آبان ۷, ۱۴۰۲

دندان مصنوعی ژله ای

فهرست

از دست دادن دندان به علت بیماری یا آسیب بدان معنا نیست که دیگر باید با لبخند زیبا خداحافظی کنید. دندان مصنوعی و ایمپلنت دو گزینه برای دندان‌های از دست رفته هستند. امروزه بسیاری از افراد تحت تبلیغات شرکت های مختلف تمایل به استفاده از دندان مصنوعی ژله ای دارند. ما در اینجا مزایا و معایب این پروتزهای ژله ای را بررسی می کنیم.

فیلم دندان مصنوعی ژله ای

ترکیبات دندان مصنوعی

ترکیبی از پرسلن، رزین آکریلیک، نایلون و فلز کبالت کروم برای ساختن دندان مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرسلن ماده ترجیحی در ساخت دندان مصنوعی است، ولی رزین معروف‌تر است زیرا سبک‌تر و ارزان‌تر است و چسبندگی بهتری به پایه دندان مصنوعی دارد. اغلب پایه‌های دندان مصنوعی از رزین آکریلیک یا فلز کبالت کروم ساخته می‌شوند. یکی از مزایای استفاده از رزین آکریلیک این است که امکان رنگ‌ زدن برای تطبیق با لثه بیمار وجود دارد. اما در صورت افتادن دندان مصنوعی با پایه فلز، احتمال شکستن کمتر است.

 

مشکلات دندان مصنوعی ثابت

پروتز ژله ای دندان بسیاری از مشکلات ناشی از دندان مصنوعی‌‌های معمولی (دندان مصنوعی تکه ای و ثابت) را ندارد. در مورد دندان مصنوعی‌هایی که پایه رزینی یا فلزی دارند فرد باید یاد بگیرد که چگونه آن را با لپ‌ها و زبانش در جای خود ثابت نگه دارد. دندان مصنوعی‌های نو معمولا در روزهای اول سبب درد و التهاب می‌شود و فرد باید یاد بگیرد که چگونه آن‌ها را بادقت تمیز کند تا نشکند.

کاربرد پروتزهای ژله ای

  • پروتز موقت دندان تا زمانیکه منتظر جایگزین دائم هستید
  • جایگزین دندان مصنوعی آکریلیک دارای قلاب فلزی که چندان زیبا هم نیست
  • جایگزین موقت در طول دوره بهبودی پس از ایمپلنت دندان
  • در افرادی که کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان یا پل دندانی دائم نیستند و یا کمبود بودجه دارند.

مشکلات و معایب دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی نرم معایبی هم دارد. اولین عیب قیمت بالای آن است که بیشتر از قیمت دندان مصنوعی‌های سنتی است.  عیب دیگر این است که اگر لثه‌ها شکل خود را از دست دهند، اصلاح آن سخت‌ خواهد بود. در صورت آسیب امکان تعمیر آن وجود دارد ولی در اغلب موارد دندانساز باید آن را از نو بسازد.

به طور کلی مشکلات استفاده از پروتزهای ژله ای عبارتند از:

1- هزینه زیاد

هرچند این پروتزها نسبت به ایمپلنت دندان هزینه کمتری دارند اما در مقایسه با پروتزهای معمولی گرانتر هستند.

2- استحکام کم

پروتزهای ژله ای بسیار نرم هستند و از این لحاظ عمل جویدن توسط این پروترها به شدت بی کیفیت انجام می شود.

3- بدون مبنا و  اساس علمی

پروتزهای ژله ای از لحاظ علمی در دندانپزشکی تأیید نشده اند و بیشتر از سمت شرکت های تولید کننده معرفی شده اند.

4- تحلیل دندان های زیرین

همانطور که گفته شد این پروتزها کیفیت جویدن را به شدت پایین می آورند و به همین دلیل، به مرور استخوان های زیر پروتز ژله ای فرسوده شده و پوسیده می شوند.

5- عدم تطابق با فرم فک و دندان طبیعی بیمار

پروتزهای قدیمی نسبت به پروتزهای ژله ای تطابق بیشتری با فرم طبیعی دندان های بیمار دارند.

موارد احتیاط

با اینکه گفتیم پروتزهای ژله ای شکستنی نیستند، اما دندان‌های آکریلیکی که به آن متصل هستند این قابلیت را ندارند و باید با احتیاط با آن‌ها رفتار کرد.

سخن دکتر میلاد افشار

این پروتزها به هیچ وجه به عنوان یک درمان دائمی و ماندگار شناخته نمی شوند و عوارض استفاده از آن ها، بسیار بیشتر از مزایای آنها است. بنابر این به هیچ عنوان استفاده از دندان های مصنوعی ژله ای را پیشنهاد نمی کنم.

مزایای دندان مصنوعی ژله ای

با وجود تمام معایب گفته شده، ممکن است شما کنجکاو باشید که بدانید مزایای این پروتزهای ژله ای چیست که برخی افراد اقدام به استفاده از این پروتزها می نمایند. در زیر به مزایای دندان های مصنوعی ژله ای اشاره می کنیم:

بسیار سبک و نازک

ضخامت ماده برای دندان مصنوعی ژله ای بین 0.6 تا 1.8 میلی‌متر است که پنج برابر کمتر از پروتز دندانی استاندارد است و حتی سبکتر از دندان مصنوعی قالب فلزی است. ‌

غیرشکستنی

پایه نایلونی سبب انعطاف پروتز شده و ضربه ناشی از افتادن حین شستشو را جذب می‌کند. به دلیل این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، بعضی نام‌های تجاری مانند والپلاست ضمانت مادام‌العمر برای انواع ژله ای دارند. به یاد داشته باشید که کلا با احتیاط از تجهیزات دندانی استفاده کنید.

پروتز والپلاست

سازگار با محیط زیست

پلی‌آمیدها که با عنوان رزین نایلونی ترموپلاستیک هم شناخته می‌شود بیسفنول (BPA) ندارد و یک ماده بسیار سازگار با محیط‌ زیست در ساخت رزین‌های دندانی است. پروتز ژله ای دندان جایگزین خوبی برای بیمارانی است که به آکریلیک یا فلزاتی مانند کروم و کبالت حساسیت دارند. دندان مصنوعی‌های ژله ای بدون فلز هستند.

راحت و زیبا

پروتز ژله ای دندان راحت بوده و با حرکات دائمی و انعطاف‌پذیر دهان سازگار است. به دلیل مواد نرم بکار رفته در آن‌ها ناراحتی لثه ایجاد نمی‌کند. بدلیل نبود قلاب فلزی حول دندان‌های طبیعی، در دهان دیده نمی‌شود. رنگ مواد پایه با رنگ طبیعی لثه ادغام شده و مشخص نیست که ‌ دندان مصنوعی دارید.

ضد لک و بو

با اینکه پروتزهای ژله ای نسبت به دندان مصنوعی‌های آکریلیک در برابر بو و لک (قهوه، چای، دود سیگار و مشروب) مقاوم هستند باید به درستی تمیز شوند.

گذاشتن پروتز ژله ای دندان

برای جایگذاری دندان مصنوعی اول از همه دندانپزشک باید مطمئن شود که دندان‌های طبیعی باقیمانده سالم هستند. یک معاینه ساده با اشعه ایکس نشان خواهد داد که آیا پوسیدگی دارید یا نه. سپس اگر ریشه دندان‌های آسیب دیده هنوز سرجایشان هستند، دندانپزشک باید آن‌ها را خارج کند. گام سوم نشانه‌گذاری لثه و دندان است که متخصص پروتز دندان قالب گچی را از روی آن می‌سازد. خبر خوب این است که لازم نیست به دندان‌های طبیعی‌تان دست زده شود (البته بریج دندان نیاز به تغییر شکل دندان دارد).

به‌دلیل وزن سبک و انعطاف‌پذیری دندان ‌مصنوعی، دوره تنظیم خیلی کوتاه است و بیش از 2 تا 3 هفته طول نمی‌کشد. البته اگر قبلا از دندان مصنوعی استفاده نکرده‌اید، به زمان بیشتری نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که پروتز ژله ای دندان در آزمایشگاه‌های دندانپزشکی بر اساس خواسته‌های دندانپزشک ساخته می‌شوند و باید توسط یک دندانپزشک با‌صلاحیت جایگذاری شود.

قرار دادن دندان مصنوعی ژله ای

مراقبت از دندان مصنوعی ژله ای

اگر با وجود مواردی که گفته شد، باز هم به دلیل زیبایی ترجیح می دهید از پروتزهای ژله ای استفاده کنید، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که از آن ها مراقبت کنید. در اینجا چند قاعده برای حفظ سلامت دندان و لثه و افزایش طول عمر دندان مصنوعی ذکر می‌شود:

  • دندان مصنوعی را پس از هر وعده غذایی خارج کرده و مسواک کنید
  • از یک مسواک با برس نرم استفاده کنید تا از آسیب به لثه جلوگیری شود.
  • نباید از مسواک برای تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده کنید زیرا ممکن است پولیش آن را از بین برده و در طی زمان سطح دندان را سخت کند.
  • به طور منظم حداقل یکبار در روز قبل از خواب نخ دندان بکشید.
  • از یک تمیزکننده دندان مصنوعی هوشمند برای حذف ذرات غذایی از دندان مصنوعی استفاده کنید (به عنوان یک روش جایگزین می‌توان پروتز ژله ای را زیر آب روان گرفت).
  • وقتی دندان مصنوعی‌ها را خارج کرده‌اید، آن‌ها را درون لیوان آب یا تمیزکننده دندان قرار دهید تا سطوحش را مرطوب نگه‌دارد.
  • دهان خود را با دهانشویه ضدباکتریایی مانند دهانشویه‌هایی که کلرهگزیدین دارند تمیز کنید.

اگر حس می‌کنید که دندان مصنوعی نایلونی دیگر اندازه لثه‌هایتان نیست، با دندانپزشک مشورت کنید.

دکتر میلاد افشار

جراح دندانپزشکو متخصص ایمپلنت دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

سوالات متداول

مزایای دندانهای مصنوعی معمولی  نسبت به دندانهای مصنوعی ژله ای در چیست؟

دندان مصنوعی های قدیمی نسبت به مدلهای ژله ای دارای قیمت پایین تر ،جویدن راحتتر،استحکام بیشتر و تحلیل لثه ای کمتری هستند.

 

از لحاظ زیبایی کدام نوع دندان مصنوعی بهتر است؟

دندان مصنوعی های ژله ای دارای ظاهر زیباتری نسبت به دندان مصنوعی های سنتی هستند.

 

ایا دندان مصنوعی های ژله ای از لحاظ علمی تایید شده هستند؟

خیر دندان مصنوعی های ژله ای هیچ بیس علمی ای ندارند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان