آبان ۱۶, ۱۴۰۲

کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی

فهرست

ارتودنسی دندان از جمله روش های مرسوم در دنیای دندانپزشکی است که بسیاری از مردم آن را برای اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان هایشان انتخاب می کنند. کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی از جمله روش های درمانی و همچنین پیشگیری به شمار می رود. اما این روش زیبایی دندان چگونه انجام شده و چه فوایدی خواهد داشت؟ ارتودنسی دندان در حالت کلی فرم دندان ها را تغییر می دهد و برای دندان هایی مورد نیاز است که کج بوده و در یک خط قرار نگرفته اند. کج بودن دندان ها دلایل مختلفی دارد و برای اینکه مشکل کج بودن آنها به طور کلی رفع شود باید عوامل تحریک کننده دندان ها بررسی و درمان گردند. دندانپزشک ابتدا دندان های فرد را معاینه کرده و به دنبال دلیل کج بودن دندان ها می گردد. دندان عقل یکی از اصلی ترین دلایل برای کج شدن دندان ها به شمار می رود که با کشیدن این دندان از کج شدن دوباره دندان ها جلوگیری خواهد شد. در این محتوا می خواهیم با دلایل کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی و همچنین مزیت های آن آشنا شویم:

کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی

چنانچه تحقیقاتی درباره ارتودنسی انجام داده باشید با این موضوع آشنایی خواهید داشت که در ارتودنسی یک یا چند تا از دندان های فرد کشیده خواهند شد. این دندان ها یا عقل یا نیش هستند چرا که هردو این دندان ها مشکلاتی نسبت به سایر دندان های سالم خواهند داشت. توجه داشته باشید که با کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی، دندان ها فضای بیشتری برای گسترش پیدا خواهند کرد و از این رو روند صاف شدن آنها راه ساده ای را پیش رو خواهد داشت. البته امکان کشیدن هرکدام از دندان های فک بنا به تشخیص دندانپزشک وجود خواهد داشت اما معمولا دندان عقل بهترین کاندید برای کشیده شدن است. ارتودنسی با اینکه از جمله روش های درمانی و زیبایی هزینه بر دندانپزشکی است اما به دلیل مزیت های بسیاری که دارد مورد توجه مردم قرار گرفته و در اغلب دندانپزشکی ها شاهد ارائه این خدمات هستیم. اما ارتودنسی باید ها و نباید هایی نیز دارد که در صورت رعایت نشدن آنها ممکن است نتیجه دلخواه را شاهد نباشید.

دندان عقل چیست؟

قبل از اینکه دلیل کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی را مورد بررسی قرار دهیم باید بدانیم که در حالت کلی دندان عقل چیست و چه کاربردی دارد؟ دندان های مولر حکم دندان های کارگر را در فک انسان دارند به گونه ای که له کردن خوراکی ها بر عهده این دندان هاست. دندان های مولر به ۳ دندان آخر هر طرف از فک ها گفته می شود به گونه ای که هر فرد دارای ۱۲ دندان مولر خواهد بود. دندان مولر سوم که آخرین دندان از هر طرف فک است با نام دندان عقل شناخته می شود. بسیاری تصور می کنند که دندان های عقل ساختار متفاوتی نسبت به سایر دندان ها دارند در صورتی که دندان عقل نیز دقیقا مشابه سایر دندان ها بوده و کیفیت یکسانی دارد. تنها تفاوت این دندان در دیر درآمدن آن است چرا که دندان عقل بین سنین ۱۷ تا ۲۲ سالگی در فک شخص ظاهر خواهد شد.

نهفتگی دندان با لیزر

نهفتگی دندان مربوط به دندان عقل فرد می شود. دندان های عقل سومین دندان مولر یا همان آسیاب بزرگ بوده و آخرین دندانی هستند که در بین سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی در انتهای قوس فکی سر از لثه بیرون می آورند. در حالت معمولی دندان های عقل باید بتوانند از لثه بیرون آیند اما در صورتی که این دندان بنا به دلایل مختلف از لثه بیرون نیامده باشد اصطلاحا به آن دندان عقل نهفته گفته می شود. این دندان همواره در تلاش است تا از لثه بیرون آید اما به دلیل عدم موفقیت به سایر دندان ها نیز فشار وارد می کند و حتی اگر سایر دندان ها نیز صاف باشند فشار وارده از دندان عقل باعث ایجاد نامنظمی در آن خواهد شد‌. حال ربط نهفتگی دندان با ارتودنسی دندان با لیزر چیست؟ دندانپزشکان با استفاده از لیزر بافت لثه روی دندان عقل را برداشته و دندان عقل را می کشند تا هم فضا برای صاف شدن دندان ها ایجاد شده و هم از وارد شدن فشار های احتمالی از طرف این دندان جلوگیری شود.

آیا همه دندان عقل دارند؟

شاید این سوال برای بسیاری از مردم پیش آمده باشد. در جواب باید گفت؛ خیر همه دندان عقل ندارند. به ندرت در فک شخصی ۴ دندان عقل را به صورت کامل می توان مشاهده کرد و معمولا یک یا دو عدد از آنها رشد کاملی نخواهند داشت. البته عدم وجود این دندان هیچگونه نگرانی ندارد و تا جایی که فک فرد رشد دندان ها را قبول کند شاهد گسترش دندان ها بر روی آن خواهیم بود. برخی از افراد نیز دندان عقل نهفته دارند. در صورتی به دندان ها نهفته گفته می شود که خود دندان یا بخشی از آن نتواند از لثه بیرون بیاید.

علت لق شدن دندان در ارتودنسی چیست؟

علت نهفتگی دندان عقل چیست؟

زمانی که فک به صورت کامل رشد کرده باشد اصولا باید دندان عقل رشد خود را آغاز کرده و از لثه بیرون بیاید اما در شرایطی که فک کوچک بوده و یا سایر دندان ها رشد بیشتری داشته باشند جایی برای درآمدن دندان عقل وجود نخواهد داشت و به همین دلیل در زیر لثه جا خوش می کند. نهفتگی دندان عقل نیز انواع متفاوتی دارد و حتی ممکن است در داخل لثه فرم دیگری بر خود گرفته و قسمت آسیاب آن کاملا به سمت دندان مولر دوم کج شود.

دلیل کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی

ارتودنسی به علم نظم بخشیدن به دندان های نامرتب گفته می شود و هرگونه عاملی که باعث به هم ریختن نظم این مروارید های فک شوند با علم ارتودنسی برطرف خواهند شد. عوامل متعددی می تواند بر برهم زدن نظم دندان ها تاثیر بگذارد و دندان عقل نهفته یکی از اصلی ترین ها خواهد بود. خودتان این مشکل را در ذهنتان مجسم کنید! یک دندان که از قضا در آخرین ردیف قرار گرفته تمایل به سر درآوردن از فک دارد اما سایر دندان ها به دلیل کمبود جا، امکان رشد بیشتر را به آن نمی دهند. در این صورت قطعا فشارهای وارده از سمت دندان عقل نهفته باعث کج شدن تدریجی دندان ها خواهد شد. همچنین چنانچه دندان نهفته کشیده شود فضا برای گسترش سایر دندان ها نیز فراهم شده و کج بودن آنها برطرف خواهد شد. به همین دلیل کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلیل اهمیت کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی

جراحان دندانپزشک و ارتودنسی کار ممکن است نظرات متفاوتی نسبت به دندان های عقل داشته باشند. برخی از دندانپزشکان معتقدند که دندان عقل نهفته باید قبل از انجام ارتودنسی کشیده شود اما برخی دیگر اعلام می کنند که در صورت نکشیدن دندان عقل نیز می توان ارتودنسی را با موفقیت انجام داد. هر یک از این نظرات به نوبه خود از اهمیت علمی برخوردار هستند اما اگر موشکافانه تر بررسی کنیم دندان های عقل زمانی باید کشیده شوند که فضای کافی برای رشد آنها در فک وجود ندارد. در مواقعی که فک به مقدار کافی پر از دندان است نیازی به وجود دندان عقل نبوده و باید کشیده شود. چه بسا گاهی اوقات متخصصین ارتودنسی این عمل زیبایی را انجام داده اند اما متاسفانه به دلیل عدم توجه به وجود دندان عقل نهفته، این دندان حین درمان و یا بعد از آن باعث به هم ریختن دوباره نظم دندان ها شده است.

از کجا بفهمیم نیاز به کشیدن دندان عقل داریم؟

بی شک این متخصصین ارتودنسی هستند که کشیدن و یا عدم کشیدن دندان عقل را تشخیص می دهند. در حالت کلی اغلب دندانپزشکان در نکشیدن و حفظ دندان مولر سوم هم نظر هستند اما به چه قیمتی این کار را انجام دهیم؟ تا زمانی که دندان عقل مشکلی برای دندان هایتان ایجاد نکند نیازی به کشیدن آن نخواهد بود و عقل ایجاب می کند که از کشیدن آن خودداری کنیم. اما در صورتی که وجود دندان عقل باعث آسیب رسیدن به سایر دندان های فک شما شود کشیدن آن بلامانع است. با مراجعه به دندانپزشک متخصص می توانید نیاز به کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی را مورد بررسی قرار دهیم. دندانپزشک با گرفتن عکس از فک شما وضعیت دندان هایتان را مورد بررسی قرار خواهد داد. در صورتی که فضا برای بیرون آمدن دندان آسیاب سوم وجود داشته باشد اقدامات لازم در این خصوص انجام می شود و در صورت شلوغی فک، کشیدن دندان عقل بلامانع است.

پولیش دندان بعد از ارتودنسی چیست و چگونه انجام می شود؟

هزینه کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی

بسیاری از مردم فکر می کنند که هزینه کشیدن دندان عقل در ارتودنسی متفاوت خواهد بود. اما هزینه های تعیین شده برای کشیدن دندان که توسط وزارت بهداشت تعیین می شود چه قبل، چه حین و چه بعد از ارتودنسی انجام شود یک رقم ثابت خواهد بود. البته این هزینه ها ممکن است با توجه به موقعیت و شرایط دندانپزشک متفاوت باشد.

 

ارتودنسی دندان را به چه کسی بسپاریم؟

یکی از اصلی ترین مواردی که باید قبل از هرگونه عمل به آن توجه داشته باشید متخصصی است که برای انجام امورات دندانپزشکی انتخاب می کنید. دندانپزشکان متعددی اقدام به ارائه خدمات ارتودنسی دندان کرده اند که هریک ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته و ممکن است کیفیت متفاوتی به نسبت یکدیگر داشته باشند. شرکت ما با بهره گیری از بروزترین تجهیزات و علم روز دنیا به عنوان یکی از بهترین های ارتودنسی شناخته شده و با سپردن امورات ارتودنسی دندان خود به این مرکز هیچ گونه نگرانی نخواهید داشت. لازم به ذکر است که متخصص ارتودنسی به دلیل تجربه ای که طی سالهای متمادی فعالیت خود دارد تمامی امورات مربوط به این عمل زیبایی دندان را بدون کم و کسر انجام خواهد داد.

دکتر میلاد افشار جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان