آبان ۷, ۱۴۰۲

مسواک زدن لثه های حساس چگونه است؟

فهرست

مسواک زدن لثه های حساس با شدت یا استفاده از مسواک نامناسب می تواند سبب تشدید درد و خونریزی هنگام مسواک زدن شود. افراد باید روش درست مسواک زدن دندان های خود را فرا بگیرند. مسواک زدن به طرز شدید یا استفاده از مسواک نامناسب می تواند به دندان ها و لثه ها آسیب رسانده و به مشکلاتی همچون فرسایش مینای دندان، عقب نشینی لثه ها و در نهایت حساسیت دندان ها منجر شود.

برخی افراد بر این باورند که تنها با مسواک زدن با شدت و محکم می توان احساس پاکی و سفیدی بیشتر را به دندان های خود هدیه داد. در واقع، این کار دقیقا نتیجه معکوس داشته و نه تنها سبب عقب نشینی لثه ها می شود، بلکه لایه سفید و صیقلی مینای دندان را نیز فرسوده کرده و دندان ظاهری زرد و تیره تر به خود می گیرد.

افراد با تکرار این عادت خود را در معرض ابتلا به حساسیت دندان ها قرار می دهند. در صورت عدم اطمینان از شدت مسواک زدن خود می توان به مسواک خود نگاه کرد. در صورتی که مدت استفاده از آن 3 ماه یا کمتر است باید ظاهری نسبتا نو داشته باشد. فرسودگی و صاف شدن مسواک در این مدت یک علامت از شدت بالا در مسواک زدن است.

روش مناسب مسواک زدن لثه های حساس

گاهی اوقات علت درد دندان روش نادرست مسواک زدن است. در صورتی که دندان ها به شدت یا با استفاده از یک مسواک دارای مو های سفت تمیز شوند، امکان بروز زخم های لثه وجود خواهد داشت. لثه ها از جمله بافت های بدن بوده که در اثر تحریک مداوم آسیب دیده و حساس به لمس می شوند. افراد باید به جای عقب و جلو بردن، مسواک را به آرامی و در حرکاتی دایره وار بر روی دندان ها حرکت دهند. باید مسواک های زبر و خشن را دور انداخته و از انواع دارای مو های نایلونی و نرم استفاده کرد.

آموزش مسواک زدن دندان های کودک ۲ ساله

مو های نرم مسواک برای لثه ها مناسب تر هستند. در صورت ذهن آگاهی در هنگام مسواک زدن می توان به روش مسواک زدن خود توجه کرد. به جای مسواک زدن در هنگام تماشای تلویزیون یا گشتن در موبایل می توان با نگاه کردن به خود در آینه این کار را با دقت بیشتری انجام داد.

با اینکه این کار ذهن آگاهی فراوانی لازم دارد اما تغییر روش مسواک زدن امکان پذیر است. با پیروی از نکات زیر در زمینه نحوه صحیح مسواک زدن لثه های حساس می توان از حساسیت دندان ها رهایی یافته و از آسیب به دندان ها و لثه جلوگیری کرد:

  • از یک مسواک نرم استفاده کنید: مسواک های انتخابی باید مورد تایید انجمن ملی دندانپزشکان بوده و هر سه ماه یا زود تر (در صورت فرسودگی) تعویض شوند.
  • مسواک را با زاویه 45 درجه با لثه بر روی دندان ها قرار دهید: بدین ترتیب، مو های مسواک به زیر خط لثه نفوذ کرده و آن را تمیز می کنند.
  • مسواک را به آرامی به عقب و جلو برید: انجمن ملی دندانپزشکان بیان دارد که برای تمیز کردن نواحی داخلی، بیرونی و سطح جونده دندان ها باید مسواک را به آرامی به عقب و جلو برد. در صورت ابتلا به عقب نشینی شدید لثه، دندانپزشک استفاده از تکنیک چرخشی را پیشنهاد خواهد کرد. در صورت استفاده از یک مسواک الکتریکی اجازه دهید تا مسواک تمام فعالیت را بر عهده گرفته و مسواک را به جای فشار دادن به دندان ها به آرامی بر روی آن ها بلغزانید. برای کسب اطمینان از فشار ندادن مسواک به دندان ها می توان آن را با دست غیر غالب گرفت.
  • آهسته مسواک بزنید: دندانپزشکان توصیه می کنند که افراد دو بار در روز و هر بار به مدت 2 دقیقه دندان های خود را مسواک بزنند. هر 30 ثانیه از این 2 دقیقه را باید در یک چهارم دهان سپری کرد. برای انجام این زمان بندی، می توان از زمان سنج موبایل یا مسواک هایی الکتریکی استفاده کرد که هر 30 ثانیه هشدار می دهند. برای کسانی که تا به حال بدین روش مسواک نزده اند، مدت زمان 2 دقیقه بسیار طولانی به نظر می رسد. افراد طولانی بودن 2 دقیقه را در هنگام مسواک زدن احساس خواهند کرد. با این حال، در صورت عجله نکردن برای اتمام مسواک زدن، می توان ذهن آگاهی بیشتری نسبت به شدت مسواک زدن خود داشت. پیروی از این نکات علاوه بر حفظ پاکیزگی دندان ها و سالم ماندن دهان می تواند به رفع علائم حساسیت دندان ها نیز کمک کند.

آنچه درباره دندان قروچه کودکان زیر ۲ سال باید بدانید!

علت درد در زمان مسواک زدن لثه های حساس چیست؟

مراقبت دندانی مناسب و حداقل 2 بار مسواک زدن در روز از جمله موارد ضروری هستند. با این حال، در صورتی که مسواک زدن دردناک باشد، وادار کردن خود به انجام این کار آسان نخواهد بود. در صورت تجربه خونریزی، درد، تورم یا زخم لثه ها در هنگام مسواک زدن دندان ها باید قبل از ابتلا به بیماری های دندانی نسبت به رفع این مشکلات اقدام کرد. باید علت درد لثه ها و دندان های خود را در هنگام مسواک زدن شناسایی کرد. در حالی که برخی موارد تنها نیازمند تغییر روش مسواک زدن هستند، برخی موارد دیگر به مراقبت حرفه ای نیاز دارند.

برای اطلاع از تمام تعرفه های دندانپزشکی و مراقبت دندان اینجا کلیک کنید

درمان خانگی لثه های حساس

جهت رهایی از تورم و درد در زمان مسواک زدن لثه های حساس یکی از درمان های خانگی زیر را می توان امتحان کرد:

آب نمک

به گفته یک مطالعه در سال 2016، شستشوی دهان با آب نمک می تواند التهاب لثه ها را تسکین داده و التیام آن ها را بهبود بخشد. در پایین نحوه انجام این کار بیان شده است:

1- یک قاشق چای خوری نمک را با یک لیوان (250 میلی لیتر) آب ولرم مخلوط کنید.

2- دهان خود را با این محلول آب نمک به مدت 30 ثانیه شستشو دهید.

3- این محلول را به بیرون ریخته و از بلعیدن آن خودداری کنید.

4- این کار را تا زمان تسکین تورم برای 2 تا 3 مرتبه در روز انجام دهید.

درمان حساسیت دندان به ترشی

کمپرس سرد و گرم

برای استفاده از کمپرس سرد و گرم مراحل زیر را دنبال کنید:

1- یک حوله یا پارچه تمیز را پس از خیساندن در آب گرم، فشار داده و آب اضافی آن را خارج کنید.

2- پارچه گرم را به مدت 5 دقیقه در مقابل صورت خود قرار دهید. پارچه باید بیرون از دهان بوده و مستقیم بر روی لثه ها قرار نگیرد.

3- یک بسته یخ خرد شده را در پارچه یا حوله ای تمیز نگه داشته و آن را به مدت 5 دقیقه در مقابل صورت خود نگه دارید.

4- این چرخه گرم و سرد را 2 تا 3 بار دیگر تکرار کنید.

ژل زردچوبه

کورکومین ماده ای حاوی ویژگی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که در زردچوبه وجود دارد. طبق یک مطالعه در سال 2015، ژل زردچوبه می تواند از تشکیل پلاک و ژنژیویت پیشگیری کند. ژینژیویت یک عامل رایج در تورم لثه ها است. مراحل انجام این درمان خانگی به شرح زیر است:

1- پس از مسواک زدن دندان ها، دهان خود را با آب تازه شستشو دهید.

2- ژل زردچوبه را بر روی لثه ها اعمال کنید.

3- اجازه دهید تا ژل به مدت 10 دقیقه بر لثه ها بنشیند.

4- آب تازه را در دهان خود بگردانید تا دهان کامل از ژل شسته شود.

5- محتویات دهان خود را به بیرون ریخته و از بلعیدن آن خودداری کنید.

6- این درمان را تا زمان رفع تورم 2 بار در روز انجام دهید.

هیدروژن پروکسید

لثه های مبتلا به قرمزی، زخم یا تورم را باید با استفاده از ترکیب آب و محلول هیدروژن پروکسید شستشو داد. افراد باید از نوع 3 درصد محلول هیدروژن پروکسید استفاده کنند. مراحل به کار گیری این درمان در پایین بیان شده اند:

1- 3 قاشق غذا خوری هیدروژن پروکسید را با 3 قاشق غذا خوری آب ترکیب کنید.

2- ترکیب را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بگردانید.

3- محلول را به بیرون ریخته و از بلعیدن آن خودداری کنید.

4- این درمان را تا زمان رفع تورم 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

روغن های ضروری

طبق یک مطالعه در سال 2013، نعناع، روغن درخت چای و روغن آویشن در پیشگیری از رشد میکرو ارگانیسم های بیماری زا در دهان موثر هستند. مراحل به کار گیری این درمان به شرح زیر است:

1- سه قطره از نعناع، آویشن یا روغن ضروری درخت چای را با یک لیوان آب (250 میلی لیتر) مخلوط کنید.

2- با گرداندن این محلول در دهان به مدت 30 ثانیه، دهان خود را شستشو دهید.

3- محلول را به بیرون ریخته و از بلعیدن آن خودداری کنید.

4- این درمان را تا زمان رفع تورم 2 بار در روز انجام دهید.

آلوئه ورا

طبق یک مطالعه در سال 2016، دهان شویه آلوئه ورا در درمان و پیشگیری از ژینژیویت تاثیری برابر با کلرهگزیدین دارد. کلرهگزیدین یک درمان تجویزی ژینژیویت است. مراحل به کار گیری این درمان به شرح زیر است:

1- 2 قاشق چای خوری دهان شویه آلوئه ورا در دهان خود بگردانید.

2-  محلول را به بیرون ریخته و از بلعیدن آن خودداری کنید.

3- این درمان را 2 بار در روز به مدت 10 روز انجام دهید.

پیشگیری از تورم و درد لثه های حساس هنگام مسواک زدن

در برخی موارد، یک ماساژ ملایم از بیرون دهان به لثه ها می تواند سبب تسکین درد و بهبود یافتن آن ها شود. البته، بهترین راه درمان حساسیت لثه ها، روش مناسب مسواک زدن لثه های حساس و پیشگیری از بروز این قبیل مشکلات است.

روش صحیح مسواک زدن دندان ارتودنسی

در صورت مشاهده تورم در لثه های خود می توان اقدامات مراقبتی زیر را در خانه انجام داد:

  • حداقل 2 بار در روز مسواک زده و به صورت متداول نخ دندان بکشید. اغلب موارد تورم لثه ها در اثر ژینژیویت به وجود آمده که حفظ بهداشت مناسب دهان یک راه مقابله قوی با این مشکل است.
  • از عدم تحریک لثه ها به وسیله خمیر دندان یا دهان شویه خود اطمینان یابید. در صورتی که یک محصول بهداشتی دهان سبب تحریک لثه ها شود، باید از محصول تولیدی یک شرکت دیگر استفاده کرد.
  • از مصرف محصولات تنباکو خودداری کنید. تنباکو می تواند لثه ها را ملتهب کند.
  • از آن جایی که نوشیدنی های حاوی الکل التهاب لثه ها را تشدید می کنند باید از مصرف آن ها خودداری شود.
  • افزایش سهم میوه ها و سبزیجات در وعده های غذایی سبب اطمینان از داشتن یک رژیم غذایی متعادل می شود.
  • باید از مصرف مواد خوراکی همچون پف فیل که در بین لثه ها و دندان ها قرار می گیرند، خودداری شود.
  • از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های قندی اجتناب کنید.

مهم تر اینکه نباید تورم لثه ها را نادیده گرفت. درمان های خانگی را امتحان کرده و در صورت عدم موفقیت، جهت اطمینان از نبود یک بیماری زمینه ای جدی تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

  • مراجعه به دندانپزشک و پرسیدن نحوه مناسب پاکسازی لثه های حساس بسیار اهمیت دارد. خونریزی لثه ها در حین مسواک زدن می تواند نشانه ابتلا به بیماری های لثه است. البته در این مواقع باید به مسواک زدن خود ادامه داد. از یک مسواک نرم استفاده کرده، آن را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه بر روی دندان ها قرار داده و به آرامی فضای بین لثه و دندان ها را تمیز کنید. مراجعه به دندانپزشک و پرسیدن نحوه مناسب پاکسازی لثه های حساس بسیار اهمیت دارد.

تورم لثه چیست؟

تورم لثه ها یک وضعیت نسبتا رایج است. خوشبختانه، می توان اقدامات خانگی بسیاری جهت کمک به تسکین تورم و به حداقل رساندن ناراحتی انجام داد. در صورت پایداری تورم لثه ها به مدت بیش از یک هفته باید به دندانپزشک مراجعه شود. دندانپزشکان می توانند علت دقیق تورم را تشخیص داده و یک برنامه درمانی به بیمار ارائه دهند.

علت تورم لثه

عوامل رایج در تورم لثه ها شامل موارد زیر می شوند:

  • ژینژیویت (التهاب لثه ها)
  • عفونت (ویروس یا قارچ)
  • سو تغذیه
  • ابزار های دندانی یا دندان های مصنوعی با اندازه مناسب
  • بارداری
  • حساسیت به خمیر دندان یا دهان شویه
  • به دام افتادن ذرات مواد غذایی بین لثه و دندان
  • عوارض جانبی برخی دارو ها

تورم و عفونت لثه عوامل احتمالی دیگری نیز دارد. بهترین راه برای تعیین علت ریشه های تورم لثه ها مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشک با معاینه علائم می تواند تشخیصی کامل و دقیق به فرد ارائه دهد.

چه عواملی سبب حساس شدن دندان و لثه ها می شوند؟

تقریبا نیمی از مردم به نوعی به بیماری لثه دچار هستند. این آمار مخصوصا برای یک بیماری قابل پیشگیری بسیار زیاد است. ژینژیویت و پریودونتیت می توانند سبب تورم، حساسیت به لمس و قرمزی لثه ها شوند. ژنژیویت و پریودونتیت به ترتیب بیماری خفیف و شدید لثه هستند. این وضعیت می تواند به درد، حساسیت و زخم شدن لثه ها در هنگام مسواک زدن دندان ها منجر شود. در صورت مشکوک بودن به ابتلای خود به بیماری لثه باید به دندانپزشک مراجعه کرد. دندانپزشک ها مشکل بیمار را شناسایی کرده و با ارائه راهنمایی ها و تجویز های خود علاوه بر سلامت دندان ها، مسواک زدنی بدون درد را به فرد هدیه می دهند.

زخم های کانکر (آفت دهانی)

با اینکه علت بروز زخم های کانکر هنوز مشخص نیست اما این زخم ها می توانند سبب احساس تحریک و درد شدید شوند. زخم های کانکر می توانند با لبه های قرمز و مرکز سفید خود شناسایی شوند. بیماران ممکن است به یک یا چندین زخم کانکر به صورت همزمان ابتلا یابند. زخم های کانکر می توانند سبب حساسیت لثه ها به لمس و عدم تمایل به مسواک زدن دندان ها شوند. افراد باید جهت کمک به تسکین زخم آب نمک غرغره کرده و دندان های خود را بسیار آهسته مسواک بزنند. دهان شویه هایی بهترین هستند که سبب سوزش زخم ها نمی شوند.

تغییرات هورمون ها

تغییرات هورمونی در زنان می توانند تاثیری غیر منتظره بر لثه ها بر جای بگذارند. این تغییرات در زمان هایی همچون بارداری، قاعدگی، بلوغ و یائسگی بروز می دهند. در طول این زمان ها نوسان های هورمونی سبب جریان یافتن مقدار بیشتری خون به لثه ها شده و تورم، قرمزی و حساسیت به لمس در این بافت ها به وجود می آورند. این تغییرات هورمونی نحوه واکنش بدن با باکتری های موجود در دهان را نیز دستخوش تغییر قرار می دهند. در نتیجه این وضعیت، احتمال بروز بیماری لثه، پوسیدگی دندان و زخم لثه ها بیشتر می شود. در صورتی که به دلیل تغییرات هورمونی لثه ها در طول مسواک زدن دندان ها دردناک می شوند، باید به دندانپزشک خود مراجعه کرد.

رژیم غذایی نامناسب

مصرف نوشیدنی ها و مواد خوراکی اسیدی می تواند سبب تحریک دهان و بروز احتمالی زخم شود. این حساسیت می تواند سبب دردناک شدن لثه ها در هنگام مسواک زدن شود. برخی نمونه های مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی شامل موارد زیر هستند:

  • مرکبات و آب آن ها: از جمله این میوه ها می توان به پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین، لیمو ترش و موارد دیگر اشاره کرد.
  • خیار شور
  • قره قاط (کران بری)
  • محصولات گرفته شده از گوجه
  • قهوه
  • شراب
  • غلات
  • شکر
  • مواد غذایی فرآوری شده
  • بهترین کار این است که مقدار مصرف موارد یاد شده محدود شود. با این حال، پس از مصرف مواد غذایی اسیدی باید دهان با آب یا دهان شویه شستشو داده شود.

دندان های مصنوعی و ارتودنسی

یکی از چندین عامل کاملا آشکار درد و زخم لثه ها می تواند دندان های مصنوعی، محافظ های دهانی، نگه دارنده ها یا ارتودنسی باشد. کشش، فشردگی و مالش مداوم این موارد به لثه ها می تواند سبب زخم و دردناک شدن این بافت ها شود. این وضعیت، بر احساس فرد در هنگام مسواک زدن نیز تاثیر می گذارد.

هنگامی که این موارد سبب درد و ناراحتی لثه ها می شوند باید به دندانپزشک مراجعه و درباره گزینه های درمانی پیش رو از جمله تغییر اندازه و تعویض آن ها با او مشورت کرد.

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

شیمی درمانی

یکی از عوارض جانبی احتمالی شیمی درمانی درد، تورم یا خونریزی لثه ها است. بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند بیشتر به استوماتیت و در نتیجه آن درد و زخم مبتلا می شوند. در صورت بروز این موارد باید درباره نحوه تاثیر گذاری شیمی درمانی بر بدن خود با پزشک صحبت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان