بسته شدن حفره دندان کشیده شده

چرا باید حفره خشک را درمان کرد؟

حفره خشک دندان چیست و چه درمانی برای این مشکل پیشنهاد می‌شود؟ بعضی افراد پس از کشیدن دندان و مخصوصا کشیدن دندان عقل با این مشکل مواجه می‌شوند. در بیشتر موارد مسئله حفره خشک یا درای ساکت (dry socket) در فک پایین رخ می‌دهد.

درست زمانی که فرد تصور می‌کند از تجربه کشیدن دندان خلاص شده است، هجوم ناگهانی درد و ناراحتی آغاز می‌شود. چیزی که در این موارد ممکن است رخ داده باشد، شکل گیری حفره خشک است:‌ حفره خشک زمانی رخ می‌دهد که لخته خونی تازه شکل گرفته پیش از بهبود کامل زخم (در محل کشیدن دندان)، جابجا یا جذب بدن می‌شود. این موضوع باعث می‌شود استخوان و اعصاب در معرض آسیب قرار گیرند و فرد، درد شدید و ضربان داری را در محل کشیدگی دندان احساس کند. اگر این مشکل رخ دهد، بیمار باید با دندانپزشک خود تماس بگیرد.

علائم حفره خشک

علامت اصلی حفره خشک، درد شدیدی است که معمولا یک تا چهار روز بعد از کشیدن دندان شروع می‌شود. درد معمول از درون محل کشیدگی دندان منتشر می‌شود و می‌تواند به گردن، شقیقه، گوش یا چشم همان سمت منتقل شود. علائم دیگر حفره خشک عبارتند از:

• درد شدید در محل کشیدن دندان، چند روز پس از انجام جراحی.
  • از بین رفتن لخته خون و آشکار شدن یک حفره توخالی یا آشکار شدن استخوان.
  • ناراحتی و دردی که به فک، گوش، چشم و شقیقه منتشر می‌شود.
  • بو و طعم بد دهان.
  • متورم شدن غدد و تب خفیف.

میزان مشخصی از درد و احساس ناخوشایند پس از کشیدن دندان طبیعی است. با این حال، زمانی که کنترل درد با مسکنی که دندانپزشک تجویز کرده است، دشوار می‌شود، مراجعه مجدد به مطب دندانپزشک برای درمان حفره خشک ضرورت دارد. در مطب، دندانپزشک به بررسی محل کشیدن دندان و انجام اقداماتی برای کاهش درد و ناراحتی ایجاد شده می‌پردازد.

بسته شدن حفره دندان کشیده شده

زمان بهبودی کامل حفره خشک دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. این موارد می تواند شامل نوع کشیدن، اندازه دندان و علت کشیدن دندان باشد.

دندان کوچک

اگر دندان کشیده شده یک دندان کوچک یا دندانی باشد که فقط یک ریشه دارد، حفره خشک نسبتاً سریع بسته می شود. یک دندان تک ریشه باید تا پایان هفته اول بهبود یابد. ممکن است در هفته دوم متوجه شوید که بدون ترس از ورود غذا به حفره، می توانید راحتتر غذا بخورید.

دندان بزرگتر

اگر برای درمان نیاز به کشیدن دندان بزرگتر یا دندانی با بیش از یک ریشه وجود داشته باشد، زمان بهبود کمی بیشتر خواهد شد. حفره های دندان بزرگتر و ریشه دار بعد از کشیده شدن از هفته سوم شروع به ترمیم می کنند. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که حفره ممکن است تا چند ماه پس از عمل همچنان برجسته باشد.

دندان عقل

دندان عقل یک دندان نهفته است، بنابراین زمان بهبودی این حفره همیشه کمی بیشتر خواهد شد. کشیدن دندان عقل به این معنی است که استخوان فک شما نیز باید بهبود یابد. زمان بهبودی پس از برداشتن دندان نهفته به طور کلی حدود شش هفته است.

حفره خشک چند روز طول می کشد؟

حفره خشک معمولا سه تا پنج روز پس از کشیدن دندان رخ می‌دهد و درد ناشی از آن معمولا تا هفت روز طول می‌کشد. درد حفره خشک، درد بسیار شدیدی است و می‌تواند برای ۲۴ تا ۷۲ ساعت ادامه داشته باشد. پزشکان توصیه می‌کنند، اگر درد برای مدت بیشتری طول کشید، بیمار به سراغ انجام معاینات و بررسی‌های بیشتر برود.

حفره خشک مشکل چندان شایعی نیست. پزشکان تخمین می زنند این مشکل تقریبا در ۲ تا ۵ درصد موارد کشیدن دندان رخ می‌دهد. اگر فرد در روزهای ابتدایی پس از کشیدن دندان با علائمی مواجه نشود، ابتلا به حفره خشک بعید خواهد بود.

سفید شدن جای دندان کشیده شده

اگر اخیراً دندان کشیده اید، ممکن است در سوکت دندان شما ماده ای به شکل سفید رنگ مشاهده کنید. در بیشتر موارد، این ماده سفید بافت گرانولاسیون است، یک بافت شکننده است که از عروق خونی، کلاژن و گلبول های سفید تشکیل شده است.

گاها در برخی بیماران دیده می شود که بعد از کشیدن دندان به خصوص دندان عقل یه گوشت سفید کوچک و نرم در آمده است. در این مواقع بهتر است که بعد از جراحی یا کشیده شدن دندان یک عکس رادیو گرافی تهیه کنید تا از خروج کامل دندان از لثه مطمئن شوید. در برخی موارد مشاهده شده که مقدار کمی از انتهای ریشه در لثه باقی میماند و باعث ایجاد عفونت میشود.

قطع فوری خونریزی دندان بعد از کشیدن

آیا من هم دچار حفره خشک می شوم؟

بعضی افراد به میزان بیشتری پس از کشیدن دندان در معرض حفره خشک هستند. این افراد شرایط زیر را دارند:

• افرادی که سیگار می‌کشند. همان طور که بیشتر دندانپزشکان توصیه می‌کنند، سیگار کشیدن برای سلامت دهان بسیار مضر است. سیگار و تنباکو می‌توانند مانع از بهبود محل کشیدن دندان شوند و می‌توانند خطر جابجایی لخته خونی پیش از بهبودی را افزایش دهند.
  • افرادی که عفونت لثه یا دندان دارند. عفونت نزدیک به محل کشیدن دندان می‌تواند باعث افزایش خطر ایجاد حفره خشک شود. عفونت‌‌هایی که پیش از این نیز درمان شده اند هم می‌توانند چنین اثری داشته باشند.
  • افرادی که از قرص‌‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند. سطح بالای استروژن این داروها می‌تواند به فرایند بهبودی آسیب وارد کند و موجب حل شدن زودهنگام لخته خونی پیش از بهبود کامل محل زخم شود.

برای دریافت نوبت درمان حفره خشک دندان همین حالا کلیک کنید

عوارض حفره خشک

حفره خشک به ندرت موجب مشکلات بعدی می‌شود، با این حال اگر حفره خشک درمان نشود، مشکلات بعدی امکان پذیر هستند. مسائلی که ممکن است رخ دهند عبارتند از:

• کند شدن زمان بهبود
  • عفونت حفره دندان
  • عفونتی که به استخوان گسترش پیدا می‌کند.

صورت مساله را پاک نکنید!

شاید فکر کنید بهتر است کلا بیخیال خارج کردن دندان های عقل خود شوید و زندگی با دندان های عقل را ادامه دهید. اما اشتباه نکنید. بر روی لینک زیر کلیک کنید تا متوجه شوید چرا باید دندان عقل را کشید!

عوارض نکشیدن دندان عقل

درمان حفره خشک

قرص های مسکن که معمولاً بدون نسخه از داروخانه تهیه می شوند و درمان‌‌های خانگی معمولا برای درمان درد حفره خشک کافی نیستند. افراد مبتلا به این بیماری معمولا باید برای درمان به سراغ دندانپزشک بروند.

در بعضی موارد به چندین جلسه درمانی دندانپزشکی نیاز خواهد بود. در واقع بررسی‌‌ها نشان می‌دهند ۴۵ درصد افرادی که به حفره خشک مبتلا هستند، باید چند جلسه به دندانپزشک خود مراجعه کنند تا بتوانند مشکل خود را برطرف کنند.

درد معمولا بعد از درمان شروع به افت می‌کند و باید ظرف چند روز از بین برود. اگر این اتفاق رخ ندهد، دندانپزشک به انجام بررسی‌‌های بیشتر برای مشکلات دیگر می‌پردازد.

برای مشاهده جدول تعرفه خدمات دندانپزشکی کلیک کنید

درمان‌‌هایی که برای حفره خشک انجام می‌شوند عبارتند از:

پاکسازی حفره

دندانپزشک با محلول آب نمک یا مایعات دیگر به پاکسازی حفره و محل زخم می‌پردازد. در این روش، دندانپزشک تکه‌‌های غذا یا باکتری‌‌هایی که می‌توانند موجب درد یا عفونت شوند را از محل زخم پاکسازی می‌کند.

پانسمان حفره خشک

بستن محل حفره با پانسمان‌‌های دارویی می‌تواند موجب کاهش درد سریع حفره خشک شود. بسته به شدت علائم، ممکن است به تعویض چند باره پانسمان نیاز باشد.

دارو درمانی

کنترل درد حفره خشک تا زمان بهبودی اهمیت زیادی دارد. افراد زیادی از داروهای تجویزی برای کاهش درد استفاده می‌کنند. اگر علائم خفیف باشند، مسکن‌‌های بدون نسخه نیز ممکن است قادر به کاهش علائم باشند. افراد باید در مورد گزینه‌‌های کاهش درد در اختیار خود با دندانپزشک مشورت کنند.

آنتی بیوتیک نیز ممکن است در صورت وجود عفونت در درون حفره و احتمال گسترش آن به بخش‌‌های دیگر دهان، نیاز باشد. علائم عفونت عبارتند از:

• تخلیه ترشحات از درون حفره
  • ورم و قرمزی در اطراف محل کشیدن دندان
  • تب و لرز
  • بی قراری و کسالت عمومی

پیشگیری از حفره خشک

پیشگیری همواره بهتر از درمان است و یکی از بهترین روش‌‌های پیشگیری از حفره خشک، ایجاد یک برنامه مراقبت شخصی برای افزایش سرعت بهبودی و جلوگیری از نفوذ باکتری، غذا و هوا به محل زخم است. موارد بعدی اقداماتی هستند که باید بعد از کشیدن دندان انجام شوند:

• کنترل درد. کشیدن دندان می‌تواند دردناک شود و احساس کوفتگی در صورت شخص ایجاد کند. بسته‌‌های یخ می‌توانند برای کاهش ورم به کار روند، در عین حال داروهای مسکن نیز می‌توانند به مدیریت درد کمک کنند. پک‌‌های حرارتی نیز می‌توانند چند روز اول برای ایجاد جریان خون بهتر و کاهش درد استفاده شوند.
  • نوشیدنی‌‌ها. نوشیدن مقادیر زیادی آب به شما کمک می‌کند آب مورد نیاز خود را دریافت و دهان خود را پاکیزه نگه دارید. افراد بهتر است پیش از بهبودی کامل از مصرف نوشیدنی‌‌های الکلی، گازدار، داغ یا کافئین دار پرهیز کنند.
بهتر است برای نوشیدنی‌‌ها از نی استفاده نشود، زیرا استفاده از نی می‌تواند به جابجایی لخته خونی در محل حفره کمک کند.
  • استراحت کنید. در روز کشیدن دندان، شما باید برای یک استراحت ۲۴ ساعته برنامه ریزی کنید. از فعالیت‌‌های شدید در زمان بهبود محل کشیدن دندان خودداری کنید. این استراحت به شما کمک می‌کند از جابجایی لخته خونی عامل حفره خشک پیشگیری کنید.
  • غذاهای آبکی بخورید. برای چند روز از غذاهای آبکی و نیمه آبکی استفاده کنید و از جویدن در سمتی که دندان شما کشیده شده است خودداری کنید. به مدت ۲۴ ساعت از مصرف غذاهای گرم و سرد پرهیز کنید.
  • به آرامی دهان خود را تمیز کنید. بر وسوسه شستشوی شدید دهان خود بعد از کشیدن دندان غلبه و از این کار پرهیز کنید. در عوض به آرامی به شستشوی دهان خود با ترکیب آب ولرم و نمک بپردازید. همچنین به آرامی دندان‌‌های خود را مسواک کنید. از مسواک کردن داخل محل کشیدگی دندان پرهیز کنید.

با این روش ها از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید

دندانپزشک چگونه به پیشگیری از حفره خشک کمک می‌کند؟

دندانپزشکان نیز می‌توانند با انجام اقداماتی از ایجاد حفره خشک پیشگیری کنند. برای مثال:

تجویز آنتی بیوتیک پیش از کشیدن دندان

بعضی از بررسی‌‌ها نشان می‌دهند، آنتی بیوتیک‌‌ها به میزان قابل توجهی خطر حفره خشک در کشیدن دندان‌‌های آسیا را کاهش می‌دهند. با این حال، استفاده از آنتی بیوتیک به عنوان اقدام پیشگیرانه، روشی بحث برانگیز است. با این اوصاف، تجویز آنتی بیوتیک برای بعضی از افراد ضرورت دارد، برای مثال ممکن است برای افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند آنتی بیوتیک تجویز شود.

استفاده از مواد آنتی باکتریال

تجویز استفاده از دهانشویه یا ژل، قبل و بعد از جراحی می‌تواند خطر ابتلا به حفره خشک را کاهش دهد. به طور مشابه استفاده از محلول‌‌های ضد التهاب یا پانسمان نیز می‌تواند به کاهش خطر حفره خشک کمک کنند.

دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت

حفره خشک چند روز طول می کشد؟

از چه روشهایی برای درمان حفره خشک استفاده می شود؟

درمان حفره خشک شامل پاکسازی حفره،پانسمان حفره و دارو درمانی می باشد.

برای کنترل درد ناشی از حفره ی خشک چه کاری باید انجام داد؟

کمپرس یخ و استفاده از مسکن ها و پک‌‌های حرارتی نیز می‌توانند چند روز اول برای ایجاد جریان خون بهتر و کاهش درد استفاده شوند.