درد دندان پر شده

علت درد دندان پر شده چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

پر کردن دندان یک روش رایج برای درمان حفره های ناشی از پوسیدگی دندان است. در حین این فرایند، دندانپزشک با استفاده از ماده ای همچون آمالگام یا کامپوزیت نسبت به پر کردن حفرات دندانی اقدام می کند. با این که این روش ساده و روتین به نظر می رسد اما بسیاری از افرد پس از آن به حساسیت دندانی دچار می شوند. در اغلب موارد، حساسیت دندان بسته به علت ظرف چند روز یا چند هفته رفع می شود. درباره علت درد دندان پر شده در ادامه، مطالبی برای شما آماده شده است.

حساسیت دندان بعد از پر کردن

دندانپزشکان اغلب در هنگام پر کردن دندان ناحیه اطراف آن را بی حس می کنند. در نتیجه، در یک یا دو ساعت اول جلسه درمانی درد یا ناراحتی احساس نخواهد شد. پس از از بین رفتن اثرات داروی بی حسی، بیمار احساسات متفاوتی در دهان خود تجربه می کند. این احساسات شامل موارد زیر هستند:

• درد دندان مخصوصا در هنگام تنفس هوای سرد، مصرف مایعات و مواد غذایی سرد یا داغ
  • حساسیت به لمس در لثه ها
  • درد در دندان های مجاور
  • درد در هنگام فشردن دندان ها بر روی هم
  • درد در دندان درمان شده در هنگام خوردن، مسواک زدن یا نخ کشیدن

علت حساسیت دندان پس از پر کردن

مقداری حساسیت موقتی دندان پس از پر کردن آن طبیعی است. با این حال، گاهی اوقات حساسیت ناشی از عواملی است که نیازمند درمان یا ترمیم هستند. حساسیت دندان پس از پر کردن می تواند ناشی از چندین عامل از جمله موارد زیر باشد:

تحریک عصبی

التیام عصب درون دندان ممکن است چند روز به طول انجامد. حساسیت های کوتاه مدت پس از پر کردن دندان معمولا زمانی بروز می دهند که فرایند شدید بوده و سبب التهاب عصب دندان شده است. معمولا لایه های بیرونی دندان از عصب محافظت می کنند اما گاهی اوقات ماده پر کننده تا به عمق دندان و نزدیکی پایانه های عصبی نفوذ کرده و سبب تحریک و ناراحتی آن می شود.

التهاب پالپ (پالپیت)

دندانپزشک قبل از پر کردن، بخش پوسیده دندان را با استفاده از یک دریل حرارتی جدا می کند. در موارد نادر، این اقدام سبب التهاب پالپ و بروز پالپیت می شود. پالپ بافت همبندی است که مرکز دندان را تشکیل می دهد. عدم برداشت بافت پوسیده از دندان، سبب ابتلای آن به عفونت می شود.

روش های درمان قطعی عفونت لثه

این عفونت با تورم لثه ها یا تجمع چرک (آبسه) در کنار دندان همراه خواهد بود. پالپیت بر دو نوع است. مورد اول پاپلیت برگشت پذیر نام داشته و دندان با وجود حساس بودن به التیام و بهبود خود ادامه می دهد. دومین نوع پالپیت برگشت ناپذیر است که پالپیت قابل التیام نبوده و دندان به فرایند عصب کشی نیاز خواهد داشت.

پالپیت در اثر پر کردن حفرات کوچک به وجود نمی آید اما در موارد زیر بروز آن ممکن است:

دندان ضربه خورده و در اثر یک سانحه یا حادثه به شکستگی یا ترک خوردگی دچار شده است.

✅ حفره بسیار عمیق بوده و به لایه داخلی پالپ رسیده است.

✅ دندان تحت چندین فرایند دندانپزشکی از جمله پر کردن قرار گرفته است.

تغییر در تراز دندان ها

گاهی اوقات، پر کردن دندان سبب می شود که ارتفاع دندان نسبت به دیگر دندان ها بیشتر شود. در این وضعیت، بسته شدن دهان به دلیل فشار اضافی بر دندان درمان شده دردناک خواهد بود. در برخی موارد، فشردن دندان ها بر روی هم حتی سبب شکسته شدن ماده موجود در دندان شده و باید به محض اطلاع از این وضعیت با دندانپزشک تماس گرفت. دندانپزشک باید قبل از مرخص کردن بیمار، از تراز بودن دندان های او اطمینان حاصل کند. در صورتی که بلندی دندان پر شده بیش از حد زیاد باشد، دندانپزشک مقداری از آن را خواهد تراشید.

سطوح چندگانه دندانی

امکان دارد، درد یا حساسیت دندانی ناشی از برخورد سطوح مختلف دندانی با یکدیگر باشد. برای مثال، در صورتی که یک دندان تاجی طلایی داشته و دندان بالا یا پایین آن دارای سطحی نقره ای باشد در هنگام برخورد این دو احساس عجیبی به وجود خواهد آمد.

درمان حساسیت دندان به ترشی

درد ارجاعی

احساس درد در دندان های اطراف دندان مبتلا نیز ممکن است. این احساس در اثر پدیده ای به نام درد ارجاعی است که شامل احساس درد در ناحیه ای غیر از ناحیه مبتلا می شود.

واکنش حساسیتی

حساسیت پس از پر کردن دندان می تواند در اثر واکنش حساسیتی به ماده به کار رفته باشد. همچنین امکان بروز راش یا خارش در نزدیکی دندان پر شده نیز وجود دارد. در صورت تصور بر ابتلا به یک واکنش حساسیتی باید با دندانپزشک خود تماس گرفت. دندانپزشک می تواند فرایند را دوباره انجام داده و ماده ای دیگری به کار برد.

در صورت ابتلا به حفره های دندانی، امکان احساس درد در دندان و لثه ها وجود دارد. رفع درد ناشی از حفرات به وسعت پوسیدگی دندان بستگی دارد. صرف نظر از علائم پوسیدگی دندان باید جهت دریافت درمان مناسب به دندانپزشک مراجعه کرد.

پر کردن دندان جهت تسکین درد ناشی از حفره

پر کردن دندان از رایج ترین روش های درمان حفره خشک دندان است. در این مطلب مروری اجمالی بر مراحل این فرایند انجام شده است:

بی حسی: اولین اقدام در این فرایند بی حس کردن دندان و اطراف آن است.

پاکسازی: پس از بی حس شدن دندان، نوبت به برداشتن بخش های پوسیده دندان می رسد.

پر کردن: آخرین مرحله قرار دادن یک ماده انتخابی در دندان است.

مقایسه روش های پر کردن جای خالی دندان

علت درد دندان بعد از پر کردن آن چیست؟

مواد پر کننده دندان جهت جایگزینی نواحی پوسیده و کاهش درد ناشی از حفرات به کار می روند. با این حال، بروز درد پس از پر کردن دندان غیر طبیعی است. برخی دلایل رایج این احساس در پایین بیان شده اند:

حساسیت دندان

دندانی که به تازگی پر شده است نسبت به مواد غذایی داغ یا سرد، دمای هوا و قدرت فشار دندان ها حساسیت بیشتری دارد. درد دندان پر شده ظرف چند هفته برطرف می شود. در غیر این صورت باید با دندانپزشک خود تماس گرفت.

ترک خوردن یا لق شدن ماده پر کننده دندان

در صورتی که اندازه ماده پر کننده برای دندان مناسب نباشد یا دچار ترک خوردگی شود، فرد در دندان خود احساس درد خواهد داشت. در صورت تصور بر بروز این موارد باید به دندانپزشک خود مراجعه کرد.

علت لق شدن دندان در ارتودنسی چیست؟

واکنش حساسیتی به ماده پر کننده دندان

درمان درد دندان پر شده

با اجتناب از مصرف محرک های رایج از جمله مواد غذایی سرد یا داغ می توان از بروز درد دندان پر شده پیشگیری کرد. علاوه بر آن، خمیر دندان های ضد حساسیت می توانند در به حداقل رساندن احتمال بروز این درد ها بسیار مفید باشند. البته، لازم به ذکر است که افراد پس از انجام هر فرایند دندانی کوچک تا بزرگ احساس درد را تجربه می کنند.

صرف نظر از کوتاه یا بلند مدت بودن درد و حساسیت دندانی همواره باید روتین مراقبتی دهان رعایت شود. از جمله موارد مهم این روتین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دهان شویه

پس از مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی های اسیدی همچون قهوه باید دهان خود را شستشو داد. این مواد می توانند به مینای دندان آسیب برسانند.

مزایا و معایب دهانشویه فلوراید در بارداری

استفاده از خمیر دندان مناسب و ضد حساسیت

این خمیر دندان ها دارای عنصری فعال به نام پتاسیم نیترات هستند که از رسیدن احساسات روی دندان به عصب آن جلوگیری می کنند. البته، نتایج حاصل از مصرف آن ها فوری نبوده و پس از چند روز استفاده تفاوت احساس می شود.

مسواک زدن

این عادت باید به آرامی انجام شده و حرکت مسواک به صورت دایره وار باشد. باید از عقب و جلو بردن شدید مسواک یا فشردن آن به دندان ها اجتناب کرد.

تاثیر مواد غذایی بر تغییر رنگ دندان ها اجتناب ناپذیر است. مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم بر روی تغییر رنگ دندان های ما اثر می گذارند. کشیدن سیگار و استفاده از بعضی مواد غذایی خاص منجر به تغییر رنگ دندان ها خواهد شد.

اثرات سیگار بر روی دهان و دندان

نخ کشیدن

این کار را باید با نهایت دقت و آرامش انجام داده تا آسیبی به لثه ها و دندان ها وارد نشود.

محصولات سفید کننده

از آن جایی که محصولات سفید کننده حساسیت دندان ها را بیشتر می کنند باید از مصرف آن ها اجتناب کرد.

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

آیا درد دندان بعد از پر کردن طبیعی است؟

بله مقداری حساسیت موقتی دندان پس از پر کردن آن طبیعی است. با این حال، گاهی اوقات حساسیت ناشی از عواملی است که نیازمند درمان یا ترمیم هستند.

آیا امکان حساسیت به مواد پر کننده ی دندان هست؟

بله برخی افراد به مواد استفاده شده در دندان ها واکنش حساسیتی نشان می دهند. جهت کمک به اجتناب از درد پس از پر کردن یک حفره باید هر گونه حساسیت خود را با دندانپزشک در میان گذاشت.

آیا احساس درد در دندان های اطراف دندان مبتلا نیز ممکن است؟

بله این احساس در اثر پدیده ای به نام درد ارجاعی است که شامل احساس درد در ناحیه ای غیر از ناحیه مبتلا می شود.