای انجام امورات دندانی خود انتخاب می کنید بیشترین تاثیر را بر نتیجه کار خواهد داشت که در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

پروتز دندان یا ایمپلنت دندان

خوشبختانه در دنیای امروزی روش های متعددی برای جایگزینی دندانهای از دست رفته ابداع شده اند و از این رو دیگر نگران بی دندان ماندن خود نخواهید بود و می توانید به سرعت محل دندان های از دست رفته خود را پر کنید. هریک از روش های پروتز و ایمپلنت دندان ویژگی های منحصر به فردی نسبت به خود دارند و ابتدا باید با ویژگی های هریک از آنها آشنا شویم تا بتوانیم مناسب ترین مورد را از میان آنها برای دندان هایمان انتخاب نماییم. خالی بودن محل دندان باعث عدم هضم درست مواد غذایی می شود و از این رو رفع این مشکل از جمله ضروریات خواهد بود. اما اینکه پروتز دندان یا ایمپلنت دندان را برای رفع خرابی های دندانی خود انتخاب کنیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تشخیص اینکه چه روشی برای ترمیم دندان های شما مناسب خواهد بود توسط دندانپزشک انجام می شود و پس از معاینه متوجه خواهید شد که چه روشی بهترین نتیجه را خواهد داشت.

 پروتز دندان چیست؟

پروتز دندان یکی از روش های قدیمی دندانپزشکی است و از سالیان دور بر روی فک اجرا می شود. البته روش های پروتز دندان نیز روز به روز پیشرفت هایی را بر خود دیده است و به همین دلیل می توانید مناسب ترین روش را برای جایگزینی دندانهای از دست رفته خود انتخاب نمایید. پروتز دندان در حالت کلی به دو نوع متحرک و ثابت دسته بندی می شود که نوع ثابت آن پایدار تر بوده و کمترین مشکلات را برایتان به دنبال خواهد داشت. هر وقت سخن از پروتز متحرک می شود حتما دندان های مصنوعی پدربزرگان و یا مادربزرگانتان به یادتان خواهند افتاد که این دندان ها را شب هنگام داخل لیوان آب قرار می دادند. این نوع پروتز ها معمولا در مواقعی به کار میروند که فرد کلیه دندان های خود را از دست داده باشد. البته روش های مانند بریج دندان نیز از جمله روش های پروتز دندان به شمار می رود که در مواقعی به کار می رود که چند دندان در میان دندان های سالم فرد افتاده باشد.

پروتز دندانی متحرک چیست؟

 افرادی که یک یا چند دندان خود را ازدست‌داده باشند می‌توانند از این روش برای جایگزینی دندان‌های خود استفاده کنند .در این روش پایه و گیره‌های فلزی بر روی دندان وصل می‌شود که متحرک است یعنی هر وقت خواستیم می‌توانیم پروتز را از دهان خارج کنیم . پروتز دندانی متحرک به سه نوع زیر دسته‌بندی می‌شود :
پروتز دندانی پارسیل: پارسیل ۲ نوع دارد (پارسیل تمام آکریل) فلیپر که در که یک درمان کوتاه‌مدت و موقتی است. ۲ پارسیل کرم کبالت برای افرادی که تمام دندان‌های خود را ازدست‌داده باشند و هیچ پایه ثابتی نداشته باشند که دندان بر روی آن وصل می شود استفاده قرار می‌گیرد.
پروتز دندانی کامل چیست:شاید در افراد مسن این نوع پروتز را مشاهده کنید که شب‌ها وقت خواب دندان‌هایشان را در آب نگهداری می‌کنند و یا اگر مشغول جویدن غذا باشند دندان‌ها از جای خود تکان می‌خورد و یا اگر بیش‌از اندازه در دهان بماند ممکن است حالت سفیدی خود را از دست بدهد. این نوع پروتز خیلی کم به کار می‌رود .پروتز دندانی کامل کم‌هزینه‌تر از سایر پروتزهای دندانی است. ولی هنوز افرادی هستند که این نوع پروتز را انتخاب می‌کنند به دلیل این‌که هزینه کمتری نسبت‌به سایر موارد دارد. در واقع پروتز دندان کامل ظاهر چندان جذابی ندارد تا مشتری را به خود مجذوب کند. پس اگر دنبال یک راه حل موثر و جذاب هستید استفاده از پروتز دندانی کامل را فراموش کنید .

مزایای پروتز دندان

ایمپلنت دندان

پروتز دندان متحرک ممکن است در هنگام غذا خوردن و یا حرف زدن از جایش درآمده و شما را خجالت زده کند و به همین دلیل برای جلوگیری از وقوع این مشکل می توانید از روش ایمپلنت دندان استفاده کنید. چنانچه فک فرد سالم باشد امکان اجرای ایمپلنت دندان بر روی آن وجود خواهد داشت چرا که در روش ایمپلنت، یک پیچ به عنوان پایه بر روی استخوان فک فرد متصل خواهد شد و سپس تاج دندان که دقیقا هم شکل دندان است بر روی آن نصب می شود. چنانچه بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت کنید به مدت 20 سال و حتی بیشتر می توانید از دندان های خود استفاده کنید. ایمپلنت دندان امکان اجرا به صورت تکی و همچنین چند تایی را خواهد داشت و چنانچه فک قوی داشته باشید می توانید قریب به اتفاق دندان های خود را نیز ایمپلنت نمایید. توجه داشته باشید که در صورت از دست دادن دندان های بیشترّ، یک یا دو دندان به عنوان پایه ایمپلنت اجرا می شوند تا بقیه دندان ها بر روی این پایه ها قرار گیرند.

قیمت پروتز دندان و ایمپلنت دندان

قیمت یکی از مهمترین مواردی است که حتما باید به آن توجه داشته باشید. در رابطه با قیمت اجرای ایمپلنت و پروتز دندان باید بدانید که هر یک از این روش ها میزان قیمت متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. قیمت پروتز دندان را نمی توان یک رقم ثابت دانست چرا که این روش درمانی به انواع مختلفی دسته بندی می شود که هر یک از روش های آن میزان قیمت متفاوتی نسبت به یکدیگر خواهند داشت. ایمپلنت یکی از روش های گران قیمت درمان دندان است و از این روش شاید نتوانید کلیه دندان های خود را با این روش درمان کنید. البته عوامل متعدد دیگری نیز در تعیین میزان قیمت ترمیم دندان ها تاثیر خواهند گذاشت که یکی از آنها دندانپزشکی است که برای انجام روش های درمانی دندان انتخاب می کنید. دندانپزشکان حرفه ای معمولا میزان قیمت بالاتری را برای خدمات خود در نظر می گیرند اما در مقایسه با کیفیت بالایی که از آنها شاهد خواهید بود مناسب تر هستند.

مقاومت پروتز و ایمپلنت دندان

بی شک هر فردی به دنبال راه های درمانی است که به کمک آن بتواند چندین سال از دندان های جایگزین شده استفاده کند. اما کیفیت دندان مهمترین عامل تاثیرگذار است و افرادی که از پروتز دندان استفاده کرده اند در اغلب اوقات شاهد حساس بودن آن خواهند بود و به خوبی متوجه می شوید که ممکن است با سخن گفتن و یا غذا خوردن، دندان پروتز شده درآمده و یا لق شود. اما در ایمپلنت دندان شرایط کاملا متفاوت است چرا که در آن دندان به وسیله یک پایه پیچی تیتانیومی بر روی استخوان فک متصل می شود و از این رو امکان افتادن و یا لق شدن آن بسیار پایین است.

زیبایی پروتز و ایمپلنت دندان

یکی دیگر از مواردی که ایمپلنت دندان را با پروتز دندان متمایز می کند زیبایی ظاهری آن است. پروتز دندان به صورت کاملا اصولی بر روی استخوان فک شما متصل می شود و بخش تاج آن به گونه ای است که کاملا مشابه با سایر دندان های شما بوده و هیچگونه تفاوتی بین این دو شاهد نخواهید بود. بخش لثه دندان ایمپلنت شده کاملا هم تراز با سایر دندان ها خواهد بود اما در پروتز دندان اینگونه نیست و چنانچه پروتز برای چند دندان انجام گیرد شاهد تفاوت آن با سایر دندان ها خواهید بود.

بهداشت پروتز و ایمپلنت دندان

 یکی دیگر از تفاوت های ایمپلنت و پروتز دندان را می توان به بهداشت آن نسبت داد. برای تمیز کردن پروتز دندان ابتدا باید دندان های پروتز شده را از فک خود خارج کرده و سپس دندان ها و همچنین محل آن را به خوبی شستشو دهید. رعایت بهداشت در روی پروتز دندان با مشکلاتی همراه است امادر ایمپلنت اینگونه نیست چرا که می توانید به مانند دندان های معمولی با آن رفتار کرده و از نخ دندان و مسواک برای تمیزکاری دندان ها استفاده نمایید.

خطرات پروتز و ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان کاملا به صورت مستقل اجرا می شود و به همین دلیل هیچگونه خطری برای دندان های کناری خود نخواهد داشت و تنها بخشی که به آن متصل می شود استخوان فک است. استفاده طولانی مدت از ایمپلنت نیز هیچگونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما پروتز دندان ممکن است خطراتی برای دندان ها و یا لثه ها به وجود آورد. چنانچه در پروتز دندان کامل، بخش لثه ها کوچک در نظر گرفته شوند امکان آسیب به لثه ها وجود دارد. و یا چنانچه از بریج دندان استفاده کنید، دندان های اطراف تراش داده می شوند تا سایر دندان ها بر روی آنها قرار گیرند.

مدت زمان درمان ایمپلنت و پروتز دندان

توجه داشته باشید که برای درمان با ایمپلنت باید مدت زمان بیشتری را منتظر بمانید چرا که اولین قدم در ایمپلنت دندان مربوط به جراحی فک می شود و چنانچه استخوان فک فرد تحلیل رفته باشد امکان اجرای این عمل نیز وجود نخواهد داشت. اما اجرای پروتز دندان ساده تر بوده و می توان در مدت زمان کوتاه تری آن را به انجام رساند. پروتز دندان نهایتا در طول دو جلسه انجام خواهد شد که البته مدت زمان درمان با پروتز به نوع پروتز انتخابی شما نیز بستگی خواهد داشت.

قیمت پروتز دندان

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان