آبان ۷, ۱۴۰۲

آموزش مسواک زدن دندان های کودک 2 ساله

فهرست

با اینکه مسواک زدن از سن 1 سالگی یا پس از بیرون آمدن اولین دندان شروع می شود، اما یکی از دغدغه های والدین مسواک زدن دندان های کودک است و بسیاری از والدین کنجکاو هستند که کودکشان چه زمانی می تواند خمیر دندان بدون فلوراید کودکان را ترک کرده و از خمیر دندان افراد بالغ (معمولی) استفاده کند. نوع خمیر دندان مناسب کودک اغلب به زمانی بستگی دارد که او بتواند به راحتی تمامی خمیر دندان را به بیرون ریخته و از قورت دادن آن خودداری کند.

برای حفظ سلامتی، والدین نباید تا قبل از اینکه کودک تف کردن را یاد بگیرد، از خمیر دندان حاوی فلوراید برای او استفاده کنند. در حالی که سنی مشخص یا محدوده سنی دقیقی برای این کار وجود ندارد اما بسیاری از کودکان معمولا با رسیدن به سن 6 سالگی از خمیر دندان های معمولی استفاده می کنند. والدین با مراجعه به دندانپزشک کودکان علاوه بر کسب توصیه های مفید در زمینه پرورش عادات دهانی مثبت در کودک خود می توانند سن مناسب برای استفاده از خمیر دندان معمولی را نیز سوال کنند.

  • اغلب کودکان با داشتن هر 20 دندان شیری خود پا به سن 3 سالگی می گذارند.
  • باید با دو بار مسواک زدن در روز و اجتناب از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین از پوسیدگی دندان های کودک خودداری کرد.
  • از سن 18 ماهگی می توان از خمیر دندان های کم فلوراید استفاده کرد.
  • والدین باید کودک خود را در نزدیکی 12 ماهگی یا هنگام پدیدار شدن اولین دندان به دندانپزشک ببرند.

تکامل دندان های کودک

کودکان بیرون آمدن دندان های خود را در زمان های متفاوتی تجربه می کنند. با این حال، اولین دندان معمولا در بین 6 تا 10 ماهگی پدیدار می شود. در حالی که در برخی کودکان، دندان ها به زودی 3 ماهگی بیرون می آیند، برخی دیگر تا 12 ماهگی داشتن دندان را تجربه نمی کنند. با اینکه دندان های شیری می توانند به هر ترتیبی رشد کنند اما معمولا اولین دندان در ردیف پیشین فک پایین سر از لثه بیرون می آورند. تمامی 20 دندان شیری با رسیدن به سن 3 سالگی نمایان هستند. پس از این مرحله، 32 دندان اصلی در بین سنین 6 تا 20 سالگی جایگزینی این 20 دندان می شوند.

دندان ها را چگونه شماره گذاری می‌کنند؟

نکاتی در مورد مراقبت از دندان و لثه کودکان

دندان های نوپایان را باید دو بار در روز، در هنگام صبح و قبل از خواب شب، تمیز کرد. همچنین، بهتر است از مسواک های نرم و مخصوص کودکان زیر 2 سال استفاده شود. تا رسیدن سن کودک به 18 ماهگی می توان تنها از آب بر روی مسواک استفاده کرد. البته، در صورت تجویز دندانپزشک به استفاده از خمیر دندان، باید از توصیه او پیروی کرد. پس از 18 ماهگی، می توان در هر بار مسواک زدن به اندازه یک لوبیا از خمیر دندان کم فلوراید بر روی مسواک استفاده کرد.

کودک با رسیدن به سن حدود 2 سالگی می تواند در فرایند مسواک زدن شرکت داشته و کمک کند. هنگامی که کودک مسواک را در دست خود می گیرد، احساس می کند بخشی از این فرایند است. با این حال، والدین باید تا سن 6 سالگی در مسواک زدن به کودکان کمک کرده و بر آن ها نظارت داشته باشند.

آنچه درباره دندان قروچه کودکان زیر ۲ سال باید بدانید!

روش صحیح مسواک زدن دندان های کودک 2 ساله

در هنگام مسواک زدن دندان های کودک می توان طبق روش زیر عمل کرد:

✅ پشت کودک خود نشسته یا بایستید تا او احساس امنیت کند. مسواک زدن در برابر یک آینه نیز خوب است زیرا امکان مشاهده دهان را به کودک می دهد.

✅ چانه کودک را در دست خود گرفته و سر او را بر روی بدن خود تکیه دهید.

✅ مو های مسواک را نسبت به لثه ها زاویه دهید. جهت تمیز کردن نواحی داخلی و بیرونی دندان ها لثه ها مسواک را به صورت دایره وار بچرخانید.

✅ مسواک را به صورت عقب و جلو بر روی سطوح جویدن غذا بکشید.

✅ به آرامی زبان کودک را مسواک بزنید.

✅ کودک را تشویق کنید تا بدون بلعیدن، مسواک بزند. در هنگام استفاده از خمیر دندان، از او بخواهید تا آن را به بیرون از دهان بریزد. پس از مسواک زدن نیازی به شستشوی دهان نیست زیرا باقی مانده خمیر دندان حاوی فلوراید خود محافظی برای دندان های کودک خواهد بود. در صورت استفاده از مسواک های برقی، از حرکت دادن دایره وار آن اجتناب کنید. دست خود را ثابت نگه داشته و مسواک را به سمت لثه ها و دندان های کودک هدایت کنید.

چگونه می توان به کودکان برای مسواک زدن کمک کرد؟

نوپایان اغلب تمایلی به مسواک زدن ندارند. با این حال، یک مسواک سریع بهتر از مسواک نزدن است زیرا این کار کمک می کند تا کودک مسواک زدن دندان ها را به عنوان بخشی از زندگی روزانه خود بداند. در صورتی که مسواک زدن با بازی همراه باشد، کودکان علاقه بیشتری به آن خواهند داشت. در این جا چندین ایده بیان شده است:

1- در هنگام مسواک زدن آواز بخوانید.

2- تظاهر کنید که مسواک همچون یک قطار است. می توان در هنگام حرکت دادن مسواک بر روی دندان های کودک از عبارت ((هو هو چی چی)) استفاده کنید.

3- به کودک اجازه دهید در هنگام مسواک زدن با بهترین اسباب بازی خود بازی کند.

مسواک مناسب کودکان

والدین باید مسواک مناسبی را انتخاب کنند که برای کودکان 2 تا 5 سال طراحی شده است. این مسواک ها دارای سر های بیضی شکل و کوچک، مو های نرم با طول مختلف و دارای دسته های بالشتک دار و غیر لغزنده هستند. همچنین، این مسواک ها طرح های کارتونی و بامزه ای بر روی دسته خود دارند تا تمایل کودک به مسواک زدن افزایش یابد. جدید بودن مسواک های الکتریکی نیز می تواند برای کودکان جذاب باشد. برخی مسواک های برقی می توانند اندکی بهتر از مسواک های دستی دندان ها را تمیز کنند. با این حال، بهتر است انتخاب نوع مسواک را بر عهده کودک گذاشت.

تمیز نگه داشتن مسواک

پس از تمیز کردن دندان ها و لثه های کودک، مسواک را با آب لوله کشی شستشو دهید. مسواک را در یک ظرف سر باز به صورت مستقیم قرار دهید تا با جریان هوا خشک شود. مسواک ها را باید هر 3 تا 4 ماه یا در هنگام فرسوده شدن مو ها عوض کرد.

خمیر دندان مناسب کودکان

پس از 18 ماهگی، می توان در هر بار مسواک زدن به اندازه یک لوبیا از خمیر دندان کم فلوراید بر روی مسواک استفاده کرد. فلوراید یک ماده معدنی ایمن است که به قوی نگه داشتن و پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. اغلب آب های لوله کشی در استرالیا حاوی مقادیر بسیار اندکی فلوراید افزودنی هستند. فلوراید هنگامی بهترین کارایی را دارد که از در مقادیر بسیار کم به صورت روزانه وارد بدن شود. این مقادیر فلوراید می توانند از طریق آب لوله کشی، خوراکی ها و نوشیدنی های حاوی فلوراید و خمیر دندان های کم فلوراید مصرف شوند.

چه زمان کودکمان را به مطب دندانپزشکی ببریم؟

کودکان باید با رسیدن به سن 12 ماهگی یا بیرون آمدن اولین دندان با دندانپزشک ملاقات کنند. این کار امکان آشنایی کودک با دندانپزشک را فراهم می کند. همچنین، این اقدام به والدین و دندانپزشک فرصت صحبت کردن درباره نیاز های کودک و برنامه ریزی مراقبت دندانی او را ارائه می دهد. زمان ملاقات های بعدی را باید از دندانپزشک پرسید. دندانپزشکان معمولا هر 6 تا 12 ماه را مدت مناسبی برای بازگشت جهت بررسی سلامت دندان ها می دانند. امکان دارد، کودکان بسته به نیاز خود، فرصت ملاقات با دیگر متخصصان زمینه سلامت دندان را نیز کسب کنند. این افراد شامل درمانگران دندان، متخصصان بهداشت دندان و دندانپزشکان متخصص همچون دندانپزشک کودکان می شوند.

برای دریافت نوبت معاینه دندان کودکانتان همین حالا با دندانپزشک خود تماس بگیرید

آموزش مسواک زدن به کودکان

با رسیدن به سن یک سالگی یا بیرون آمدن اولین دندان، مسواک زدن کاملا قابل قبول بوده و از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می کند. کودکان هرگز نباید با بطری شیر خود به خواب روند. همچنین والدین نیز باید از تبدیل شدن گرفتن پستانک ها یا بطری های شیر به عادتی طولانی مدت جلوگیری کنند.

در کودکان 2 تا 5 ساله، به کار گیری مقدار اندکی خمیر دندان فاقد فلوراید کودکان توصیه می شود. کودکان در هنگام مسواک زدن به کمک نیاز داشته و باید تف کردن خمیر دندان را به آن ها یاد آوری کرد. جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان ها در سنین پایین، کودک را در اجرای تکنیک های مناسب مسواک زدن راهنمایی کنید. همانطور که در گذشته اشاره شد، کودک در زمان کسب توانایی تف کردن خمیر دندان می تواند از خمیر دندان های معمولی استفاده کند.

تمامی کودکان صرف نظر از سن باید دو بار در روز مسواک زده و یک بار نخ دندان بکشند. این کار از سلامت لثه ها محافظت و از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می کند. باید جهت پایش رشد، تکامل و سلامت کلی دهان کودک، او را هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک برد. در صورت داشتن هر گونه سوال درباره سلامت دهانی کودک با ما تماس گرفته یا یک وقت ملاقات رزرو کنید. ما از پاسخ دادن به سوالات و کمک کردن به کودک شما در زمینه حفظ عادات دهانی سالم خوشحال خواهیم شد.

روش صحیح مسواک زدن دندان ارتودنسی کودکان

نظر دندانپزشکان درباره بهترین مسواک ها برای کودکان

در صورت تمایل به حفظ سفیدی و درخشانی دندان های کودک خود، باید حتی قبل از بیرون آمدن دندان ها، او را با روتین سلامت دهان و دندان آشنا کرد. دندانپزشکان معتقدند که لثه های کودک را باید از زمان بدو تولد با پارچه ای تمیز پاک کرد. در مرحله بعد، پس از بیرون آمدن اولین دندان از لثه حتی در صورت عدم مصرف خوراکی های جامد باید دندان ها را مسواک زد. قند های موجود در شیر خشک یا مادر می توانند مینای دندان ها را خراب کنند. این روند معمولا در 6 تا 12 ماهگی اتفاق می افتد. با اینکه بزاق دهان آن دندان اولیه را می تواند تمیز کند و احتمال پوسیدگی آن پایین است اما باز هم باید جهت پیشگیری از ورود باکتری به لثه و دندان یا آسیب به مینای آن مسواک زدن را شروع کرد.

هنگامی که صحبت از مسواک به میان می آید، والدین و مراقبت دهندگان به کودکان و نوپایان باید از مسواک هایی استفاده کنند که سر کوچک و مو هایی نرم دارند. این مسواک ها برای دهان های کوچک و لثه های حساس مناسب تر هستند. همچنین، استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید به محض امکان پیشنهاد می شود. دندانپزشکان توصیه می کنند که مسواک ها را باید حداقل هر 3 ماه یکبار تعویض کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان