آبان ۷, ۱۴۰۲

اجزای پروتز پارسیل متحرک

فهرست

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید؛ شاید با خود فکر کنید که چه گزینه‌هایی برای جایگزین کردن آن‌ها وجود دارد. پروتز کامل دندان برای آن دسته از افرادی مناسب است که هیچ دندان سالمی ندارند. هر ایمپلنت تکی برای قرارگیری بر روی تاج یکی از دندان‌ها مناسب است. این راه قابل اجراست اما هزینه آن برای بسیاری از افراد خیلی زیاد است. استفاده از پروتز پارسیل متحرک از جمله راه‌های رایج و مورد استفاده است. با استفاده از این پروتزها دوباره لبخند زیبایی خواهید داشت و راحت‌تر می‌توانید غذا بخورید. البته انتخاب پروتز دندانی پارسیل مناسب کمی گیج‌کننده خواهد بود. با مشورت با دندان‌پزشک خود می‌توانید از پیشنهادهای حرفه‌ای او بهره‌مند شوید اما درنهایت تصمیم‌گیرنده شمایید. این مطلب را بخوانید تا راحت‌تر جواب سوال‌های خودتان را پیدا کنید.

پروتز پارسیل متحرک چیست؟

با استفاده از پروتز دندانی پارسیل متحرک می‌توانید به بازیابی یا بهبود 4 کارکرد دهان کمک کنید: زیبایی، استحکام فک، جویدن و حرف زدن. البته نباید استفاده از این نوع پروتز دندانی منجر به احساس عذاب و ناراحتیتان شود.

قوس‌های منقطع دندان، قوس‌های دندان با پایانه آزاد و ترکیبی از قوس‌های قطع شده و انتهای آزاد با استفاده از این پروتزها قابل‌بازیابی هستند. از جمله نقطه ضعف‌های پروتزهای پارسیل متحرک می‌توان به مشکلات مربوط به بهداشت دهان اشاره کرد. با توجه به امکانات پیشرفته پروتزهای پارسیل ثابت یا ایمپلنت (چه دندان‌های مصنوعی بدون پایانه و چه دندان یا دندان عملی کاشت پشتیبانه)؛ دندان‌پزشکان تمایل زیادی به استفاده از پروتزهای دندانی پارسیل متحرک ندارند. با این وجود انتظار داریم که در آینده تقاضای بیشتری برای استفاده از پروتزهای دندانی متحرک وجود داشته باشد.

انواع پروتز پارسیل متحرک

سه نوع پروتز دندانی پارسیل وجود دارد: پروتزهای محافظ بافتی اکریلیک، پروتزهایی با چارچوب فلزی و پروتزهای همراه با چارچوب فلزی و انعطاف پذیر.

✔ پروتز دندانی پارسیل متحرک با چارچوب فلزی

رایج‌ترین نوع پروتزهای دندانی پارسیل، پروتز دندانی پارسیل متحرک با چارچوب فلزی است. این نوع پروتز کیفیت بالایی دارد و از اتصالات دقیقی بهره می‌برد که منجر به بالا رفتن کیفیت زیبایی می‌شود.

✔ پروتزهای دندانی متحرک با گیره اکریلیک

این نوع پروتز دندانی از جنس فلیپر اکریلیک بوده و متحرک است. ارزان‌ترین نوع پروتز پارسیل متحرک، همین نوع است. البته ارزان‌تر بودن این پروتز نشان‌دهنده این است که این نوع پروتز نقطه ضعف‌هایی هم دارد. این نوع پروتز دندانی بهینه‌ترین حالت ممکن را برای فرد فراهم نمی‌کند. درضمن میزان تاثیر گیره‌های اکریلیک از چارچوب فلزی کمتر است. ممکن است برای برخی افراد ظاهر «حجیم» این پروتزها جالب یا راحت نباشد. به همین دلیل معمولا این نوع پروتز، نوعی راهکار موقتی محسوب می‌شود.

✔ پروتز دندانی انعطاف‌پذیر

اگر به اکریلیک حساسیت دارید؛ پروتز دندانی انعطاف پذیر، جایگزین مناسب، همین نوع پروتز است. از دیگر مزایای این نوع پروتز می‌توان به این موارد اشاره کرد که آن‌ها بسیار راحت هستند و گیره‌های رنگ لثه آن‌ها باعث می‌شود که کمتر در دهان جلب توجه کنند. البته باید خاطرنشان کرد که قیمت این نوع پروتز به دلیل همین مزایا بیشتر است و حتی می‌توان گفت که این پروتزها از گران‌ترین انواع پروتزهای پارسیل متحرک محسوب می‌شوند. این نوع پروتز هم به صورت موقت قابل استفاده است.

 

با استفاده از انواع پروتز دندان، می توان یک یا چند دندان از دست رفته را به راحتى و به صورت ثابت، متحرک و یا ترکیبى جایگزین کرد.

معرفی و کاربرد انواع پروتز دندان

پروتز پارسیل متحرک چه مزایایی دارد؟

  • به‌صرفه‌ترین راه جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، استفاده از پروتزهای متحرک است.
  • معمولا می‌توان در همان روز چک‌آپ پروتزهای متحرک را ساخت و نیازی نیست که ماه‌ها بدون دندان سر کنید تا دندانتان ساخته شود (این اتفاق معمولا برای ساخت پروتزهای کامل پیش می‌آید).
  • از آن‌جایی که معمولا برای جای‌گذاری پروتزهای پارسیل نیازی به انجام عمل جراحی نیست؛ روند جای‌‎گذاری آن هم برای بیمار، هم برای دندان‌پزشک راحت‌تر است.
  • نصب پروتزهای پارسیل یا پروتز متحرک به دندان‌های مجاور دندان ازبین‌رفته هیچ آسیبی نمی‌رساند (‌ به نسبت بریج دندان).

معایب پروتز پارسیل متحرک

  • مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به استفاده از پروتزهای پارسیل عادت کنید. در ضمن این پروتزها بزرگ‌تر از دندان‌های طبیعی هستند و به همین دلیل می‌توانند باعث احساس ناراحتی شوند.
  • از آن‌جایی که پروتزهای پارسیل بیشتر سطح دهان را می‌پوشانند؛ بر کارکرد دهان و کیفیت حرف زدن فرد تاثیر می‌گذارند.
  • جوانه‌های چشایی موجود در سقف دهان تحت‌تاثیر پروتزهای پارسیل قرار می‌گیرند و توانایی فرد در چشیدن غذا کاهش می‌یابد.
  • استفاده از پروتزهای پارسیل می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت‌های دهانی را افزایش می‌یابد.
  • متاسفانه پروتزهای پارسیل نمی‌توانند جایگزین دندان‌های طبیعی و استخوان‌های دندان ازدست‌رفته شوند. به همین دلیل اگر از دندان مصنوعی استفاده نکنید، لثه‌هایتان منقبض شده و چروک به نظر می‌رسد.
  • هر زمان که پروتز شل شود؛ باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

مراحل لابراتواری پروتز پارسیل متحرک

پروتزها در آزمایشگاه دندانسازی به صورت انحصاری برای افراد ساخته می شوند. پزشک، قالب دهان فرد را گرفته و آن‌ها را برای آزمایشگاه ارسال می‌کند تا پروتز دندانی برای او ساخته شود. ممکن است نیاز به اصلاح چندین باره قالب باشد. به همین دلیل شاید مجبور باشید، هفته‌ای یک بار به پزشک مراجعه کنید تا پروتزتان تکمیل شود. پروتز دندانی کامل بر پایه اکریلیک استوار شده و روی لثه قرار می‌گیرد؛ پروتزهای دندانی پارسیل بر یک چارچوب فلزی استوار شده و به دندان طبیعی متصل می‌شود. ممکن است در برخی موارد تاج هم به دندان‌های طبیعی اضافه شود تا به ثبات پروتز کمک شود.

دو نوع پروتز دندانی متحرک وجود دارد. اگر بیشتر دندان‌های خود را از دست داده‌اید؛ بهتر است از پروتز کامل استفاده کنید. اگر برخی دندان‌های خود را از دست داده‌اید؛ پروتزهای پارسیل (قسمتی) گزینه بهتری هستند. می‌توان ایمپلنت‌های دندانی یا بریج به این نوع پروتزها اضافه کرد اما باید هزینه بیشتری صرف کرد؛ به‌خصوص اگر تعداد دندان‌هایی که از دست داده‌اید، زیاد باشد.

انتخاب مناسب ترین نوع پروتز پاسیل

با دندان‌پزشک خود مشورت کنید. او بهتر از همه راجع به شرایط دندان‌های سالمتان اطلاع دارد. در بیشتر موارد بهترین گزینه، پروتز پارسیل با پایه فلزی است.

آیا می‌توانم بلافاصله پس از کشیدن دندان از بریج استفاده کنم؟

6 ماه طول می‌‎کشد تا لثه‌ها کاملا بهبود یابند. در این صورت باید قبل از استفاده از بریج از پروتز موقت استفاده کنید.

توصیه های بهداشتی مهم برای نگهداری از پروتز پارسیل متحرک

اگر پروتز را بر زمین بیندازید؛ خواهد شکست. سعی کنید همیشه هنگام تمیز کردن پروتز؛ آن را روی یک کاسه آب یا یک حوله تاشده نگه دارید تا اگر پروتز افتاد، نشکند.

روش کلی تمیز کردن پروتز به شرح زیر است: آن را هر روز خیس کرده و مسواک بزنید. در مرحله اول مسواک بزنید تا ذرات اضافی غذا از میان شیارهای آن خارج شود. از خمیردندان استفاده نکنید. از پاک‌کننده پروتز ضد سایشی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که پروتزها را زیاد لایه‌برداری نکنید چون ممکن است در سطح آن شیارهایی ایجاد شود.

هر روز پروتزهای دندان را در محلول شوینده مخصوص دندان مصنوعی بخیسانید. به این ترتیب پلاک‌ها و لکه‌های پایدار باقی‌مانده از بین خواهند رفت. هم‌چنین با انجام این کار به ضدعفونی شدن پروتز و احساس تازگی آن کمک خواهید کرد. همیشه از دستورالعمل شرکت سازنده پیروی کنید.

سعی کنید از خیساندن پروتز در طول شب در محلول پرهیز کنید مگر این‌که دلیل خاصی برای این کار داشته باشید.

اگر متوجه شدید که لکه‌های روی پروتز افزایش یافته است؛ با تیم دندان‌پزشکی خود صحبت کرده و از آن‌ها بخواهید که پروتزتان را تمیز کند.

احتمالا دندان‌پزشکتان به شما توصیه خواهند کرد که پروتز را در طول شب در دهان خود نگه ندارید تا دهانتان زمانی برای استراحت داشته باشد. اگر توصیه دندان‌پزشکتان به شما همین باشد؛ باید آن را در آب نگاه دارید تا دندان‌های مصنوعیتان ترک نخورده یا تاب برندارد.

بهترین متخصص پروتز دندان در تهران

پروتز فوری

همان طور که از نام آن مشخص است پروتز های فوری پروتزهایی اند که می توانند ساخته شوند و خیلی فوری در اختیار بیمار قرار گیرند. این پروتز ها درست پس از کشیدن دندان کار گذاشته می شوند. شما می توانید یک دست پروتزهای فوری دندان یا نمونه پارسیل آنها را دریافت کنید.

مزایای استفاده از پروتز فوری

  • دیگر لازم نیست بدون دندان از خانه خارج شوید!

پروتزهای فوری هم وجود دارند. معمولا پس از استخراج دندان‌هایتان باید چند ماه صبر کنید تا پروتزتان آماده شود. خوشبختانه در این مدت زمان می‌توانید از پروتزهای فوری استفاده کنید. احتمالا باید نسبت به پروتزهای سنتی از ریلاین بیشتری استفاده شود اما مزیت این موضوع این است که نیازی نیست بدون دندان از خانه خارج شوید. درضمن می‌توانید تا زمانی که لثه‌هایتان بهبود یابد و بتوانید از بریج استفاده کنید؛ از پروتز دندانی پارسیل فوری بهره ببرید.

  • استفاده از این پروتزها آسان است!

ممکن است تا چند روز پس از دریافت پروتز ساخته‌شده احساس خوبی نداشته باشید و حتی لثه‌هایتان زخم شود. چند هفته طول می‌کشد تا دهان و لب‌هایتان به این پروتز جدید عادت کند. پس از این‌که به پروتز جدید عادت کنید؛ می‌توانید مثل همیشه صحبت کرده، بخورید و لبخند بزنید.

عادت کردن به پروتزهای پارسیل‌ راحت‌تر است. این نوع پروتزها حتی دندان‌های طبیعی را هم پشتیبانی می‌کنند.

  • پروتزهای جدید واقعی به نظر می‌رسند!

پروتزهای جدید برخلاف پروتزهای قدیمی، واقعی به نظر می‌رسند. این پروتزها از مواد پیشرفته‌ای ساخته شده‌اند که طبیعی به نظر می‌رسند. می‌توان برای استحکام بیشتر این پروتزها از چسب استفاده کرد. حتی اگر با گذشت سال‌ها، شکل دهانتان تغییر کند؛ می‌توان پروتزهای جدید را اصلاح کرد.

علی‌رغم مزیت‌های پروتزهای کامل و پارسیل؛ این‌گونه پروتزها برای همه افراد مناسب نیستند. اگر می‌خواهید بفهمید که آیا می‌توانید از این‌گونه پروتزها استفاده کنید یا نه؛ با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان