آبان ۱۵, ۱۴۰۲

بوی بد دندان کامپوزیت شده

فهرست

آیا کامپوزیت کردن دندان باعث ایجاد بوی بد می شود؟

برای بسیاری از افرادی که قصد انجام کامپوزیت دندان را دارند سوال است که آیا کامپوزیت کردن دندان باعث ایجاد بوی بد دهان می شود؟ و دلایل آن چیست؟ بسیاری از افرادی هم که قبلا آن را انجام داده اند از بوی بد دهان و دندانشان نا راضی اند. در مقاله ی پیش رو به بررسی عوامل موثر بر بوی بد دندان کامپوزیت شده می پردازیم.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

اولین عامل موثر بر بوی بد دندان های کامپوزیت شده ، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. به طور معمول ، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، برای همه ی افراد می تواند مشکلاتی از قبیل پوسیدگی و عفونت و زردی دندان و بوی بد دهان ایجاد کند. این مسئله برای افرادی که اقدامات زیبایی از قبیل کامپوزیت دندان انجام داده اند مشکل ساز تر است. استفاده از مسواک و نخ دندان و دهان شویه برای همه ی افراد به ویژه کسانی که کامپوزیت دندان انجام داده اند ضروری است.

نوع کامپوزیت استفاده شده

قطعا یکی دیگر از عوامل موثر بر بوی دهان، نوع کامپوزیتی است که روی دندان فرد قرار می گیرد. این عامل به علاوه، بر ظاهر و زیبایی دندان هم موثر است. ونیر کامپوزیت یک لایه ی نازک از موادی است که در آزمایشگاه دندان پزشکی توسط تکنسین دندان پزشکی ساخته می شود و توسط دندان پزشک روی دندان بیمار قرار می گیرد و به روش باندینگ در جای خود فیکس می شود.
کامپوزیت دندان دارای یک ماده ی بیس رزینی است که داخل آن ذراتی از گلاس وجود دارد و بر اساس اندازه ی این ذرات گلاس ، کامپوزیت ونیر به چهار گروه تقسیم می شود.انواع ونیر کامپوزیت عبارت اند از :
• ماکروفیل
• میدیفیل
• میکروفیل
• نانوفیل
هر چقدر که اندازه ی دیگر ذرات گلاس کوچک تر باشد ، کامپوزیت ونیر سطح صاف تر و براق تری خواهد داشت و رنگ پذیری آن نیز کم تر خواهد بود. بهترین نوع ونیر کامپوزیت ، کامپوزیت میکروفیل یا نانو فیل است که اندازه ی سایر ذرات فیلر در آن ها بسیار کوچک است. این اندازه در میکروفیل حدودا بین 0.1 تا 0.01 میکرون و در نانوفیل در سایز نانو است .

دندان پزشکی زیبایی

کیفیت نصب کامپوزیت توسط دندان پزشک

اگر قصد کاشت کامپوزیت به روی دندان های خود را دارید، حتما دقت داشته باشد که باید دندان پزشکی را انتخاب کنید که در کار خود دقت زیادی به خرج دهد و از جزئیات عملش غافل نشود. چرا که بی دقتی دندان پزشک در نصب کامپوزیت، می تواند باعث لق شدن و وجود پله یا حباب در روکش کامپوزیت شود و عوارضی از قبیل ؛ تجمع باکتری ، عفونت ، پوسیدگی دندان و بوی بد دهان را داشته باشد.

فاصله ی لثه با ونیر کامپوزیت

هنگامی که دندان پزشک ، کامپوزیتی را بر روی دندان نصب می کند باید به فاصله ی آن با لثه دقت کند چرا که اگر این فاصله بیش از اندازه ی معمول باشد ، مواد غذایی در این محل باقی می مانند و باعث تجمع باکتری می شوند . همین باکتری ها باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می شوند.

میزان استاندارد تراشیدن دندان

به طور معمول، برای کاشت کامپوزیت ، دندان را به اندازه ی سه دهم میلیمتر می تراشند و سپس کامپوزیت را روی آن نصب می کنند. اگر دندان پزشک ، دندان بیمار را بیش از این اندازه تراش دهد، مینای دندان از بین می رود و پس از مدتی دندان شروع به پوسیدن می کند و بوی بدی در دهان بیمار ایجاد می شود.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیاتی از قبیل سیگار، به طور معمول باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می شود. به طور کلی افرادی که دخانیات ( از هر نوعی ) مصرف می کنند، بیشتر از افراد دیگر مستعد پوسیدگی دندان و بوی بد دهان هستند.

 

 

بیماری های مربوط به لثه

بیماری هایی که لثه را درگیر می کنند یکی دیگر از عواملی هستند که باعث بوی بد دهان می شوند. این بیماری ها باعث می شوند تا پلاک ها اطراف کامپوزیت شکل بگیرند و لثه ملتهب شود. اگر التهاب لثه برطرف نشود، پس از مدتی ، علاوه بر لثه ، استخوان فک و کامپوزیت هم آسیب می بینند. علت این بیماری ها میتواند زمینه ی ژنتیکی ، عدم رعایت بهداشت دهان یا وجود حباب یا پله در روکش دندان باشد که این مورد آخر به دقت پزشک در نصب روکش بستگی دارد.
یکی از بیماری های لثه ، بیماری پریودنتال است . این بیماری در صورتی که درمان نشود به دیگر بخش های لثه هم سرایت می کند و باعث التهاب و بوی بد دهان میشود.
علائم این بیماری عبارت اند از :
• قرمزی و تورم لثه
• خون ریزی لثه
• لق شدن و حساس شدن دندان ها

درمان عفونت لثه

پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت

ممکن است دندان زیر روکش کامپوزیتی دچار پوسیدگی شده باشد و همین پوسیدگی عامل بوی بد دهان باشد. این پوسیدگی میتواند به دلایل مختلفی از جمله : سابقه ی پوسیدگی قبل از روکش، تجمع باکتری و موارد دیگر اتفاق بیفتد.

سایر بیماری ها
به جز بیماری های لثه ، بیماری های دیگری هم هستند که باعث بوی بد دهان می شوند. برخی از این بیماری ها عبارت اند از :
• عفونت ریه
• برخی بیماری های کبد
• برخی بیماری های کلیه
• رفلاکس معده

مراقبت های بعد از کامپوزیت ونیر

برخی دارو ها

به طور کلی خشک بودن دهان یکی از عوامل بوی بد دهان است. دارو هایی هم که باعث کم شدن رطوبت دهان می شوند از عوامل بوی بد دهان هستند. اگر دارو هایی مصرف می کنید که چنین خاصیتی دارند ، می توانید از دهان شویه یا مرطوب کننده های دهان استفاده کنید تا این اثر را کاهش دهید.

برخی خوراکی ها

خوردن برخی خوراکی ها مانند پیاز و سیر باعث بوی بد دهان می شوند. به علاوه اگر از نخ دندان استفاده نکنید و فقط مسواک بزنید، مقداری مواد غذایی لابلای دندان هایتان باقی می مانند و باعث ایجاد بوی بد می شوند. برای رفع این بو می توانید از دهان شویه های آنتی باکتریال استفاده کنید تا از شر باکتری ها و بوی دهان خلاص شوید و برای از بین بردن بوی حاصل از مواد غذایی لای دندان ها ، حتما از نخ دندان استفاده کنید.

فشار زیاد به روکش

زمانی که به روکش کامپوزیت دندان فشار زیادی وارد شود ، روکش لق می شود و در اثر آن باکتری هایی به سطح زیر روکش نفوذ می کنند و باعث ایجاد بوی بد می شوند. علاوه بر این استفاده نکردن از چسب کافی و مناسب هنگام نصب روکش کامپوزیت به روی دندان هم باعث لق شدن آن می شود.

کلام آخر و راهکار هایی برای پیشگیری از بوی بد دهان

با توجه به عوامل موثری که در بالا ذکر کردیم، اگر قصد انجام کامپوزیت یا هر نوع لمینتی را بر روی دندان های خود دارید ، یا اگر قبلا آن را انجام داده اید، نکات زیر را فراموش نکنید!
• مرطوب نگه داشتن دهان برای سلامتی دهان و دندان و همچینین جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان اهمیت دارد. پس در طول شبانه روز ، آب زیاد بنوشید و دهان خود را مرطوب نگه دارید.
• از دخانیات دوری کنید تا سلامت دهان و دندانتان را حفظ ، و از بوی بد دهان جلوگیری کنید.
• از دهان شویه های مناسب که مورد تایید پزشکتان هستند استفاده کنید تا باکتری ها را از بین ببرید و از ایجاد بوی بد دهان و بیماری های احتمالی لثه و دندان جلوگیری کنید.
• زمانی که میخواهید کامپوزیت روی دندانتان بکارید ، قبل از توجه به مارک کامپوزیت به تخصص و مهارت دندان پزشکی که می خواهد آن را نصب کند توجه کنید.
• و در آخر به یاد داشته باشید که مسواک به تنهایی بهداشت دهان و دندان را تامین نمی کند و باید از نخ دندان و دهان شویه هم کمک بگیرید.

دکتر میلاد افشار

جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

 

سوالات متداول

آیا بوی بد دندان کامپوزیت شده به جنس کامپوزیت نصب شده ربط دارد؟

بله هر چقدر که اندازه ی دیگر ذرات گلاس کوچک تر باشد ، کامپوزیت ونیر سطح صاف تر و براق تری خواهد داشت و رنگ پذیری آن نیز کم تر خواهد بود.

ایا تخصص دکتر در نصب لمینیت تاثیری بر ایجاد عفونت و بهداشت آن دارد؟

بله چرا که بی دقتی دندان پزشک در نصب کامپوزیت، می تواند باعث لق شدن و وجود پله یا حباب در روکش کامپوزیت شود.

آیا خشکی دهان در ایجاد بوی بد تاثیر دارد؟

بله یکی خشک بودن دهان یکی از عوامل بوی بد دهان است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان