آبان ۷, ۱۴۰۲

تفاوت جراحی ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی در چیست؟

فهرست

در این مقاله سعی می کنیم چند تفاوت ایمپلنت دیجیتال با ایمپلنت معمولی را مورد ارزیابی قرار دهیم. جای خالی یک دندان نه تنها اعتماد به نفس فرد را کاهش می دهد بلکه بر سلامت دهان او نیز تاثیر گذار است. دندانپزشکان سوالات زیادی را درباره مزایای جراحی ایمپلنت دیجیتال از بیماران خود دریافت می کنند. برای آگاهی از مناسب بودن این جراحی برای خود به خواندن این مطلب ادامه داده و به یک دندانپزشک با مهارت در زمینه جراحی ایمپلنت دیجیتال مراجعه کنید.

جراحی ایمپلنت دیجیتال چیست؟

در جراحی ایمپلنت دیجیتال با استفاده از یک شبیه سازی کامپیوتری سه بعدی، شرایط استخوانی و محل اعصاب مشخص می شود. با داشتن این اطلاعات، یک دندانپزشک ماهر می تواند با ایجاد کوچک ترین برش ها جراحی را انجام دهد. از آنجایی که جراحی ایمپلنت دیجیتال بر ایجاد کوچک ترین برش های ممکن تمرکز دارد، در مقایسه با روش های سنتی کاشت ایمپلنت درد بسیار کمتری احساس خواهد شد.

در حین فرایند دندانپزشکی، یک ابزار مخصوص بر بالای دندان قرار می گیرد تا از آسیب ندیدن دندان ها یا اعصاب مجاور اطمینان حاصل شود. این ابزار امکان ایجاد برش های دقیق اما کوچک را برای جایگذاری ایمپلنت به دندانپزشک می دهد.

کاشت ایمپلنت دیجیتال بدون نیاز به برش لثه

جراحی با کمترین برش ایده ای است که در آن جهت کاهش درد، ناراحتی و زمان بهبودی بیماران کمترین میزان برش را تجربه می کنند. در ایمپلنت های دندانی این گفته به معنای ایجاد برش های کوچک به گونه ای است که بیمار نیازی به بخیه نداشته باشد.

جراحی با کمترین برش برای کاهش میزان خونریزی و تورم پس از جراحی دندان نیز مفید است. از سوی دیگر در جراحی های عمومی دندان، دندانپزشک جهت بررسی وضعیت اعصاب و معاینه وضعیت استخوان، لثه را تا سر استخوان شکاف می دهد.

کاشت دندان دیجیتال و ایمپلنت سنتی چه تفاوتی دارند؟

یکی از مهم ترین تفاوت ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی این است که لثه باید تا محل ورود ایمپلنت ها شکافته شود. به همین دلیل، بسیاری از بیماران امروزه به انجام جراحی ایمپلنت دیجیتال تمایل بیشتری دارند. جراحی ایمپلنت دندان از آنجایی که برای بررسی وضعیت استخوان و محل اعصاب از تصاویر سه بعدی سی تی اسکن استفاده می کند، تنها به ایجاد برش های کوچکی نیاز دارد.

از سوی دیگر، جراحی سنتی ایمپلنت دندان نیازمند ایجاد برشی بزرگ در امتداد لثه برای رسیدن به استخوان است. یکی دیگر از تفاوت ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی در این است که در جراحی ایمپلنت دیجیتال، سوراخ ایجاد شده برای کاشت ایمپلنت به قدری کوچک است که نیازی به بخیه زدن نیست.

این مزیت نه تنها دوره بهبودی را کاهش می دهد بلکه خطر بروز تورم، خونریزی و عفونت را نیز کمتر می کند. معمولا کل جراحی ایمپلنت دیجیتال 10 تا 20 دقیقه به ازای هر 1 تا 2 ایمپلنت دندانی طول می کشد. ایمپلت دندانی یک ریشه دندانی مصنوعی است که برای حمایت از جایگزین های دندانی همچون تاج های دندانی در آینده طراحی شده است.

برای اطلاع از تعرفه های دندانپزشکی ایمپلنت اینجا کلیک کنید

ایمپلنت دندانی اغلب از جنس تیتانیوم است. بیماران می توانند در صورت از دست دادن یک یا بیش از یک دندان دائمی و تمایل به داشتن لبخندی زیبا نسبت به کاشت ایمپلنت دندان اقدام کنند. ایمپلنت های دندانی تیتانیومی می توانند به طور موفقیت آمیزی با استخوان جوش خورده و پایه محکمی را برای جایگزین های دندانی آینده ارائه دهند.

ایمپلنت های دندانی را نباید با تاج های دندانی اشتباه گرفت. تاج های دندانی به درون ایمپلنت ها پیچ شده و ظاهری همچون دندان های طبیعی دارند. تاج ایمپلنت از نظر اندازه، شکل و قدرت مشابه با دندان اصلی بوده و فرد می تواند از داشتن لبخندی زیبا و همراه با اعتماد به نفس لذت ببرد. بسته به شرایط خاص هر فرد، دندانپزشک با تجربه می تواند انواعی از ایمپلنت های دندانی را پیشنهاد دهد.

پل های دندانی مبنی بر ایمپلنت و دندان های مصنوعی دارای حمایت ایمپلنت از جمله این انواع هستند. پس از قرار گرفتن تاج دندانی، فرد قادر به مشاهده ایمپلنت خود نخواهد بود. ایمپلنت های دندانی همچون ریشه دندان های طبیعی، دندان ها را در جای خود نگه می دارند. ایمپلنت ها پست های تیتانیومی کوچک و زیست سازگاری هستند که جهت نگه داشتن یک دندان، پل دندانی یا دندان مصنوعی به روش جراحی در فک قرار می گیرند.

پس از آن که ایمپلنت دندانی به استخوان فک متصل شد فرایند اتصال (osseointegration) شروع می شود. استخوان اطراف ایمپلنت شروع به ایجاد فیبر هایی در اطراف پست تیتانیومی کرده و یک اتصال بسیار قوی را جهت نگه داشتن ایمپلنت تشکیل می دهد. ایمپلنت ها به استخوان فک متصل شده و حمایتی مستحکم به جایگزین های دندانی می دهند. پس از آن که ایمپلنت در جای خود قرار گرفته و محل درمان التیام یافت، دندانپزشک می تواند دندان مصنوعی را به ایمپلنت متصل کند.

دیگر تفاوت ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی این است که ایمپلنت های دندانی DIO از تکنولوژی مدرن بهره گرفته و با استفاده از جراحی ایمپلنت دیجیتال در دهان قرار می گیرند. جراحی ایمپلنت دیجیتال از بررسی تا برنامه ریزی و ساخت دندان امکان تحلیل دقیق هر جنبه ای از فرایند را به دندانپزشک ارائه می دهد.

تکنولوژی ایمپلنت دیجیتال با استفاده از مدل های کامپیوتری سه بعدی از استخوان فک، جایگذاری دقیق ایمپلنت را ممکن می سازد. ایمپلنت های دندانی DIO فرایند را ساده تر کرده و می توانند زمان سپری شده بر صندلی دندانپزشکی را به طرز چشم گیری کاهش دهند. کاهش زمان جراحی خطر ابتلا به عفونت را کاهش داده و بهبودی پس از جراحی را تسریع می کند.

آیا جراحی ایمپلنت دندان درد دارد؟

چرا دندانپزشکی دیجیتال توصیه می شود؟

تصویر برداری سه بعدی سی تی اسکن در جراحی دیجیتال اطلاعات دقیقی را درباره وضعیت استخوان فک و محل قرار گیری اعصاب بیان می کند. در جراحی های سنتی، دندانپزشک با ایجاد یک برش بزرگ لثه را تا سر استخوان شکاف می دهد. با استفاده از تکنولوژی ایمپلنت دیجیتال هدایت شده توسط کامپیوتر، ایمپلنت بدون بالا بردن لایه لثه جایگذاری شده و آسیب کمتری به ناحیه درمان وارد می شود. همچنین، در این روش ناحیه درمان نیازی به بخیه نداشته و میزان خونریزی، تورم و زمان بهبود کاهش می یابد.

مزایای جراحی ایمپلنت دیجیتال

هنگامی که دندان ها با صدمه یا پوسیدگی دندان آسیب می بینند، ایمپلنت های دندانی دیجیتال می توانند عملکرد و زیبایی لبخند فرد را به او بازگردانند. ایمپلنت های دندانی پس از قرار گیری می توانند دائمی تصور شوند زیرا برای ماندگاری بالا بدون شکستن یا ترک خوردن طراحی شده اند. استفاده از ایمپلنت های دندانی مزایای بسیاری دارد که موارد زیر از جمله آن ها هستند:

  • احیای عملکرد دندان با استفاده از بهترین جایگزین دندان طبیعی
  • بهبود زیبایی کلی لبخند
  • از آن جایی که ایمپلنت های دندانی شباهت بسیاری به دندان های طبیعی داشته و صحبت کردن با آن ها در مقایسه با دندان های مصنوعی آسان تر است، تکلم فرد را ارتقا می بخشند.
  • ایمپلنت های دندانی با حمایت از استخوان فک و دیگر ویژگی های صورت از ساختار صورت حمایت می کنند.
  • غذا خوردن با این ایمپلنت ها نسبت به دندان های مصنوعی آسان تر بوده و توانایی تحمل جویدن هر نوع غذایی را دارند.
  • با استفاده از ایمپلنت های دندانی دیگر نیازی به نگرانی درباره حفرات دندانی نیست. البته، افراد باید جهت اطمینان از تمیز و سالم بودن ایمپلنت ها و لثه های خود به صورت دوره ای به دندانپزشک مراجعه کنند.
  • ایمپلنت های دندانی دیجیتال می توانند دندان ها را در موقعیت مناسب خود نگه داشته و از تجمع فشار های جا به جا کننده دندان ها پیشگیری می کنند.
  • ایمپلنت های دندانی دیجیتال برخلاف دندان های مصنوعی در هنگام خندیدن، عطسه کردن، غذا خوردن یا سرفه کردن از دهان خارج نشده و موجب شرمساری نمی شوند.
  • ایمپلنت های دندانی دیجیتال ماندگاری بیشتری نسبت به دندان های مصنوعی و پل های دندانی ثابت دارند.
  • با این که ممکن است تاج های دندانی نیاز به تعویض داشته باشند اما در صورت مراقبت مناسب این موارد می توانند تا 10 سال یا بیشتر ماندگاری داشته باشند.

۴ نکته کلیدی درباره مراقبت از ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی دیجیتال در مقایسه با دیگر روش های جایگذاری ایملپنت دارای چندین مزیت هستند. به لطف پیشرفت های مدرن در تصویر برداری، بررسی و محاسبات کامپیوتری کل این فرایند را می توان ساده سازی کرده، دقت نتایج را بالا تر برده و تعداد جلسات مراجعه بیمار به دندانپزشک را کاهش داد. در این فرایند آسیب کمتری به بافت حساس لثه رسیده و جراحی بدون ایجاد برش های بزرگ یا بخیه زنی انجام می شود. همچنین، طول مدت این فرایند نیز کوتاه تر است.

فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی DIO با درد و ناراحتی کمتر و میزان رضایت بسیار بیشتری همراه است. ایمپلنت های دندانی نسبت به دندان های مصنوعی و پل های دندانی ترجیح داده می شوند. بسیاری از بیماران به دلیل راحتی، زیبایی و کیفیت زندگی بهتر ایمپلنت های دندانی را نسبت به دندان های مصنوعی متحرک و پل های دندانی ثابت ترجیح می دهند. جایگذاری پل های دندانی رایج معمولا نیازمند درگیر کردن دندان های سالم مجاور جهت حمایت از دندان مصنوعی است.

اغلب اوقات، دندان های مصنوعی و پل های دندانی رایج احساس ناراحت کننده ای را برای فرد رقم می زنند. در برخی موارد، این موارد می توانند واکنش استفراغ را نیز تحریک کنند. بیمارانی که از دندان های مصنوعی رایج استفاده می کنند با احتمال بیشتری به مواد فلزی موجود در آن ها واکنش نشان می دهند. همچنین، امکان بروز واکنش ناراحت کننده به ماده آکریلیکی وجود دارد که به طور رایج در ساخت این جایگزین های دندانی به کار می رود.

دندان های مصنوعی یا پل های دندانی نیازمند نگهداری بوده و باید به دلیل فرسودگی و تغییر شکل لثه ها هر چند سال یک بار تعویض شوند. تغییر شکل لثه ها در اثر کاهش بافت استخوانی و افزایش سن اتفاق می افتد. ایمپلنت دندانی برخلاف پل ها یا دندان های مصنوعی متداول تغییر نیافته و لیز نمی خورند. این موارد مزیت های چشم گیری هستند که در مواقعی همچون صحبت کردن وغذا خوردن  احساس و ظاهری راحت و طبیعی تر دارند.

هزینه ایمپلنت دیجیتال

یکی از بزرگ ترین مزیت های ایمپلنت های دندانی دیجیتال نسبت به روش های سنتی کاشت ایمپلنت برنامه ریزی دقیقی است که برای جایگذاری ایمپلنت انجام می شود. در نتیجه این موضوع، ایمپلنت های دندانی می توانند در موارد پیچیده تری به کار روند که ایمپلنت های رایج در آن ناتوانند.

هنگامی که صحبت از هزینه ایمپلنت های دندانی به میان می آید، مدت جراحی ایمپلنت و دوره بهبودی نیز در نظر گرفته می شوند. در این روش، معمولا برای کاشتن ایملپنت در استخوان فک بافت لثه باز می شود. پس از جایگذاری ایمپلنت ها، لثه ها بخیه خورده و شروع به التیام می کنند.

در این مدت التیام، ریشه ایملپنت تیتانیومی نیز با ساختار استخوانی ترکیب می شود. قبل از اینکه تاج دندانی در محل قرار گیرد، معمولا مدت زمانی برای تکمیل بهبودی سپری می شود. در این مرکز، با استفاده از رویکرد جراحی سوراخ کلیدی (key hole) و هدایت کامپیوتری ایمپلنت های دندانی دیجیتال در جای خود قرار می گیرند.

  • در این روش شاهکار، تنها یک سوراخ کوچک در لثه و سپس استخوان فک ایجاد می شود. بنابراین، در روش جراحی ایمپلنت دیجیتال برای دسترسی به استخوان نیازی به برش لثه نیست.

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

این جراحی یک فرایند کم تهاجم بوده، در اغلب موارد نیازی به بخیه نداشته و دوره بهبودی آن به طرز چشم گیری کمتر است. در حالی که هیچ فرایند جراحی وسیعی در آن انجام نمی شود، این فرایند با هیچ خطری همراه نیست. علاوه بر این موارد، با روش هدایت شده کامپیوتری دندانپزشک بهترین محل سوراخ کردن لثه و استخوان فک را پیدا کرده و ایمپلنت را در آن قرار می دهد.

با به کار گیری این روش، ایمپلنت در حین جوش خوردن به استخوان هیچ گونه جا به جایی را تجربه نکرده و کل فرایند فاقد هر گونه خطر خواهد بود. در صورت استفاده از دیگر جایگزین های دندانی همچون پل های دندانی و دندان های مصنوعی، باید پس از یک مدت مشخص آن ها را تعویض کرد. ایمپلنت های دندانی برخلاف این موارد، در صورت مراقبت مناسب می توانند لذت یک لبخند مادام العمر را به بیماران هدیه دهند.

با توجه به توضیحات بیان شده، استفاده از ایمپلنت های دندانی یک سرمایه گذاری یک مرتبه ای و مقرون به صرفه است. افراد می توانند برای لذت بردن از مزایایی مادام العمر، از ایمپلنت های دیجیتال استفاده کنند.

ایمپلنت دیجیتال چگونه ساخته می شود؟

یکی از بزرگ ترین مزیت های ایمپلنت های دندانی دیجیتال ساخته شدن بر اساس حالات چهره بیمار است. حالات چهره بیمار پس از ثبت شدن وارد یک کامپیوتر شده و ظاهر دندان یا دندان ها در دهان در هنگام بروز حالات مختلف چهره شبیه سازی می شوند. این مورد تنها مزیت تکنولوژی دیجیتال به کار رفته در کاشت ایمپلنت نیست.

دندانپزشک همچنین می تواند برنامه ریزی های پیچیده تری برای احیای دندان ها تهیه کند. با این ویژگی ایمپلنت های دیجیتال را می توان در موارد بسیار پیچیده تری نیز به کار گرفته و از داشتن یک ظاهر طبیعی اطمینان بدست آورد.

علت انتخاب ایمپلنت دیجیتال نسبت به انواع سنتی

در این مبحث سعی کردیم تا تمام تفاوت ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی را شرح دهیم. اکنون باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا ایمپلنت دیجیتال را انتخاب کنیم؟ هنگامی که نیاز به استفاده از ایمپلنت دندانی بیان می شود، اغلب بیماران به دلیل هزینه کمتر، ایمپلنت های دندانی سنتی را انتخاب می کنند. با این حال، ایمپلنت دیجیتال فرایندی پیچیده تر، مدرن تر و دقیق تر است.

با استفاده از ایمپلنت های دندانی دیجیتال می توان ظاهری طبیعی تر، احساس راحتی و عملکرد بیشتر، دقت بالا تر و مدت جراحی کمتری را تجربه کرد. مقایسه زمان فرایند های سنتی و دیجیتال کاشت ایمپلنت می تواند بهترین مثال از تفاوت های این دو باشد. در حالی که فرایند سنتی کاشت ایمپلنت تا 100 دقیقه به طول انجامیده، جراحی ایمپلنت دیجیتال ظرف حدود 30 دقیقه انجام می شود. مدت کمتر جراحی به معنای راحتی بیشتر بیمار، دوره بهبودی کوتاه تر و هزینه های کم تر در بازه زمانی بلند مدت است.

ایمپلنت های دندانی بسیار تکامل یافته و احتمالا به تکامل بیشتر نیز ادامه خواهند داد. با این حال، تا زمان کشف یا اختراع تکنولوژی جدید تر آنچه که برای احیای عملکرد دهان و داشتن لبخندی زیبا به بیماران توصیه می شود، فرایندی بدون درد و راحت به نام جراحی ایمپلنت دیجیتال است.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان