آبان ۱۶, ۱۴۰۲

دلایل لق شدن ایمپلنت‌های دندان + علائم و راه های جلوگیری

فهرست

اگر یک یا تعداد بیشتری از دندان‌های خود را از دست داده باشید می‌توانید با ایمپلنت‌های دندان یک جایگزین خوب برای این موهبت طبیعی را تجربه کنید. ثبات و استحکام آن با هیچ جایگزین‌سازی مصنوعی قابل مقایسه نیست چون پست‌های ایمپلنت ترمیم در استخوان فک شما را تضمین می‌کنند. در واقع لازم نیست که هیچ وقت نگران افتادن آن یا لق شدن ایمپلنت‌ دندان خود باشید، چون درصد موفقیت آنها بیشتر از 95% است؛ با این حال اگر زمانی حس کردید ایمپلنت‌تان لق شده است برای تماس با دندانپزشک خود درنگ نکنید. او می‌تواند از خرابی ایمپلنت جلوگیری کند.

علت لق شدن ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان جانشین کل ساختار دندان شما از جمله ریشه آن می‌شود. این اجازه می‌دهد که پست فک‌تان را تحریک کند تا به رشد استخوان جدید کمک نماید. استخوان فک شما از طریق فرایندی با نام پیوند استخوانی به پست جوش می‌خورد. این یک مبنای محکم برای ترمیم دندان شماست پس پست ایمپلنت شما هیچ وقت نباید لق شود.

بیشتر سؤالات ایمپلنت دندان از جانب افرادی مطرح می‌شوند که به کاشت ایمپلنت فکر می‌کنند. با این حال سؤالاتی هستند که به طور مشترک توسط افراد دارای ایمپلنت‌های دندان پرسیده می‌شوند. ایمپلنت‌های دندان باید محکم در استخوان جا بگیرند پس اگر متوجه شدید ایمپلنت‌تان لق شده است ممکن است نشانه این باشد که دارد می‌افتد، البته دلایل محتمل دیگری نیز برای ایمپلنت لق شما وجود دارند.

اگر این اتفاق بیفتد باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا علت ریشه‌ای مشکل مشخص شود. این علت ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

✅لق شدن تاج دندان

ممکن است ترمیم شما در طول زمان لق شده باشد. هر چند که جدی نیست، ولی شاید دندانپزشک‌تان مجبور شود پیچ آن را سفت‌تر کند یا جایگزینش کند.

اما لزوماً به این معنی نیست که ایمپلنت لق حتماً در حال افتادن است. در عوض ممکن است تاج ایمپلنت دندان لق باشد. ایمپلنت دندان هم مثل دندان طبیعی دو بخش دارد: تاج و ریشه. بیشتر ایمپلنت‌های لق در حقیقت تاج‌های لق هستند. این اغلب به دندان پایه ارتباط دارد، یک قطعه متصل‌کننده کوچک که ایمپلنت و تاج را پیوند می‌دهد و در بیشتر ایمپلنت‌ها به کار می‌رود. در غیر این صورت ممکن است خود تاج آسیب دیده باشد.

درمان اورژانسی دندان درد در اثر ضربه

ما تاج و دندان پایه شما را ارزیابی خواهیم کرد. گاهی حل مشکل به سادگی سفت کردن یک پیچ است. در سایر مواقع ممکن است نیاز باشد که دندان پایه یا تاج را جایگزین کنیم.

✅ تحلیل استخوان

اگر فرایند پیوند استخوانی موفق نباشد ممکن است از دست دادن استخوان را تجربه کنید. در نتیجه پست ایمپلنت شما حمایت کافی نخواهد داشت. به طور معمول این اتفاق در سال اول می‌افتد. احتمالاً برای افزایش تراکم استخوان فک‌تان به پیوند استخوان نیاز پیدا خواهید کرد.

علت محتمل دیگر برای ایمپلنت لق این است که کامل به استخوان فک جوش نخورده است. ایمپلنت‌های دندان گاهی نمی‌توانند به استخوان جوش بخورند به ویژه اگر سیگاری باشید. ما معمولاً این را زودهنگام و در مرحله پس از این روال متوجه می‌شویم اما اگر متوجه شدید ایمپلنت لق شده است فورا با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

عدم جوش خوردن شایع‌ترین علت خرابی ایمپلنت است. این تقریباً علت نیمی از ایمپلنت‌های ناموفق است (تقریباً 1% همه ایمپلنت‌های دندان) و در طی چند ماه می‌فهمیم که آیا برای ایمپلنت شما هم همین اتفاق می‌افتد یا نه. برای این که کاری کنید ایمپلنت‌تان به احتمال هر چه بیشتر جوش بخورد:

  • همه دستورالعمل‌های پس از عمل را دنبال کنید
  • حداقل 72 ساعت پس از کاشت ایمپلنت الکل مصرف نکنید
  • حداقل 4 هفته پس از کاشت ایمپلنت سیگار نکشید
  • رژیمی سالم با همه مواد مغذی ضروری برای سلامت استخوان‌ داشته باشید

اگر ایمپلنت جوش نخورد معمولاً آن را برمی‌داریم و دوباره امتحان می‌کنیم.

✅ التهاب لثه اطراف ایمپلنت

عفونت قابل پیشگیری یکی از دلایل اصلی خرابی ایمپلنت است که به بیماری لثه شباهت دارد. اگر التهاب اطراف ایمپلنت علت لق شدن ایمپلنت شماست می‌توانید با مداخله سریع دندانپزشک مانع از خرابی کامل آن شوید. اگر خیلی برای درمان منتظر مانده‌اید مجبور می‌شوید ایمپلنت‌تان را بردارید.

در نهایت عفونت لثه می‌تواند همان طور که به دندان طبیعی آسیب می زند به ایمپلنت شما هم آسیب بزند. بیماری لثه در ایمپلنت هم مانند دندان طبیعی یکی از دلایل اصلی جوش خوردن ناموفق ایمپلنت است. معمولاً در صورت بروز این اتفاق لثه‌ها در اطراف ایمپلنت قرمز و متورم می شوند، البته نه همیشه.

گاهی می‌توانیم بیماری لثه را درمان کنیم و ایمپلنت خودش را محکم خواهد کرد اما در سایر مواقع ممکن است مجبور شویم ایمپلنت را برداریم، اجازه ترمیم بدهیم، و بعد یک ایمپلنت جدید کار بگذاریم.

برای پیشگیری از آن:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید
  • یاد بگیرید که اطراف ایمپلنت را درست نخ دندان بکشید
  • به طور منظم به دندانپزشکی بروید. توجه: اگر ریسک ابتلای‌تان به بیماری لثه بالاست بهتر است که بیشتر از دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

با مراقبت درست یک ایمپلنت دندان موفق می‌تواند یک عمر برایتان کار کند (بیشتر از 50 سال!)

✅ ضربه یا ترک خوردن ایمپلنت

کم پیش می‌آید که ایمپلنت دندان به دلایلی جز سه مورد بالا لق شوند، اما این موارد نادر اتفاق می‌افتند. گاهی ممکن است ایمپلنت دندان ترک بخورد. گاهی ضربه به ایمپلنت ممکن است موجب شود استخوان اطراف ایمپلنت بشکند. تعداد اندکی از افراد به تیتانیوم آلرژی دارند که ممکن است باعث لق شدن ایمپلنت و خرابی آن شود.

ما همه این احتمالات را آزمایش خواهیم کرد و راه‌حلی مناسب را توصیه می‌کنیم تا به شما کمک کنیم از مزایای کامل ایمپلنت دندان خود بهره ببرید. ایمپلنت دندان باید محکم در جایش باقی بماند. در واقع به هیچ وجه نباید تکان بخورد. پس اگر متوجه هر نوع حرکتی شدید اولین کاری که باید از آن پرهیز کنید هل دادن با زبان و تنظیم کردن آن با انگشتان‌تان است.

این ممکن است منجر شود که کامل از جایش خارج شود و قطعاً یک وضعیت اضطراری دندانپزشکی است. بیایید یک لحظه وقت بگذاریم و حرکت ایمپلنت‌ها در زمانی که نباید حرکت کنند را بررسی نماییم و ببینیم اگر با این وضعیت مواجه هستید چه کاری از دست‌تان بر می‌آید.

علائم و تشخیص لق شدن ایمپلنت دندان 

اغلب لق شدن ایمپلنت دندان کاملاً واضح است چون داخل دهان‌تان حرکت می‌کند. متأسفانه ممکن است کامل افتاده باشد ولی مواردی هستند که تا این حد واضح نیست و ممکن است علائم دیگری وجود داشته باشند که حاکی از مشکل باشند، برای مثال:

  • درد
  • از دست رفتن واضح استخوان
  • خونریزی هنگام لمس ایمپلنت
  • تغییر رنگ بافت لثه در اطراف آن ناحیه

اگر هر یک از این علائم یا مشکل دیگری را تجربه کردید برای تماس با دندانپزشک خود سریعاً اقدام کنید. او علت اصلی مسئله را تشخیص می‌دهد تا سرمایه‌گذاری‌تان به هدر نرود.

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

طبیعی است که دندان‌هایتان اندکی حرکت کنند حتی اگر سالم باشند. برای دندان سالم تقریباً یک صدم اینچ منطقی محسوب می‌شود و هر مقداری بیشتر از این لق در نظر گرفته می‌شود. این حرکت به خاطر لیگامان پریودنتال است که قرار گرفتن دندان در جای خود را تضمین می‌کند. هر چند که دندان توسط استخوان احاطه شده در واقع با این ماده محکم و کشش‌پذیر در جای خود نگه داشته شده است.

به همین خاطر است که اشکالی ندارد دندان‌های خود را کمی با زبان‌تان حرکت دهید. اما قرار است ایمپلنت‌های دندان محکم در استخوان جا بگیرند. آنها اصلاً نباید حرکت کنند. و هل دادن ایمپلنت می‌تواند باعث جابجایی آن شود. وقتی ایمپلنت را به یک طرف هل می‌دهید به سمت استخوان فشار داده می‌شود. وقتی این اتفاق بیفتد بدن شما میزان اندکی از استخوان را برمی‌دارد تا فشار را کاهش دهد.

در دندان‌های طبیعی با بخشی از این فرایند مقابله می‌شود چون لیگامان پریودنتال سلول‌هایی را آزاد می‌کند که باعث می‌شوند بدن‌تان استخوان جدید بسازد اما در ایمپلنت‌های دندان فقط منجر به از دست رفتن استخوان می‌شود.

۴ نکته کلیدی درباره مراقبت از ایمپلنت

در صورت تکان خوردن ایمپلنت چه کنیم؟

اول بیایید ببینیم که چرا ایمپلنت نباید از جای خود تکان بخورد و بعد درباره کارهایی که در صورت حرکت ناگهانی آن باید انجام دهید، صحبت کنیم. در واقع ممکن است دندان‌های طبیعی شما اندکی حرکت بکنند. علتش این است که آنها به بافت نرمی با نام لیگامان پریودنتال متصلند. این یک نوع ماده کشسان است که گاهی اجازه حرکت خیلی کم را می‌دهد.

با این حال هر نوع حرکتی که تقریباً از یک صدم اینچ بیشتر باشد نشانه بیماری لثه است و دلیلی کافی است تا نزد ما بیایید. با این حال ایمپلنت‌ها به لیگامان پریودنتال متصل نیستند. آنها مستقیماً از طریق استخوان ایمن می‌شوند.

معنایش این است که وقتی ایمپلنت دندان وارد استخوان فک شد و به آن جوش خورد هیچ گونه تکان و حرکتی نباید وجود داشته باشد. اگر تکان بخورد نشانه این است که یک جای ایمپلنت ایراد دارد یا به خاطر مشکل ساختاری خود ایمپلنت یا به خاطر وجود مسئله‌ای در بافت استخوان شما.

از تکان دادن آن یا تلاش برای بیرون کشیدن ایمپلنت بپرهیزید

اگر برای این که ایمپلنت را سر جایش برگردانید آن را تکان دهید فشار اضافی به استخوانی که ایمپلنت به آن متصل است وارد خواهید کرد. حتی اگر غیرعمدی ایمپلنت را با زبان‌تان تکان دهید ممکن است از دست رفتن بافت استخوان را در آن ناحیه تجربه کنید، که به معنای حرکت بیشتر است. همچنین تکان دادن ایمپلنت باعث می‌شود که دیگر محکم نباشد.

بیرون کشیدن کل ایمپلنت هیچ وقت نباید توسط خودتان انجام شود! به جای این که درستش کنید وضع را بدتر می‌کنید و باعث به وجود آمدن مشکلات کاملاً جدید در دندان می‌شوید. اگر سعی کنید خودتان ایمپلنت را بیرون بکشید ممکن است باعث شود دندان سالم هم آسیب ببیند و به استخوانی که ایمپلنت به آن متصل شده، یا بافت‌های نرمتان هم صدمه بزند.

به علائم مشکل ایمپلنت توجه کنید

گام دیگری که در صورت حرکت ایمپلنت دندان باید بردارید این است که دنبال دیگر علائم برای یک مشکل جدی باشید. ایمپلنتی که تکان می‌خورد ممکن است به این موارد نیز ارتباط داشته باشد:

  • از دست رفتن استخوان اطراف فک
  • ناراحتی در ناحیه‌ای که ایمپلنت لق است
  • خونریزی در اطراف ایمپلنت یا نزدیک بافت لثه
  • عفونت اطراف ایمپلنت

روی گونه خود یخ بگذارید

تا زمانی که پیش دندانپزشک بروید، اگر ایمپلنت باعث احساس درد شده روی قسمتی از گونه که ایمپلنت لق قرار گرفته یخ بگذارید. در صورتی که بافت‌های اطراف ایمپلنت متورم باشند، قرار دادن یخ التهاب بافت‌ها را کم می‌کند. فقط یخ را مستقیم روی پوست‌تان نگذارید. در عوض آن را در یک حوله یا دستمال بپیچید.

اگر متوجه لق شدن ایمپلنت دندان شدیم چه کنیم؟

حتی اگر در ناحیه اطراف ایمپلنت متحرک‌تان خیلی ناراحتی ندارید قطعاً باید وقت دندانپزشکی بگیرید. دندانپزشک باید به دقت تاج را بردارد و به ایمپلنت‌تان نگاه کند. با انجام این کار می‌تواند ایمپلنت را بهتر بررسی  کند. همچنین احتمالاً لازم می‌شود که عکس اشعه ایکس بگیرید تا منبع مشکل تأیید یا مشخص شود.

در برخی موارد ممکن است مشکل به خاطر نحوه ترمیم استخوان باشد، به ویژه اگر مدت کوتاهی پس از کاشت ایمپلنت متوجه حرکت آن شده باشید. درمان ممکن است شامل این موارد باشد:

  • آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت باکتریایی
  • سفت کردن تاج در صورتی که حرکت احساس شده مربوط به تاج باشد و نه خود ایمپلنت
  • برداشتن همه اجزا برای این که ببینید چیزی شکسته شده یا آسیب دیده است
  • جایگزینی همه بخش‌های آسیب دیده
  • کاشت ایمپلنت دندان جدید*

* جایی که ایمپلنت واقع شده تمیز می‌شود و معمولاً قبل از کاشت ایمپلنت جدید چند ماه فرصت دارد که ترمیم شود.

علت و تشخیص پس زدن ایمپلنت دندان

همان طور که در بالا ذکر شد کاری که باید در صورت تکان خوردن ایمپلنت دندان انجام دهید این است که هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید. تیم مجرب ما آماده سنجش وضعیت، انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم، و ارائه راه‌حل مناسب برای شماست. امروز با ما تماس بگیرید تا برایتان قرار ملاقات تنظیم کنیم.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان