آبان ۷, ۱۴۰۲

پولیش دندان بعد از ارتودنسی چیست و چگونه انجام می شود؟

فهرست

در این مقاله هر اطلاعاتی که شما درباره پولیش دندان بعد از ارتودنسی نیاز دارید بدانید در اختیارتان قرار می دهیم. پولیش دندان یک رویکرد دانپزشکی است که دندان های شما را صاف و درخشان می کند. در بسیاری از مطب های دندانپزشکی، این کار، یک بخش استانداردِ یک جلسه روتین پاکسازی است.

پولیش برای دندان شما فقط مزیت زیبایی را ارائه نمیدهد. این رویکرد، همراه با جرم گیری دندان، می تواند دهان شما را خوشبو کند و به جلوگیری از پوسیده شدن دندان شما کمک کند.

ما با دندانپزشک صحبت می کنیم تا بفهمد:

  • آیا پولیش کردن دندان برای سلامت دهان مهم است؟
  • چند وقت یکبار دندان شما باید پولیش شود؟
  • هزینه ی این روش چقدر است؟
  • آیا شما می توانید در خانه پولیش کردن دندان را انجام دهید یا نه؟

در ادامه مقاله به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد.

پولیش دندان چیست؟

پولیش کردن دندان چیزی است که در مطب دندانپزشک انجام می شود. این یکی از آخرین مراحل پاکسازی دندان در دندانپزشکی می باشد.

مرحله اول: دندان شما برای پوسیدگی و نقاط ضعیف در مینای دندان معاینه می شود.

مرحله دوم: پلاک و تارتار دندان (جرم) از روی سطح دندان شما در فرایندی به نام جرم گیری زدوده می شوند.

مرحله سوم: سپس دندان شما پولیش می شود تا قبل از نخ دندان کشیدن و فلوراید تراپی، لکه ها از بین بروند.

مزایای پولیش دندان بعد از ارتودنسی

مزایای پولیش دندان بعد از ارتودنسی تا حدودی در علم دندانپزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. در سال 2018یک بازبینی  از چندین پژوهش دریافته است که پولیش منظم دندان به تنهایی نمی تواند از بیماری لثه جلوگیری کند.

همان بازبینی خاطر نشان کرد که کسانی که دندانهای خود را پولیش و جرم گیری کرده بودند، به طور قابل توجهی تجمع پلاک کمتری بر روی دندان خود داشتند.

داشتن پلاک کمتر ممکن است مینای دندان شما را حفظ کند، اما زمانی که مینای دندان پوسیده می شود بازیابی کامل آن غیر ممکن است. پولیش کردن دندان بعد از ارتودنسی همچنین باکتری سطح دندان شما از بین می برد.

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

هزینه پولیش دندان چقدر است؟

اگر شما بیمه دندان دارید، پولیش دندان باید به عنوان بخشی از روتین معاینه دندان و پاکسازی آن تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. این به این معناست که پولیش کردن دندان ممکن است به عنوان یک خدمات درمانی پیشگیرانه آزاد باشد.

اگر شما بیمه دندانی نداشته باشید، پولیش دندان بعد از ارتودنسی می توان بسیار گران قیمت باشد. هزینه معاینه دندانی و پاکسازی دندان بدون بیمه متغیر است و بستگی به دندانپزشک و محل زندگی شما دارد.

آنچه درباره دندان قروچه کودکان زیر ۲ سال باید بدانید!

پولیش کردن دندان ارتودنسی در خانه 

کیت های پولیش دندان بعد از ارتودنسی بدون نسخه زیادی وجود دارند که ادعا می کنند شما می توانید در خانه، نتایجی مشابه با عمل پولیش کردن دندان حرفه ای در مطب دندانپزشکی به دست آورید. برخی از این درمان های خانگی برای دندان لکه دار شامل جوش شیرین یا زغال می شوند.

بنابراین آیا شما باید از رفتن به مطب دندانپزشکی صرف نظر کنید و پولیش دندان بعد از ارتودنسی را خودتان انجام دهید؟

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

شما می توانید، اما ما آن را توصیه نمی کنیم! جوش شیرین و سیلیکای موجود در خمیردندان اثر مشابهی دارند (برای پولیش کردن دندان در خانه). مینای دندان هرگز باز نمی گردد، بنابراین سعی در انجام دادن آن می تواند منجر به از بین رفتن مینای دندان، حساسیت و حتی پوسیدگی دندان شود.

از استعمال کیت های درمان در خانه با هر قیمتی خودداری کنید. بیشتر خمیردندان های تجاری تا حدی دارای خاصیت پولیش کردن دندان هستند، ما به شما آنها را توصیه می کنیم.

۵ نوشیدنی های مفید برای دندان‌ها

پولیش دندان یک عمل بسیار راحت است و عوارض چندانی ندارد. برخی از شرایط دندانی ممکن است نیاز به یک روش پولیش ملایمتری داشته باشند. پولیش کردن عموماً برای همه ایمن می باشد. اگر برخی از افراد، دندانهای بسیار حساسی داشته باشند، ما ممکن است کاپ پولیش را پیشنهاد دهیم که روشی کمتر تهاجمی می باشد. اگر بیمار دارای فرسایش شدید یا ساییدگی قبلی بر روی دندانهای خود باشد، ما ممکن است پولیش را محدود کنیم.

آیا پولیش دندان ضروری است؟

تمام نکته پاکسازی دندانی، برداشتن پلاک و تارتار جمع شده بر روی دندان شما می باشد. اگر این لایه های پر از باکتری برداشته نشوند، می توانند منجر به ایجاد حفره و بیماری لثه شوند.

متخصص بهداشت، با استفاده از یک ابزار اولتراسونیک، که از انرژی ارتعاشات برای شکستن تارتار و شستشوی آن با آب استفاده می کند. سپس ممکن است از ابزارهای دستی برای از بین بردن نقاط کوچکتر تجمع جرم ها و صاف کردن سطح دندان استفاده کند.

پس از این که دندان شما کاملاً تمیز شد و تمام پلاک ها و تارتارها از بین رفتند، سپس زمان مناسب برای پولیش فرا می رسد. اکثر کار پولیش با یک کاپ لاستیکی کوچک انجام می شود که در انتهای یک واند دستی میچرخد. پزشک پیش از پولیش کردن دندانهای شما، مقداری خمیردندان پروفی در کاپ لاستیکی میریزد.

چگونه از نخ دندان ارتودنسی استفاده کنیم؟

خمیر دندان پروفی یک نوع خمیردندان ساینده و زبر است که اغلب با طعم های مشابهی موجود می باشند. سپس پزشک خمیردندان پروفی را به دندانهای شما می زند و چرخش کاپ، دندانهای شما را پولیش می کند و لکه ها را از بین می برد. دندانپزشک پس از شستشوی دهان شما ممکن است دندان شما را نخ دندان بکشد سپس فلوراید تراپی انجام دهد که با جذب مواد معدنی توسط دندان باعث قویتر شدن آنها می شود.

در حقیقت، پاک کردن لکه های سطحی، اولین هدف پولیش دندان بعد از ارتودنسی در این روزها می باشد. در گذشته، تصور می شد که پولیش کردن دندان برای صافتر شدن آنها، باعث می شد که باکتری هایی که منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شوند، به دندان بچسبند. اما در واقع از بین بردن پلاک و تارتار در طول جرم گیری اولتراسونیک در واقع همان چیزی است که مانع از چسبیدن باکتری می شود (البته، بعلاوه ی روتین بهداشت دهان خانگی روزانه ی شما).

در حالیکه پولیش کردن دندانهای شما را قطعاً صاف تر می کند، ثابت نشده است که تفاوت زیادی در جلوگیری از بیماری لثه یا پوسیدگی دندان ایجاد می کند. در حقیقت، برخی از مطالعات نشان داده اند که پولیش کردن می تواند حتی به طور موقت مینای دندان شما را ضعیف کند و تا زمانی که لایه ی خارجی مینای دندان دوباره رشد کند، دندان شما را اندکی حساستر کند.

بسیاری از دندانپزشکان حرفه ای در حال حاضر عنوان می کنند که پولیش کردن در ابتدا یک عمل زیبایی محسوب می شود. به همین دلیل برخی از دندانپزشکها تنها به صورت گزینشی پولیش کردن دندان را انجام می دهند و نیز لکه های سطحی که با پاکسازی اولتراسونیک یا ابزارهای دستی پاک نمی شوند را پولیش می کنند. بنابراین، پولیش کردن قطعاً برای ایجاد یک حس عالی پس از ملاقات با پزشک واقعا خوب است، اگر پزشک همه ی دندانهای شما را پولیش نکند، نگران نشوید.

برای جلوگیری از مشکلات دهان، پولیش کردن به اندازه پاکسازی اولتراسونیک و برداشتن دستی پلاک و تارتار و فلوراید تراپی قوی کننده دندان مهم نیست.

۷ نکته برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

تاثیر پولیش کردن در بهداشت دهان و دندان

جرم گیری و پولیش طراحی شده است تا پاکسازی کاملی را روی دندانهای شما انجام دهد که از مسواک کردن به تنهایی بسیار مؤثرتر است. این کار نه تنها باعث می شود که دندانهای شما تمیز تر به نظر برسند، بلکه باعث می شود که تمام دهان شما نیز احساس تمیزی بیشتری داشته باشد. دندانپزشک شما از وسیله ای به نام جرم گیر دندان برقی برای از بین بردن سخت ترین تارتار استفاده می کند.

این دستگاه با سرعت بالایی ویبره می زند تا مواد سخت روی دندانها، لثه و بین دندانهای شما را که دسترسی به آنها سخت می باشد را بشکند. در فرایند پاکسازی، یک جت آب، آلودگی های این مرحله را شست و شو خواهد کرد. دندانپزشک شما ممکن است از وسایل مختلفی برای دستیابی به بخش های مختلف دهان شما استفاده کند.

روش صحیح مسواک زدن دندان ارتودنسی

اهمیت پولیش و جرم گیری دندان ارتودنسی

در طول مدت ارتودنسی یک لایه ی چسبان روی دندان شما جمع می شود. این ماده چسبنده پر از باکتری است و زمانی که با قند موجود در غذای ما واکنش نشان می دهد، تبدیل به اسید می شود. با مسواک زدن دندان دو بار در روز، پلاک را می توان از بین برد، اما مشکلاتی برای جاهای غیرقابل دسترسی وجود دارد.

زمانی که پلاک ها به مرور زمان جمع شوند، تبدیل به ماده سختی به نام تارتار یا کلکولس می شود. از آنجا که این یک ماده سخت می باشد، از بین بردن آن با مسواک زدن به تنهایی سخت تر می شود که در اینجا اهمیت پولیش و جرم گیری روشن می شود.

آیا پولیش کردن به دندان آسیب می رساند؟

نه، عمل پولیش و جرم گیری آسیب رسان نیست، اما ممکن است شما احساساتی غیرمعمولی را در دهان خود تجربه کنید. این حس ها ممکن است شامل احساس خراشیدن یا غلغلک دادن لثه ها باشند. اگر شما در مورد درد دندانهای خود نگران باشید، می توان از یک ژل بی حس کننده استفاده کرد. اگر شما در مورد دردناک بودن پولیش و جرم گیری نگران هستید، در زمان رزرو کردن نوبت خود، با مسئول پذیرش در میان بگذارید، آنها این موضوع را به دندانپزشک شما اطلاع خواهند داد.

اثرات سیگار بر روی دهان و دندان

پولیش به تنهایی نمی تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند، مگر اینکه بخشی از روال پاکسازی باشد که شامل جرم گیری و نخ دندان کشیدن در مطب دندان پزشکی می شود. برای براق نگه داشتن دندانها، هر 6 ماه یک بار به یک روتین پاکسازی که شامل پولیش و جرم گیری می شود، نیاز است.

چند وقت یکبار باید پولیش انجام داد؟

ما هر 6 ماه یک بار درمان پولیش و جرم گیری را به منظور جلوگیری از تجمع پلاک روی دندان شما توصیه می کنیم. برخی از افراد نیاز به جلسات بیشتری دارند، بنابراین زمانی که هر شش ماه یک بار با دندانپزشک خود ملاقات می کنید، اگر نیاز به پولیش و جرم گیری داشته باشید، او به شما اطلاع خواهد داد. برخی از افراد پس از درمان ارتودنسی نیاز به پولیش و جرم گیری دارند، در حالیکه برخی دیگر قبل از انجام ایمپلنت، دندانها و لثه های خود را پولیش و جرم گیری می کنند تا ظاهری عالی پیدا کنند.

دکتر میلاد افشار جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان