آبان ۷, ۱۴۰۲

بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان ها

فهرست

در کل جهان، لبخند مولفه مهمی به حساب می‌آید و اغلب اولین موضوعی است که مردم در ارتباط با شما به آن توجه می کنند. لبخند هر کسی اولین معرف اوست و اولین موضوعی است که باعث می شود افراد به سمت آن ها جذب شوند و دلشان بخواهد بیشتر آن ها را بشناسند. با این حال، اگر از فاصله بین دندان هایتان ناراضی باشید، ممکن است جلوی خنده‌تان را بگیرید و سعی کنید در جمع ها لبخند نزنید!

نگذارید کمی فاصله بین دندان ها شما را از این حس خوب محروم کند. راه های زیادی برای از بین بردن این فاصله ها وجود دارد که باعث تقویت حس اعتماد‌به‌نفستان می شود. بعضی از این روش ها را می توانید خودتان در خانه انجام دهید و برای برخی دیگر باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در هر صورت راه هایی وجود دارند که می توانید از شر دندان های فاصله‌دار خلاص شوید و به لبخند رویایی‌تان برسید.

علت فاصله بین دندان ها

برای اینکه بتوانید بهترین روش برای از بین بردن فاصله بین دندان ها را انتخاب کنید، اول باید بدانید این فاصله ها چرا به وجود آمده‌اند. به فاصله بین دندان ها شکاف دیاستم می گویند. دیاستم معمولا اتفاقی رایج و بی‌خطر است ولی گاهی باعث درد یا اذیت شدن فرد می شود.

فاصله‌دار شدن دندان ها دلایل زیادی دارد که بعضی از آن ها قابل جلوگیری هستند اما برخی دیگر ارثی هستند. در زیر به برخی از این عوامل اشاره کرده‌ایم:

  • افتادن دندان ها
  • داشتن دندان هایی کوچک تر از حد معمول
  • تطابق نداشتن اندازه استخوان های فک
  • بزرگ بودن بندیز لب
  • مکیدن انگشت شصت در کودکی
  • دشواری در قورت دادن غذا
  • بیماری لثه

فرقی نمی کند علت فاصله‌دار شدن دندان هایتان کدام‌یک از موارد بالا باشد، در هر صورت راه‌حلی برای رفع آن ها وجود دارد.

 

 

داکوتا جانسون
در همین ابتدا از خانم #داکوتا_جانسون بازیگر و مدل معروف آمریکایی پیشنهاد میکنیم تا با کم کردن فاصله بین دندان های خود، راحتتر و آزادانه تر در تمام عکس ها بخندند.

درمان خانگی فاصله بین دندانها

اگر از آن دسته افراد هستید که دوست دارید همه چیز را خودتان درست کنید و روحیه مستقل دارید، باید بگویم اگر ممکن است از خدمات دندانپزشکی خودسرانه در خانه دست بردارید و تنها وظیفه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم را به خوبی انجام دهید.

بسیاری از وبسایت ها، روش زیر را برای درمان خانگی فاصله بین دندان ها پیشنهاد می کنند:

برای از بین بردن فاصله دندان در خانه می توانید از براکت های DIY یا نوار دندان استفاده کنید که در چند سال اخیر بسیار رایج شده‌اند. نحوه استفاده از این چسب ها این است که هر شب نواری را دور دندانتان می گذارید (دندانی که می خواهید حرکت کند) و بعد از مدتی نتیجه را می بینید. با گذشت زمان فاصله بین آن دندان با دندان کناری کمتر می شود.

بستن فاصله دندان ها با کش

اما قبل از انجام دادن روش فوق چند سؤال از خود بپرسید:

  • آیا دندان ها با بافت استخوانی و محکم خود که با فشار ارتودنسی در مدت نسبتاً طولانی جابجا می شوند، امکان جابجایی با یک چسب را دارند؟
  • آیا باقی ماندن این چسب ها در طول خواب بر روی دندان، مشکلی را برای ما ایجاد نمی کنند؟

مرتب کردن دندان ها فرایندی است که به دقت زیادی احتیاج دارد. همچنین فردی که این کار را انجام می دهد باید اطلاعات زیادی درباره ساختار دهان داشته باشد. وقتی می خواهید عضو به این محکمی و بدقلقی را جابه‌جا کنید، ممکن است خطاهای زیادی انجام دهید. شاید به‌طور تصادفی دندان را در زاویه غلطی حرکت دهید که به خودی خود باعث می شود فاصله بیشتری بین دندان ها ایجاد شود و احتمال ابتلا به بیماری های لثه ای را زیادتر کند.

در کل، روش های درمان خانگی برای شکاف دندان، زحمت زیادی دارند و به عنوان کسی که تجربه‌ای در این زمینه ندارد، باید خیلی بیشتر از دندانپزشکان تلاش کنید. در نهایت این روش کمی خطری است و ما آن را توصیه نمی کنیم. یادتان نرود سلامت خودتان و دندان هایتان همیشه در اولویت است.

پس همین حالا دست به کار شوید!

اگر دندان های شما فاصله دارند، یک تصویر از دندان های خود برای دکتر بفرستید و بهترین روش بستن فاصله بین دندان ها را از ایشان جویا شوید.

این مطلب را نیز بخوانید: علل درد دندان های جلویی

پر كردن فاصله دندان جلو

گیر کردن مواد غذایی در فاصله بین دندان باعث پوسیدگی دندان ها می شود. باکتری ها و خورده های غذا که در مدت زمان طولانی بین دندان های این افراد می ماند باعث بروز مشکلات لثه ای و زخم شدن لثه ها و و بوی بد دهان و دندان می شود. شما می توانید با استفاده از انواع روش های پر كردن فاصله دندان جلو از بروز این بیماری ها جلوگیری کنید.

روش های پر كردن فاصله بین دندان ها

آیا بین دندانهای خود فاصله دارید؟ در اینجا چند ​​گزینه که دندانپزشکان ترمیمی و زیبایی در مرکز دندانپزشکی از آن برای پر كردن فاصله دندان  استفاده می کنند تا فاصله بین دندان ها را کاهش دهند و به لبخندی زیبا دست پیدا کنند را در اختیارتان قرار می دهیم:

اتصال دندان

اتصال باند کامپوزیت روشی نسبتاً آسان برای بستن شکافهای کوچک بین دندانها است. در این روش، ماده ای به رنگ دندان به نام رزین کامپوزیت به دندان ها متصل می شود تا شکل و رنگ آنها تغییر کند. مدت زمان پیوند بین بیماران متفاوت است و به طور متوسط ​​سه تا هفت سال است. از آنجا که رزین کامپوزیت از نظر مکانیکی به دندان پیوند می خورد، بسیار ایمن است.

روکش های دندان

از روکش های دندان اغلب می توان برای پر كردن فاصله دندان استفاده کرد و مخصوصاً در مواردی که فاصله یا شکل دندان جلو ناهموار باشد، بسیار مفید است. ونیرها پوسته های نازک هستند که برای بهبود ظاهر آنها در سطح جلوی دندان قرار می گیرند.

ماندگاری روکش ها به طور متوسط ​​چهار تا دوازده سال بیشتر از رزین کامپوزیت است. اگرچه نازک هستند، اما کاملاً محکم و بادوام هستند و با دندان های طبیعی بسیار مطابقت دارد.

انواع روکش دندان از سلامتی تا زیبایی

تاج دندان

بعضی اوقات به جای باندینگ یا روکش، استفاده از تاج دندان نتایج بهتری را برای پر كردن فاصله دندان خواهد داشت. تاج دندان تمام دندان شما را می پوشاند و مانند روکش بسیار طولانی تر از باندینگ است. تاج به خصوص برای بستن شکاف بین دندانهای جلوی استفاده می شود و لبخند شما به طور طبیعی زیبا می کند و با سایر دندان ها مطابقت دارد.

استفاده از بریس

می توانید با استفاده از بریس فاصله دندان های خود را کم کنید تا دندان ها را در موقعیت صحیح خود قرار دهید. بریس ها هنگامی که دندان های شما سالم و جذاب هستند، اما دارای فاصله زیاد یا کج هستند، یک انتخاب عالی هستند. بریس ها با از بین بردن شکاف و تراز بندی صحیح دندان ها به بستن شکاف بین دندان های شما کمک می کنند.

آیا ارتودنسی باعث تغییر فرم لب می شود؟

روش های مرتب کردن دندان بدون ارتودنسی

معمولا وقتی افراد می خواهند فاصله بین دندان هایشان را از بین ببرند، اولین روشی که به ذهنشان می رسد ارتودنسی های گران‌قیمت و بدقواره هستند اما خوشبختانه از آن زمان تاکنون روش های جدید دیگری هم به حوزه دندانپزشکی وارد شده‌اند. این راه‌حل های جدید، از براکت های فلزی که از کودکی به خاطر دارید خیلی بهتر عمل می کنند. در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

روش باندینگ دندان

اگر جویدن غذا علت به وجود آمدن فاصله بین دندان هایتان باشد، باندینگ دندان بهترین راه‌حل برای درمان آن است. در این فرایند، دندانپزشک یک تکه صمغ روی دندان آسیب‌دیده قرار می دهد که رنگ آن با رنگ خود دندان یکی است. وقتی این ماده به دندان بچسبد و ثابت شود، ظاهر دندان به حالت ایده‌آل بر می گردد؛ گویا هیچوقت هیچ فاصله‌ای بین دندان وجود نداشته‌است.

این روش سریع ترین روش برای از بین بردن فاصله بین دندان هاست. همچنین هزینه زیادی نمی خواهد و بی‌خطر است. البته بعد از فرایند باید توصیه های مراقبتی پزشک را به دقت انجام دهید تا باندینگ برای سال ها سالم باقی بماند.

باندینگ کامپوزیت دندان چیست؟

بستن دیاتیسم دندانی با کامپوزیت

مراقبت های پس از باندینگ دندان

دندان باندینگ شده به مراقبت خاصی احتیاج ندارد، فقط کافی است به بهداشت کلی دهانتان رسیدگی کنید، حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و روزی یکبار نخ دندان بکشید. همچنین باید روزی یک با دو بار با دهان‌شویه ضدعفونی کننده دهانتان را بشویید و هر از چندگاهی برای شستشو و چکاپ دندان ها به پزشک مراجعه کنید.

از آنجایی که مواد باندینگ دندان شکننده است، باید از جویدن اشیاء سفت مانند ناخن، درب خودکار، یخ و غیره پرهیز کنید. همچنین هرگز نباید با دندانتان درب هیچ قوطی یا محفظه‌ای را باز کنید. اگر احساس کردید روی باندینگ دندانتان ناهمواری ایجاد شده یا هنگام غذاخوردن احساس غیرعادی داشتید، حتما با پزشکتان تماس بگیرید.

کامپوزیت باندینگ دندان

نگهدارنده دندان

نگهدارنده راحت ترین و مقرون‌به‌صرفه ترین روش برای پر کردن فاصله بین دندان هاست. دندانپزشک می تواند نگهدارنده‌ای مخصوص دندان های شما درست کند که بتوانید هر زمان لازم بود آن را در بیاورید.

متاسفانه این روش برای از بین بردن فاصله دندان ها، نسبت به روش های دیگر بیشتر طول می کشد. به علاوه، بعد از درمان هم باید تا مدتی از این نگهدارنده ها استفاده کنید تا مطمئن شوید دندان ها دوباره به حالت اولیه بر نمی گردند.

باورهای غلط:

بسیاری از افراد، روش ارتودنسی را کاملاً نفی کرده و با آن مخالفت میکنند. یکی از دلایل مخالفت آن ها هم، تغییر کردن فرم لب بعد از ارتودنسی است. اما باید بدانید هیچ روشی به طور کامل مثبت یا منفی نیست و در صورتی که ارتودنسی برای شما به عنوان بهترین گزینه تشخیص داده شود، امکان جلوگیری از عوارض آن وجود دارد. برای آگاهی بیشتر مطلب زیر را مطالعه نمایید:

جلوگیری از تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی

ونیر دندان

اگر دوست دارید هنگام خندیدن دندان هایتان مثل سرامیک سفید و براق به نظر برسند، ونیر بهترین گزینه برای شماست. در این روش، دندانپزشک دندان خراب را می تراشد و صاف می کند. سپس موادی از جنس سرامیک روی آن می گذارد. به این روکش ونیر می گویند. ونیرها ظاهری بسیار طبیعی دارند و تا 15 سال دوام می‌آورند.

درست است که ونیر از باندینگ و نگهدارنده دندان گران تر است اما به دلیل عمر زیادی که دارد به‌صرفه تر است.

قبل و بعد از رفع فاصله بین دندان ها

روش خانگی برای صاف شدن دندان

اگر به دنبال راهی برای صاف شدن دندان در منزل هستید و نمی خواهید از بریس استفاده کنید باید توجه داشته باشید که هر درمانی بدون مشورت با دندانپزشک ممکن است عوارضی در پی داشته باشد. اگر متوجه فرم نامناسب دندان های خود شده اید و قصد درمان آن ها را دارید، نباید نگران باشید. برای صاف کردن دندان، روش ها و درمان های متنوعی در دسترس است.

علت کج شدن دندان در بزرگسالان

مطمئن باشید که دندانپزشکان بهترین درمان ممکن را برای شما انتخاب خواهند کرد. صاف کردن دندان کج با توجه به وجود روش های گوناگونی برای آن، ممکن است پیچیده‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کنید. کامپوزیت برای دندان های کج، رديف كردن دندانها با لیزر، کامپوزیت دندان های نامرتب، جابجایی دندان بدون ارتودنسی، درمان کجی دندان با کامپوزیت، لمینت دندان، کامپوزیت یک دندان کج همه از موارد و گزینه‌هاییست که افرادی که به دنبال صاف کردن دندان کج خود هستند، با آن مواجه می شوند.

جلوگیری از فاصله افتادن بین دندان ها

روش هایی که گفته شد برای کسانی که می خواهند فاصله بین دندان هایشان را پر کنند بسیار مناسب است. بعضی از این فرایندها علاوه بر پر کردن فضای خالی بین دندان ها به درمان بیماری های لثه هم کمک می کنند. همچنین سلامت استخوان فک را به آن باز می گردانند و از التهاب آن جلوگیری می کنند.

بعضی از شکاف ها قابل جلوگیری نیستند اما می توانید اقداماتی انجام دهید که خطرات ناشی از فاصله دندانی را کاهش دهد. برای مثال، به کودکانتان کمک کنید عادت مکیدن شصت را از سر خود بیندازند، به بهداشت دهانتان رسیدگی کنید و طریقه درست قورت دادن غذا را یاد بگیرید. فرایند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید و حتما دو بار در سال برای چکاپ و شستشوی دهان به دندانپزشک مراجعه کنید.

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت

تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

سوالات متداول

باندینگ دندان چیست؟

در این فرایند، دندانپزشک یک تکه صمغ روی دندان آسیب‌دیده قرار می دهد که رنگ آن با رنگ خود دندان یکی است. وقتی این ماده به دندان بچسبد و ثابت شود، ظاهر دندان به حالت ایده‌آل بر می گردد؛ گویا هیچوقت هیچ فاصله‌ای بین دندان وجود نداشته‌است.

آیا اورتدنسی تنها روش بستن فاصله ی بین دندانهاست ؟

خیر روشهای دیگری مانند باندینگ دندان،نگهدارنده دندان،ونیر و غیره وجود دارد.

برای از بین بردن فاصله دندان در خانه چه کار باید کرد؟

برای از بین بردن فاصله دندان در خانه می توانید از براکت های DIY یا نوار دندان استفاده کنید که در چند سال اخیر بسیار رایج شده‌اند. نحوه استفاده از این چسب ها این است که هر شب نواری را دور دندانتان می گذارید (دندانی که می خواهید حرکت کند) و بعد از مدتی نتیجه را می بینید. با گذشت زمان فاصله بین آن دندان با دندان کناری کمتر می شود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان